Ash-31

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door arno888, 9 mrt 2009.

1. knife-edge

knife-edge

Lid geworden:
    11 jan 2006
    Ulf Reichmann gebruikt deze servo in zijn SDZ 59:

Fahrwerk 1x HS 5985 auf 180° programmiert

2. arno888

arno888

Lid geworden:
    12 mei 2006
    De 5985 is 103 Ncm bij 4.8 V; zal iets van 130Ncm zijn bij 6V
    Maar nogmaals; bekijk mijn eerder voorgestelde systeem ! Het kost redelijk wat kracht normaliter om de kleppen te openen en om de zaak weer te sluiten.
    Met de voorgestelde oplossing worden die krachten echt geminimaliseerd :)

3. TC01

TC01

Lid geworden:
    17 jun 2010
    Arno, Yannic had ook die statische test gedaan echter bleek dat totaal niet te kloppen met de werkelijkheid.

4. arno888

arno888

Lid geworden:
    12 mei 2006
    kap montage

Na diverse soorten en merken duppelzijdig plakband getest te hebben (ook die van de Gamma;)) heb ik toch maar besloten de kap te verlijmen met het frame.... epoxie met het nodige thixotropi poeder moeten vanaf nu de kap op hun plek houden

Best spannend hoe dit uit gaat zien, alhoewel ... het paste perfect;) Morgen nog een wit randje om de kap heen en ook dat item is dan af.:)

:offtopic:

Slechts enkele lezers hier zullen op de hoogte zijn van het feit dat ik sinds begin van dit jaar werkeloos thuis zit; alhoewel werkeloos?? Heb best hard gewerkt ;) maar de cash flow begon toch een licht negatief stromingsbeeld te vertonen :rolleyes:
    Maar die situatie gaat nu veranderen, eigenlijk een perfecte timing omdat de 31 zo goed als is :rolleyes: , want met ingang van 15 augustus ga ik op projectbasis aan de slag voor ThyssenKrupp in D. Een en ander betekent dat ik van maandag tot en met vrijdag niet thuis zal zijn ........... Elk voordeel heb zijn nadeel en omgedraaid sprak een bekend nederlander;) maar de komende maanden zal mijn tijdsindeling ietwat anders zijn.
    Natuurlijk blijf ik het forum volgen maar de toekomstige vliegaktiviteiten zullen toch enigzins aanpasing vragen.

Laatst bewerkt: 28 jul 2011
  5. loeki

loeki

Lid geworden:
    19 mei 2009
    Ziet er goed uit dat kapje zo Arno!

Enneh, proficiat met je nieuwe job!

Grt, Louis

6. knife-edge

knife-edge

Lid geworden:
    11 jan 2006
    Je hebt ook zo een Plotterwelt CG Balance , zie ik...

7. arno888

arno888

Lid geworden:
    12 mei 2006
    Ja hoor, en hij houdt de 14 kg van deze kist prima; is ook net groot genoeg ;)

8. arno888

arno888

Lid geworden:
    12 mei 2006
    Jeti Max Bec 2

Gisteren dit speeltje binnengekregen ( €68 ) als vervanger van mijn in reperatie zijnde Engel Weiche. Deze Jeti weiche/spanningsregulator kan dus 12 A continue aan en dat zou royaal voldoende moeten zijn (hoop ik ;) )

Eerste keer dat ik spullen van Jeti in de hand heb maar ik moet zeggen dat ik redelijk onder de indruk ben van de kwaliteit; ziet er erg netjes en degelijk uit :).

9. arno888

arno888

Lid geworden:
    12 mei 2006
    De laatste loodjes nog, maar het andere lood zit er al in (met dank aan Johan voor een prachtig hulpmiddel; de zwaartepuntswegert ;) )

Eerdere calculaties voor het zwaartepunt hadden als uitkomst waardes tussen 145 en 160 mm voorkant vleugel. In eerste instantie was ik redelijk verbaasd dat ik voor deze meest achterste positie (160 mm vkv) helemaal geen extra lood nodig had ...... en ik wilde nog wel een lichter stab gaan bouwen :confused::confused:

Maar wanneer je gaat meten dan blijkt dat deze kist eigenlijk best wel een lange neus heeft. gemeten vanaf de zwaartepuntspositie tot aan de plek waar het lood zou moeten komen meet je toch al gauw 700-750 mm !. En vanaf het zwaartepunt tot aan het midden stab kom ik aan 1400 mm.
    Wanneer je dan bedenkt dat de accu's met inbouw plus de Weiche ergens rond de 500 gram zit, dat het cockpitscharnier en de zetel voor de piloot ook niet echt licht zijn om nog maar niets te zeggen van de piloot zelf (alhoewel, 80 gram is licht) dan klopt het toch vrij aardig.
    Het zwp wil ik voor de eerste vluchten op 150 mm vkv* plaatsen. Om dat te bereiken was iets van 140 gram lood nodig ...

