90 size elektro heli ?

Hoi,

Ik had het niet over de kroontandwielen in de staartbehuizing maar wel over die in het main frame zoals je op de foto laat zien he.

Groeten.

Ja, idd dus zo weinig mogelijk speling.

Ik doe het zoals in de stratus manual staat. Dus het kleine tandwiel een klein beetje teveel richting lagerblok schuiven. Dan de collar los zetten en de tandwielen tegen elkaar duwen. Dan de collar vastzetten met de juiste torque (zoals in de manual staat, zodat je ze niet kapot maakt).
Dan schuif je het kleine tandwiel weer een heel klein beetje richting staart.

Je kan de mesh regelmatig controleren en eventueel het kleine tandwiel wat verschuiven na een hoop vluchten.

Je kan ook best je gyro start en vooral stop snelheid wat lager instellen. Bij de meeste gyro's kan je dit doen.

Jurrien,
ik heb net de stratus manual nagelezen, en het is inderdaad anders , daar moet je de crown gear een klein beetje naar voren schuiven, bij de ion-x2 moet je hem tegen het lagerblok aan schuiven (foto) en krijg je dus meer speling.

Wat betreft de start en stop snelheid van gyro, ik kies waarschijnlijk een spartan ds760, dus dat moet daarmee mogelijk zijn.

Bedankt voor je tips !

Bas

1150491be1df8c9a2.jpg

1150491be1dfcc092.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Idd 0,0 speling, maar het moet wel lekker lopen en niet freten zoals eerder geschreven in dit draadje. Anders kan je krijgen wat Nando had op 3DM 2007 tijdens zijn FTM...einde vlucht einde Vibe. Dat kwam dus door teveel speling. Ohw en in een keer je stick loslaten of abrupt de andere kant opsturen, daar kan geen enkele aandrijving tegen op de lange termijn! Dat zijn piloot fouten je moet de staart altijd "naar 0 toe sturen" en niet de stick loslaten anders kan je tandjes rapen en waarschijnlijk dus ook je heli! Uiteraard helpt een wat minder strakke stopgain ook mee in het behoud van je tandwielen!

Wel jammer dat je ook al voor de DS760 gaat, neem nou een CSM SL720, veel beter geen parameter aanpassing nodig en super pirouette rate constant!!! ;-)

Succes,

Michiel.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat ik nu een mooi compromis heb tussen 0 speling en teveel speling.

Wat betreft gyro zal het voor mij niet zoveel uitmaken. Een van de redenen waarom ik voor de Spartan heb gekozen is omdat hij veel gebruikt wordt en hulp dus snel gevonden is als dat nodig is. Verder lees ik overal goede verhalen over de spartan.

Ik ben weer wat verder gekomen.
Verder moet ik nu even wachten op een nieuwe blad-as, delrin tailgear en nog wat klein spul

Qua electronika moet ik nog bestellen; spartan ds760 + usb interface , JR 8900G , 2s lipo ontvangeraccu, regulator, hyperion DUO lader + Maas voeding.
En natuurlijk de lipo's, 2 maal 6s 4500 of iets in die geest.
Weet nog niet of het SLS wordt, de zippy-r 4800 vind ik niet meer terug op hobbycity ? Ook is Outrage nog een optie, zijn in UK te koop en hebben een soort garantie.

"OUTRAGE XP offers 50% crash replacement for all batteries. Fly hard, crash and damage the packs, just show us the receipt and get the new pack at 50% off within 180 days of purchase date. Damaged packs may be requested to return back to distributor"

Deze schijnen het ook zeer goed te doen. En zijn een tikkeltje goedkoper dan de SLS.

Blink Helicopters - Home of the Outrage !!!!

In eerste instantie ga ik met een Schulze ppm ontvanger vliegen, kijken of dat gaat lukken. Ben heel benieuwd , vaak hoor ik dat men huiverig is bij hoge spanning set-ups ivm met storingen. Als je de boel goed gescheiden houdt moet dat volgens mij gewoon gaan lukken.

wordt vervolgd ...

