90 size elektro heli ?

Hoi,

Ik kom net een nieuw flybarless systeem tegen van GAUI GU-365

Zal nu wel weer een prijsoorlog uit gaan breken als de Aziaten met deze spullen gaan komen .

Henk

Het is en blijft een gyro-systeem ! En dat er veel kwaliteitsverschil is weten de meeste heli-vliegers wel. Zou toch niet graag zo`n brol-gyro op mijn rotor hebben, en nog maar te zwijgen over de staart.

Hoi,

Ik weet ook niet hoe het Gaui apparaat presteerd .
maar feit is natuurlijk als de techniek daar voorhanden is , er snel meerdere zullen volgen .

Flybarless T-rex 250 heeft ook wel wat , toch ?

Henk

Ik gebruik naar volle tevredenheid deze geschakelde BEC **** BEC + SBEC Mesungen .
Weinig rimpel, ongeacht welke last. Super sterk, bij bijna 5 amps amper inzakkende spanning.
Ik heb hem gevoed uit een losse 2S lipo, daardoor een nette galvanische scheiding motor/regelaar/ontvanger.
turnigy-lastdiagramm.gif

Ik vlieg alleen op de 35 Mhz:
turnigy-stoerungen.jpg

Van de geschakelde BEC's zeker één van de beste!

Greetz, Aldert

Hoi alie, je hebt dus ook de site van Gerd giese gevonden, een goede site met erg veel info en metingen. Daarom vertrouw ik de site wel.
Ik weet niet hoe gevoelig die spektrum scanner is maar het lijkt er goed uit te zien, geen spijkers in de 35MHz frequentieband.
Goed en toch goedkoop gaan dus wel eens samen.
Prima converter dus !

Bas

Mooi ding zal vanvond eens verder kijken.
Dat is wel een potentiële kandidaat, toch Sebastiaan?

Ja ik gebruik ook de 8900G op de staart perfect gewoon! Ik heb het vergeleken met een S9251 "de 601 servo" en die was niet zo strak.

Greetz,

Michiel.

michiel,
de turnigy ubec vertrouw ik nu wel. Jammer dat er maar 1 uitgang op zit.
De reactor-x vind ik tot nu toe de beste, en waarom ?
+ 2 verschillende uitgangsspanningen
+ de spanning gaat via de stekkers van de reactor-x gelijk naar de servo's toe, de printsporen in de regulator zullen dikker/breder zijn dan de sporen in een ontvanger
+ netjes in een robuust huisje
+ heatsink zit vrij, kan dus goed koelen
+ getest door toppiloten en blijkbaar goed

nadelen :
- geen optische spanningsindicatie van de 2s lipo
- duur

In feite kan ik zo'n ding ook heel gemakkelijk zelf bouwen. Men neeme 2 of 3 maal een lm7805 en plaatst die parallel mbv vereffeningsweerstandjes. Een heatsinkje eraan en klaar is kees ....
Maar ja, dan nette/stevige stekkers, een huisje eromheen .....

Dus de 8900G gaat goed ? Dan ga ik daar ook maar voor !

Bas

De 8900 heb ik ook, ik ben er wel tevreden over.

Wat vind je het nadeel van het ontbreken vna de optische spanningsindicatie? Ik vertrouw toch meer op berekenen hoeveel 1 vlucht trekt, en dat doorbereken naar je max aantal vluchten wat je dan kan maken.

Laurens,
je hebt gelijk hoor, maar het is een extra stukje veiligheid, want als die uitvalt is het echt gedaan met de heli, autorotatie is er dan niet meer bij, hij zal onbestuurbaar ter aarde storten .....

Bas

Op zoek naar de JR8900G ... werkt deze trouwens goed met de spartan ds760 ?

Laatst bewerkt:
Klopt die reactor X is inderdaad erg mooi maar wel erg duur vind ik. Tja 1 uitgangspanning, dat kan een nadeel zijn, maar ik snap nog steeds niet waarom de staartservo's angstvallig op "4.8V" worden gehouden terwijl sommige de cyclics op 6.5-8.4V! voeden!?
Ofwel ik denk dat als je de geschakelde Turnigy neemt die gemeten 5,8V geeft en dan alles hierop aansluit ook je gyro dat dit goed werkt. Let op dat een vol 4200NiMh pakket ook iets van >5,5V onderbelasting kan volhouden en hierop zit ook je gyro! Een optie om de spanning vanaf zeg maar 6V omlaag te brengen is een diode tussen de + voeding naar je gyro/staartservo, hierdoor breng je de spanning zo'n 0,6-0,7V omlaag. Zelf bestel ik tegen die tijd denk ik een lineaire en geschakelde Turnigy en zal ik hem zelf ook eens nameten.

Greetz,

Michiel.

maar ik snap nog steeds niet waarom de staartservo's angstvallig op "4.8V" worden gehouden terwijl sommige de cyclics op 6.5-8.4V! voeden!?

Nou, ik heb wel een vermoeden, het gaat om het GEMIDDELDE vermogen dat er gevraagd wordt.
Zoals je weet staat een gyro CONTINUE bij te regelen, waardoor de servo bijna CONTINUE wordt aangestuurd , waardoor de GEMIDDELDE STROOM relatief hoog ligt.
Als je nu de spanning vergroot zal de gemiddelde stroom toenemen en het vermogen en de dissipatie dus ook. De levensduur van de servo wordt daardoor drastisch korter.
Ook de kans op storingen zal toenemen.

