7 cilinder 120 cc radiaal motor

@pat, als we je draadje vervuilen dan moet je het maar zeggen.

@Remco,

even een simpel schetsje van een mogelijke nokkenschijf aandrijving :
blauw tandwiel vast gemonteerd aan de krukas.
rode tandwielen aan elkaar gekoppeld.
gele tandwiel gelagerd op de krukas, met daarop de nokkenschuif gemonteerd.
kleine tandwiel 15 tanden, groot tandwiel 45 tanden. nu heb je een totale overbrenging van 1 : 6
(moduul 4 getekend en 30 mm brede tandwiel)

groet,

Timo

upload_2017-12-11_18-44-54.png
 
@Remco, realiseer me dat ik een denkfout maak. :( De overbrengverhouding van 2 trappen moet worden vermenigvuldigd in plaats van opgeteld. Dus 1 trap moet een 1 op 2 worden.
Dar zou dan 15 en 45 tanden voor de eerste trap zijn. En 15 en 30 tanden voor de 2e trap.
 
@ Timo Kom al meer oeps dingetjes tegen moduul dan is 15 tand een steekcirkel van 68 mm
Dat past ruim om de krukas helaas heeft de 60 tands dan al een diameter van 248 mm dus zit ik al op 278 onder center zeg maar , dat gaat niet passen , moduul 2.5 zou ik net mee wegkomen maar dan word de krukas plaatselijk toch wat dun lijkt mij ,
 
Bij een moduul van 2,5 kan de eerste trap een overbrenging van 1:3 worden. Kleine tandwiel 18 tanden, grote tandwiel 54. Dit geeft een steek van 90.
De tweede trap wordt de overbrenging 1:2. Kleine tandwiel 24, grote tandwiel 48. Dit geeft ook een steek van 90.

Wanneer dit te klein wordt voor je krukas, dan kan je nog spelen met de moduul. Of je gaat je aantal tanden vergroten
 
Laatst bewerkt:
Lagering van het hele spul, verschillende mogelijkheden,
Heb hier nog een paar krukassen uit auto,s liggen. Die dingen aan stukken maken, en dan van een bigend, een bus maken, en daar dan de bijbehorende lagerschalen van gaan gebruiken.
Zou stukken krukas gebruiken omdat dat spul mooi geslepen is.

Naald lagers met binnen en buiten kooi ook een optie.

Zelf aan de gang met alubrons , dat kan voor de piston pennen prima, die zijn immers ook geslepen en gehard. Maar de originele busjes voor de piston pennen zijn ook maar iets van 4 euro per stuk.
 
Als je nu eerst alle drijfstangen gaat uitwegen allemaal op het zelfde gewicht brengen anders blijf je aan de gang met balanceren.
 
Denk dat ik eerst maar even wat busjes maak als mock up voor de lagers, Beetje zonde van het geld als ik dure lagers ga bestellen en later blijkt het toch net even anders te moeten .
Denk dat er ook nog wat onderdelen iets meer op dieet moeten, Heb de drijfstangen nu 15 mm dik ook de schijven waar deze invallen zijn 15 mm Hoofddrijfstang is 17 het pakket is dus 47 in totaal.
Eens zien of ik daar nog een 7 mm af kan knagen, geeft net iets meer ruimte
 
Jouw spullen zijn een een stukje steviger dan de mijne denk ik als ik die spanen zie.
Is dat C45?

Ik ben de afgelopen week bezig geweest met de kruk as,deze moest eigenlijk uit 1 stuk van 90 rond C45 excentrisch gedraaid worden maar dat trekken ik en mijn HBM chinees niet.

Dus lopen te denken hoe ik 'm t best in delen zou kunnen maken en alles toch concentrisch en parallel houden.
Er moest hoe dan ook een stukje excentrisch gedraaid worden aan het contragewicht.

vooruit met de geit,een fris plakje C45,lekker taai(tenminste voor mijn spullekes)
20171208_151502.jpg



Dit moet het contragewicht worden .
eerst vlakken aan 2 kanten en een keertje langsdraaien.
Daarna naar de freesmachine om 2 gaten voor respectievelijk krukas te en krukpen te kotteren om dit mooi parallel te houden.