Bas

1150491d3c9078218.jpg

1150491d3c903c878.jpg

1150491d3c90ad9e7.jpg

1150491d3cb6a7ae8.jpg

1150491d3cb6d6d0a.jpg

1150491d3cb719226.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat ziet er strak uit Bas. Ik ben ondertussen ook bezig mn Fury om te bouwen naar BW Stratus, heerlijk bouwen dit he?

Weinig onderdelen aan een Xcell? Dan ben je de helft vergeten denk ik ;-)
Ik vind juist van Xcell veel te veel onderdelen en in mijn ogen (en die van vele andere fabrikanten/vliegers) kunnen ze veel onderdelen combineren tot een enkel onderdeel.

Goed verder ziet je heli er netjes uit, een Procarbon.de landingsgesteld zie ik?

Oh en wat betreft support voor je gyro.... HALLO ik ben hier, ik kan je uit eerste hand info over de CSM geven waarmee ik al een jaartje of 5 vlieg goede info dus en geen forum onzin. Maar goed de keus blijft aan jou natuurlijk :-)

Kun je eens jouw canopy op de weegschaal leggen? Ik ben benieuwd hoe zwaar dat ie is.

Succes met bouwen!

Michiel.

Hoi Michiel,
landingsgestel inderdaad van procarbon.

Ja, ik heb natuurlijk geen ervaring met 90 heli's dus kan geen direct vergelijk maken met het aantal onderdelen bij een andere, echter las ik ook bij de ombouw van Laurens hetzelfde.
Maar goed , als de heli mear goed in elkaar steekt en dat zit wel snor. Maar datzelfde had ik misschien ook gezegd als ik een JR E10 of T-rex 700E had gebouwd ...

De canopy is veel te zwaar naar mijn zin, die zit dus op 190gram. Die gaat straks echter wel een flinke afvalkuur krijgen, ik snap ook niet dat men zo'n canopy van zware glasmatten maakt.
Wat dat betreft heb ik er liever een canopy van Mikado, gewoon van lexaan, dat is heel erg sterk en weegt geen drol !

Het wachten is nu op nog wat onderdelen dan kan ik weer verder.

Wat betreft de stroomvoorziening voor de servo's + ontvanger heb ik hierover eens met frank ge-brainstormed en tot de conclusie gekomen dat een 2s lipo + regulator voor mij eigenlijk helemaal niet nodig is:

Het gewichtsvoordeel is minimaal :

flightpower evo 2500mAh =140gram +/- 45euro
flighttech 8a regulator = 53gram +/- 30euro
totaal : 193gram +/- 75euro

Ontvangerpack 4 cellen Sanyo nicd 2400mAh = 240gram +/- 25euro

Het scheelt nog geen 50gram, op een heli van 4.5kg neem ik dat wel op de koop toe, dat ga IK niet merken.
Bovendien is het 3 keer zo goedkoop en ik kan de nicd snelladen zonder nadelige gevolgen !
Eventueel is ook een optie om voor Nimh te gaan, die zijn beter bij koud weer en vaak nog meer capaciteit , iets meer Ri dat wel.

De extra kracht bij 6Volt gebruik verwacht ik niet nodig te hebben bovendien hebben de JR DS8915 (=8717) al enorm veel koppel : 12kg.cm

Maar wat me vooral geruststeld is dat er zonder regulator gewoon minder elektronika in de heli zit , minder kabels. Dus "minder schakels die kunnen breken" .
Als ik dan ook nog eens enn dubbele draad naar de ontvanger leidt is de overgangsweerstand van de connectoren ook weer gehalveerd, alle beetjes helpen.

wordt vervolgd ....

Die kappen van mikado zijn wel licht maar ook zo stuk hoor. Een goede gfk kap is echt nauwelijk zwaarder. Ik heb nu een gfk op de logo 10 en dat scheelt iets van 20g oid. Wellicht is een lichtere gfk kap een betere optie dan een lexaan kap ;) Anders cfk :)

Even iets anders : Gerd Giese is SLS lipo's aan het testen en ben heel benieuwd naar de uitkomst. Eens kijken of ze echt zo goed zijn !

