Adrian Page Gee Bee R2 schaal 1/5

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Kjel Postema, 9 jan 2022.

1. Kjel Postema

Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    6 jan 2021
    De Gee Bee R2 is bijna klaar. De motor moet nog geïnstalleerd worden, maar ik wacht nog op de juiste inbusboutjes. Ik hoop dat die morgen bezorgd worden. En de ontvanger en bec moeten nog een plekje krijgen, maar daar heb ik net al een mooi plekje voor gezien. Die ga ik vanavond inbouwen. Ik heb hem subtiel wat geweatherd, het landingsgestel gemonteerd en de spandraden gemaakt. Die spandraden is een leuk detail, dat zeker aan de gehele uitstraling wat toevoegt vind ik. Ik heb nog geen dummy motor kunnen vinden in de juiste maat. Ik denk dat ik er zelf maar een moet gaan maken.
    De Gee Bee R2 was met name bedoeld voor de Bendix Trophy, een lange afstandsrace en had daarom in tegenstelling tot de R1 navigatie lichten. Die heb ik er nog niet opzitten. In eerste instantie was ik niet plan die erop te zetten, maar nu twijfel ik. Op een foto van de originele halverwege op de vorige bladzijde zijn de navigatielichten op de vleugeltip en bij de staart te zien.

Bij deze wat foto's van hoe de Gee Bee er nu bijstaat :D. Ik ben er zeer tevreden over.

groeten kjel

Laatst bewerkt: 4 jan 2023
  2. tonspit

tonspit

Lid geworden:
    3 sep 2013
    Heel mooi geworden.
    Alvast succes met invliegen.
    Ton

3. serge pot

serge pot Forum veteraan

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Superstrak weer kjel :yes:

4. jan brilman

jan brilman Forum veteraan

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Piloot? :confused:

Dat verdient 'ie zeker!

jan.

5. Kjel Postema

Lid geworden:
    6 jan 2021
    Dank heren!

De piloot is nog een beetje bang, hij houdt zich schuil onder het instrumentenpaneel :).

Er komt helaas geen piloot in. Ik wilde deze Gee Bee zo licht mogelijk houden en ik vond de piloot te ver achter het zwaartepunt zitten. Ik schat dat ik kwa vlieggewicht op ongeveer 3400 gram ga uitkomen, dat is al 400 gram boven het beoogde vlieggewicht.

jmk1 vindt dit leuk.
  6. Bart83

Bart83 verslagschrijvers

Lid geworden:
    1 okt 2007
    Super mooi geworden! Wellicht kan je een dummy laten printen?

Mvg,

Bart

Kjel Postema vindt dit leuk.
  7. Smokie

Smokie

Lid geworden:
    7 jan 2022
    Print m'n gratis van lw pla voor je
    Gr,Henk Screenshot_20230104_203812_Chrome.jpg

8. Kjel Postema

Lid geworden:
    6 jan 2021
    Bedankt voor het aanbod, dat waardeer ik zeer, maar er komt geen piloot in. Ik kan er ook niet meer bij.

Ik heb er al naar gezocht, maar nog niet echt iets kunnen vinden. Wat zou een dummy motor in schaal 1 op 5 gaan wegen? Ik heb totaal nog geen ervaring met het 3d printen.

9. Smokie

Smokie

Lid geworden:
    7 jan 2022
    Zonder pilot is het ook een schoonheid!

Dummy motors op thingivers,in pla lw een paar gram schat ik,maar dat terzijde
    Screenshot_20230104_221015_Chrome.jpg
    Gr,Henk

10. bipeflyer

bipeflyer

Lid geworden:
    18 apr 2012
    Prachtig! Ik ben onder de indruk, ziet er fantastisch uit! :worship:

11. ramses

ramses Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    21 sep 2008
    .
    Zeer mooie GeeBee, prachtig gebouwd :worship: :thumbsup:
    Succes met de laatste loodjes en de maiden flight.
    Happy landings

Groeten, Ramses
    .

12. Kjel Postema

Lid geworden:
    6 jan 2021
    Dank je Ramses. Maar als het weer zo blijft zal de eerste vlucht nog even op zich laten wachten helaas.