De swashsservo's vragen weliswaar meer stroom , maar dat zijn piekstromen. Echter , de GEMIDDELDE stroom (+vermogen + dissipatie) zal LAGER liggen en dus is het verhogen van de spanning hier minder kritisch.

Bas

Ik ben nu deze draadjes aan het volgen om wat meer electro feeling te krijgen.
Wat me steeds meer op valt is dat het niet zo set and forget was als ik dacht.
Je blijft dus net zo goed kloten met electro om het maximale er uit te halen :p

Zit wat in Sebastiaan, maar op mijn brandstof heli heb ik dus een 4200 mAh NimH accu die onder last gewoon 5,4-5,5 V blijft geven. Ofwel dan zit je ruim boven 4,8V of de 5,1V die de meeste dual regulators geven.

Klopt wat je zegt over die gemiddelde stromen en dat de servo actiever is, maar wat doen we bij onze brushless motoren? Meer LiPo's 12S ipv 10S om de stroom lager te houden. Dat zou dus ook bij de servo's moeten werken (uiteraard binnen bepaalde grenzen) Want daar zit ook een regelaar in. Ofwel als je de staartservo op een wat hogere spanning zet dan zal de motor minder stroom trekken om toch hetzelfde vermogen te leveren. Ofwel het vermogen dat de staartservo afgeeft tijdens een vlucht zal niet veranderen, het opgenomen vermogen zal dus ook niet heel erg veranderen lijkt mij alleen komt de verhouding tussen spanning en stroom anders te liggen? Denk je ook niet?

Maar wat goed werkt denk ik is een 6 Volt regulator nemen en dan tussen de regulator en gyro/servo een diode plaatsen. De gyro/staartservo wordt dan met 5,3-5,4 V gevoed wat weer gelijk is aan de standaard 4Cell spanning en dat werkt goed, zo vlieg ik al jaren.

Greetz,

Michiel.

Laatst bewerkt:
Ik bedenk me net dat het misschien leuk is om dit eens even te proberen met een oude 3001 die ik nog een aantal heb liggen. Ik zal het eens een keertje proberen en dan zal ik het jullie vertellen.

Greetz,

Michiel.

Walter,
uiteraard zit er meer achter (heb ik gelukkig al die jaren niet voor niets gestudeerd ;-) )dan je denkt en moet je het goed uitzoeken, erover nadenken , rekenen, beredeneren ,maar als je dat eenmaal goed hebt gedaan, dan is het laden, vliegen, laden, vliegen ......
Dat is bij brandstofheli's toch net zo lijkt me ?

Wat betreft het laatste onderwerp, een regulator / servo's geldt dat natuurlijk net zo voor in een brandstof heli !

Bas

@michiel,
ja, meten = weten !

je hebt een punt, wat betreft die servo. Ik wist niet dat daar een spanningsregelaar in zit.
Als het niet zo is denk ik dat je het niet zo kunt vergelijken.

Want bij een heli blijft het vermogen om te kunnen hooveren hetzelfde. Dus een hoge spanning = lage stroom en vice versa.

Maar als je bij een elektro (borstel) motor zomaar de spanning verhoogt gaat hij sneller draaien en zal ook de opgenomen stroom toenemen.

Een diode is zeker een prima oplossing. Alleen kan dat dan weer ktitisch worden tegen de tijd dat de accu leeg gaat raken, je blijft ca. 0.7V verlies over de diode houden.

Ik had trouwens niet verwacht dat de spanning op je nimh accu zo hoog bleef, blijkbaar een lage belasting en /of een lage inwendige weerstand.

Bas

dacht dat de motor min of meer rechtstreeks aangestuurd werd, zonder een of andere spanningsaanpassing.

"dacht dat de motor min of meer rechtstreeks aangestuurd werd, zonder een of andere spanningsaanpassing"

Dat is volgens mij ook zo Bas, een spanningsregelaar in een servo, dat ken ik niet.
Wel is het zo dat als de juiste stand van de servo bijna is bereikt, dan wordt het motorvermogen teruggeregeld in de servo, om doorschieten in de middenstand te voorkomen.
Als je de spanning op een servo verhoogt, zal de gemiddelde stroom toenemen omdat de motor sneller gaat draaien, dat is nl. wat je wilt bereiken met die hogere spanning ;)

Idd meten is weten want nu ga ik ook twijfelen ;-)
Maar stel dat ie harder draait, dan hoeft ie minder lang aan te zijn, wat weer lijdt tot een gelijkwaardige hoeveelheid energie/vermogen. Het enige dat kan meespelen is dat de dissipatie op een hogere spanning extensief toeneemt.

Maar ik zal het een testen, volgens mij heb ik op een breadbord ergens nog een servotester geprikt staan ;-) Als dat zo is kan ik het vanavond misschien even proberen.

Greetz,

Michiel.

Ja maar dat betekent dus niet automatisch dat het vermogen/energie toeneemt! Ik weet zeker dat er een PWM regeling in een servo zit. Het gaat er alleen om hoe de regelkring is opgezet anders kan het zo zijn dat het opgenomen vermogen vrijwel gelijk blijft bij een gelijke hoekverdraaiing.

Zelf denk ik dat het rendement van de servo (motor) uiteindelijk bepaald of er meer of minder vermogen opgenomen gaat worden bij gelijke hoekverdraaiing uiteraard.

Greetz,

Michiel.

Back