(Af)Bouwverslag Batavia van Kolderstok

Vandaag de kruisstengenstag afgewerkt en de hanenpoten definitief vastgelijmd, hier het eindresultaat:
Bekijk bijlage 342558

Bekijk bijlage 342559

Het halende part zit nog niet definitief vast, mijn gevoel zegt dat deze nog wel eens wat losser gezet dient te worden om ergens bij te kunnen, dus vastzetten kan altijd nog.
Bekijk bijlage 342560

En nu verder met het puttingwant aan de grote mars voor de grote steng:
Bekijk bijlage 342561
In de reeds eerder aangebrachte sleufjes werden de bindsels van de jufferblokken gelijmd,
Bekijk bijlage 342562
Nadat ze alle vijf zo aangebracht werden kon het puttingwant verder afgewerkt worden, incl de weeflijntjes.
Bekijk bijlage 342563

Nadat het want zo aan stuur- en bakboord geplaatst was konden de hoofdtouwen van het stengewant weer paars- gewijs gemaakt worden:
Bekijk bijlage 342564
Aan beide zijden het eerste paar aangebracht:
Bekijk bijlage 342565

Bekijk bijlage 342566 Voorlopig is het weer genoeg voor vandaag, dus tot de volgende keer maar weer.

Gr Koos
Tis genoeg hoor Koos;)
 
Potverdorie, als ik al die complimenten hierboven lees dan ga je toch spontaan naast je schoenen lopen :) niet?

Maar desondanks vandaag tussen de familiebezoeken en een verjaardag door nog effe kunnen prullen en de hoofdtouwen van het grote stengewant afgewerkt.

En omdat we allemaal:p zo van foto’s houden volgt hier het resultaat:
5C3EEC4E-6421-49B7-A979-3F33AE3DCC31.jpeg


C8DE1416-ACB2-4DD2-ABC1-0E6AFD177CC7.jpeg


D664AC09-E6F2-4DEB-8456-671603CEE553.jpeg


E4E11DAD-89CB-474E-AD0A-EAFA9A13F5A6.jpeg


15FB5886-4F43-469A-8E86-5A6D2B0A7410.jpeg

Volgens “de boeken” dien je de wanten paarsgewijs van voor naar achter aan te brengen, maar ik heb gekozen om deze van achter naar voor aan te brengen omdat dit gezien de schuinte van de mast en mars wat strakker oogt.

Dus hier is weer wat aan het historische gewijzigd, sorrie... :confused:

Ook heb ik de juffers wat op te laten lopen om straks de weeflijnen gelijk te laten lopen met de waterlijn....

Maar het totaalplaatje is er niet minder om:
803AAC87-B75E-42B6-9E26-D02EEE054A2A.jpeg

Dus laat ik de voor en tegens van jullie maar weer lekker over me heen komen......

Ik ben er tevreden mee en daar gaat het toch om niet?? ;):)
Gr. Koos
 
Laatst bewerkt:
Potverdorie, als ik al die complimenten hierboven lees dan ga je toch spontaan naast je schoenen lopen :) niet?

Maar desondanks vandaag tussen de familiebezoeken en een verjaardag door nog effe kunnen prullen en de hoofdtouwen van het grote stengewant afgewerkt.

En omdat we allemaal:p zo van foto’s houden volgt hier het resultaat:
Bekijk bijlage 342684

Bekijk bijlage 342685

Bekijk bijlage 342686

Bekijk bijlage 342687

Bekijk bijlage 342688
Volgens “de boeken” dien je de wanten paarsgewijs van voor naar achter aan te brengen, maar ik heb gekozen om deze van achter naar voor aan te brengen omdat dit gezien de schuinte van de mast en mars wat strakker oogt.

Dus hier is weer wat aan het historische gewijzigd, sorrie... :confused:

Ook heb ik de juffers wat op te laten lopen om straks de weeflijnen gelijk te laten lopen met de waterlijn....

Maar het totaalplaatje is er niet minder om:
Bekijk bijlage 342689 Dus laat ik de voor en tegens van jullie maar weer lekker over me heen komen......

Ik ben er tevreden mee en daar gaat het toch om niet?? ;):)
Gr. Koos
Ik zie geen tegens hoor Koos!
 
Mannen, allemaal bedankt voor de complimenten, dat doet een mens altijd goed.

Maar we gaan weer verder, de grootstengestag was weer aan de beurt.