* Elektromodellflug - NEWS ... demnächst

Na het verhaal van Mario over zijn stekkersysteem, heb ik verder gezocht naar een stekker met goede verende contacten zodat hij niet los kan springen. Ik denk namelijk dat de verende werking van die hele dikke connectoren van hobbycity over lange tijd niet optimaal blijft, omdat het materiaal te dik is en waarschijnlijk ook te hard, meestal zijn connectoren hard verguld. Hierdoor kan het niet goed blijven veren.

Aangezien ik ook nog stekkers nodig heb voor de accu's en de regelaar kom ik toch op de volgende stekkers van Plettenberg uit. Die zijn prima omdat er contactveertjes op zitten waardoor de connectoren niet zo snel los kunnen springen. Ook kunnen de veertjes niet zo snel beschadigen omdat ze in het vrouwtje zitten.
Het principe is net zoals de 4mm connectoren, die ik al jaren zonder enige storing gebruik.

Hier getest : http://www.elektromodellflug.de/hochstromst/hochstromstecker.htm

Nu eens op zoek naar een leverancier

Bas

Bas

Laatst bewerkt:
Bas, die stekkers van Plettenberg wou ik eerst ook voor gaan, maar de prijs wordt je niet echt vrolijk van, €6,60 per setje en ik heb 11 setjes nodig!!

Gr,

Mario

Hoi mannen,

Ah ook Xcell is dus veel te zwaar met zijn canopys! Mijn N9 kap weegt gespoten 250gram. Te zwaar vindt ik dus daar ga ik wat aan doen.

Interessant van de site van Gert, ben benieuwd!

Wat betreft de connector zou ik gaan voor de LMTs Jurrien gebruikt die al jaren naar tevredenheid naar mijn weten. Oh en dat iets hard is en niet goed zou blijven veren na verloop van tijd, heeft niet direct met elkaar te maken. Het contac zou wel eerder kunnen breken wanneer het te hard zou zijn, maar dat zal hier niet aan de orde zijn. Het materiaal is eerder te zacht en/of te slap waardoor het na verloop van tijd door vermoeiing defecten gaat vertonen.

Oh en als je een JR of Trex had gebouwd, dan had je pas echt weinig onderdelen :-)
Maar ondanks de vele onderdelen zijn het pracht heli's laat ik daar duidelijk in zijn!

Wat betreft je voeding voorziening, je kan ook gaan voor SLS ZX 15C 2500mAh weegt 100gram en een Turnigy 8/15A regulator, dat weegt maar 134 gram totaal (ga ik ook gebruiken). En ik denk overigens dat die Sanyo cellen niet de benodigde stroom kunnen leveren, ofwel de Ri is (vaak) te hoog van dit soort cellen. Maar je kan het altijd proberen natuurlijk.

Dan nog iets anders waar je voor op moet letten (en dan sluit ik mijn pleidooi ;-) )
ik merk aan je dat je het niet zo nauw neemt met alle massa's maar pas daar mee op! En geloof me je gaat echt niet uitkomen op 4,5kg, zeker niet met een Powerjazz en een NiCd accu. Plus dat je daarbij grote accu's wil gaan gebuiken (4500-5000mAh) moet je echt richting de 5kg gaan denken. Neem hierbij als referentie Mario's MP die 4800 en een beetje weegt en dan nog wel met een Jive wat dus al zo'n 250 (!!!) gram scheelt op jouw setup en Mario's MP is ook nog eens flybarless wat ook nog zeker 50-100gram scheelt. Dus let op met uitsptaken als "ach ik merk dat toch niet..." want uiteindelijk eindig je met een (te) zware heli!

Greetz,

En succes!

Michiel.

Mario, ja dat weet ik, maar aan de andere kant is 11 maal 6.60euro peanuts op een heli van bijna 2mille ! Dat moeten we er dan ook maar voor over hebben denk ik zo ....

