(Af)Bouwverslag Batavia van Kolderstok

Danny, dank zij jou info en foto's heb ik besloten om het kruisstengenstag ook op mijn model aan te brengen, dus dit word vervolgd...…:yes:
 
Laatst bewerkt:
Danny, dank zij jou info en foto's heb ik besloten om het kruisstengenstag ook op mijn model aan te brengen, dus dit word vervolgd...…:yes:
Als je de stag bedoeld met de takelage naar de hoofdtouwen van het want, dan heb ik wel een plaatje voor je met een voorbeeld volgens het Hollands systeem uit de 1e helft van de 17e eeuw. Deze heb ik gezet op mijn model van de Sovereign. Eigenlijk vervangt deze stag de huidige kruisstengenstag die je al hebt gezet (post 457 vanaf de 6e foto). Als je de foto wilt als voorbeeld dan laat je dat maar weten.
 
Als je de stag bedoeld met de takelage naar de hoofdtouwen van het want, dan heb ik wel een plaatje voor je met een voorbeeld volgens het Hollands systeem uit de 1e helft van de 17e eeuw. Deze heb ik gezet op mijn model van de Sovereign. Eigenlijk vervangt deze stag de huidige kruisstengenstag die je al hebt gezet (post 457 vanaf de 6e foto). Als je de foto wilt als voorbeeld dan laat je dat maar weten.
Als je je foto niet kwijt mag in dit verslag..;) dan mag dit ook wel in mijn verslag hoor Piet.
 
Als je de stag bedoeld met de takelage naar de hoofdtouwen van het want, dan heb ik wel een plaatje voor je met een voorbeeld volgens het Hollands systeem uit de 1e helft van de 17e eeuw. Deze heb ik gezet op mijn model van de Sovereign. Eigenlijk vervangt deze stag de huidige kruisstengenstag die je al hebt gezet (post 457 vanaf de 6e foto). Als je de foto wilt als voorbeeld dan laat je dat maar weten.
Piet, de foto mag je wel plaatsen hoor, maarruh tja wat zal ik zeggen uuhhh ik heb hem nl al twee keer aangebracht.:(:(
@groenenberg ja, dat lees je goed hoor twee keer:oops: en nu willen jullie weten hoe dat zo komt??? Nou dat lees je in een volgende post.........
 
Dan zou dit het moeten worden?
 

Bijlagen

  • 20191119_221426.jpg
    20191119_221426.jpg
    109,1 KB · Weergaven: 145
De kruisstengestag, deel 1

Het ontstaan van mijn kruisstengestag volgt uit diverse voorgaande posten waar enkele mensen nogal wat tijd aan besteed hebben, o.a *Hans*, Piet, Danny en vele volgers.
Ook een hoop eigen gepuzzel van hoe en wat welke kleur touw etc. en uiteraard weer iets op mijn eigen(wijze) manier:p
Bij dit gepuzzel kom je veel verwarrende verhalen tegen, sorrie mensen ik heb de kennis niet, en onze oudste complexbewoonster dateert van 1934, das iets jonger dan 16 honderd nog wat dus daar heb ik ook niets aan.;)

Denk ik net ja ik ben eruit, dan lees je weer dat het bijbehorende getakel alleen aan stuurboord (of was het bakboord) aangebracht werd... terwijl zu Montfeld het volgende schrijft:
1D3ECE9A-D283-468A-8E31-D1810E86D776.jpeg

Dus stuur- en bakboord, schiet mij maar lek dus, en tja toen kwam Danny met zijn foto’s..... van uiteraard de Batavia uit Lelystad in den beginne...
Dus werd de knoop doorgehakt en dacht ik dit gaat um worre, met wel wat andere kleuren uiteraard, sorrie Danny, ik ben deze keer de kapitein:D

Dus als eerste wat materiaal bij elkaar gesnord:
00B3F9D1-9A01-42DE-AD8C-6C39350F78BB.jpeg
Net als Danny, wat 4 mm juffers, 4-1 blokken, een 3-1 blok en wat touw bruin en licht.
Dit alles aan elkaar geknoopt zoals ook in het verslag van eerder genoemde zichtbaar is.

