BALDER, Vlaardingse Haring Logger uit 1912, schaal 1:50 vanaf tekeningen

Wauw, dit word werkelijk een schitterend stukje vakmanschap.
Is het de bedoeling dat de beplating tegen de romp aan blijft zitten of word dit afneembaar? Of laat je de andere helft open van de romp?
Zou toch jammer zijn als als dat mooie kunstwerk verborgen word achter eveneens prachtige beplating.
Dankjewel voor de complimenten, Dyon. De stuurboord zijde blijft grotendeels zoals die nu is zoals je de constructie blijft zien. Die krijgt geen dek en beplating.
Gr. Peter

De volgende stap die ik kan maken was de 6e rij huidplaten:
0688 6e rij.jpg

Aan de voorzijde begonnen met de 1e plaat die iets naar buiten wijkt. Daarna 4 platen die steeds iets rechterop komen te staan tot net voorbij het midden. Daarna 3 platen die steeds verder naar buiten wijken en de overhang van het achterschip vormen.
0689 6e rij.jpg

Voor de zekerheid al de platen 2 mm boven de buitenste hoeklijn uiit laten steken waar de verschansing platen aan worden vastgezet.

Ik kan deze rij nog niet vastlijmen en met de verschansing aan de slag gaan. Eerst moeten er in deze rij 6 spuigaten worden aangebracht:
0690 Spui.jpg

In de watergangen zitten daarvoor 6 gaten met 90 gr. buizen die afwateren naar de zijkant.
Op de foto zijn ook 2 van de 3 kleppen te zien die in de verschansing zitten. Die komen later aan de beurt bij het op maat maken van de verschansing platen.

Eerst in het constructie stuurboord deel deze 6 buisjes geplaatst:
0691 Spui.jpg

Met in de watergangen de corresponderende gaten:
0692 Spui.jpg

Aan de hand van de afmetingen kon ik nu de gaten boren in de platen van de 6e rij:
0693 Spui.jpg

Dan kan ik nu aan de binnenzijde van deze platen en de watergang de (delen) van de buisjes gaan plaatsen.

Al met al heel goed nadenken welke onderdelen in bij welke stap aan moet brengen.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Niet heel veel om te laten zien. Waar ik nu ben aangekomen kost heel veel tijd om de lijnen goed te krijgen.

Na het verlijmen van de 6e rij was nu de 1e plaat van de verschansing aan de beurt:
0694 Verschansing.jpg

Daarbij moet ik rekening houden met verschillende rondingen:
-de zeeg en de buitenste ronding van het dek;
-de bovenste handrail die door het schuine verloop van de beplating buiten het dek steekt, maar overal verschillend is.
Dat is op het achterschip bijna extreem. Daarom weer aan de voorzijde begonnen.
Dan moet ik ook nog zorgen dat hij gelijkt loopt met de handrail die ik al gezet heb op het stuurboord deel.
Het heeft mij 5 papieren mallen gekost voordat ik alle lijnen netjes had lopen.

Dit geeft een aardig beeld van de diverse rondingen:
0695 Verschansing.jpg

Het bovenste puntje aan de achterzijde van de 1e plaat buigt een beetje te veel naar buiten. Dat komt door de tordering van de plaat. Als ik de 2e plaat heb kan ik deze ook goed gaan zetten. De plaat zit alleen vast met een smal reepje tape aan de onderzijde waar hij op het hoekprofiel van de watergang staat.

Vanuit een andere hoek:
0696 Verschansing.jpg

Van bijna recht opstaand bij de boeg tot de helling in de ronding.

Met de duidelijke zeeg en ronding:
0697 Verschansing.jpg

Hopelijk gaan de volgende platen iets sneller.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Na elke mal is het checken of de lijnen kloppen:
0698 Verschansing.jpg

En nader ik de meer complexe achterzijde:
0699 Verschansing.jpg

Ook de handrail gemaakt en die is behulpzaam met het uitlijnen.

Maar na 5 versies van de laatste 2 mallen:
0700 Verschansing.jpg

Is daar haar mooi verlopende 'geveegde kont:
0701 Verschansing.jpg

Alles nog van papier en met tape vastgezet.

Dan verschijnen haar definitieve, wat mij betreft, schitterende lijnen:
0702 Verschansing.jpg

0703 Verschansing.jpg

Waarbij het van alle zijde weer anders toont:
0704 Verschansing.jpg

0705 Verschansing.jpg

Na bijna 21 maanden 'zwoegen' kan ik niet genoeg krijgen van deze elegante lijnen.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Prachtig, wat een kunstwerk.
Zo veel details dat je niet weet waar je moet kijken, maar blijft staren omdat je geen enkel detail wilt missen. Wat mij betrefd museumwaardig

Van welke kant je het ook bekijkt Peter, het blijft iets bijzonders. Ze zou haar op een soort kantelschijf moeten kunnen zetten en op die manier steeds onder een andere hoek ernaar kijken! Gr. Klaas.

Van welke kant je het ook bekijkt Peter, het blijft iets bijzonders. Ze zou haar op een soort kantelschijf moeten kunnen zetten en op die manier steeds onder een andere hoek ernaar kijken! Gr. Klaas.
Dankjewel, Klaas. Ik heb al wel iets in mijn hoofd als opstelling. Moet wel ‘flexibel’ zijn om de delen ook samen te voegen en/of uit elkaar te halen. Soort deelbare werf ……. Alle tijd om verder over na te denken.
Gr. Peter

Back