(Af)Bouwverslag Batavia van Kolderstok

Vanavond de fokkestag gemaakt, deze is gelijk aan die van de bezaan- en grote mast behoudens de gelaserde blokken die voor deze stag geen 10 maar 8 mm zijn.

Na gereedkomen van de stag ook nog eens aan een foto gedacht:
0BB4E953-AD31-43A6-BE9D-F01F2691CB1B.jpeg

Voor de opletters onder ons die zien gelijk dat de talie hier uit 4, in plaats van 5 touwen bestaat. In het bovenste blok is nog een gaatje vrij in het midden, dit is nog vrij voor het halende part van de blinde stag. Deze komt later aan de beurt.;)

Ook op deze stag nog een spinnenkop en hanenpoot aangebracht:
57FB1EFB-5723-4A99-A9DB-41EFD5D50796.jpeg


45B33AD2-4308-42DA-8B30-641448240778.jpeg

De hanenpoten worden aan de voorzijde in de marsring gestoken en in het volgende gaatje er weer uit, dus dat levert dan telkens een (wit) lusje op dus even met de zwarte stift erover en het is gelijk al een ander gezicht:
67B31A34-9AC0-4CB5-B6E7-68993EC9E75F.jpeg


En nog even een totaal overzicht:
47D90572-FC86-434B-8699-B6A8A7AF2A2C.jpeg


Nu nog even een paar:( mastworpjes in het fokke want knopen en de “begane grond” is dan klaar......

Dus tot de volgende keer maar weer
Gr Koos
 
Laatst bewerkt:
We gaan je bijna K(n)oo(p)s noemen...
Welja toe maar, dat kan er ook wel bij *Hans*, maarruh opletten hoor want Knoops is zo klaar, het zijn er deze keer maar 660, tenminste volgens de tekening van de fabrikant.... maarruh wie was dat toch ook weer:p:p
Was dat geen ex Admiraal???...:rofl::rofl:
 
In het verslag van Hans Groenenberg gaat het over de juiste manier voor de pardoen van de blinde.
Om zulks te voorkomen bij mij, dus maar even vooruit denkend, en uiteraard is dit niets ten nadele van het pakket van onze Admiraal, maar puur ter controle voor mij zelf.
Op de tekening staat het als volgt:
D2D6AF3D-9958-4053-80CF-0836062435D8.jpeg
Het verloop van deze pardoen lijkt mij raar, en dan met name bij de aanhechtingen op de stag????

En wat zegt Zu Montfeld?
73B8EA82-5CCB-4349-8B9B-6A60C9B1DF52.jpeg

Dan komt de bovenste toch wel erg in de buurt, uit 1615:
F3669AAC-966F-405C-951D-159761CA5866.jpeg

Dit zou dan 13 jaar later iets gewijzigd kunnen zijn (de Batavia is uit 1628) maar in het boek van Orazio Curti staat bij de Hollandse methode uit 1600 het volgende plaatje(b):
67916939-01BE-490D-9B80-4DAF25B80651.jpeg

Dus gooi het maar in de groep jongens, die het weet mag het zeggen:rolleyes::rolleyes:

En nogmaals alles is ter lering ende vermaeck....
Gr Koos
 
Laatst bewerkt:
Geinspireerd op jouw afbeelding uit 1615 heb ik het zo gemaakt. Met dit verschil dat het halende part door het stagblok direct naar de klamp op boegspriet gaat. Ben benieuwd naar de mogelijkheden en de juiste.
 
De tekeningen die je laat zien zijn 'slechts' richtlijnen uit een bepaalde tijd en ook daar zitten bij de diverse schrijvers verschillen in, bijv; de Hollands- Franse pardoen rechts boven op je 1e tekening die volgens Mondfeld uit 1630-1640 stamt, tekent Curtis op de onderste tekening (b, ook rechtsboven) en daar staat het jaartal 1600 bij. De werkelijke verschillen zitten meer in het Engelse en het Frans-Hollandse systeem (die bij de laatste vaak het zelfde of bijna het zelfde waren). En in de loop der eeuwen werden heel wat dergelijke zaken aangepast. Dus de referentie van hoe het was kun je het best halen uit (als ze bestaan) de tekeningen van het schip wat je bouwt en als die niet meer bestaan dan ben je dus afhankelijk van de beschikbare lectuur.

Van de Batavia is een replica gebouwd, dus hoe het daar precies zit is wel te achterhalen denk ik. (Danny Mulders die het model ook heeft gebouwd hier op het forum heeft volgens mij het Hollands systeem gemaakt zoals op de bovenste tekening van Mondfeld als Hollands 1670 word genoemd, dus de onderste blokken met hanepoten aan de fokkestag. Ik weet dat hij nog al het één en ander heeft uitgezocht.
https://www.modelbouwforum.nl/threa...k-voc-retourschip-batavia-1628.234841/page-29 (5e foto op deze pagina)
 
Okee Piet, mijn idee is om het uit te voeren als op de tekeningen.
Maar dan lijkt het mij logisch dat ik dit aanpas zoals aangegeven op onderstaande tekening:
F9CFFE8E-515C-4BE0-891E-D3E4812916CC.jpeg

Alles wat rechter in het geheel, dat kan naar mijn mening ook meer kracht opvangen, toch??
 
Laatst bewerkt:
Ik geloof dat dat ook de bedoeling is Koos, de tekening is een tikkie krom:rolleyes:
Ooh Ooh, laat dat onze Admiraal maar niet horen:p

Maar dan had ik het goed bedacht:yes: dus dan gaat het zo uitgevoerd worden.

Eerst nog twee verdiepingen met heel veel knoopjes afwerken....
 
Even een korte update vanuit het Brabantse land en om te laten zien dat het hier gestaag verder gaat.

De weeflijnen van de fokkemast aan stuurboord:
DE8907C5-C6A5-4BB5-91F1-933483780901.jpeg

Het begin is er........

B7330372-95AA-478C-A366-A1A064CB83F0.jpeg


CD516C1F-2445-4BC7-94E7-6BD7E018BCC8.jpeg

klaar tot onder de spreeworst.....

De spreeworst:
EAE26EE3-ECAB-4CC7-9D61-86357C151313.jpeg


En de laatste drie weeflijntjes:
F165DB89-00F2-42A9-BB57-C0034FDAB6B1.jpeg

Voila, stuurboord gereed.......

De volgende update zal er zijn wanneer het want aan bakboord gereed is.
Gr Koos.
 
Peter, Piet en Stephan, owee als jullie aan het knopen gaan, dan zul je wat van me horen zeg, nou maak je borst maar vast nat hoor jongens :p:rolleyes::p Inmiddels is ook bakboord klaar, en wilde ik voor “straf” jullie elk knoopje apart laten zien, maar ja dat kan ik de andere “serieuze” modelbouwforummers niet aandoen....:D

Dus nu maar vlug wat foto’s van het (voorlopig) laatste want, de fokkemast aan bakboord:
9FBFAD2D-EFA5-485F-B5BE-00D23328C9D7.jpeg


Dus nu is de eerste “bouwlaag” klaar:
F98B53C8-7745-4FCA-B1B6-735453F4CC8D.jpeg


Helemaal klaar dus voor het vervolg, de stengen op de masten, windrepen, puttingwant, etc. etc......

Kortom even iets anders dan de mastworpjes, en dat laten we dan weer hier zien als het zover is.

Gr Koos Knoops:rofl::rofl::rofl:
 
Laatst bewerkt:
Back
Top