De eerste 4-1 blokken met donker (geteerd) draad aan de steng geknoopt:
0C591E0D-9DCF-4AE8-92C2-C98B8021AB5E.jpeg

Vervolgens wat hanenpoten via de jufferblokken aan de hoofdtouwen van het staand want met het lichtere draad:
3FCC7A84-8EEF-418D-A06C-9A34BDCD6426.jpeg


En alles erdoor geregen, voila het resultaat:
F7C4ED5E-2651-4AC2-A3D7-BFD20A4DB0B8.jpeg

Tja, hoe zet je nu e.e.a. Duidelijk op foto???

Zo misschien?:
6374D6B2-55EB-4A34-9D24-0C75CF7A47CD.jpeg


10CE7184-B224-4BB0-8418-8E3331F50831.jpeg


1325C414-3331-4AC1-920D-E3535D6AA346.jpeg


10CE7184-B224-4BB0-8418-8E3331F50831.jpeg

Kijk dat is dus niet zo verkeerd.

Maar goed dat deze nog maar tijdelijk vast zit:
1BE3DB7B-41E6-4713-929E-88A79BDDCB1B.jpeg

Op zich best wel aardig niet, en een heel gefriemel

Dus ik zie de achs en ochs en wat leuks wel komen maar we zijn er nog niet, want dit is pas deel 1.

Morgen ga ik verder met deel 2, het spannendste, want het heeft met dit te maken:
8E5256FA-2A88-4FAA-8021-7EA445B685E2.jpeg
Dus ga nu niet teveel aanwijzingen en opmerkingen plaatsen :rolleyes:want dat kan morgen nog hoor....

Nu mijn :bier: maar opdrinken en dan ga ik naar mijn bedje, dus welterusten en tot morgen want dit
Word vervolgd
Gr Koos.
 
Laatst bewerkt:
Kruisstengenstag deel 2:

Tja, het was zo mooi gemaakt allemaal maar...... dat gedraai van de jufferblokken en de hierbij behorende uitlijning van de hanenpoten, dat vond ik maar niks......

En toen zag ik het licht, bij een hanenpoot gebruik je een spinnenkop, dus na nog een uurtje kijken was er maar een oplossing, een nieuw blad in mijn mes gestoken, mij veel moed ingesproken en dus:
CCE471D4-E467-4D5D-B38B-516663D3F632.jpeg

Met de billen tegen elkaar het mes erin, en owee als ik maar niet uitschiet en een van de wanttouwen door snij, maar....

:yes: Het ging helemaal goed, de reeds gelijmde (secondenlijm) knoopjes werden stuk voor stuk netjes weggesneden en er bleven maar enkele restanten achter wat ik echt te link vond en dat zien we dan wel weer....

Inderdaad nu moesten er twee spinnenkoppen gemaakt worden:
59DEEA5C-8443-48DD-89C9-302BBF8B623B.jpeg


Deze werden weer aan een blok en de talie geknoopt:
CCB17344-E401-4023-82C7-0A05E0392055.jpeg

En werd alles weer aan het want geknoopt, eerst stuurboord:
5DF66259-441D-4BF0-8820-35D1339433CC.jpeg

Scheepje omdraaien en alles door de “stagblokken” rijgen:
2BB89A4A-94F1-4A96-8D09-015F8924CC23.jpeg

En de hanenpoten aan bakboord:
5FDFA335-8C0D-46D0-B191-1E56D92A7BCA.jpeg

Al met al een veel mooier resultaat, vind ik:
E2E5CFDC-7807-4985-AC79-905EABBF129D.jpeg

AF2F6CBD-1B8D-48F8-B370-FD4589CBC3C6.jpeg

6EF7DD07-42EA-4396-BFC9-6AA66614892C.jpeg
En ja dit is allemaal gisteravond afgewerkt, en dan lees je vandaag in het verslag van @groenenberg dat Piet dit precies zo omschrijft;) geen jufferblokken maar een spinnenkop, hoe simpel is het.

Nogmaals de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat de foto die Piet vandaag in het verslag van Hans plaatst reeds 25 keer, of meer door mij bekeken is, maar dat ik deze stag gemaakt heb door het geheel af te kijken bij Danny dus vandaar.....:)

Als je het totale plaatje nu bekijkt, dan is het veel van Danny, veel van Piet en een beetje van mezelf, nou ja een beetje met veel enge minuutjes tijdens het snijden, maar die niet waagt, etc.

