90 size elektro heli ?

Dissipatie is het vermogen dat niet nuttig gebruikt kan worden , omdat elke machine verliezen heeft. Oftwel :
dissipatie = ingaand vermogen min uitgaand vermogen
Efficientie = uitgaand vermogen gedeeld door ingaand vermogen en is altijd kleiner dan 1

Zo niet dan heb je een perpetuum mobile uitgevonden ! en word je heel rijk ....

Bas

Ter verduidelijking, dissipatie zorgt er dus voor dat bijvoorbeeld motoren en servo's warm zijn omdat ze geen 100% nuttig rendement hebben.

Ter verduidelijking, dissipatie zorgt er dus voor dat bijvoorbeeld motoren en servo's warm zijn omdat ze geen 100% nuttig rendement hebben.
Niet helemaal... Dissipatie is het vermogen van motoren (en ander hardware) om warmte "op te nemen".
Een motor met hogere massa dissipeerd meer warmte dan een motor met minder massa. Twee motoren met dezelfde massa, de één kan tot 100 graden, de tweede kan tot 150 graden, dan kan de 150 graden motor meer warmte dissiperen.

Greetz, Aldert

Ik weet zeker dat er een PWM regeling in een servo zit. Het gaat er alleen om hoe de regelkring is opgezet anders kan het zo zijn dat het opgenomen vermogen vrijwel gelijk blijft bij een gelijke hoekverdraaiing.

Er zit zeker een pwm regeling in een servo, dat is wat ik bedoelde met terugregelen van de motor als de eindstand bijna is bereikt. Maar deze regeling zal volgens mij niet zorgen dat de stroom van de servo vermindert als je de spanning verhoogt. De stroom wordt gewoon groter als de spanning hoger wordt.

Als je dit wilt testen moet je het natuurlijk wel onder belasting doen, dus niet met een losse servo. Of nog simpeler, houdt de servo met de hand een beetje tegen, en kijk dan wat er gebeurt als je de spanning verhoogt ;)

Dat snap ik ook wel dat je het onder belasting moet meten :-)
Waarschijnlijk zal het idd zo zijn dat de stroom toeneemt, zeker bij oude analoge servo's. Bij de digitale weet ik het niet omdat het zou kunnen zijn dat er ook naar stroomtoevoer wordt gekeken en geregeld, maar dat weet ik niet.

Maar ook al neemt de stroom toe dan blijf ik van mening dat het opgenomen vermogen vrijwel hetzelfde kan zijn doordat deze hogere stroom minder lang wordt opgenomen doordat de motor minder lang hoeft te draaien om op positie te komen, hij wordt immers sneller door de hogere spanning. Dat is erg lastig meten overigens want ik heb helaas geen digitale geheugen scope en highspeed camera (die zou ik nog kunnen lenen van het werk, maar die scope hebben we niet)

Van de stroom horen jullie nog,

Greetz,

Michiel.

Je zou het ook als volgt kunnen meten:
Een programmeerbare pulsgenerator waaarvan je de pulsbreedte automatisch kunt laten varieren. Dan de min en max pulsbreedte van de servo programmeren en de servo continue aansturen.
Met een stroomprobe de stroom meten op een scope. Plaatje maken en daarna hetzelfde doen op een hogere spanning , zoiets ......

Bas

Als de opgegeven stelkracht gelijk is voor 4.8V en 6V dan regelen ze het vermogen op de motor en niet puur een pwm. Dit is alleen nooit zo dus met een hogere spanning zal de motor meer vermogen opnemen. Een zeer snelle staart servo draait op 4.8V al op zijn maximale vermogen omdat hij ook op 4.8 snel moet zijn. Daarnaast stuurt een gyro inderdaad enorm veel dus is de continu belasting erg hoog. Een hogere spanning brengt hem direct over de grens. Ze komen straks vanzelf met staart servo's die een spannings stabilisator ingebouwd hebben of speciaal voor 6V of 2s lipo zijn.

