7 cilinder 120 cc radiaal motor

ter inspiratie om toch eerst de stermotor af te maken :)
 

Bijlagen

  • DSC06808.JPG
    DSC06808.JPG
    218,7 KB · Weergaven: 503
Eigenbouw gebaseerd op de Forest Edwards radial. Heb de orgineel (imperial) omgebouwd naar metrisch.
Ben er sinds vorig jaar september mee bezig. De laatste onderdelen die nog gemaakt moet worden is de uitlaat, de oliepomp en de propadapter. Motor gaat lopen op methanol en is ongeveer 60 cc groot
 
Toch maar de drijfstangen op dieet gezet,
Eerst twee eenvoudige huppelstukjes gemaakt zodat ik ze alle 6 eenvoudig op kan spannen .
De boel verjongt en in het midden een heel stuk er uit. Eerst het meeste eruit en straks nog een keer met 16 mm freesje in een keer er door
Word tijd om weer op onderdelen jacht te gaan lagerbusjes, moet nog 3 cilinderbussen en koppen opzoeken.
sterhuppelstul.jpg
drijfstangklein.jpg
 
@ Rutten,

Ik heb echt diep respect voor dit project.
2 jaar geleden heb ik de tekeningen gedownload van de RenR yahoo groep en ben serieus begonnen met te converteren naar metrische maten,32 mm voor 25,4.
Ik heb 't toen maar opgegeven omdat ik mijn vaardigheden niet toereikend vond.

Het ziet er verschrikkelijk gaaf uit,het is dan ook echt een hele mooie motor.
Hoe heb je de overbrengingen aangepast?
 
Dank je. Ben van beroep tekenaar constructeur in de machinebouw. Dat helpt wel om zo een project te doen. Belangrijk is om de principe te begrijpen van de motor. Zodra je dat denkt te weten dan kan je het aanpassen zoals je het zelf wil maken.(het bewijs wordt geleverd als die het doet) de overbrenging van de nokkenschijf wordt met een tussentandwiel gedaan. De nokkenschijf draait 1\4 omw t.o.v. krukas. Nokkenschijf heeft dan ook 2 in en 2 uitlaatnokken. Tandwielen heb ik bij koppe in sassenheim gekocht
 
Dank je. Ben van beroep tekenaar constructeur in de machinebouw. Dat helpt wel om zo een project te doen. Belangrijk is om de principe te begrijpen van de motor. Zodra je dat denkt te weten dan kan je het aanpassen zoals je het zelf wil maken.(het bewijs wordt geleverd als die het doet) de overbrenging van de nokkenschijf wordt met een tussentandwiel gedaan. De nokkenschijf draait 1\4 omw t.o.v. krukas. Nokkenschijf heeft dan ook 2 in en 2 uitlaatnokken. Tandwielen heb ik bij koppe in sassenheim gekocht

Het leuke van zo'n project is dat je je echt moet verdiepen in hoe zo'n ding echt werkt en het ook in het echt ziet gebeuren.
Natuurlijk 4 nokken op 1/4 voor een 5 cilinder en bij mij 6 nokken op 1/6 voor 7 cilinders.

Heb je de inch maten 32mm gemaakt?
 
@ Rutten,
Maak je nog wel gebruik van een binnen tandwiel of heb je daar een andere oplossing voor gevonden.
dat word bij mij nog een dingetje , Heb geen idee hoe ik een binnentandwiel moet gaan maken. Zit al te puzzelen hoe ik het met gewone tandwielen op kan gaan lossen
 
Als je net doet alsof 1 inch 32 mm is, dan kom je uit op makkelijke maten.
1/32 ste is dan 1 mm en niet 0.793 mm Het werkt wat prettiger, En materiaal in mm maten is hier natuurlijk volop te koop,
 
Die drijfstangen zien er goed uit Remco,leuk gevonden ook met die T moeren.
Dank je , De T moeren waren eerst de busjes om de drijfstangen in het verdeelapparaat vast te zetten om de ronding te frezen. Er gaat best wel tijd inzitten, even dit even dat , even hulpstukje maken, die twee T moeren ben ik ook wel ruim een uur mee bezig geweest.
Loop er ook wel tegenaan dat mijn freesbankje ( maho 400 ) eigenlijk veel te langzaam draait voor de kleinere VHM frezen, Max 2500 rpm dat geeft met een 20 mm frees zo,n beetje 150 meter minuut , dat is nog wel te doen maar met die dunne freesjes zou 5000 mooier zijn.
Zit nu een 1400 toeren motor op, kan die wel vervangen door een 2800 toeren motor en dan gelijk 1 of 2 KW meer , maar daar gaan de lagers in de bank ook wel iets van vinden ben ik bang.
Of gewoon een iets degelijkere freesbank, staat een leuke tos op MP voor niet al te veel geld ,
Maar ja dat is dan gelijk weer 1700 kg wat je even moet verplaatsen.
 
@pat, het omrekenen van inch naar mm heb ik gedaan van bijvoorbeeld 1/4" naar 6. 1" naar 25. Om dan niet in de fout te gaan moet je wel begrijpen wat je doet. Heb dan bijvoorbeeld de compressieverhouding opgezocht van een methanol motor. Door te spelen met de lengte van de zuiger en / of de drijfstang zorg je weer dat het klopt.

@Remco, Heel herkenbaar dat maken van hulpstukken om je resultaat te bereiken. Vind het een leuk onderdeel van de bouw om de hulpstukken te maken. Kan wel tijdrovend zijn. maar ach is dat erg. Als het project klaar is dan moet je weer wat nieuws vinden om te gaan bouwen.

Heb inderdaad gebruik gemaakt van een binnentandwiel. dus op de krukas een tandwiel, tussentandwiel (2 op elkaar gesoldeerd.) en dan de binnentandwiel.) Wat wordt de afmeting van je nokkenschijf ? en ga je voor 1 of 2 in en uitlaat nokken ?

groet,

Timo

Heb geen goede foto van de tandwieloverbrenging.
 

Bijlagen

  • 20170612_155440[1298].jpg
    20170612_155440[1298].jpg
    233,8 KB · Weergaven: 326
Lijkt dat nu maar zo, of zijn die zuigers helemaal aangekoekt aan de binnenkant?
 
Back
Top