90 size elektro heli ?

Ik vind de Futaba spullen ook erg degelijk, heb ook altijd Robbe futaba gehad.
Maar vlieg nu met een DX7.
Die bindingstijd is een beetje oud nieuws ;)
Spektrum heeft volgens mij al sinds medio vorig jaar de firmware ge-upgrade van de Spektrum ontvangers, ze binden nu gewoon praktisch direct, ook bij stroomuitval.
De AR 6200 en 7000 schijnen wat gevoeliger te zijn voor statitische ontladingen, maar daar kan je rekening mee houden als je het satelietje plaatst.
Verder is er m.i. helemaal niets mis mee.

Eric

Naar mijn idee is het Spektrum systeem het beste en dan vooral door de manier van moduleren en de meerdere ontvangers wat naar mijn idee echt een must is ivm de zeer korte golflengte en het risico op reflexies.

Aangezien je JR (Graupner/Spektrum) gewent bent zou ik dit ook blijven gebruiken, want je snapt niets van die ingewikkelde Futaba menu indeling, met pagina's achter pagina's. Maar je kan hier aan wennen nauurlijk. Daarnaast schijnt het eCCPM algoritme van JR beter te zijn, dit was vrooeger iig zo, of dat nu nog zo is weet ik niet.

Greetz,

Michiel.

Volgens mij blijft het op het gebied van 2.4GHz koffiedijk kijken voor wat betreft de verschillende methoden. Elk systeem heeft voor- en nadelen.

Antenne diversity heeft inderdaad wel voordelen tov van 1 antenne. Bij hoge frequenties treedt namelijk van nature bundeling op en zodoende kan er maskering optreden. 35MHz radiogolven buigen, net als water om een steen in een rivier, om een voorwerp heen .
2.4GHz gedraagt zich meer als lichtstralen.

ACT heeft trouwens ook 2.4GHz modules. Ik zal ook daar eens informeren.

Ook ga ik kijken of spcm gaat lukken, volgens het advies van Aldert.

In de vakantie probeer ik ook een ppm ontvanger en kijk wat er gebeurt met alleen een draaiende motor.

Bas

ha ! dus het kan prima , pcm en 12s lipo !

Kun je wat foto's uploaden zodat ik kan zien hoe je de antennedraad loopt en de rest ?
Gebruik je aparte ontvangeraccu of een bec ?

Bas

Hey Bas,

volgende foto'tjes even snel gemaakt:
ontvangerplek%201.jpg

ontvangerplek%202.jpg

ontvangerplek%203.jpg

ontvangerplek%204.jpg

ontvangerplek%205.jpg

Ik gebruik als ontvanger een 2S lipo 1600 milli's, en een UBEC gelijk aan de door Gerd geteste Turnigy. Er is nog niet een in de handel verkrijgbare 12S UBEC, maar één dezer dagen probeer ik een zelfbouw UBEC die wel 12S lipo's aankan.
Als regelaar een Feigao 12S 100 amps, een Scorpion motor en vele verschillende 12S lipo's.
De ontvangerdraad is met een krimpkousje "gefixeerd" in de natennebuis. De uitstekende antennedraad kan bij loopings, rollen e.a. niet in de bladen terecht komen.

Hopende kan je hier iets mee kan,

Vriendelijke groeten, Aldert

Aldert, bedankt voor je foto's.

Ik zie dat de ontvangerdraad loopt zoals dat bij logo gebruikelijk is. Het voordeel is dat de ontvanger aan de achterzijde zit. Bij mijn ion-x2 moet hij aan de voorzijde, er is achter geen mogelijkheid en hij zit dan te dicht bij de motordraden.

Je gebruikt dus de turnigy switched bec, inderdaad getest door Gerd Giese. Ik heb er gisteren 2 ontvangen. Hoe lang gebruik jij hem al ? Gaat dat 100% goed ? En waarom wil je daarvan af dan ?
Heb je wel eens last van glitches of het gevoel gehad dat er (heel af en toe) wel eens een hold optreedt in de ontvanger ?

ps. de ion-x2 heeft gelukkig torque-tube voor de staart en geen last dus van statische ontladingen door een riem, die tot problemen KUNNEN leiden (die heb ik overigens nog nooit gehad op mijn logo 10 3d xl , zelfs met gewone ppm ontvanger)

ps.ps. Ik heb net eens rondgeneusd en gezien dat de graupner smc20d scan hetzelfde is als de jr rs10 DS , alleen de laatste is de helft goedkoper !