De koppels vermeld op 4,8 en 6,0V zijn maximale koppels. Je hebt gelijk dat er idd niet op stroom geregeld wordt anders zou dit gelijk blijven.

Echter betekent het niet dat per definitie een servo bij gelijke last op 6V meer stroom gebruikt dan op 4,8V. Dat het maximale koppel toeneemt is natuurlijk normaal want je kan meer vermogen toedienen door de hogere spanning.

We zijn het er over eens dat er een PWM regelaar in zit voor aansturing van de motor. Dit betekent dat op 6V de pulsbreedte van de toegediende spanning smaller kan zijn als bij 4,8V. Ofwel de energie inhoud blijft gelijk, uiteraard weer bij gelijke last.
Graag jullie mening hierover.

Ik zal proberen hier een berekening van te maken maar dat zal niet meevallen omdat er zeer veel afhankelijkheden inzitten. Sebastiaan, goed idee over die meetmethode alleen heb ik dan nog steeds een geheugenscope/snelle spanningslogger nodig en die heb ik niet. Kan jj hier via je werk aankomen want ik vind het wel een interessant vraagstuk.

Greetz,

Michiel.

Stel je vraagt

Sebastiaan, goed idee over die meetmethode alleen heb ik dan nog steeds een geheugenscope/snelle spanningslogger nodig en die heb ik niet. Kan jj hier via je werk aankomen want ik vind het wel een interessant vraagstuk.

Greetz,

Michiel.

Stel je vraagt

Waarom heb je een geheugenscope nodig en een spanningslogger ? Stroom en spanning kun je toch gewoon aflezen .... Je kunt inderdaad geen gemiddelde stroom bepalen maar wel of de stroom toeneemt bij hogere spanning.
Apparatuur kan ik zeker niet zomaar meenemen, dat wordt lastig ....

Een andere manier is mbv bijvoorbeeld een eagletree datalogger de stroom en spanning meten in je bestaande heli, met 2 verschillende voedingsspanningen terwijl je met je stick constant heen en weer tussen de eindpunten beweegt.
Ik weet alleen niet wat het aantal samples/seconde is maw de nauwkeurigheid van het te meten signaal. Is misschien genoeg voor de 50Hz van de servo, alhoewel er zijn er ook die op 270Hz werken, maar da's nog relatief laag.

Verder kan eagletree een tabel maken in excel, dan kun je er een berekening op loslaten.

Maar ja, wil je zover gaan dan ...... het wordt van 't weekend namelijk erg mooi vliegweer .....

Bas

Laatst bewerkt:
In theorie zou je op 6v minder lang hoeven corrigeren en dus minder stroom verbruiken dan op 4.8v. Juist voor een heck servo geldt dit NIET! Deze corrigeert gewoon continu. Als hij sneller op zijn plek is moet hij ook weer sneller tegen sturen edg, gaat dus helaas niet helemaal op. Daarnaast loopt het rendement van de motor ook terug bij een groter vermogen en juist dat levert extra hitte op door het grotere verlies. Je rendement zakt terwijl je opgenomen vermogen stijgt. Dit resulteert in veel extra hitte waardoor de borstels veel sneller slijten edg.

Tadango. Dus jij zegt dat door 6V gebruik je servo op de staart extra bewegingen gaat maken!? Dat is natuurlijk onzin! Sorry dat ik het zeg maar het is wel zo. Want dat heeft helemaal niets met elkaar te maken.

Ik denk dat ik er uit ben:

Stel je servo wordt belast met 20Ncm en moet over 30° draaien, dat komt overeen met 210J energie. We seten dat de servo op 6Volt sneller beweegt dan op 4,8Volt. Nou dan is de berekeing snel af :-)

Want vermogen is de verandering van energie/tijdseenheid of wel op 6Volt stuurt en vraagt de servo meer vermogen, want hij stuurt dezelfde hoeveelheid energie in een kortere tijd uit en dus is dat meer vermogen.