Diegene die ook het verslag van @groenenberg volgen weten inmiddels dat over de manier van bevestigen van het halende part al het een en ander geschreven is, dus ik doe nu maar een poging om deze stag in het geheel duidelijk uit te leggen.

Mijn werkwijze in deze is net andersom, dus ik begin met het eind, en eindig op de mars van de grotesteng :rolleyes:

Als eerste werd er een dubbel blok van 5 mm aan het stag einde geknoopt:
F13560B0-B3AB-4BE1-BDC6-BA26CBCE9698.jpeg


Het andere einde werd door een 5-1 blok geregen wat aan de fokkemast top was geknoopt:
4DB17A67-BCFC-4EBF-94C5-760C398B8856.jpeg

De foto is wat vertekent want achter het blok zie je de reeds eerder geplaatste talreep voor de grote bramsteng zitten, maar het gaat om het donkere touw wat door het 5-1 blok loopt.

Vervolgens werd de stag om de stengetop geslagen en met strop en muis vastgezet:
9DE0BD82-0DFD-487F-9CF5-80067C93A0EE.jpeg


Dat was een heel geprul, maar hij zit er wel strak in:
D9316A13-DF3C-4C72-95F8-685F96AC060A.jpeg


Het einde van deze stag was al in een eerder stadia rond de voet van de fokkemast geslagen, dus kon ik nu de talreep gaan inrijgen:
1F55E6C1-FA08-4C16-B43C-BD10D64D9810.jpeg


En het einde hiervan werd aan een ring in het dek bevestigd, naast de fokkemast aan bakboord:
B98FC181-3EC5-4844-A7D5-34995158A5AC.jpeg

Het was me het klusje wel zeg, maar hij zit nog los dus als het niet correct is uitgevoerd is deze op een simpele manier nog te wijzigen;)

Laat jullie eventuele opmerkingen maar komen, voorlopig heb ik nog wel wat mastworpjes te doen van het grootstengewant:
82901CB8-20B4-4EC6-8D4E-2E8D2EE5D40E.jpeg


Tot de volgende up-date.
Gr Koos.
 
Laatst bewerkt:
Ik twijfel over die valreep dat die aan een ring in het dek zit. Daarvoor is die stag volgens mij te belangrijk en moet die verbinding stabieler zijn. Ergens in de buurt waar dat blok aan de mast zit. Dit ook om de krachten in 1 richting te houden. Maar zoals gezegd ik ben een leek hierin.:p:D
 
Ik twijfel over die valreep dat die aan een ring in het dek zit. Daarvoor is die stag volgens mij te belangrijk en moet die verbinding stabieler zijn. Ergens in de buurt waar dat blok aan de mast zit. Dit ook om de krachten in 1 richting te houden. Maar zoals gezegd ik ben een leek hierin.:p:D
Volgens een eerdere wijze les van onze meester, zijn er meerdere mogelijkheden om deze vast te zetten, bijvoorbeeld een klamp op de mast, een oog op de mars of aan een ring op het dek.
De meeste krachten op de stag komen volgens mij ook op dat gedeelte wat om de mastvoet is geslagen, en het halende part moest goed bereikbaar zijn, vandaar de ring op het dek......., volgens deze leek dan :p

Maar ik denk dat we hieromtrent binnenkort nog wel wat meer gaan lezen hoor:rolleyes:
 
Laatst bewerkt:
Een tikkie verwarrend al die tekst, maar de stag is goed bevestigd hoor Koos, waar het halende part van de talie is belegd is minder belangrijk omdat daar de minste kracht op staat, die zou je ook nog op de nagelbank kunnen beleggen, of op de zelfde manier zoals de talies van de groot- en kruisstag net boven het bovenste blok van de talie op de stag zelf, maar een ring aan dek is ook prima. Het onder-blok van de talie zit om de mastvoet en dat is helemaal goed :thumbsup:.
 
Ik twijfel over die valreep dat die aan een ring in het dek zit.
Vallen (zonder 'reep') zijn de halende parten van draairepen e.d. (lopend want van de ra's), bij takels en talies heb je het niet over een val , maar een 'halend- en vast part'
JPG_8338_4302_bewerkt-1.jpg
h is halend- en v het vaste part van de takel.

(een valreep is een beweegbare buitenboord trap, die middels een takel vanaf het schip op de kade worde gelaten om van- en aan boord te komen, dus helemaal iets anders;))
 
Back
Top