90 size elektro heli ?

Hoi,

Nog even , bij ons in de club ben je verplicht om met PCM ( of 2,4 ) te vliegen in grote E-modellen , omdat je een Fail safe moet programmeren( = motor uit ) .
Zonder PCM gaat dit niet .

Henk

Ik spreek uit eigen ervaring Bas, ik had een vergelijkbaar ontvangertje, (sexta Paf) in mijn X-400 zitten. Had veel last van onverklaarbare spastische bewegingen en ging er uiteindelijk stuurloos vandoor. Al die hoge stromen blazen flink wat ruis in je ontvanger, voor zo`n klein helietje ben ik niet bang, maar een elektroheli van 50 formaat of groter is best link.

Ik heb een logo 10 3D met ppm, een mini titan met ppm , een 3DX500 gehad met ppm en een robbe spirit gehad met ppm en in het begin ook nog een corona lmh 120 met ppm. Alle 5 zonder problemen. Ik heb dan ook goed opgelet hoe alle componenten gelegd werden. Ik ben ervan overtuigd dat het bij jouw x400 ook voorkomen had kunnen worden ...

Bas

Bas, ik heb ook die Schulze gehad. Nu weet ik niet of het een programmeerbare failsave heeft of niet, maar dat MOET het hebben, en naar mijn mening MOET je zoiets programmeren op motor uit bij storing. Jammer van de dure heli, maar je hebt de rest van je leven er last van als je door een storing je heli volgas in iets of iemand vliegt. PCM en Spektrum hebben een failsave, dit is niet bedoeld om je heli te redden bij een storing maar schade aan derden tot een minimum te beperken.

De schulze ontvanger heeft wel een programmeerbare failsafe, maar dan heb je wel de programmeerkabel nodig. Ik zie in de handleiding niks staan over programmeren zonder die kabel.

Hoi Bas,
ik heb ook zon Schulze gehad, zelfs op een kleine heli ,,lipoy, super storingen.
dit is de slechste ppm ontv die ik ken.
mijn mini titan met hitec ppm gaat zonder storingen
ook de Futaba ppm en Jr ppm geprobberd , ging enigszins, maar 10 x meer als met pcm.
had op mijn printplaat pcm ontv 2 draden gesoldeerd en 2 mm aansluitingen voor de stroom, nooit geen probleem.
vlieg nu op 2,4 12X JR en no problemos.
gr Cees

ja, dat er failsafe nodig is , daar ben ik wel van overtuigd.

Eens kijken naar een programmeerkabel voor de schulze, alhoewel ik eerst uit moet vinden of deze ontvanger uberhaupt te gebruiken is, door de test op de grond ZONDER bladen te doen.

Maar hoe kan het zijn dat ik in mijn heli's nooit problemen met ppm heb gehad en jullie wel ....? Dat zegt iets over de gebruikte ontvanger en over jullie ..... ;-)

Volgens mij kan ik beter net zo goed gelijk overgaan naar 2.4GHz ipv naar PCM. Ik las laatst nog een artikel in "Rotor" over het inbouwen van een spektrum module in mijn graupner mx-24s .....
Het is wel een dure grap, maar ja, een crashende heli nog meer natuurlijk .....

bas

Hi Bas in antwoord op je PM
>Wat gebruik jij voor lipo, regulator en servo's ?

1800 2S Flightpower, duralite 6V en BLS451, BLS251

Voor mijn andere Ion had ik nog de S9451 en die ga ik nu vervangen, ik twijfel nog een beetje tussen

BLS451, BLS253 of BLS351

Voor het stroomverbruik van verschillende servo's in een flybarless heli moet je eens in de AC-3X handleiding kijken, er staat een mooie tabel in.

Ik verbruik nu met de AC-3X en 3x BLS-451 + BLS251
per 8 minuten rond de 175mA.

Wanneer je besluit voor de BLS-451 kun je beter de BLS 253 wat de opvolger is van de 451
omdat deze iet minder tegen trillingen zou kunnen.
Dus bij brandstof modellen zeker de 253 in plaats van de 451 gebruiken.
(Moet wel zeggen, heb de 451 op de flybarless zitten en de 253 op de ESP.
Bij mij werken ze zeer naar tevredenheid, maar ik heb dan ook alleen maar electro.)

De 351 is volgens mij wel een stukje trager.

Op de staart uiteraard altijd de 251.

Laatst bewerkt:
Bas ik heb voorheen ook altijd met volle tevredenheid PPM gevlogen met een Multiplex Royal Evo 9 met de mooiste ontvangers die ze hebben, tot dat ik mijn eerste brandstof Henseleit kocht nooit problemen gehad, maar de Three Dee NT kreeg ik niet storings vrij zelfs al het carbon onderling geaard antene op verschillende posities niks mocht baten!!
Toen overgegaan naar Futaba PCM en nu 2.4 zinds dien totaal geen storing meer gehad, denk dat op een of andere manier veel carbon en PPM niet samen gaan.

Je oppert zelf al om evt naar 2.4Ghz te gaan, en ik zou dat in jouw geval ook zeker doen, zeker met de weer aankomende wedstrijden en de mensen die dan noodzakelijk in je buurt staan cq zitten moet je er alles aan doen om het zo veilig mogenlijk te houden!! je zou het je zelf nooit vergeven als er wat zou gebeuren doordat een zelf gesoldeerde verbinding in je ontvanger het heeft begeven door oxidatie, verzekering technice wordt het dan ook nog eens heel erg lastig!!