Dus jullie hebben gelijk de servo wordt zwaarder belast, alleen jammer dat ik zelf moest bewijzen ;-)

Greetz,

Michiel.

De conclusie van het verhaal is dus dat ik straks met een 6Volt regelaar de swash voed, en met een diode er tussen de gyro.

Uiteraard moet je dan opletten wanneer de spanning zakt omdat de diode vast 0,6-0,7 (afhankelijk van type/stroom) volt er af haalt. Maar als je regulator onder de 6Volt komt doordat je Lipo leeg begint te raken ben je volgens mij al veel te laat. Dus als je je pakket gewoon goed in de gaten houd en tijdig oplaad moet het perfect werken met een diode.

Greetz,

Michiel.

Oh en waarom ik een geheugen scope zou willen gebruiken? Kan je het mooi vastleggen met een hoge sample frequentie, idd een unilogger of zoiets zou ook gekunt hebben, maar dat is dus niet meer nodig :-)

Jouw verhaal is ook niet compleet ;) Als jij in minder tijd dezelfde energie moet leveren dan klopt het dat je meer vermogen verbruikt. Maar het gaat om het gemiddelde vermogen. Als de servo daarna langer niets zou doen omdat hij eerder klaar is heb je dus nog steeds hetzelfde gemiddelde vermogen. Daarom zei ik dat de servo dus meer wordt aangestuurd omdat de gyro vaak veel meer wil corrigeren dan dat de servo kan bijhouden. Als de servo dus eerder klaar is zal hij ook eerder een nieuw opdracht krijgen. Dus hij moet even vaak corrigeren alleen op 6V dus met meer vermogen. Dat gecombineerd met het verlaagde rendement van de motor zorgt voor warmte problemen.

Een diode moet inderdaad goed helpen. Je moet wel een goede grote diode nemen die het vermogen ook aankan.

Maar.... ik zag gisteren net de AR7100. Voor spectrum vliegers is dat een hele leuke optie :) Daar zitten spannings regelaren ingebouwd. Jammer dat alleen spectrum het doet. Een universele heli ontvanger met dubbele bec (6 en 5.2V bv) zou super zijn...

Ja kan altijd nog 2 bec's nemen op 1 lipo. Zoveel kosten die dingen niet. Dan heb je 5V en 6V. Idee?

mmmm .... ik begin ongeduldig te worden ... ik zit nu te wachten op de kogellagers die nog niet binnen zijn. Dan kan ik tenminste weer de boel op gaan bouwen !

@tadango,
wat betreft die bec, ja 2 ubecs kan natuurlijk ook, het kost dan zelf wel even wat meer moeite om alle draden netjes en betrouwbaar neer te leggen, maar dan ben je voor 40U$ klaar.
Hobbycity Online R/C Hobby Store : TURNIGY 8-15A UBEC for Lipoly $19.95
Het overwegen waard.

Ik kwam trouwens ook nog deze 8mm connectors tegen, die blijkbaar erg strak in elkaar gaan , net als de LMT connectors, het komt overgangsweerstand ten goede, minder verliezen en dus meer power over :
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6580

Bas

Laatst bewerkt:
@Tadango. Het is echt niet waar dat je servo meer gaat sturen als je op 6V vliegt omdat ie dan eerder " klaar" zou zijn. De gyro weet helemaal niet of de survo in de eindstand komt, er is immers alleen maar communicatie van de gyro naar de servo en niet andersom.

Een goed afgestelde gyro werkt in perfecte harmonie met de servo. Als dat niet zo is dan zal de staart niet strak aanvoelen of hij oscilleert (dit komt het dichtst in de buurt bij wat jij beschrijft, de servo maakt zijn beweging niet af omdat ie alweer de volgende opdracht krijgt, het systeem is instabiel)

Het gemiddelde vermogen neemt natuurlijk toe als het vermogen van een enkele beweging toeneemt, dat is triviaal, dat kan niet anders. Immers blijft de gyro evenveel correcties maken als op 4,8V, het enige dat je wellicht zou moeten doen is de gyroversterking ietwat verlagen door dat de elektromechanische versterking is toegenomen.

