Ash-31

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door arno888, 9 mrt 2009.

1. arno888

arno888

Lid geworden:
    12 mei 2006
    Schiebefenster Ernst Reiff

Om de cockpit wat aan te kleden heb ik wat spulletjes besteld bij Ernst Reiff Flugmodelltechnik Ernst Reiff.
    Leuke dingetjes voor een erg acceptabele prijs.

Nou zit ik alleen te puzzelen met dat zgnd. Schiebefenster. Heeft iemand hier zoiets al een keer ingebouwd ???
    Dat de geleidingsstrips aan de binnenzijde van de cockpit komen is duidelijk en ook dat het half open gedeelte
    van deze geleidingsstrips aan de voorzijde komt. Maar dan zitten er nog een paar vreemde piefjes op het schuifraam zelf :confused:
    Kom er ff niet uit .............

2. Astir

Astir

Lid geworden:
    3 jun 2005
    Raampjes

Arno
    Ik heb twee kappen van mijn 1:3,75 dg1000 voorzien van raampjes die ik bij LET heb besteld. Er zaten twee rails bij met kleine zelftappertjes. De rails heeft een voor en achtkant. Je moet ze er zo inzetten da je het raampje er achteraf nog in kan schuiven. Moet je rails nog niet helemaal vastzetten.

ik weet niet precies wat jouw probeelm is, maar zo heb ik het gedaan.

3. arno888

arno888

Lid geworden:
    12 mei 2006
    Op het schuifraam zelf, nagenoeg in het midden van de lange zijden, zitten nog 2 kleine "piefjes" , waar mij het nut van ontgaat :confused:

Eigenlijk heb ik nu zoiets van "weg ermee" maar mis ik dan iets ???

Laatst bewerkt: 23 jul 2011
  4. knife-edge

knife-edge

Lid geworden:
    11 jan 2006
    Misschien zijn dat " aanzetjes " zodat het schuifraam niet volledig kan opengaan en er eventueel kan uitvallen ?

5. arno888

arno888

Lid geworden:
    12 mei 2006
    Dacht ik ook, maar wanneer ik die lijstjes aan de binnenzijde van de kap monteer en die open strook van de lijst aan de kapzijde maak valt het schuifraam niet meer te schuiven. Dan zit het klem ..............

Realiseer me nu net dat het misschien de bedoeling is die piefjes zover af te schuren dat het raam net niet le los "loopt"

Jammer eigenlijk. Die mijnheer Ernst Reiff levert leuke spulletjes maar nu ik wat info nodig heb krijg ik hem niet te pakken :(

6. Astir

Astir

Lid geworden:
    3 jun 2005
    Ik volg de redenering van Knife Edge. Als je denkt dat ze geen functie hebben haal ze er gewoon af. Bij mijn raampjes zitten ze in elk geval niet.
    Zouden het restjes kunnen zijn van het spuitgieten ?

7. arno888

arno888

Lid geworden:
    12 mei 2006
    Nee; ze zaten op andere plekken vast aan de resten van de spuitmal ......
    Die dingetjes zijn er bewust opgemaakt :confused:

8. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    In de raampjes van sommige echte zwevers zitten die hobbeltjes ook, kijk hier maar eens. Het is dus gewoon schaal.

9. TC01

TC01

Lid geworden:
    17 jun 2010
    Arno, zit er in die rails die je hebt niet een kleine groef, of moet er niet een groef in de kap gefreesd worden?

Als je deze foto's uitvergroot (400% op mijn systeem) van de site die Fotor opgeeft zie je dat het lijkt alsof die zogenaamde piefjes in groeven lopen.

10. arno888

arno888

Lid geworden:
    12 mei 2006
    Inderdaad zou het meest logische zijn dat er groefjes in die geleidingsstrips zouden zitten; maar die zijn er niet ...............
    Omdat ik nu even geen tijd en zin heb om te gaan frezen in dat spul (het lijkt me rottig materiaal om te bewerken)
    heb ik voor plan B gekozen :rolleyes:

Er zittten nu dus geen piefjes meer op het raampje ;)

11. arno888

arno888

Lid geworden:
    12 mei 2006
    in-house logistics

Jammer genoeg hebben mijn in-house logistics me deze keer in de steek gelaten :(
    Met veel leedvermaak staat mijn verder super lieve vrouw te gniffelen hierover maar de bewuste locatie
    met het nummer KW-4711 :rolleyes: was leeg .........