13. PetronioAznar

PetronioAznar

Lid geworden:
    9 jan 2023
    Hello Kjel, I have been following your work silently and absolutely love what you have done up to now.
    I see you are looking for a dummy. A year ago I finished building the 1:4 scale Gee Bee and used the 1:4 scale 9 cylinder radial engine from this page. It may look simple but once you reinforce it slightly and paint it, it looks great:
    https://parkflyerplastics.com/cart/index.php?main_page=index&cPath=31

I will post some pics when I look for them later.
    I looked into 3d printed engines but they are way too heavy. No comparison to these vacumformed ones.
    The only suggestion I would have is for the Karman to have been built up of balsa strips..rather than the 3 block Karman from Adrian Page. That and a few other things is where I deviated from the plans.
    I look forward to seeing it finished, you are getting closer!

14. PetronioAznar

PetronioAznar

Lid geworden:
    9 jan 2023
    Pictures of the Karman I did and the dummy I used from the above web page.
    The only thing is that yours is 1:5 scale so you would have to use one of those one piece formed dummies, not a built up one like mine..those are only 1:4 I think. Still I bought one of those 1:5 sized dummies for a friend of mine who is still building his 1:5 scale Gee Bee Z also from AP. I cannot show any picture of his because he has not started the dummy yet. Anyway just wanted to post it in case it may help you.. they are certainly light, mine was less than 90gr!

Bijgevoegde bestanden:

HansH, jan brilman en Kjel Postema vinden dit leuk.
  15. jmk1

jmk1

Lid geworden:
    15 jun 2015
    Echt super mooi gemaakt, geeft een ieder inspiratie om ook zoiets te bouwen!

16. Kjel Postema

Lid geworden:
    6 jan 2021
    Hello PetronioAznar, Thank you for the link to the website, that looks very promising. The dummy radial you made looks very nice. I hope the shipping costs to the Netherlands isn’t killing the deal.

17. Kjel Postema

Lid geworden:
    6 jan 2021
    Dank je!

jmk1 vindt dit leuk.
  18. Smokie

Smokie

Lid geworden:
    7 jan 2022
    Prachtige spullen op internet!
    pratt-whitney-r2800-twin-wasp-engine.jpg r1neam_pplant.jpg
    Henk

19. Kjel Postema

Lid geworden:
    6 jan 2021
    De Gee Bee is klaar. Nu nog een beetje redelijk weer voor de eerste vlucht. Maar de laatste loodjes hadden nog wel wat voeten, nou ja, voetjes in de aarde. Motor en zo geïnstalleerd en dan maar eens de wattmeter er aan.
    Bij mijn aller eerste ombouw naar electro heb ik dat verzuimd te doen, terwijl ik wel een wattmeter had, en dat heeft het einde betekend van mijn eerste Black Horse Wedell Williams model 44. Ik was gewend om met methanol na het opstijgen de gasknuppel terug te kunnen nemen naar halfgas en dan comfortabel rond te kunnen vliegen. Dit bleek dus bij mij met electro niet te kunnen. Nadat ik gelukkig nog een Black Horse Wedell Williams heb kunnen vinden, deze opgebouwd met al mijn bevindingen van de eerste en een zwaardere motor dan tijdens de eerste vlucht. Voordat ik ging vliegen nu wel de wattmeter er aan gehangen en wat bleek. Volgas had ik een ruime 1000 watt, maar met de gasknuppel op halfgas had ik iets van 180 watt. Niet bepaald een mooi lineair verloop van het vermogen. Ik was dus bij die eerste vlucht opgestegen, geen probleem. Klein stukje recht door gevolgd door een klimmende bocht en aan het einde van die klimmende bocht vond ik de hoogte mooi en heb ik het vliegtuig afgeleveld en gas teruggenomen naar stand halfgas. Dit was ook nog geen probleem, zo leek het althans. Doordat ik natuurlijk nu met de wind mee vloog was mijn grondsnelheid natuurlijk relatief hoger dan mijn luchtsnelheid waardoor het leek alsof mijn snelheid nog steeds goed was. Maar de werkelijkheid was anders en daar kwam ik achter toen ik aan het eind van mijn downwind leg weer een bocht in wilde zetten. Zodra ik de bocht inzette was het snap, neus loodrecht naar beneden en een seconde later zat ie al loodrecht de grond in geboord. Sindsdien check ik altijd met de wattmeter hoe het vermogens verloop is en pas ik mijn gascurve aan zodat ik met de knuppel halfgas net iets boven de helft van het vermogen van volgas zit. Sindsdien altijd lekker gevlogen op electro.
    Maar goed, ik ben een klein beetje afgedwaald. Terug naar de Gee Bee. Volgens ecalc zou ik met mijn setup en 4250-500kv motor tegen de 1000 watt moeten zitten, zie foto.

