90 size elektro heli ?

Jurrien, ik voeg er dit nog even aan toe, van jouw eerdere PM :

----------------------
Verbruik is ongeveer 100mAh per vlucht van 4min30 en 150mAh-200mAh zonder flybar. Ik vlieg deze echter nooit leeg, 900mAh is wat ik er max uithaal.

Jurrien
---------------------

Goed om te weten dat het stroomverbruik zeer gering blijkt te zijn, met flybar is dat ca. 25mA per minuut. Had niet gedacht dat het zo weinig zou zijn.
Flybarless kom je dan op ca. 50mA per minuut.

Mijn vliegtijd schat ik in op 6 a 7 minuten, waarbij ik dus ca. 175mA verbruik per vlucht.

Met een accu van 2200mAh kun je dus ca. 10vluchten maken als je ook nog de 80% regel aanhoudt voor lipo.

Bas

Hoi Bas,

Een ding jij (en ik) gebruiken de JR8915, die wat meer stroom zal verbruken dan de BLSen. Reken dus op 250mAh per vluchtje of zo. (dit is puur een gok, de tijd zal leren wat het echt is)

Greetz,

Michiel.

Hoi Michiel,
ja, maar dan nog vind ik het verbruik erg weinig moet ik zeggen. De stroompieken zijn weliswaar hoog maar de gemiddelde stroom is blijkbaar toch laag.

Gisteren ontving ik trouwens de spartan + usb en de staartservo. De spartan zit in een soort juwelendoosje, erg chique. Je hebt er niks aan maar goed ....
Het viel me gelijk op hoe klein en licht de spartan is. Ben benieuwd of ik het bijgeleverde staalplaatje nodig heb.
Iemand ervaring mee op een elektro heli ?

Bas

Heb hem op mijn T-rex 600 er gewoon op gezet. Bij nitro is het echt nodig volgens de handleiding,bij electro niet perse. Heb hem er toch opgezet ''just to be safe'' of het slecht is,heb ik geen idee misschien dat er mensen zijn die het wat meer technisch kunnen onderbouwen.:)

Ik heb het staalplaatje er niet tussengezet en hij werkt prima.
Scheelt namelijk weer gewicht om hem niet te plaatsen.
Ik hoor vaak bij grotere heli's zeggen, dat dat niet zo veel uitmaakt...
Vind ik altijd een beetje raar, hoe minder "onnodig" gewicht des te beter.
En veel kleine beetjes maken een hoop extra gewicht.
Je kan hem toch altijd nog plaatsen in geval van een trillings probleem, of als je wat gewicht nodig hebt t.o.v. van het zwaartepunt.

Grt.
Eric

Ik heb hem er tussen gezet.
Maar volgens mij is dit niet voor de bevestiging maar maar voor afscherming van electromagnetische straling e.d.

Dus juist op een Electro heli zou dit voordelen moeten bieden.

Afscherming tegen electromagnetische straling denk ik niet, dan zou hij namelijk helemaal in een metalen kastje gemonteerd moeten worden.

Ik zal de handleiding eens doorlezen, kan handig zijn :-)

Overigens denk ik zelf dat hij als massa toename bedoelt is zodat hij wellicht minder last heeft van trillingen ...

Bas

True,...True...

The supplied mounting kit contains a
stainless steel plate and adhesive foam pads which have been selected by
Spartan RC to give the correct mass and shore hardness for effective​
vibration damping.

Wat ze bedoelen is:

"We have looked very good at the CSM mounting system and copied this as best as we could" ;-)

Je begrijpt het al, ook hier zijn ze weer erg origineel bezig geweest...

Walter heeft het inderdaad al gezegd/opgezocht het is een vibratie demper. Het is heel eenvoudig te checken of je hem nodig hebt, eerst niet er op zetten en check of je last hebt van drift. Als dat zo is heb je de demper toch nodig, anders niet.

Groeten,

Michiel.

Mooi zo van je SLS packs!

