Hoi Henk,
neen, dit is GEEN pcm ontvanger maar ppm met allerlei poespas erop.
Sommige mensen denken dat met een pcm ontvanger er geen problemen zijn, maar als de storing maar lang genoeg aanhoudt dan gaat de ontvanger in hold mode en is het alsnog afgelopen ... dat kan ook een valkuil van pcm zijn, je hebt niet in de gaten dat er korte storingen zijn todat je verder weg vliegt, het aangekomen vermogen in de ontvanger minder wordt en je ineens een hold hebt en ..... crash !
Ik heb dat een keer live zien gebeuren met een grote F3A kist; hij vloog een bepaald figuur van zich af, omhoog en plots was er geen ontvangst meer, de motor ging stationair draaien (goed geprogrammeerd door de piloot dus) en daarna stortte het toestel neer.
Helaas kan ik niet uit ervaring spreken over ppm in combinatie met grote vermogens. Ik heb echter wel ervaring met ppm in mijn logo met een vermogen tot ca. 1kW. Ik weet dat het leggen van een antenne het meest kritische deel is van de hele ontvanger set-up, maar dat geldt voor pcm net zo.
Deze mag in geen geval dicht langs de draden van de regelaar naar de motor lopen. Op deze draden staan namelijk de grootste schakelpieken (pieken ter grootte van de accuspanning en misschien nog wel hoger tgv de spoelen in de motor etc.).
Verder de antenne niet langs servo's en servodraden laten lopen.
(draden van accu naar regelaar staan geen pieken op, dit is een DC stroom).
Ik heb gisteren al zitten puzzelen hoe de antennedraad kan lopen. De ontvanger zit voorop aan de linkerkant van het chassis. Hij kan dan van daaruit (in een lange antennebuis) aan de linkerkant, via de beugels van het landingsgestel naar achteren aan de staartsteun bevestigd worden, met een afstandshouder van siliconenslang. Zo heb ik dat op al mijn andere heli's ook gedaan en nul storing.
Voordat ik de lucht in ga met de ION zal ik zowiezo ZONDER rotorbladen met draaiende motor een reikwijdte test doen met ingeschoven antenne. Mocht dit geen problemen opleveren dan zal ik hetzelfde doen met rotorbladen omdat er dan stroom loopt. Als er dan problemen zijn dan misschien toch pcm.
Echter zal het dan ook voor PCM kritisch blijven, alleen zie je dat niet zo snel omdat korte storingen 'gemaskeerd' worden.
Wil ik helemaal op safe gaan, dan beter naar 2.4GHz. Op deze frequentie hebben spanningspieken van enkele tientallen kHz geen echte invloed meer.
De ION zit verder helemaal in elkaar, de staart zit er nu ook op, alle servo's zijn gemonteerd. Mechanisch is alles al afgesteld. Nu nog de zender programmeren (kopieren van de logo en hier en daar wat aanpassingen maken).
Helaas hebben de ronde servoarmen een te kleine diameter om een goede 90graden afstelling te krijgen, ik denk dat deze namelijk minder snel vervormen onder een grote kracht. Nu moest ik toch de 'normale rechte' servoarmen gebruiken.
Ik wacht nu op de accu's zodat ik de rest van de componenten ook kan plaatsen. Ik moet namelijk goed rekening houden met het zwaartepunt (de accu's kunnen niet naar achteren geschoven worden). De jazz is aan de zware kant dus daar kan ik wat mee spelen, ook de ontvangeraccu kan ik mee gaan schuiven, indien nodig (ondanks dat ik hem liever dichtbij de ontvanger heb...).
Bas