Geloof me dat de huidige top ontvangers prima berekend zijn op hun taak en dat modificatie's totaal niet nodig zijn, wel voor de zekerheid twee voedings aansluitingen naar je ontvanger;)

Gr,

Mario

Hoi Sebas,

Ik sluit me volledig aan bij Mario. Alle ervaringen van mensen met >4kW elektro wijzen uit dat op 35MHz vliegen geen optie is. Naar mijn weten heeft alleen Cees dit lang vol gehouden. Andere mensen zoals Michel Jager (F3C vlieger, die je (nog) niet kent waarschijnlijk, heeft een E-Vibe helemaal kort gevlogen, Jurrien heb ik ook niet positief gehoord over 35MHz)Neem 2.4Ghz en je hoeft je nergens zorgen om te maken, ja ok over je bankrekening als je het besteld hebt ;-)

Check eens Model Aircraft Company een web winkeltje in Almere die originele Spektrum en JR spullen verkopen en goede prijzen hebben en geen gezeur dus met douane / hoge verzendkosten. Zij hebben de Spektrum set op voorraad.

Radio accessoires - 2.4Ghz DSM2 JR Module - Model Aircraft Company

Greetz,

Michiel.

p.s. Je bent zo bezig met veiligheid aangezien je vrees om een regulator te gebruiken, ik zou dan van jou zeker verwachten dat je het niet een in je hoofd zou halen om 35MHz te gaan vliegen op een dergelijke heli. Je hebt gelijk dat het wellicht mogelijk is, maar dan moet alles kloppen. Op 2.4GHz heb je geen kopzorgen meer, althans je hebt de kans op falen tot een minimum beperkt. Zo wees verstandg en neem 2.4GHz!

p.s.p.s. Welke SLS heb je besteld capaciteit en C rating?

Heren, allereerst bedankt voor alle tips/waarschuwingen. Ik ga dat zeker meenemen in mijn beslissing wat ik ga doen, want inderdaad ben ik erg voorzichtig.

ECHTER, laten we elkaar ook niet gek maken en rondschreeuwen dat 35MHz PER DEFINITIE niet te gebruiken is (zo is eigenlijk ook de kredietcrisis ontstaan, maar goed da's een heel andere verhaal ...) Het kan per geval anders zijn.
Want hoe deed men dat dan in het verleden ? Men heeft jaaaaren rondgevlogen op 35MHz, al dan niet met pcm ..…

Stel dat ik voor 2.4GHz zou gaan, dan zijn er verschillende systeemmodules op de markt.
Futaba FASST, Spektrum, Graupner IFS II , ACT 2.4 , etc.
Ik moet dan een module zoeken die in mijn Graupner MX-24s past, het liefst zonder aanpassingen omdat ik ook nog naar 35MHz moet kunnen gaan zonder al teveel problemen (in "rotor" van deze maand staat een "inbouw" van een XP-9303 = mx-22 , met een spektrum module : http://www.modellsport.de/bilderportal/rotor/12-08_Senderumbau.pdf , helaas las ik op het rc-heli.de forum dat dit niet gaat in mijn mx-24s omdat deze 1 extra rijen pinnen heeft vanwege de synthesizer in de zendmodule ….)

Gevoelsmatig zou ik voor voor Graupner kiezen, dat moet onderling in ieder geval werken.
Nu begreep ik alleen dat het Graupner systeem op zich iets minder goed is dan van Futaba. Dus ja, wat is wijsheid. Iedereen roept natuurlijk dat zijn systeem het beste is , ha ha ha !
En wat kosten die modules ?
En is antenne diversity bij alle systemen standaard aanwezig ? mmm …. ik heb nog een hoop op te zoeken ……

ps. ik heb SLS 4200 25C besteld, een compromis tussen gewicht en capaciteit

Hey Bas,

ik gebruik al lange tijd een RS 10 DS in een 90 size electroheli naar volle tevredenheid. De zender(s) die ik gebruik is een Graupner MX16s

RS10DS.jpg

Dit is een dubbel super, PCM modulatie, en erg makkelijk i.c.m. met jou synthesizer is dat je geen kristal hoeft te gebruiken, hij heeft een pll scan.
Staat ook nog zo'n apparaat te koop hier op het forum.

Greetz, Aldert

PCM kan ook nog ja, ik heb gezien dat het een goedkopere optie is dan 2.4GHz module+ontvanger. SPCM kan zelfs ook nog.
Eens rondneuzen.
Ik zou liever gelijk overgaan naar 2.4GHz, maar dan zit ik met al mijn andere modellen, waarvoor ik dan steeds de module moet verwisselen wat de levensduur en betrouwbaarheid niet ten goed komt.
Of alle 35MHz ontvangers vervangen door 2.4G , dan wordt het wel een dure grap .... grrrr ....... het is ook altijd wat ....

ps.
Officiele bevestiging van horizon dat spektrum niet kan in een mx-22S/ mx-24S :
Service Portal :: Kann die MX22S und MX24S auf Spektrum umgerüstet werden?
Die valt dus al af, ik ga niet zelf zitten prutsen in een zender van 800 euro .....
( Zo kwam ik dit toevallig tegen : Picasa Web Albums - Hubert - MX-24s mit As... )

@aldert :
gebruik jij die in een logo 600 op 10s lipo ?

Bas

7 kanaals 2,4 fasst ontvanger is rond de 90 euro?

Je kunt toch gewoon een 2,4 zender kopen en de rest met pcm blijven vliegen. De futaba t7c 2,4 ghz zit rond de 200 euro.

Zender functioneert prima en deze ga ik ook gebruiken op een mpxle.

Koop spectrum ontvangers en een moduul en verkoop je 35mhz spul. Je moet er even doorheen maar je zult er geen spijt van krijgen! Feen futaba fasst, veel te duur :(

Spectrum had wel de meeste kinderziektes en heeft een lange bindingstijd tussen zender en ontvanger. Niet echt ideaal mocht er iets mis gaan tussen die 2.

Futaba is gewoon degelijk ;)

Back