En dit is het item wat hier had moeten liggen:

Heb het ff teruggezocht hier maar deze mal voor de afsluitkleppen aan de onderzijde van de romp had ik al gemaakt ergens in het najaar van 2009 (zie #69) Dikke vette Sjips dus (vlgs spelling Dirk)

Hierna een poging gedaan om een nieuwe mal te maken en dat ging eigenlijk verbazingwekkend goed !! Er lagen hier nog wat afval strips abachi te slingeren (van de vleugelindekking) Deze heb ik om de romp heen geklemd en in de vorm van de romp 6 laagjes hout op mekaar gelijmd, met gewone witte houtlijm. En dat resulteerde eigenlijk in een prima malletje:

Hierna was het dus een kwestie van wat glas en kool stapelen en vacuumen

Met wat zagen, snijden en schuren resulteerde dit in een nette afsluiting voor het intrekbare wiel

Bij mijn ASW 22 had ik al heel lang zitten kl......en met de scharnieren voor deze kleppen, tot het moment waar ik de siliconen ter hand nam.
    Dat heb ik dus hier ook gedaan en een scharnier gemaakt met behulp van de E 41. Werkt echt super...............

En nu, langzaam maar steeds zekerder begin ik te hopen op goed weer; misschien zo naar het einde van de week toe ;);)

12. crins

crins

Lid geworden:
    21 okt 2005
    strak!

13. arno888

arno888

Lid geworden:
    12 mei 2006
    Sluiten rompkleppen intrekbare wiel.

Ik was eerlijk gezegd hardstikke tevreden met het resultaat zoals eerder hier voorgesteld. De siliconenscharnieren zijn prima en alles beweegt lekker soepel. Wel was het eigenlijk meteen duidelijk dat een extra veertje nodig zou zijn om de kleppen bij een ingetrokken wiel goed dicht te houden.
    Ok, dus een veertje gemaakt; eigenlijk echt minimaal maar toen bleek al snel dat de servo (HS 5645; 120Ncm bij 6 volt) het maar net aan redde :confused::confused:

Hoe kan dat nu? Wel verschillende redenen. Om te beginnen heb ik bij de servo een armpje van 15 mm; wil zeggen dat van de 120NCm nog maar 80 overblijft.
    Verder hebben standaard dit soort grote landingsgestellen een beugel voor het wiel. Deze zit er niet voor de show maar heeft als functie de wrijving te verminderen bij het open duwen en sluiten van de rompkleppen (zie ook de schets hieronder). Deze beugel wil ik eigenlijk niet monteren omdat ik eenzelfde beugel op mijn ander kist eigenlijk in no time beschadigd had....... en een laatste oorzaak van dit niet optmaal functioneren was een niet goed afgestelde hefboom op het landingsgestel :confused:

edit: eigenlijk ook niet te verwaarlozen in dit geheel is het eigen gewicht van het landingsgestel en ook een wiel van 115 mm is niet bepaald erg licht ....

Na dit alles gezien te hebben zakte eerlijk gezegd mij alle goede moed in de schoenen en was ik eventjes "out" :mad:

Diverse fora brachten geen echte oplossing; een kapitaal besteden aan een nog grotere en sterkere servo vond ik ook niet meteen een optie (nog los van het feit welke servo het dan wel echt goed zou doen) dus eigenlijk zat ik in een dipje......
    Een naam die ik een paar keer gezien had op de duitse fora in verband met ditzelfde probleem was Tommy Seidel van Thommys Modellbau. Met deze mijnheer heb ik dus een goed half uur aan de telefoon gezeten en het probleem waar ik mee zat was hem erg goed bekend :rolleyes:. Een eerste vorm van opluchting kreeg ik toen eigenlijk; kennelijk was ik niet de eerste met een dergelijk probleem(pje);)
    We zaten zo te kletsen en hij maakte plotsklaps de opmerking dat hij wel eens een systeempje gezien had wat totaal anders werkte; iets met kevlar lijnen en zo..... en terwijl we zo zaten te kletsen en ik eigenlijk wezenloos voor mij uit zat te staren naar de romp en dat kl... wiel was het plotsklaps bingo !!!

Vanavond het idee verder uitgewerkt en het funktioneert perfect (met de geplande servo!) Zie het schetsje hieronder:

Alles draait min of meer om de hefboom op het intrekbare wiel. Wordt deze linksom gedraaid/geduwd door de servo gaat het wiel naar buiten en andersom. Aan de andere kant van die hefboom is een draad vastgemaakt (plus een veer om wat extra speelruimte te hebben) en deze draad zorgt ervoor dat bij het intrekken van het wiel (hefboom draait dan rechtsom) de kleppen dichtgetrokken worden. Door een beetje te spelen met de afstelling functioneert dit echt optimaal. Zodra het wiel naar buiten komt verdwijnt eigenlijk alle spanning van die lijn en is er nauwelijks nog wrijving. ook bij het intrekken is er nauwelijks wrijving en de draad komt pas echt op spanning als het wiel echt in is. En dit alles, even voor de goede orde, zonder die beugel rondom het wiel!

