Wat betreft je voeding voorziening, je kan ook gaan voor SLS ZX 15C 2500mAh weegt 100gram en een Turnigy 8/15A regulator, dat weegt maar 134 gram totaal (ga ik ook gebruiken). En ik denk overigens dat die Sanyo cellen niet de benodigde stroom kunnen leveren, ofwel de Ri is (vaak) te hoog van dit soort cellen. Maar je kan het altijd proberen natuurlijk.
Dan nog iets anders waar je voor op moet letten (en dan sluit ik mijn pleidooi ;-) )
ik merk aan je dat je het niet zo nauw neemt met alle massa's maar pas daar mee op! En geloof me je gaat echt niet uitkomen op 4,5kg, zeker niet met een Powerjazz en een NiCd accu. Plus dat je daarbij grote accu's wil gaan gebuiken (4500-5000mAh) moet je echt richting de 5kg gaan denken. Neem hierbij als referentie Mario's MP die 4800 en een beetje weegt en dan nog wel met een Jive wat dus al zo'n 250 (!!!) gram scheelt op jouw setup en Mario's MP is ook nog eens flybarless wat ook nog zeker 50-100gram scheelt. Dus let op met uitsptaken als "ach ik merk dat toch niet..." want uiteindelijk eindig je met een (te) zware heli!
Greetz,
En succes!
Michiel.
Michiel, ben jij dan niet huiverig voor meer elektronika in de stroomvoorziening ? De kans op problemen neemt alleen maar toe.
Ik noem Cees Verplanke dan ook maar weer even als 'referentie' , die gebruikt al 3 jaar probleemloos een losse ontvangeraccu en nog wel Eneloops die een niet zo beste Ri hebben.
Ik heb eens verder gezocht en heb nu de GP2200 SCHR Nimh gevonden, die een Ri hebben van 3.5mOhm ! Dus zelfs nog veel minder dan een 2500mAh lipo dus !
Dit is een 4/5 sub C en weegt 42gram. Voor 4 cellen kom ik dan op 168gram. Dit is ook een mooi compomis. De cellen werden vroeger trouwens gebruikt voor F5B kisten waar kortstondig wel 100A kan lopen. Dus met de Ri zit het echt wel goed.
Ik lees wel eens dat Nimh bij gebruik bij lage temperaturen niet zo goed zouden zijn , maar hetzelfde geldt natuurlijk ook voor lipo, dus dat is niet anders.
Overigens is dit gemakkelijk op te lossen ; de ontvangerakku TEGEN de aandrijfakku monteren, blijft hij vanzelf warm !
Waar ik verder aan denk is om de servo's direct te voeden uit de ontvangeraccu via korte dikke draden en niet via de ontvanger, zodat er minder verlies is.
Ook met een aparte draad de ontvanger van spanning voorzien. Dan loopt er ook geen grote stroom doorheen en dus geen spanningsverlies naar de ontvanger, misschien nog wel bekangrijker voor een betrouwbare ontvangst. (Cees heeft draden vanuit de ontvangeraccu direct op de print van de ontvanger gesoldeerd)
Dan hoeven alleen de pulsdraden vanuit de ontvanger naar de servo's getrokken te worden.
En wat dat gewicht betreft heb je natuurlijk gelijk, alle beetjes bij elkaar tellen mee. En ja, de powerjazz heb ik gekozen vanwege betrouwbaarheid …
Qua capaciteit van de lipo's ben ik er nog niet helemaal uit. Ik weet dat Jurrien 'maar' 3700 mAh gebruikt, dus wellicht is dat voor mij ook meer dan voldoende ??? Dus daar zou ik gewicht kunnen sparen…
Bas