Tot nu toe zat ecalc altijd goed in de buurt van de werkelijkheid. Maar nu mat ik volgas net geen 800 watt. Dat vond ik toch een behoorlijke afwijking. Nu had ik nog tweede motor van hetzelfde type liggen en die er op geschroefd. De chinezen zijn niet altijd zo nauwkeurig met het bouwen van motoren en de kv kan nog wel eens verschillen met de opgegeven kv waarde. De tweede motor was iets beter, 830 watt, maar nog steeds niet wat ecalc voorspelde. Wat nu? Gevoelsmatig vind ik 800 watt wat magertjes voor deze Gee Bee. Nu zit er op de Wedell Williams een 5045-500kv motor die volgens ecalc net iets minder zou presteren dan de 4250.

Echter levert deze volgens mijn wattmeter met volle accu volgas ruim 1000 watt. Dat is ruim meer dan wat ecalc voorspelt. Deze motor doet het erg goed dus besloten en deze uit de Wedell te halen en in de Gee Bee te zetten. Deze motor heeft echter andere afmetingen dan de 4250. Links de 4250 en rechts de 5045.

Korter maar dikker. Nu is het boutpatroon van de motor hetzelfde maar de motorsteun is groter en heeft een ander boutpatroon dan de 4250 en daar had ik het motorschot van de Gee Bee niet op ontworpen. Toen het boutpatroon van 4250 in het motorsteun van de 5045 geboord zodat ik deze op het motorschot kon schroeven.

Maar dan had ik weer het probleem dat als ik de 5045 op de motorsteun geschroefd had ik de boutjes niet meer in de nieuwe gaatjes kreeg. De motor zat in de weg. Toen moest ik even nadenken hoe ik dit op ging lossen. Gelukkig is de 5045 korter dan de 4250 en daardoor had ik ruimte voor een adapterplaat. De motor moest immers toch verder naar voren om de kortere lengte te compenseren. Deze adapterplaat heb ik van printplaat materiaal gemaakt. Links op de foto de plaat waar de motor op geschroefd wordt, bestaande uit twee 1,5mm printplaten tegen elkaar gelijmd voor de stijfheid. De originele motorsteun komt dan te vervallen. En deze zit dan tegen tweede plaat, op de foto rechts, geschroefd die op zijn beurt tegen het motorschot zit geschroefd.

Gelukkig, probleem weer opgelost en met ruim 1000 watt voel ik mij toch prettiger dan met 800 watt voor de eerste vlucht.

Toen was het tijd om het zwaartepunt te bepalen. Ik heb begrepen dat Gee Bee erg kritisch zijn op hun zwaartepunt en dat je daar maar weinig marge hebt. Ook ligt het zwaartepunt relatief ver naar voren. In het geval van deze Gee Bee op 54 mm van de neuslijst dat overeenkomt met een zwaartepunt op 20% van de vleugelkoorde. Om dit zwaartepunt te bereiken moest de accu helemaal voorin zijn tunnel tegen het motorschot geplaatst worden. Vervolgens een klittenband bevestigingsbandje op twee stukjes houd geschoefd en deze tegen de accu tunnel geschroefd. Het bandje steekt door de verlichtingsgaten in de tunnel naar binnen en dan kan ik de accu vastzetten. Het bandje vastzetten is een beetje een gepiel, maar na wat oefening ben ik er al wat handiger in.

Maar dan heeft de accu nog wat spelling naar boven toe. Daar heb ik een houdje voor gemaakt met een stukje vilt aan de onderkant, uit de knutselbak van mijn vrouw geleend (met toestemming uiteraard), zodat ik de accu klem kan zetten en deze niet meer kan bewegen.

En toen was hij dus vlieg klaar :banana:. Nu nog wachten op wat redelijk vliegweer en uiteraard een succesvolle eerste vlucht :D.

groeten kjel

Bart83, jmk1, Henri Kaper en 3 anderen vinden dit leuk.
  20. Henri Kaper

Henri Kaper verslagschrijvers

Lid geworden:
    25 nov 2006
    Rood vilt uiteraard. ;)

Deel Deze Pagina