Daarna een borstje gedraaid aan een stukje staal om het contragewicht excentrisch op te spannen.
20171211_204354.jpg




Zo...plakje erop en draaien maar.


20171211_205222.jpg



Ok,so far so good,nu terug naar de freesmachine om te kijken of mijn HBM BF16 freesmachientje van 60kg schoon aan de haak door een 1cm. C45 kan hakken.
20171212_211431.jpg


Nou dat ging nog best goed met een hardmetalen 4mm freesje op 2000 toeren.
20171212_215150.jpg


Verder met de krukas.

Een stukje rond 18 C45 ingespannen in de spantang en draaien maar weer.

Drie stappen diameter voor 3 verschillende lagers respectievelijk 17,15 en 12 mm en M12 schroefdraad.
20171215_140502.jpg
20171215_135254.jpg
20171215_141800.jpg



Nou nog de krukpin maken en dan het meest spannende,het in elkaar persen /krimpen en/of lijmen.
Ik had geen idee wat voor overmaat ik zou moeten gebruiken voor een persverbinding of wat voor temp. voor een krimpverbinding.
Ik wilde er iig ook groene loctite tussen doen voor extra fixatie.

Besloten om de as erin te krimpen en de krukpen te harden en erin te persen.

De as verhit tot 300 graden en hij ging er net met een tikje in.
Na afkoelen zo vast als een huis en heel mooi parallel:)

Krukpen draaien,
20171215_155642.jpg
 
Laatst bewerkt:
Daarna nog ff verhitten tot net over de 800 C.
20171216_120334.jpg
20171216_114645.jpg


En daarna in een koud badje water afkoelen.

En erin persen met wat loctite.
20171217_224733.jpg




Zo,ik heb er vertrouwen in,solid as a rock.
Maar goed de echt test komt natuurlijk tijdens het lopen in de motor.

Ik zag hier best wel tegenop maar toch goed gelukt,ff wat bijgwerkt en de het contragewicht licht gestraald.
20171218_173409.jpg
20171218_173437.jpg


Alleen nog een spiebaantje frezen,dan is ie af en hij past perfect op alle lagers.

Vanavond ben ik begonnen aan de moederdrijfstang.
Ook een leuk projectje,wordt vervolgd.
 
Nee geen C45 Dat is alleen het contra gewicht , dat word met bouten aan de krukwang bevestigd.
Is gemaakt uit een plakje van 200 rond.
Gebruik een maho 400 freesbank, voor dat klusje met een 16 mm VHM frees op 1600 toeren
Zit je met 2000 toeren met 4 mm vhm niet veel te laag in de toeren ? 25 m min ?
Maar ziet er allemaal keurig uit hoor, zover ben ik nog lang niet, hoop morgen wat busjes te maken als mock up voor de lagers en dan eens kijken of alles netjes vrij loopt, dan pas de onderdelen netjes afwerken.
Beetje zonde om daar nu veel tijd in te steken als het toch weer net anders moet .
 
Zit je met 2000 toeren met 4 mm vhm niet veel te laag in de toeren ? 25 m min ?

Ja,klopt.

Mag een stuk hoger met vhm,dit is meer de snijsnellheid voor hss,ik kom dan met een aanzet per tand van 0,065 bij een tweesnijder op een tafelvoeding van 260 mm /min. Dit is ook wat ik aan heb gehouden,veel meer toeren kan dat motortje toch niet maken en een veel grotere frees is ie niet stabiel genoeg voor.

Ik heb ook nog een HF spindeltje maar dat gaat niet lekker onder de 16000 rpm dus bewaar ik die maar voor alu.

Achteraf gezien had ik mijn spullen niet bij de afhaalchinees moeten halen maar moeten investeren in een Deckel fp1 of een schaublin 13 oid.
Mischien volgend jaar.
 
Back
Top