90 size elektro heli ?

Hoi Cees,
neen niet voor de motor maar voor de ion-x2, ik dacht het op de gemakkelijkste manier te doen door gewoon een hele set te kopen, maar ja ........

Bas

Hoi Mannen,

Ik kwam dit tegen op Hobbycity:

Hobbycity Online R/C Hobby Store : TURNIGY Sentilon100A HV 2-12S Speed Controller $109.99

Is iemand deze ESC wel eens eerder tegen gekomen? Ziet er netjes uit en eigenlijk een hele mooie regelaar (wat betreft de specs) voor 12S met zijn 100A continue stroom heb je voldoende reserve en dat bij 125gram. Plus dat de regelaar niet veel kost, voor een Euro of 100 heb je hem inclusief programming card.

Iets om te proberen?

Greetz,

Michiel.

Michiel,
er zijn er een aantal op het forum die deze regelaar gebruiken in zeer grote schaal 1/3 stunt kisten (vliegtuigen). Ook op andere fora heb ik er regelmatig over gelezen.
voor het geld van de regelaar hoef je het niet te laten. Lijkt trouwens wel een kloon van een jeti spin99.
Maar ja, in een vliegtuig komt dat minder kritisch vind IK . Mocht hij bovendien uitvallen, dan zweef je gewoon naar beneden. Als hij onverwacht in een heli uitvalt ......

Ik heb er ook naar gekeken en me afgevraagd of het wat zou kunnen zijn. Wat IK belangrijk vind aan een regelaar is een goede governor regeling en betrouwbaarheid.
In de loop der tijd is wel gebleken hoe lastig het is om een goede governor regeling te ontwerpen. Wat dat betreft is kontronik hier meester in.

Ik zeg niet dat deze regelaar een slechte governor heeft, maar voor dat geld kan ik het haast niet geloven dat dat wel zo is ......
Maar zo heeft iedereen zijn eigen ideeen en verwachtingen.

Aan de andere kant, als JIJ het nou eens probeert dan weten wij het ook !

Bas

Laatst bewerkt:
De regelaar doet het erg goed, op een Logo 600 3D met 700 bladen, en een Scorpion 4025 motor, dit alles op 12S lipo. Niets warmte, erg mooi draaien... echter hij heeft géén governor, wat ik zelf overigens niet als gemis ervaar, het kost ietsje meer curveafstelwerk!

Greetz, Aldert

Hoi,

Volgens de beschrijving en het aanzien van de progcard heeft ie wel een Governor?
Heb je de progcard? Weet je zeker dat ie geen governor heeft?

@Bas Je hebt gelijk natuurlijk Kontronik is meester in de governor! Dat is ook de reden dat ik het liefst een Jive zou vliegen alleen durf ik het nog niet aan tenzij ik zou besluiten ook een Pyro 30-12 te nemen (ik ga er vanuit dat hun eigen combinatie probleemloos werkt). En een Powerjazz vindt ik eigenlijk overbemeten en daarmee ook te zwaar. Deze (de Turnigy) regelaar is wat betreft de afmetingen/gewicht/stroom dimensionering eigenlijk perfect alleen kan je idd niet echt spreken van een kwaliteit produkt zoals bij Kontronik. Misschien dat ik hem toch een keer bestel om te proberen, maar dan moet ie wel een governor hebben anders heb ik er niets aan. (je kan onmogelijk 3D vliegen op curves omdat de belastingen te wisselend zijn en niet voorspelbaar en dus niet te programmeren)

Echter wat nog een oplossing kan zijn is dat ik een CSM Revlock gebruik en deze tussen de regelaar plaats, dan heb ik toch een governor alleen via een omweg.

Greetz,

Michiel.

Zeker weten géén Governor! En ook zeker weten een kwaliteitsding! Het is een super ontworpen regelaar huize feigao. De vergelijking gedaan met Castel Creations, Kontronik, Jeti Spin/Advance en nog een handjevol andere spullen. Prijs/Kwaliteit verhouding is verreweg het best, verder doet hij op een enkel puntje onder aan de betere, maar op de meeste punten is hij superieur aan bijna iedere regelaar.
Inmiddels heb ik zo'n stuk of 10 van de Feigao's draaien, en blijf er nog steeds heel enthousiast over!

Op de progkaart staat idd een separate governorinstelmogelijkheid, deze is alleen te gebruiken i.c.m. Feigao's met een governorfunctie. Deze zijn er wel (o.a. in Himodel verpakking), maar gaan helaas tot 10S lipo.

Greetz, Aldert

Hey,

is dezelfde, alleen vanuit het magazijn in Amerika gestuurd (voor de Amerikanen zeg maar) ;).

Greetz

Dat is dezelfde regelaar als waar ik eerder naar verwees. (alleen 10dollar goedkoper?)

Jammer dat er geen governor op zit, dan is het voor mij geen optie, helaas :-(
Het zag er mooi uit, dan zoek ik verder, iemand nog suggesties voor regelaars met governor voor 12S LiPo >=90A (Spin99 en Kontronik ken ik al).

Greetz,

Michiel.

Wat is een goede losse gouvenor voor een TREX 600E,
Of welke regelaar met goede gouvenor voor een TREX 600E
Merk en type graag, ben erg benieuwd naar deze twee mogelijkheden.

