BALDER, Vlaardingse Haring Logger uit 1912, schaal 1:50 vanaf tekeningen

Stapje voor stapje om die te verven......... pfff daar heb je meer voor nodig dan alleen geduld. Ik zou na 5 stuks al iets hebben van: "Ik ga 100 kanonnen op een Victory tuigen." Net zo saai.
Petje af dus voor zoveel moed en geduld.
 
Stapje voor stapje om die te verven......... pfff daar heb je meer voor nodig dan alleen geduld. Ik zou na 5 stuks al iets hebben van: "Ik ga 100 kanonnen op een Victory tuigen." Net zo saai.
Petje af dus voor zoveel moed en geduld.
Dankjewel Stephan. Ik had ook zoiets van ……. Phoephoe. Het is een kwestie van er voor gaan zitten, niet te veel nadenken en voor je het weet …….. kan je aan de volgende laag beginnen …….. ;)
Gr. Peter
 
Inderdaad veel repeterend werk, maar de energie die je er in hebt gestoken, is duidelijk terug te zien in het behaalde resultaat.
Erg mooi geworden!!.
Dankjewel, Boris. Met een beetje muziek (Pink Floyd) als afleiding kan je lekker ontspannen door blijven gaan.
Gr. Peter
 
toch nog eens wat neerpennen ipv enkel te genieten van je bouwvorderingen.
Kan me enkel aansluiten bij al de lof in de vorige reacties.
bouw hem verder Peter, je bent uitmuntend bezig.
Dankjewel voor deze mooie woorden, Marc.
Gr. Peter
 
Voor het achterschip moet ik eerst de vloer maken. Maar dan moet ik wel de positie van de bezaansmast bepaald hebben.
In het Amsterdamse restauratie boek staat op pag. 70 een mooie foto:
0572 Mastvoet.jpg

Met bijschrift: "Situatie in het achterschip gezien van voor naar achter na het slopen van het achterdek. De bezaansmast stond in een stalen constructie."
Er is ook vermeld dat de bezaansmast een diameter had van 33 cm. Dat wordt dan 6,6 mm voor mijn model.

Om de mast uit één stuk te maken met het vlakke verloop aan de zijkanten van de vierkante onderzijde naar het rond van de mast daar boven, moest ik dat uit een dikker stuk rondhout maken.
Da's Pythagoras erbij halen, zie de insert rechts onder: 6,6 kwadraad x 2 en daar de wortel van. Dan kom je op 9,34 mm. In heb een stuk beuken van 10 cm gebruikt.
-de 4 donker grijze hoeken om de witte cirkel vormen de vierkante mastvoet.
-de 4 licht grijze vlakken zijn de delen die je van het het stuk rondhout af moet halen om de vierkante mastvoet te maken. Vervolgens kan je boven het vierkante deel de mast verder afdraaien tot de gewenste dikte van 6,6 mm.

Om alles uit te lijnen en niet gehinderd te worden door de lengte van de mast, heb ik eerst een maststomp gemaakt:
0573 Mastvoet.jpg

Boven het dek zie je nog de originele dikte van 10 mm.
Met aan de voet de kraag waar de mastvoet in komt te staan:
0574 Mastvoet.jpg

Nu deze zijn positie heeft kon ik de vloerbalken op maart maken tussen de ijzeren profielen.

Wel steeds gecontroleerd of alles nog in lijn staat:
0575 Mastvoet.jpg


Straks komt de mast op deze wijze in het bakboord deel te staan:
0576 Mastvoet.jpg

Net als de stukken vloer in het vooronder schuift de mastkraag net over het corresponderende deel aan stuurboord.
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Na een paar dagen skiën weer terug op bij de bouw.
Voor de indeling van het achterschip kan ik niet terecht op de Balder zelf, want die heeft daar de machinekamer.

Ik kan wel inspiratie op doen uit deze 2 tekeningen uit het archief van het Scheepvaartmuseum in Amsterdam:
0577 Achterschip.jpg

Het wordt een combinatie van beide waarbij de Donkey stoomketel op de plaats komt zoals op de linker tekening is weergegeven.
Dat komt overeen met de Balder waar de metalen dekplaat en schoorsteen nog aanwezig zijn:
0578 Achterschip.jpg

Rechts van de vierkante plaat kan je ook nog het metalen deksel zien van de stort voor de kolen voor de Donkey ketel.

Voor de indeling van het verblijf ga ik uit van deze foto uit het Amsterdamse restauratieboek:
0579 Achterschip.jpg

De beide kooien zijn hoog aangebracht. Dat heeft te maken met de 'geveegde kont'. Daar is dan nog de nodige ruimte naar de zijkanten.
In tegenstelling tot het vooronder waar de dekbalken afgetimmerd zijn, heeft dit verblijft ook de kraaldelen tegen het plafont. Da's dan het voordeel als je kapitein bent. Voor mij een extra uitdaging.
De tafel is op het oog uit het midden geplaatst. Het scharnier zit op de middellijn en heeft een deel dat omhoog geklapt kan worden. Voor mij weer een voordeel, hoef ik geen uitstekend stukje vloer te maken om toch de tafel te kunnen plaatsen.

Eerst de vloer gemaakt met wat getoonde tussenstapjes:
0580 Achterschip.jpg

Op de vloerbalken heb ik eerst 2 planken passend om de kraag van de vastvoet gemaakt. Deze in het model op 10 van de 12 vloerbalkjes gelijmd.
Daarna het geheel uitgenomen, de 3e plank pas gemaakt en kon ik de resterende 2 balkjes naast de graag ook vast zetten.

Met dit als resultaat:
0581 Achterschip.jpg

Op de vloer de lijnen uitgezet van de wandjes die daar deels op komen te rusten.
Trapsgewijs zal ik de banken en kooien achterin naar de zijkanten moeten gaan opbouwen. Daar eerst maar eens de nodige papieren malletjes voor gaan knippen.

Ik moet ook nog bekijken welke delen ik aan de zijkant tegen de spanten ga betimmeren. Daar zal niet veel van zichtbaar zijn. Voorin was dat minder moeilijk. Hier achterin zijn het wel heel veel welvingen wat het spanningsvrij aanbrengen extra moeilijk maakt.
Gr. Peter
 
Na een wat grotere stap zoals het over meerdere spanten vastlijnen van de iets gebogen vloer is het raadzaam om te controleren of alles nog recht, vlak en in ronding is:
0582 Check.jpg

Dat is het nog steeds! Alhoewel de iPhone een beetje vertekende foto heeft gemaakt ...... ;)
En dan is het ook leuk om je creatie in de hand te houden:
0583 Check.jpg

Altijd goed voor een referentie qua grootte.

Het eerste schot om op maat te maken is de afscheiding van het kolenhok:
0584 1e wall.jpg

Op het stuk tekening heb ik die blauw gemaakt. In het model de papieren mal tussen de 2 witte pijlen. Vanuit de rechthoekige dekopenening voert de trap langs het wandje naar beneden tot op (deels) de vloer.
Vanaf de zijkant:
0585 1e wall.jpg

De wand loopt naar achter schuin omhoog over de gewelfde spanten.
0586 1e wall.jpg

Dan eerst de driehoek tot aan de witte lijn beplanken. Op die witte lijn komt weer de zijkant voor de kooi.
Het blijft bijzonder dat die gebogen lijnen toch weer ergens recht lopen.
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Back
Top