En nog even dit, wat staat er nog meer te lezen in het verslag van Hans, juist dit:

het is wel zo dat deze stag de andere kruisstengenstag vervangt, dus beide stagen aanbrengen is dus eigenlijk niet correct, zoals ze het op de Batavia doen:rolleyes:

Inderdaad Piet, je hebt volkomen gelijk maar ja ik bouw de Batavia hee, en ach het totale plaatje is best leuk en wie ziet straks nog de “Historische correctheid” in mijn Batavia:rolleyes::rolleyes:

Ach, een mooi verhaal vind ik, leuk om dit met wat humor op mijn eigen manier eens een keer te doen en misschien blijft de moraal een beetje bij ons hangen want mijn nieuwe motto vanaf nu is:

Wat niet goed of mooi is gaat er gewoon weer af, gelijmd of niet, zonder enig voorbehoud....

Mannen we gaan weer verder met bouwen:p:D
Gr Koos:)
 
Voor zover ik het heb gezien hebben ze in Lelystad ook gewoon allebei erop gezet, dus geen man overboord. Ziet er heel goed uit! Ik heb zelf op mijn model veel jufferblokken toegepast op plekken waar een spinnenkop misschien beter was, eigenlijk meer gemakszucht dan wat anders als ik heel eerlijk moet zijn...
 
Voor zover ik het heb gezien hebben ze in Lelystad ook gewoon allebei erop gezet, dus geen man overboord. Ziet er heel goed uit! Ik heb zelf op mijn model veel jufferblokken toegepast op plekken waar een spinnenkop misschien beter was, eigenlijk meer gemakszucht dan wat anders als ik heel eerlijk moet zijn...
Danny, dat is het nadeel als je als eerste een uitgebreid verslag van een populair schip schrijft, naast de bb heb je dan een prachtig naslagwerk.....

Let op dit is een heel groot compliment voor je, ik wilde al heel lang de Batavia bouwen, en heb al die tijd met heel veel interesse je verslag gevolgd, nu bouw ik hem zelf en dan kom je soms op het punt dat je zaken veranderd, hetzij ter verbetering, hetzij door eigenwijsheid.....:rolleyes: maar alles komt het uiteindelijke eindresultaat ten goede waarbij ik hoop dat mijn eindresultaat een beetje dat van jou benadert.

Danny ik hoop dat je mijn verslag blijft volgen, en waarnodig gewoon waar je ook maar wilt commentaar blijven geven..

Nogmaals dank voor je inbreng tot dusver :thumbsup:
Gr Koos
 
Als je bazaansmast nu nog achterover gaat dan weet ik het niet meer hoor Koos. Maar het inspireert me wel dit te gaan toepassen op mijn 7P ik mag er nog even over verzinnen en eerst mijn weeflijntjes maar af maken.
 
Als je bazaansmast nu nog achterover gaat dan weet ik het niet meer hoor Koos. Maar het inspireert me wel dit te gaan toepassen op mijn 7P ik mag er nog even over verzinnen en eerst mijn weeflijntjes maar af maken.
Succes Hans, het is ff puzzelen maar dan kom je er wel, ik zie dat onze gewaardeerde leermeester, @pietsan je ook al volop van goede raad voorziet, dus je kunt nog alle kanten op.;);)

Misschien nog even ten overvloede, het halende part word belegd aan de laatste korvijnagel op de nagelbank aan bakboord, aangegeven in de rode cirkel:
0D4DC597-6F29-45A4-9770-4798163F9556.jpeg

Dit is weer afgeleid uit het verslag van Danny, die dit daar duidelijk laat zien.

Voorlopig is deze nog niet definitief vastgelijmd dus hij kan heel simpel nog gevierd worden voor vervolg werkzaamheden als deze in de weg komt te zitten.

Gr. Koos
 
Koos, en dit is niet bedoeld als kritiek, want je hebt het weer prachtig gemaakt:thumbsup:, maar voor een volgende keer (mocht het nog eens voorkomen dat je deze kruisstag maakt), dan mogen de hanepoten wel wat langer en iets dichter bij elkaar, omdat de kracht die er op werkt in de lengte richting komt te staan, tussen de kruissteng en het hoofdtouw. Als je de hanepoten te ver uit elkaar zet en er komt spanning op de takels dan kun je je wel voorstellen dat deze de neiging gaan hebben om naar elkaar toe getrokken te worden, m.a.w. je krijgt dan ook een vrij grote kracht in de breedte richting en dat is niet de bedoeling.
Maar nogmaals om mijn verhaal wat te ontkrachten, mooi gedaan en ik vind het erg leuk dat je de juffers hebt vervangen door spinnekoppen:worship:
 
Back
Top