Bas

Laatst bewerkt:
Hallo Bas,

de UBEC bevalt erg goed. Hij zit in deze heli van het begin af aan, zeker meer dan 200 vluchten, ik hou dat eigenlijk niet bij. Ik hou wel exact bij welke akku's hoevaak geladen en ontladen zijn, maar ze worden in vele toepassingen gebruikt.
Nog nooit een gevoel van hold gehad, nog nooit een glitch o.i.d. Het vertrouwen in mijn MX 16's en alle PCM ontvangers die ik gebruik is blind, 100%!
Ik wil overigens niet van de UBEC af, maar wel graag van de separate ontvangerakku. Ik wil graag een UBEC die gevoed word door dezelfde 12S akku die de heli aandrijft.

Greetz, Aldert

Hoi Aldert,

Interessant projectje een eigen UBEC. Wat ik overigens niet kan begrijpen is dat die nog niet gewoon te koop zijn? Zo moeilijk kan het zijn, wel denk ik dat het noodzakelijk is deze schakelend uit te voeren anders sta je wel heel veel warmte te verstoken. Een lineaire BEC bij deze ingangsspanning is wat mij betreft not done. Dus een ietwat grotere Turnigy UBEC moet het wel kunnen. Het enige probleem kan zijn de hoeveelheid storing die er uit komt, dat verdient speciale aandacht. Succes er mee en houd ons op de hoogte!

Even over die regelaar die je gebruikt, is dat nou zo'n Hobby-city Turnigy regelaar?

Greetz,

Michiel.

De turnigy is dus erg betrouwbaar , ook geen verstoring op je JR DS10 spcm ontvanger. Goed om te horen.

Ik heb trouwens nog een Multiplex micro ipd 9 liggen waar failsafe op geprogrammeerd kan worden ! Dit is dezelfde ontvanger als die op mijn logo zit en die perfect werkt.
Eens proberen hoe dat gaat met draaiende motor.

Zonder ubec en ontvangeraccu bespaar je dus zo'n 150gram. Wat weegt je heli in totaal ?

12s lipo met lineaire regulator zal veel warmte geven, alhoewel het gemiddelde stroomverbruik natuurlijk laag is, zoals we bijMario hebben kunnen zien.
Per vlucht gemiddeld zo'n 250mA.

Nou, reken dan maar uit wat de dissipatie is die zorgt voor warmteontwikkeling :

Pdiss= {12cellen * 3.6Volt - 5Volt} * 0.25 = 9.5 Watt !

Dat is erg veel hoor, dan moet er een grote heatsink op om de temperatuur op een aanvaardbare waarde te krijgen.

Dus inderdaad is een zogenaamde switched mode down converter nodig, die heeft namelijk een hoog rendement van rond de 90 % en zal dus op zo'n 1 a 2 Watt dissipatie uitkomen.

Bas

Zo, vanmorgen kreeg ik de SLS ZX lipo's binnen, dus ik kan even vooruit.
Tevens had ik een Saehan pack bijbesteld, had namelijk nog een ongebruikt 6s 4000 pack liggen. De SLS is maar 619gram, terwijl de Saehan 665gram is .

Nu kan ik kijken hoe ik alles moet gaan plaatsen ivm zwaartepunt.

wordt vervolgd ...
Bas

1150494ba81aae198.jpg

Saehan versus SLS ZX :

1150494ba81adbc88.jpg

1150494ba86b0dbb6.jpg

1150494ba8871a33a.jpg

Jong geleerd !

1150494ba86accf26.jpg

1150494ba81a7feed.jpg

Hier nog een footootje van de bladen:

1150494ba7d080448.jpg

Wegen 171 / 172gram per stuk

1150494ba7d0b01f6.jpg

Bryan vind ze ook erg interessant :

1150494ba7d0e0b7c.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er goed uit Bas!!

Heb je nu alles om te gaan vliegen?

Lijkt me leuk om een keer af te spreken met alle 90 sice elektro jongens om ervaringen uit te delen en samen te vliegen, wil er best een stuk voor rijden.

Gr,

Mario

Ja, dat lijkt me wel wat om eens af te spreken. Ik zit wel op het einde van m'n lipo's en de volgende serie komt pas de eerste week van januari uit, dus zal ik wat rustig aan moeten vliegen de komende 2 weken.

Ik ga dan de nieuwe EON28 6S4400 eens proberen ipv EVO25 6S3700.