@ Sebas (je naam is wel erg lang om iedere keer voluit te schrijven ;-) ) Ja die 8mm connectors heb ik laatst ook gezien, maar dat is volgens mij wel erg overdreven, denk je ook niet? Als het bij Cees al werkt met 4mm moet het bij ons zeker werken met 6mm en deze passen mooi bij het kabel formaat.

Greetz,

Michiel.

@ Sebas (je naam is wel erg lang om iedere keer voluit te schrijven ;-) ) Ja die 8mm connectors heb ik laatst ook gezien, maar dat is volgens mij wel erg overdreven, denk je ook niet? Als het bij Cees al werkt met 4mm moet het bij ons zeker werken met 6mm en deze passen mooi bij het kabel formaat.

Greetz,

Michiel.

Nou de reden dat ik voor die 8mm wilde gaan is omdat iemand schrijft dat het soldeergat in de 6mm connectoren te ver is doorgeboord, hierdoor loopt het soldeer vanaf de ene kant (waar de draad zit) naar de andere kant, dus daar waar hij contact moet maken. Hierdoor loopt zit er soldeer op de plaats waar je contact moet maken .

Dit staat er letterlijk :
------------------------------------------------------------
6mm Connectors
Tony Jones
Hi guys... love HC stuff, but dissapointed in these connectors. The sockets were fine, but I found the centre hole on the plug had been drilled too deep and pierced the solder chamber at the rear. So when you invert to solder the wires into the back, the contacts fill with solder and make the plug useless. So all 10 of the ones I ordered were throwaway items. Let me know when this gets fixed and I will order more.

------------------------------------------------------------
Hobbycity Online R/C Hobby Store : HXT 6mm Sprung Gold Connectors (10pair/20pc) $11.95

Aan de andere kant, waarom zou je de 8mm niet gebruiken ? Voor het gewicht hoef je het niet te laten, dat is 'grammen werk' .
Er lopen hier zeer grote stromen tot wel 80A dus dan is elk beetje serieweerstand die je kleiner kunt maken, mooi meegenomen.

Om even een voorbeeld te nomen, stel dat je voor de LMT connectoren kiest, dan heb je een serieweerstand van 0.05 mOhm. Bij 80A piekstroom (zag ik bij jurrien in zijn grafieken) is de spanning over de connector dus 80x0.05 =4mVolt.

Stel dat je nu die andere connector neemt ( 5x27mm) , daarvan is de overgangsweerstand 0.2 mOhm, dan heb je een verliesspanning van 16mVolt.

(dit moet je beide eigenlijk nog met 2 vermenigvuldigen want je hebt 2 connectoren op een accu zitten)

Bij een GEMIDDELDE stroom van zo'n 35A (ook weer uit de grafieken van jurrien) levert dat de volgende verliesspanningen op :
lmt connector : 1.75 mVolt
5x27 connector : 7 mVolt

Maakt niet veel uit dus ....

Bron : ** Elektromodellflug - Hochstromstecker

en ehh, zeg maar BAS hoor .... ;-)

Laatst bewerkt:
jurrien, klopt ....... helemaal ........ ik ben nu al weer toe aan weekend ... zucht ....

even gecorrigeerd .... shame on me .....

Bas

Laatst bewerkt:
Even een korte update :
De motor , regelaar en servo's zijn binnen gekomen.
De kogellagerset van rcscrewz uit USA ook, alleen is de set incompleet ... zucht (diepe zucht ! eerst 3 weken wachten, daarna nog bijbetalen aan de douane .... grrrrrrr ) ...... dus daar weer achteraan om dat te regelen ......

11504902fef60973a.jpg

11504902fef639938.jpg

11504902fef66c9e4.jpg

11504902ff1c1e782.jpg

11504902ff1c4e915.jpg

11504902ff1c8312e.jpg

11504903004e314e4.jpg

11504903004eacba4.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Back