Oh al zou ik niet gesponsord worden zou ik het nog zeggen hoor, want het is nu eenmaal zo, dat kan een kleuter nog zien.
(ik vlieg al sinds dat ik heli vlieg met CSM, en wordt pas sinds 2 jaar gesponsord, je kan dus zeggen dat ik een "hechte" relatie heb met CSM :-) )

Greetz,

Michiel.

Die spartan kan je zonder probleem zonder dat loodzware plaatje op je IonX2 monteren met die dikke tape van spartan of futaba. Ik doe er zelfs nog een vrij losse velcro rond zodat ie echt niet weg kan.

(Ik word spijtig genoeg niet door spartan gesponsord ;) )

Dan zal ik dat eerst maar eens proberen.

Trouwens, bij de Gamma hebben ze prima dikke dubbelzijdige tape, daar heb ik tot nu toe mijn gyro's en ontvangers mee vastgeplakt en dat werkt prima, en kost geen drol.

Bas

zo, even een update:

Ik kwam op de site van ACT ontvangers tegen die een aparte hoogstroom-connector hebben voor het aansluiten van de accu ! Zeker met de servo's van vandaag de dag kan dat geen kwaad.
Dus zo kwam ik op het idee om iets gelijksoortigs te doen met mijn schulze 8.35w ontvanger zodat de grote stromen direct vanaf de accu naar de servo's kan lopen.
Hiertoe heb ik vanaf alle plussen en minnen van de connector op de print van de ontvanger een stuk koperdraad gesoldeerd. Dat heb ik naar buiten geleidt en op een printje gesoldeerd aan de buitenkant van het ontvangerhuisje, zodat er geen verliezen zijn van de overgang van een stekker (van ontvanger accu naar ontvanger).
Vanaf dat printje lopen dan 4 draden naar de ontvangeraccu, 2 maal plus en 2 maal min. Verder komen er nog 2 elco's op met een lage ESR (= impedantie) als buffer/ filter .
Dit is vrij eenvoudig te doen en kost geen drol dus waarom niet zou ik zeggen.
Hieronder de foto's .

Wat ik verder nog zoek is een soort mantel die de servodraden beschermen als ik ze door het chassis heen voer, ik heb er slechts een stukje van die al bij de heli zat., zie foto helemaal onderaan. Wie weet waar ik deze kan krijgen ??

( Hier staat het stukje over het betoog van ACT en de aparte hoogstroom-connector : DSL-Stromversorgung )

Bas

115049456fcd497a0.jpg

115049456fcda8ef6.jpg

115049456fce0465b.jpg

115049456ff2ef422.jpg

115049456ff2b11fb.jpg

115049456ff26011d.jpg

11504945700c9e1f3.jpg

11504945700cddd71.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Bas ,

Flink aan de knutsel geweest zo te zien , goed bezig .
Is dit een PCM ontvanger ? zo nee , dan zou ik hem niet eens in een E-heli ( van dit formaat ) willen zien , gezien de kans op storingen .( we hebben het dan over een 4KW gehaktmolen als er storing optreed ) .
Indien wel PCM ( ik ken de Schulzes niet ) lijkt het me een goede toevoeging als de bestaande koperbanen in de ontvanger dun zijn .
Ik sluit de spanning van de BEC ook altijd op 2 vrije plaatsen aan in de ontvanger , wel een eindje uit elkaar als het kan .
Let wel op met het monteren van de ontvanger dat je geen sluiting maakt tegen carbon oid , maar dat had je waarschijnlijk zelf al verzonnen .

De kabelsok heet : braided sleeve , kabelsok , kabelkous en is goed verkrijgbaar in de shops .

Hoe staat het verder met de ION-X2 ?

Henk

Hoi Henk,
neen, dit is GEEN pcm ontvanger maar ppm met allerlei poespas erop.
Sommige mensen denken dat met een pcm ontvanger er geen problemen zijn, maar als de storing maar lang genoeg aanhoudt dan gaat de ontvanger in hold mode en is het alsnog afgelopen ... dat kan ook een valkuil van pcm zijn, je hebt niet in de gaten dat er korte storingen zijn todat je verder weg vliegt, het aangekomen vermogen in de ontvanger minder wordt en je ineens een hold hebt en ..... crash !
Ik heb dat een keer live zien gebeuren met een grote F3A kist; hij vloog een bepaald figuur van zich af, omhoog en plots was er geen ontvangst meer, de motor ging stationair draaien (goed geprogrammeerd door de piloot dus) en daarna stortte het toestel neer.