Maar misschien zijn er nog andere stekkerfabrikanten met 5mm stekkers met goede verende contacten ?

Bas

Wat betreft je voeding voorziening, je kan ook gaan voor SLS ZX 15C 2500mAh weegt 100gram en een Turnigy 8/15A regulator, dat weegt maar 134 gram totaal (ga ik ook gebruiken). En ik denk overigens dat die Sanyo cellen niet de benodigde stroom kunnen leveren, ofwel de Ri is (vaak) te hoog van dit soort cellen. Maar je kan het altijd proberen natuurlijk.

Dan nog iets anders waar je voor op moet letten (en dan sluit ik mijn pleidooi ;-) )
ik merk aan je dat je het niet zo nauw neemt met alle massa's maar pas daar mee op! En geloof me je gaat echt niet uitkomen op 4,5kg, zeker niet met een Powerjazz en een NiCd accu. Plus dat je daarbij grote accu's wil gaan gebuiken (4500-5000mAh) moet je echt richting de 5kg gaan denken. Neem hierbij als referentie Mario's MP die 4800 en een beetje weegt en dan nog wel met een Jive wat dus al zo'n 250 (!!!) gram scheelt op jouw setup en Mario's MP is ook nog eens flybarless wat ook nog zeker 50-100gram scheelt. Dus let op met uitsptaken als "ach ik merk dat toch niet..." want uiteindelijk eindig je met een (te) zware heli!

Greetz,

En succes!

Michiel.

Michiel, ben jij dan niet huiverig voor meer elektronika in de stroomvoorziening ? De kans op problemen neemt alleen maar toe.
Ik noem Cees Verplanke dan ook maar weer even als 'referentie' , die gebruikt al 3 jaar probleemloos een losse ontvangeraccu en nog wel Eneloops die een niet zo beste Ri hebben.

Ik heb eens verder gezocht en heb nu de GP2200 SCHR Nimh gevonden, die een Ri hebben van 3.5mOhm ! Dus zelfs nog veel minder dan een 2500mAh lipo dus !
Dit is een 4/5 sub C en weegt 42gram. Voor 4 cellen kom ik dan op 168gram. Dit is ook een mooi compomis. De cellen werden vroeger trouwens gebruikt voor F5B kisten waar kortstondig wel 100A kan lopen. Dus met de Ri zit het echt wel goed.
Ik lees wel eens dat Nimh bij gebruik bij lage temperaturen niet zo goed zouden zijn , maar hetzelfde geldt natuurlijk ook voor lipo, dus dat is niet anders.
Overigens is dit gemakkelijk op te lossen ; de ontvangerakku TEGEN de aandrijfakku monteren, blijft hij vanzelf warm !

Waar ik verder aan denk is om de servo's direct te voeden uit de ontvangeraccu via korte dikke draden en niet via de ontvanger, zodat er minder verlies is.
Ook met een aparte draad de ontvanger van spanning voorzien. Dan loopt er ook geen grote stroom doorheen en dus geen spanningsverlies naar de ontvanger, misschien nog wel bekangrijker voor een betrouwbare ontvangst. (Cees heeft draden vanuit de ontvangeraccu direct op de print van de ontvanger gesoldeerd)
Dan hoeven alleen de pulsdraden vanuit de ontvanger naar de servo's getrokken te worden.

En wat dat gewicht betreft heb je natuurlijk gelijk, alle beetjes bij elkaar tellen mee. En ja, de powerjazz heb ik gekozen vanwege betrouwbaarheid …
Qua capaciteit van de lipo's ben ik er nog niet helemaal uit. Ik weet dat Jurrien 'maar' 3700 mAh gebruikt, dus wellicht is dat voor mij ook meer dan voldoende ??? Dus daar zou ik gewicht kunnen sparen…

Bas

Een vraag uit nieuwsschierigheid,heb het hier volgens mij wel ergens gelezen maar waarom geen 2s2300 Life(A123) cellen als ontvanger accu ? Gemiddeld kom ik met mijn 4 Life pakketen (2x3s en 2x4s) op 80 gram per cel uit,dit is dan met krimpkuis,balansstekker etc. Zal dus rond de 160 gram komen,nadeel is wel dat deze hun voltage tegen het eind snel dumpen. Maar als je weet wat je ongeveer per vlucht gemiddeld gebruikt.