Wat nu nog open staat is het maken en plaatsen van de afdekstrips over de flapopeningen en wat knutselwerk aan Frenske ......

Dat schuifraampje plaatsen was eigenlijk best wel een gepiel en de vlgd keer gaat het beter en sneller :rolleyes: Maar het idee pakt goed uit. De aan/uit schakelaar is bereikbaar met het raampje open en het servo gecontroleerde sluiten van de cockpitkap werkt ook prima :)

* vkv staat voor voorkant vleugel ;)

Laatst bewerkt: 1 aug 2011
  10. DirkSchipper

DirkSchipper Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jun 2005
    Arno hij ziet er nu al prachtig uit zo.

Toch een vraagje: de cockpitkap sluiten middels een servo?
    Als je ontvangeraccu een keer leeg is, of je ontvanger defect, moet je de boel dus openbreken ....

Waarop niet gewoon een pen die je vanonder de vleugelaanvorming op de romp moet met de hand bedienen?

Gr. Dirk.

11. bdoets

bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Als het allemaal echt uit de wind moet zitten... Ik zou me zelfs een systeempje kunnen voorstellen waarbij je door een magneetje op een bepaalde plek tegen de romp te houden de kap ontgrendelt...

12. jacobbos

jacobbos

Lid geworden:
    13 apr 2008
    Nog een klein duitje in het cockpit sluitings zakje met een Multiplex vleugelbevestigingsdingetje (ben de naam ff kwijt) lukt het ook om onzichtbaar een degelijke sluiting te creëren. Heb ik toegepast op mijn laatste project

Prachtig eindresultaat verder, ben erg nieuwsgierig naar de maiden en je ervaring!

Groet,

Jacob Bos

13. arno888

arno888

Lid geworden:
    12 mei 2006
    Zo ziet het er best ok uit maar er zijn nu al een aantal zaken die ik van de winter ga wijzigen/verbeteren. Als ik er tijd voor vind tenminste :rolleyes:
    Kan een onderdeel in de auto gooien en er in mijn pensionnetje aan werken...

Ik heb jouw niet verteld wat ik vroeger voor de kost deed :rolleyes::rolleyes:

omdat iedereen dat doet en ik dus niet ;)

iets met een Hall elementje; je brengt me op ideeën Bart .................

Er zijn zeker meer mogelijkheden maar ik hou er nu eenmaal van om wat te experimenteren en te prutsen :cool:

Maar mocht het servo systeempje niet werken om wat voor reden dan ook, ligt er een "life-line" in de romp.
    Een vleugelhelft afpakken, dat lijntje eruit grabbelen en klaar;)

Maar ik heb alle vertrouwen in mijn eigen knutselwerk :rolleyes:

Laatst bewerkt: 1 aug 2011
  14. DirkSchipper

DirkSchipper Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jun 2005
    Neem je die thermische lans ook altijd mee naar het vliegveld?
    Daar geloof ik niets van. :rolling:

Serieus: Ik vroeg het ook maar om zeker te weten dat je aan die mogelijkheid gedacht had. Zou zonde zijn als je dat effe over het hoofd had gezien. Toch?!

Succes binnenkort,
    Dirk.

15. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Hij is prachtig. En gelukkig groot genoeg :)
    Vorige week heb ik er ook al een keer zitten piekeren en toen snapte ik het, maar nu niet meer.
    Ik ben gewend om accu's altijd te ontkoppelen na het vliegen (niet op een vliegdag maar thuis). Maar dan gaat jouw kap niet meer open. Hoe doe jij dat dan? Laat je de accu altijd aangesloten?

16. bdoets

bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Dat schreef Arno al:

17. knife-edge

knife-edge

Lid geworden:
    11 jan 2006
    Hoe een vleugelhelft wegnemen zonder de cockpit te openen om aan de vleugelvergrendeling te komen ?:rolleyes:

18. arno888

arno888

Lid geworden:
    12 mei 2006
    In principe laat ik de accu altijd aangesloten; zie daar het probleem niet zo van ..

19. arno888

arno888

Lid geworden:
    12 mei 2006
    Dat is een ijzersterke (daar kan ik ff geen belgenmop bij bedenken :confused: )

De life-line is plan "A" en plan "A" is nog enigzins makkelijk uitvoerbaar maar natuurlijk heb ik ook een plan "B" :yes: (hadde ge niet gedacht, hè :lol: )
    Het kost wel wat meer moeite, maar zit ik echt vast kan ik de sluiting nog altijd via de wielkast openen :cool:

en nou ff geen opmerkingen over n'n stomme hollander hè manneke :bye:

20. Harry van Melick

Harry van Melick PH-SAM

Lid geworden:
    2 nov 2003
    Arno, het KISS principe verdwijnt zo wel steeds verder aan de horizon. :p:p

P.s. veel succes met de 'maiden' en met de nieuwe baan.

Harry

Deel Deze Pagina