Misschien toch even vermelden dat het gebruik van een governor bij een E toepassing niet zo belangrijk is als bij een brandstof toepassing.

Ik heb vroeger bijvoorbeeld altijd zonder governor gevlogen op 6S en 100% in mijn 50 size model, dit werkte beter dan met. De reden waarom dit werkt is dat een brushless motor niet zo erg de neiging heeft om boven zijn toerental te gaan lopen, bij een brandstof motor is dit veel erger.

Ook heeft de Phoenix van CC tegenwoordig nieuwe software en daarbij kan je 3 toerentallen opgeven. Je moet dan in de software het aantal cellen, polen , KV en tandwielverhouding opgeven alsook 3 gewenste toerentallen. Dit werkt vrij goed en ik vlieg nu terug met de CC ipv kontronik in mijn 450 model op 4S. Als je met lipo's van verschillende ouderdom vliegt is dit een zeer interessant feature.

Aerospire heeft een governor die ook op electroheli's werkt. Het schijnt zelfs dat je stromen wat naar beneden gaan. Helaas heb ik hier zelf geen ervaring mee.

Als je een snelle lichte governor wil gebruiken, kan je het beste een CSM Revlock nemen. Deze zijn erg snel en als je de RL30 zou nemen heb je ook nog collective management (zie CSM Ltd) maar de RL20 is exact hetzelfde en zonder CM.

Wat ik tegen een losse governor heb? Het is een extra kastje en je moet iets bedenken om het toerental te meten. Een magneetje is niet zo gemakkelijk in het pinion te boren ;-)

Je zou dan iets moeten meten via de motor kabels, daar hebben ze wat voor van de Unilogger, misschien kan je dat (met enige modificaties) ook als sensor voor je governor gebruiken.

Ik ga er nog eens over nadenken, op zich zou het een leuk experiment zijn zo'n Turnigy met een RL20/30.

Greetz,

Michiel.

Ik ga er nog eens over nadenken, op zich zou het een leuk experiment zijn zo'n Turnigy met een RL20/30.

've been there, done that... voegt helemaal niets toe! Je kiest je tandwielverhouding op die manier dat je met je gas 100% open lichtelijk boven je behaalde toerental uitkomt. Je hebt nu merkbaar de meeste power, je motor en regelaar worden véél minder warm (heet), je rendement is (logisch vervolg) veel beter vanwege het ontbreken van schakelverliezen en het mogelijk sneller verzadigen van je weekijzer statorpakket.
Met een governor ga je iets zwaarder vertanden, en je stelt bijvoorbeeld je governor in op 80%. De combinatie zakt simpelweg iets meer in bij bepaalde zware figuren omdat je combi minder kracht heeft.
Wil je rustig vliegen (minder toeren bij b.v. F3C) dan kan een governor makkelijk zijn, echter je komt er net zo goed als je wat meer de tijd neemt om je curve in te stellen.
Conclussie: voor de 3D is het m.i. beter met bovenstaande methode, voor F3C maakt het niet zoveel verschil (op enkele uitzonderingen na).
Voor zowel 3D als F3C heeft je combi een beter rendement en meer power!

Misschien toch even vermelden dat het gebruik van een governor bij een E toepassing niet zo belangrijk is als bij een brandstof toepassing.

Ik heb vroeger bijvoorbeeld altijd zonder governor gevlogen op 6S en 100% in mijn 50 size model, dit werkte beter dan met. De reden waarom dit werkt is dat een brushless motor niet zo erg de neiging heeft om boven zijn toerental te gaan lopen, bij een brandstof motor is dit veel erger.

Nog een reden om met brandstof een governor te gebruiken, voor electro is het wederom niet nodig.

Greetz, Aldert

Toch vindt ik de govenor van een kontronik jazz veel beter dan die van een cc.... ook met die nieuwe software ;)

Hoi,

Kijk zonder Governor vliegen kan idd met elektro wat beter dan met IC motoren. Maar ik hoor bij mijn TREX500 die ik op 100% draai toch duidelijk toerental wisselingen en die wil op mijn 90er straks toch echt tot een minimum beperken en dus wil ik sowieso met een governor vliegen. Dit komt ook je staart/gyro systeem ten goede anders heeft de gyro nog een variabele die die moet compenseren (de toerental variaties dus) en daar wordt het staartsysteem niet beter op.

F3C is een heel ander verhaal en hier kan je met curven een heel eind komen omdat de belastingen voorspelbaarder en veel minder dynamisch zijn. Bij 3D gaat je dit nooit goed lukken, omdat je soms hele tegenstrijdige dingen doet bijv: doe je een tic-toc wil je graag cyclic to thottle mixing om je toerental op peil te houden, maar stuur je met zwaartekracht mee naar beneden en extra negatief en daarbij cyclic dan gaat het toeretal nog verder omhoog omdat je cyclic to throttle mixing had ingesteld. Dit bedoel ik dus met dat het bij 3D vliegen niet goed werkt om zonder governor te vliegen.

En dat het nuttig is om een goede governor te hebben bewijst wel het feit dat iedereen probeert er een goede oplossing voor te bedenken (Zoals Jurrien schrijft over de CC ESCs).

Greetz,

Michiel.

Back