(Af)Bouwverslag Batavia van Kolderstok

Naast wat huis, tuin en keuken klussen toch nog wat aan de Batavia kunnen werken, als eerste de grote stag gemaakt.
In de laser gesneden blokken met een driehoek vijltje gleufjes voor het touw gevijld:
220F5AC9-B837-4A42-AB80-17CEFACC2F3D.jpeg


Eerst een oogje gemaakt en aansluitend een blok middels een bindsel aan het stag- touw gebonden:
2688BDA2-5359-4E7B-8A26-1F10EAEBC18F.jpeg


Dit samengestelde gedeelte werd om de boegspriet en de fokkemast geslagen waarna dit deel met een geknoopt oog vastgezet werd:
D46E30E1-1F33-45CC-949B-FFC2DA8AB855.jpeg


Het andere deel werd met een oog en muis om de masttop aangebracht:
FC9F5604-917D-4B85-87B1-6422CD3C4564.jpeg


Aan het uiteinde kwam het tweede lasergesneden blok:
6C904CEA-AEB7-45D0-8EC7-0FCB2C530B0C.jpeg


Vervolgens kon de stag met een talie ingeschoren worden:
2F681E10-5000-4B66-B437-63030EC7F492.jpeg

4614672D-6C94-4D46-900F-D473EB927D95.jpeg

80B9D11F-B84F-4EBD-BB70-C45A40EDD2EB.jpeg


En tot slot een totaal overzicht:
7C8F07AE-B4E4-4C27-82EB-6C45C698ACFC.jpeg

Nu verder met wat knoopjes aanbrengen, een dikke 800 voor het want van de grote mast, maar dat is voor een volgende post.
 
De weeflijnen van de grote mast aan stuurboord in het want geknoopt, het begin:
61B572D6-7652-4540-BF0E-0FAFDC1FB557.jpeg


6115260D-2779-41A0-840E-311D85A6097A.jpeg


En als je eenmaal bezig bent schiet het best wel lekker op:
7571CFA0-5C61-4D0E-8A33-2D5E0E0A6575.jpeg


En nee de spreeworst werd deze keer niet vergeten;)
Een stukje ijzerdraad met heel dun zwart touw op drie plaatsen aan het want geknoopt:
B8119044-F7DF-4F5B-A594-C5F4AA587A50.jpeg


Stuurboord klaar:
89330C45-11C7-4817-82F1-2C4DCDE34EF8.jpeg


Maar liefst 43 weeflijnen aan deze zijde, wat totaal 430 knoopjes geeft dus voorlopig is het weer genoeg voor deze keer.
Tot de volgende update,
Gr Koos
 
Laatst bewerkt:
En we zijn weer wat stappen verder dus tijd voor een update.

De weeflijnen van de grote mast aan bakboord moesten nog “even” geknoopt worden:
38949901-4350-47FE-91B1-B45CAF732DA1.jpeg

Het begin is er
CBF9540A-7EE6-491C-805D-B12D164E328A.jpeg

De afstanden precies volgens de tekening, 4,25 mm hart op hart, wat neer komt op dik 30 cm in werkelijkheid:rolleyes::rolleyes:
BBEF16CF-AA84-4C8D-BAE6-F9C8A7F7DEC3.jpeg

Na een zondagmiddag en een maandagavond knopen tot aan de spreeworst gereed.....

Dan de spreeworst zelf, een stalen draad van 0,6 mm dikte:
79CC2A05-DDF7-4DAA-802E-C4F61A31C5DD.jpeg


En daarboven nog drie weeflijnen van iets dunner touw:
E0331AF5-59A0-4D70-A3F7-F44502BD6F7E.jpeg


A6B7B3F4-0153-44AA-B024-FE94FF247E07.jpeg

En klaar is Koos....:D:D, tenminste met dit want

En hoe het nu verder ging lees je weer in de volgende update.
 
Na al dat geknoop van de weeflijnen tijd voor wat anders, als eerste wat klusjes die ik al eerder wilde doen maar waar ik tot vanavond nog niet aan toegekomen was.

De fokkemast werd ter hoogte van de grote stag met leer bekleed:
AD9BE1E2-2E00-4FC5-B779-690EEC844619.jpeg

Dit om doorschuren van de stag (schavielen) en beschadigingen aan de mast te voorkomen.

Het deel van de grote stag wat naar de boegspriet loopt werd ter plaatse van het dek voorzien van een sjorring:
BFA02B74-5F6F-47F7-8272-4C612056F4D5.jpeg


47DAFF03-3CC2-4E73-AB51-59AD6E099DF0.jpeg

Ziet er in mijn ogen iets meer afgewerkt uit;);) en is ook hier weer een bescherming voor het stagtouw.

