Sluiten rompkleppen intrekbare wiel.
Ik was eerlijk gezegd hardstikke tevreden met het resultaat zoals eerder hier voorgesteld. De siliconenscharnieren zijn prima en alles beweegt lekker soepel. Wel was het eigenlijk meteen duidelijk dat een extra veertje nodig zou zijn om de kleppen bij een ingetrokken wiel goed dicht te houden.
Ok, dus een veertje gemaakt; eigenlijk echt minimaal maar toen bleek al snel dat de servo (HS 5645; 120Ncm bij 6 volt) het maar net aan redde

Hoe kan dat nu? Wel verschillende redenen. Om te beginnen heb ik bij de servo een armpje van 15 mm; wil zeggen dat van de 120NCm nog maar 80 overblijft.
Verder hebben standaard dit soort grote landingsgestellen een beugel voor het wiel. Deze zit er niet voor de show maar heeft als functie de wrijving te verminderen bij het open duwen en sluiten van de rompkleppen (zie ook de schets hieronder). Deze beugel wil ik eigenlijk niet monteren omdat ik eenzelfde beugel op mijn ander kist eigenlijk in no time beschadigd had....... en een laatste oorzaak van dit niet optmaal functioneren was een niet goed afgestelde hefboom op het landingsgestel
edit: eigenlijk ook niet te verwaarlozen in dit geheel is het eigen gewicht van het landingsgestel en ook een wiel van 115 mm is niet bepaald erg licht ....
Na dit alles gezien te hebben zakte eerlijk gezegd mij alle goede moed in de schoenen en was ik eventjes "out"
Diverse fora brachten geen echte oplossing; een kapitaal besteden aan een nog grotere en sterkere servo vond ik ook niet meteen een optie (nog los van het feit welke servo het dan wel echt goed zou doen) dus eigenlijk zat ik in een dipje......
Een naam die ik een paar keer gezien had op de duitse fora in verband met ditzelfde probleem was Tommy Seidel van Thommys Modellbau. Met deze mijnheer heb ik dus een goed half uur aan de telefoon gezeten en het probleem waar ik mee zat was hem erg goed bekend

. Een eerste vorm van opluchting kreeg ik toen eigenlijk; kennelijk was ik niet de eerste met een dergelijk probleem(pje)

We zaten zo te kletsen en hij maakte plotsklaps de opmerking dat hij wel eens een systeempje gezien had wat totaal anders werkte; iets met kevlar lijnen en zo..... en terwijl we zo zaten te kletsen en ik eigenlijk wezenloos voor mij uit zat te staren naar de romp en dat kl... wiel was het plotsklaps bingo !!!
Vanavond het idee verder uitgewerkt en het funktioneert perfect (met de geplande servo!) Zie het schetsje hieronder:
Alles draait min of meer om de hefboom op het intrekbare wiel. Wordt deze linksom gedraaid/geduwd door de servo gaat het wiel naar buiten en andersom. Aan de andere kant van die hefboom is een draad vastgemaakt (plus een veer om wat extra speelruimte te hebben) en deze draad zorgt ervoor dat bij het intrekken van het wiel (hefboom draait dan rechtsom) de kleppen dichtgetrokken worden. Door een beetje te spelen met de afstelling functioneert dit echt optimaal. Zodra het wiel naar buiten komt verdwijnt eigenlijk alle spanning van die lijn en is er nauwelijks nog wrijving. ook bij het intrekken is er nauwelijks wrijving en de draad komt pas echt op spanning als het wiel echt in is. En dit alles, even voor de goede orde, zonder die beugel rondom het wiel!
Moet zeggen dat ikzelf hardstikke blij ben met deze oplossing want vanmiddag zag ik het echt ff niet meer zitten.
Maar dit is echt een grandioos simpele oplossing waar ik super happy mee ben

De maiden is weer een stukje dichterbij gekomen