Moet zeggen dat ikzelf hardstikke blij ben met deze oplossing want vanmiddag zag ik het echt ff niet meer zitten.
    Maar dit is echt een grandioos simpele oplossing waar ik super happy mee ben :D
    De maiden is weer een stukje dichterbij gekomen ;)

Laatst bewerkt: 25 jul 2011
  14. arno888

arno888

Lid geworden:
    12 mei 2006
    Drs. P

Drs. P is vast en zeker nog wel bekend bij ook de jongere kijkers. Zijn (nederlandse) wereldhit "heen en weer" ook bekend als "de veerpont voor" de echte fans,was dan ook het eerste waar ik aan moest denken gisteravond :rolleyes:

Net geschreven dat een maiden vlgd week niet onmogelijk is begeeft mijn accuweiche het :( Niet echt begeven maar de aan/uit schakelaar funktioneerde niet meer. Ontdekken deed ik dat omdat deze weiche als ingebouwd veiligheidje heeft , simpelweg "aan" te blijven staan ... Nieuwe kabels aansolderen en een andere schakelaar was ook geen oplossing, dus bleef er niets anders als er een postzegel op te plakken en voor reperatie in te sturen naar de leverancier (Engel Modellbau)

Meteen vanochtend maar een telefoontje gepleegd met de mensen om er achter te komen dat ik eigenlijk ook was ontsnapt :rolleyes:. En aangezien ik toch al in de Drs.P stemming was raakte ik meteen verzeild in zijn tweede nederlandse wereldhit "Dodenrit".......
    Wat leerde mij dat telefoontje namenlijk. Die betreffende weiche die ik heb heeft weliswaar twee uitgangen en is gespecificeerd met 6A continue maar dat is echt gescheiden in 2 maal 3A :confused:. Er zitten namenlijk twee seperate Weiches in deze unit en dat maakt toepassing in de vorm zoals mij voor ogen stond redelijk kritisch .......... 1.9 A onbelast meten en 3A max is niet optimaal immers.

Er gaat dus binenkort een hopelijk gerepareerde Engel Modellbau Weiche van het type Power Management System Mini de aanbieding in en in mijn ASH 31 zal een Jeti MAxBec 2 komen die wel wat meer power aankan (12A)

15. TC01

TC01

Lid geworden:
    17 jun 2010
    Arno, ik denk dat je met de setup die jij in deze zwever hebt met die 12 ampere ook niet gaat uitkomen.
    Een kennis van mij (Yannic) had ook problemen met zijn (motor)kist met 7 servo's. een 10 ampere BEC gaf de geest, bij testen bleek de piek ruim over de 15 ampere te zitten :schrik: :schrik: :schrik:

16. arno888

arno888

Lid geworden:
    12 mei 2006
    @ Thei

Zie bijdrage #508 met de roerende meting :rolleyes:; met 12 A moet ik redelijk safe zitten vlgs mij. Het wordt pas problematisch vermoed ik wanneer ik wat beter bekend ben met het toestel en 3D ga doen in een belletje op 10 meter :rolleyes::rolleyes:

Een fors afgeremde HS5645 trekt 1.6 - 1.8 A. Stel ik zou alle 4 kleppen in de vleugel uitdoen (wat vlgs mij de meest belaste positie zou zijn) en de kist redelijk drukken dan levert dat een belasting van ca 7-8 A op. Wat daar aan stuurbeweging bijkomt is het hoog/laag en die servo's daar trekken stukken minder ......
    Moet kunnen vlgs mij ;)

17. knife-edge

knife-edge

Lid geworden:
    11 jan 2006
    Die Jeti Maxbec2 voldoet zéér zeker...
    Sidewind heeft die ook in zijn ASW28 zitten ( 7,5 meter span )

Wat de servo voor het intrekbaar wiel betreft : ik plaats in de ASH 26 er een 180 ° servo op ( wieldoormeter = 127 mm. ) >>> zou beter zijn ???

Laatst bewerkt: 27 jul 2011
  18. arno888

arno888

Lid geworden:
    12 mei 2006
    Welke servo; de sterkste 180 graden die ik heb ontdekt heeft maar 80ncm ...Bekijk dan nog maar eens goed het voorgestelde systeempje in #533

19. knife-edge

knife-edge

Lid geworden:
    11 jan 2006
  20. arno888

arno888

Lid geworden:
    12 mei 2006
    Voor meer power heb je volgens mij alleen de digitale Hitecs die je kunt proggen ...........

Deel Deze Pagina