Laatst bewerkt:
Op zich goed idee, echter A123 cellen hebben een nominale spanning van 3.3Volt per cel, 2 in serie geeft dus 6.6Volt.
Dus dan is er alsnog een regulator nodig om de spanning naar 5Volt terug te brengen. Dus toch een regulator nodig net als bij 2s lipo.

Bas

Hoi Bas,

Nou niet huiverig nee. Als je kijkt hoeveel electronica er al in zit (flybarless en zo) dan doet dit ene "basic" stukje elektronica er ook niet meer toe. Op zich een goed alternatief wat je hebt gevonden kan interessant zijn. Die cellen die Cees gebruikt, geeft ie zelf ook van toe om deze liever niet voor 3D te gebruiken vanwege de hogere stromen. Maar wat je nu op gespoort hebt lijkt het wel aan te kunnen.

Wat betreft de bedrading gebruik ik zelf altijd de volgende oplossing:

2mm^2 kabel van de accu splitst zich op naar 2 ontvanger kabels, 1 gaat in het batt. kanaal en de ander via een v-kabel naar kanaal 4 (dit is een verloop wat ik zelf soldeer.) Dit werkt naar mijn idee erg goed en geeft ook weinig verliezen. Het gaat vooral om het transport van accu naar ontvanger. De "power bar" van de ontvanger is echt wel toereikend genoeg om de servo's van strom te voorzien, dit vanwege het feit dat deze uit brede en door de soldeer tin hoge sporen die de benodigde stroom echt wel kan leveren zonder veel verlies. Ik ben heel erg benieuwd hoeveel stroom je verbruikt na een vlucht, Jurrien kan jij hier antwoord op geven misschien?

Wat betreft de 2S A123 op zich een goed idee alleen de spanning vindt ik te hoog om direct op je servo's te zetten. Alhoewel ik me nu net bedenk dat als je een 5 cellen NimH pakket vol laad, (wat dus volgens de modelbouw voedingsspanning begrippen een 6v voeding is, je mag de servo's geschikt voor 6V dus met een dergelijk pakket voeden) dan is dit denk ik ook zeker 7 Volt ook onder belasting als je goede cellen hebt. Ofwel misschien is A123 nog niet zo'n slecht idee!?

Greetz,

Michiel.

Ook zullen de cellen nog iets inzakken onder belasting,zal niet veel zijn maar toch. Even een quote van helifreak lid ''kgfly'' srry voor het niet vertalen.

''High capacity (over 2000mAh) NiMH cells are not generally a good choice for an RC RX pack in a high drain application. They tend to have high internal impedance and perform poorly under load. Hence the move to LiIon/LiPo + regulator. The LiIon/LiPo cells have very low internal impedance and of course are light for their capacity. However the high nominal voltage means that a regulator is mandatory. A123 cells give the best of both worlds. The ruggedness, safety and simplicity of NiXx with the low impedance of LiXx at close to NiXx prices. LiXx has the advantage of very low self-discharge so if you put them away charged they will be ready to fly when you go to get them, no need to top-up before flying. With A123 if you want to top-up just to be sure, it might take 2 to 5 minutes assuming they were substantially charged when put away.''

En nog een link over Life cellen in 90 size heli's --Runryder--

Mischien dus inderdaad de gulden midden weg ?

Laatst bewerkt:
Ik ga er eens serieus over denken, De JR8915 mag op 6 Volt werken, dus vliegen met de A123 is naarmijn idee volkomen legaal wat betreft de specs. Diode voor de gyro en klaar.

Wat de beste man op helifreak schrijft klopt dus niet helemaal aangezien de huidige stand van de NiMh cellen toch echt wel een lage Ri heeft. Zie hiervoor de cellen die Bas heeft gevonden.

Greetz,

Michiel.

Back