Algemeen NOMAC brandstof circuit 1:10 draadje.

komt ie.
4 Liter met 8.6% olie, is 344cc olie per 4 liter Tornado.
30cc erbij, maakt 374cc/4000*100% = 9.35% olie in diezelfde 4 liter Tornado.

nu 1 tankje.
8.6% van 75cc = 6.45cc olie, en die gaat door de motor in 5 minuten.
de nieuwe verhouding werd 9.35% van 75cc = 7.01cc maar die ging in 6 minuten door de motor.
Dus 7.01cc / 6min x 5min, maakt 5.84cc in 5 minuten, dus minder smering zelfs... :p
 
komt ie.
4 Liter met 8.6% olie, is 344cc olie per 4 liter Tornado.
30cc erbij, maakt 374cc/4000*100% = 9.35% olie in diezelfde 4 liter Tornado.

nu 1 tankje.
8.6% van 75cc = 6.45cc olie, en die gaat door de motor in 5 minuten.
de nieuwe verhouding werd 9.35% van 75cc = 7.01cc maar die ging in 6 minuten door de motor.
Dus 7.01cc / 6min x 5min, maakt 5.84cc in 5 minuten, dus minder smering zelfs... :p

1 foutje Martin, maar de conclusie blijft hetzelfde.
30cc erbij, maakt 374/4030*100% = 9.28% olie in de nu 4,03 liter Tornado.
9.28% van 75cc = 6,96cc
6,96cc / 6 x 5 = 5.8cc in 5 minuten.

Overigens zou je er meer van kunnen zeggen als je de rijtijd op de seconde weet, nu is het wel erg ongeveer en de conclusie valt of staat met de exactheid van die rijtijd.
 
Er wordt goed gerekend echter de brandstof is duidelijk vetter.
De olie in de tornado is duidelijk anders dan de wonderolie. Tenminste dat is mijn conclusie op de baan met afstellen. ;) Klaar blijkelijk komt temperatuur ook om de hoek kijken en heeft de olie of wonderolie daar ook zijn invloed in.
 
Vandaag begonnen om de auto klaar te maken voor ak NK. Het blijkt dat de motor in het carter nu wel met olie blijft. Ook op het dekseltje zit duidelijk olie. Nu mijn vraag; Die ricinus olie wordt wel hard na korte tijd, moet je nu het motortje helemaal uit elkaar halen om hem goed te houden voor volgend seizoen. De drijfstang zit vol in de olie zag ik met geen enkele speling op de kruktap maar het lijkt mij dat dit hard gaat worden als het ricinus olie is dus zou ik het dus droog moeten maken.

Wie weet raad:(
 
Ik zou dat risico niet nemen JW, ik zou het even afspoelen met die Runnertime waar je het over had! Dat lijkt me beter dan wat je net beschreven hebt. Alhoewel, misschien gewoon de laatste run op die runnertime rijden??
 
ja, de stockmotoren gaan dit jaar in de opslag. Ik ga Rucphen NK klasse met de Rb Murnan rijden of de Pico Torque. Dus spoelen in oude brandstof is inderdaad misschien de beste optie.:p
 
Dat is het probleem van gewone standaard wonderolie, dat zal snel opdrogen.

Met de betere 2-takt oliën zal dit probleem veel minder zijn omdat ze veelal nog de nodige processen zijn ondergaan voor verbeteringen.
 
rij je niet mee in de stock op rucphen , jw ?

schuift sjors weer een plaatsje op hahahaha.

Tot van het weekend

Gr Randy
 
Richard is een beetje in de war. Wij zijn komende weekend gewoon weer van de partij.
De week er op is er de Superfinale in Apeldoorn.

Groetjes Gerlof
 
Laatst bewerkt:
Wist ik wel hoor, maar nu weet iedereen het, zelfs Richard
We maken er weer een gezellig weekend van Gerlof, zie je daar.

En als het regent dan praten we Ton FW06 even bij.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nee, die moet volgende week nog even een teamrace draaien, dan gaat ik hem niet op een baan als Rucphen in de nattigheid rijden. Maar ik kom misschien wel even kijken....

Maar Richard heeft een betere kalender nodig, die denkt dat de KWC finale het komende weekend is.
 
Gaat die zich weer afvragen waarom er niemand komt:D

geintje Richard, schiet me niet neer.;)
weet niet of je ingelogd bent want jij en Pieter willen niet dat wij het zien:pc: :rolling:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Shit hmmzzz ... nou je het zegt Roelof … ik heb écht Alzheimer Light ... dat betekent dat ik vrijdag nog gewoon de hele dag moet werken. :( Maar goed dat ik nu niet vrijdagochtend op het circuit sta als eerste en enige voor de poort. En op mijn werk tja, ach, heb ik wel eens vaker. Ik kom ook wel eens keurig 's morgens vroeg op mijn werk als ik eigenlijk een ATV of snipperdag gepland had, kijken ze tegenwoordig niet meer zo van op bij mij ... ;) Meestal begint me iets te dagen als ze vragen of ik misschien uit m'n bed gevallen ben. Dan ben ik er toch al en werk dan maar gewoon de hele dag. Heb ik mooi nog een vrije dag tegoed. :yes:

Kun je nagaan hoe ik ernaar uit kijk die KWC Euro Finale ... :yes: Echt wel ... Nou ja dan duurt de voorpret nog een weekje langer. Wordt een mooi evenement, dat weet ik nu al ... :)

Betekent ook dat ik nog een weekje langer de tijd heb om mijn Evolva helemaal uit elkaar te halen en te prepareren voor de afsluitende AMCA clubrace. Kan mijn pitmaatje er mooi mee rijden, vind ie wel leuk, weet ik zeker. Tenslotte gaat ie het hele seizoen met mij mee tijdens alle wedstrijden. Die is gewend aan Elektro 4WD Stock en heeft dan ook eindelijk eens een keer flink veel vermogen als ie het gas open trekt. ;) Ben benieuwd wat ie ervan bakt.
 
Zo weer een gezellig weekend achter de rug bij de Baanbrekers. Na het seizoen bij de stockklasse gereden te hebben wilde ik de laatste NK bij het Nk klasse rijden. Echter de regen speelde spelbreker voor mij.:( De finale werd een regen race waarbij Daan en Peter de show stalen. Beide hadden pech maar hebben toch weer de baan op gekund.
beiden heren gefeliciteerd met de plaatsen en Arco ook natuurlijk.

De vrijwilligers van de baan brekers worden weer hartelijk bedankt voor de goede zorgen.

Op naar het volgende seizoen. zie jullie allemaal dan.;)
 
Back
Top