Ja, dat lijkt me wel wat om eens af te spreken. Ik zit wel op het einde van m'n lipo's en de volgende serie komt pas de eerste week van januari uit, dus zal ik wat rustig aan moeten vliegen de komende 2 weken.

Ik ga dan de nieuwe EON28 6S4400 eens proberen ipv EVO25 6S3700.

Je mag die van mij wel vliegen dan, tenminste als je stickmode 1 vliegt;)

Gr,

Mario

Ik vlieg mode 2 :-(

Maar ik zie dat jullie allemaal naar een overbrenging 1:10,5 gaan. Ik zit op 1:11,37 met toch vrij veel power dacht ik met mijn actro32-3. Op 1:10,5 moet dat gewoon unreal zijn, dat wil ik wel eens zien...

Ik vlieg mode 2 :-(

Maar ik zie dat jullie allemaal naar een overbrenging 1:10,5 gaan. Ik zit op 1:11,37 met toch vrij veel power dacht ik met mijn actro32-3. Op 1:10,5 moet dat gewoon unreal zijn, dat wil ik wel eens zien...

Die van mij heeft nu een overbrenging van 1:10.15 tot nu een max vermogen van 5315 Watt:mrgreen:

Maar aan de kabel zou ook nog een optie zijn, lagge Jurrien bij mij aan de kabel:rolling:

Lijkt me zeker leuk om af te spreken, maar voordat ik hem in de lucht heb duurt het nog wel even. Met de kerst ben ik weg en de week erna een weekje op vakantie ... zucht ... wel leuk hoor maar kom niet aan bouwen toe ....... :-(

Verder heb ik de grote zware canopy wat "ge-shaped" en ben hem nu aan het spuiten, hoop werk ...

Bas

zo, even een laatste update voor m'n vakantie :

Afgelopen week erg druk geweest met de feestdagen maar desondanks toch nog de connectoren aan de accudraden gesoldeerd, een goede plaats gevonden voor de ontvanger en voor de jazz regelaar.
Voor de laatste moest ik een carbon plaatje mbv 2 alu hoeksteuntjes aan de onderkant van het frame monteren, zodat ook het zwaartepunt goed uitkomt.
Verder ga ik toch die zwarte braiding sleeve bestellen, want het staat zoveel netter dan de huidige witte "slang" die als bescherming om de servodraden heen loopt. Bovendien is het veel flexibeler en daardoor gemakkelijker in bochten te leggen.
De draden van de regelaar naar de motor heb ik getwist om een zo klein mogelijk strooiveld te krijgen die de ontvangst beinvloedt.

Ook heb ik de canopy flink onderhanden genomen (is een stuk minder hoog geworden en aan de onderkant is er een driehoekvormige opening uitgefreest) en hem tevens gespoten , waarbij het cockpitvenster helemaal tot aan de achterzijde doorloopt. Ik kwam op dat idee door zijn kleinere broerrtje , de Furion, die kap vind ik prachtig. Doordat er een flink stuk af is , scheelde dat weer 30gram, weegt dus nu ca. 160gram
En een nieuwe seizoen breekt aan, dus ook maar een andere kleurtje dan de gebruikelijke neon . Ik moet hem nog wel verder afwerken (streep oranje + blanke lak), maar het is gewoon te koud om hem nu te spuiten. Dus de staartvin moet dan ook nog, daar zit nu alleen nog de witte grondlak op en hangt nog in de garage ...

De plek voor de Turnigy bec moet ik nog bepalen. De draden zijn er inmiddels allemaal afgesoldeerd, want de meesten zijn te lang en kunnen daardoor ook nog eens extra storing oppikken en het scheelt ook gewicht, daar moest ik ook op letten van iemand .... ;-)
De schakelaar van 5Volt/6Volt is eraf , dan staat hij namelijk op 5V en is prima voor mij. De aan/uit schakelaars is er ook af en de bec staat nu altijd aan. Ik verbind hem namelijk met de 2s accu mbv twee 3.5mm connectren. Door de verwijdering van de 2 schakelaars weer een potentiele foutbron minder ...

wordt vervolgd ....

1150495797b79a36b.jpg

1150495797e28e34d.jpg

1150495797b7ca8da.jpg

1150495797b80c5df.jpg

1150495797e2eeee5.jpg

1150495797e2c0c43.jpg

11504957980355e39.jpg

11504957980388ea7.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vind het wel jammer dat je overal gewicht probeert te besparen maar vervolgens de zwaarste washers erop doet die er zo ongeveer te vinden zijn. Verder boek je lekker veel vooruitgang!

Back