Helaas kan ik niet uit ervaring spreken over ppm in combinatie met grote vermogens. Ik heb echter wel ervaring met ppm in mijn logo met een vermogen tot ca. 1kW. Ik weet dat het leggen van een antenne het meest kritische deel is van de hele ontvanger set-up, maar dat geldt voor pcm net zo.
Deze mag in geen geval dicht langs de draden van de regelaar naar de motor lopen. Op deze draden staan namelijk de grootste schakelpieken (pieken ter grootte van de accuspanning en misschien nog wel hoger tgv de spoelen in de motor etc.).
Verder de antenne niet langs servo's en servodraden laten lopen.
(draden van accu naar regelaar staan geen pieken op, dit is een DC stroom).

Ik heb gisteren al zitten puzzelen hoe de antennedraad kan lopen. De ontvanger zit voorop aan de linkerkant van het chassis. Hij kan dan van daaruit (in een lange antennebuis) aan de linkerkant, via de beugels van het landingsgestel naar achteren aan de staartsteun bevestigd worden, met een afstandshouder van siliconenslang. Zo heb ik dat op al mijn andere heli's ook gedaan en nul storing.

Voordat ik de lucht in ga met de ION zal ik zowiezo ZONDER rotorbladen met draaiende motor een reikwijdte test doen met ingeschoven antenne. Mocht dit geen problemen opleveren dan zal ik hetzelfde doen met rotorbladen omdat er dan stroom loopt. Als er dan problemen zijn dan misschien toch pcm.
Echter zal het dan ook voor PCM kritisch blijven, alleen zie je dat niet zo snel omdat korte storingen 'gemaskeerd' worden.

Wil ik helemaal op safe gaan, dan beter naar 2.4GHz. Op deze frequentie hebben spanningspieken van enkele tientallen kHz geen echte invloed meer.

De ION zit verder helemaal in elkaar, de staart zit er nu ook op, alle servo's zijn gemonteerd. Mechanisch is alles al afgesteld. Nu nog de zender programmeren (kopieren van de logo en hier en daar wat aanpassingen maken).
Helaas hebben de ronde servoarmen een te kleine diameter om een goede 90graden afstelling te krijgen, ik denk dat deze namelijk minder snel vervormen onder een grote kracht. Nu moest ik toch de 'normale rechte' servoarmen gebruiken.
Ik wacht nu op de accu's zodat ik de rest van de componenten ook kan plaatsen. Ik moet namelijk goed rekening houden met het zwaartepunt (de accu's kunnen niet naar achteren geschoven worden). De jazz is aan de zware kant dus daar kan ik wat mee spelen, ook de ontvangeraccu kan ik mee gaan schuiven, indien nodig (ondanks dat ik hem liever dichtbij de ontvanger heb...).

Bas

Met alle respect Bas, die ontvanger zou er bij mij niet opkomen:nooo:

Je krijgt namelijk geheid te maken met glitches, en dat wil je niet als zo`n machine van formaat voor je snuffert hangt.

Dan maar het probleem maskeren en iets minder bereik, 800 meter in plaats van 1200 meter., maar geen spastische bewegingen van de heli :p:smile:

Maar die glitches kunnen dan uiteindelijk ook leiden tot een hold in de ontvanger, met alle gevolgen van dien !

Helaas heb ik beperkte ervaring met zo'n enorme elektro power set-up. Eens rondsnuffelen of er ervaring is met zo'n set-up en ppm ontvangers.

Soms zie je wel eens dat men geneigd is om blind achter elkaar aan te hollen als iemand iets roept ...

Feit blijft wel dat ik zeer voorzichtig met deze set-up om zal moeten gaan, een gewaarschuwd mens ..... want inderdaad als je zo'n heli in je gezicht krijgt, ik moet er niet aan denken :-(

Bas

Back