Vervolgens wat spinnenkoppen gemaakt:
0585C60A-87BE-4B93-A8A0-B95F32B405A2.jpeg

Deze gemaakt van een noten latje van 2x2 mm en 10 mm lang, waarin vijf gaten van 1mm geboord zijn.
In de zijkanten en op de kop een sleufje gevijld waaromheen touw geknoopt werd, gevolgd door wat bindingen en een 3mm een- schijfsblok.

Dit als zodanig samengestelde blok werd aan de bezaanstag geknoopt:
64B60F81-6286-4FDB-9CF9-7C50DAFD77E2.jpeg

Op deze foto is ook de spreeworst van het bezaanwant te zien waar een paar posts geleden nog diverse mogelijkheden voor werden aangedragen om dit foutje op te lossen, en wat is het geworden.... yep het weeflijntje gewoon zwart gemaakt:yes: het verschil is nauwelijks te zien;)

Maar verder met de hanenpoten, hiervoor in de marsring 10 gaatjes geboord waarna het touw erin geregen kon worden:
A0141919-4130-4223-B0EE-4A58D34EBD72.jpeg

Ik ben hier wel content mee, dus hetzelfde trucje aan de grote stag dan maar.

Knopen en rijgen van het touw:
AFFD97A0-5A64-4282-98CD-02F88156704D.jpeg


En het eindresultaat:
E7E91168-AD05-41B8-AF65-3EC1ABD2CC5E.jpeg

De kunst bij deze is wel om het allemaal strak te krijgen waarbij de stag wel recht dient te blijven, maar zoals hier vaak gezegd word is dit met wat geduld best wel voor elkaar te krijgen:rolleyes::rolleyes:

Dit is te zien op de onderstaande overzichts- foto:
F6C6D7AB-1311-4933-97EE-26EBF4A0A850.jpeg


Nou jongens (en meisjes) hier moet ik het voor nu bij laten, dus allemaal weer tot de volgende keer......
Gr Koos.
 
Laatst bewerkt:
Ja - is beslist leuk om te zien. Ik krijg achter de schermen uiteraard meer foto's toegestuurd van diverse bouwers, en ieder maakt er toch zijn eigen unieke model van. Dat verbaasd me telkens weer :-)
 
Nou Koos, dat is weer heel wat om te zien en te lezen op de vroege morgen, mooi werk hoor:thumbsup:, wel oppassen dat je de weeflijntjes niet te strak zet want dan trek je de hoofdtouwen naar binnen hetgeen je een beetje kan zien op de laatste foto van post 407. Het is maar heel weinig, dus geen echt probleem;). Al met al maak je er iets moois van, :wave
 
Nou Koos.. met deze post laat je weer een hoop werk zien! Het niet laten liften van je stag is een gevaar wat snel opp de loer ligt inderdaad. Maar dit gaat prachtig zo.
 
Mannen bedankt allemaal voor de leuke opmerkingen, complimenten en het indrukken van de leuk knop:thumbsup: Ik zal proberen om niet naast mijn schoenen te gaan lopen......
wel oppassen dat je de weeflijntjes niet te strak zet want dan trek je de hoofdtouwen naar binnen hetgeen je een beetje kan zien op de laatste foto van post 407. Het is maar heel weinig, dus geen echt probleem
Piet dit was al eerder opgemerkt door jou, en als ik heel eerlijk ben dan zit er aan de voorzijde van het grote want aan stuurboord net één millimetertje in over de volle hoogte, dit ondanks mijn oplettendheid. Dus of de foto vertekend erg of jou oog van de meester ziet alles..:):)
Zie deze foto van het minimale verschil aan stuurboord:
0CC30FE7-9D98-46CC-A9EB-6ADEFFCE9974.jpeg


Aan bakboord (de laatste post) loopt deze wel mooi recht......:thumbsup:
Maar inderdaad je hebt gelijk het blijft continue opletten geblazen.
Het niet laten liften van je stag is een gevaar wat snel opp de loer ligt inderdaad.
Ook dit blijft continue opletten, en eigenlijk heb je naast je handen ook vaak ogen tekort om alles in de gaten te blijven houden heey Hans......
 
ik benoem het maar omdat het er vaak stiekem insluipt
Dat klopt, daarom blijft het opletten want voor je het weet is zo'n fout gemaakt en word het steeds erger
En voor de startende modelbouwer is dit echt iets voor het collectieve geheugen:p:p
Dus blijf maar lekker meekijken en commentaar geven Piet, daar worden we allemaal weer wijzer van:yes:
 
Back
Top