Jouw spullen zijn een een stukje steviger dan de mijne denk ik als ik die spanen zie.
Is dat C45?
Ik ben de afgelopen week bezig geweest met de kruk as,deze moest eigenlijk uit 1 stuk van 90 rond C45 excentrisch gedraaid worden maar dat trekken ik en mijn HBM chinees niet.
Dus lopen te denken hoe ik 'm t best in delen zou kunnen maken en alles toch concentrisch en parallel houden.
Er moest hoe dan ook een stukje excentrisch gedraaid worden aan het contragewicht.
vooruit met de geit,een fris plakje C45,lekker taai(tenminste voor mijn spullekes)
Dit moet het contragewicht worden .
eerst vlakken aan 2 kanten en een keertje langsdraaien.
Daarna naar de freesmachine om 2 gaten voor respectievelijk krukas te en krukpen te kotteren om dit mooi parallel te houden.
Daarna een borstje gedraaid aan een stukje staal om het contragewicht excentrisch op te spannen.
Zo...plakje erop en draaien maar.
Ok,so far so good,nu terug naar de freesmachine om te kijken of mijn HBM BF16 freesmachientje van 60kg schoon aan de haak door een 1cm. C45 kan hakken.
Nou dat ging nog best goed met een hardmetalen 4mm freesje op 2000 toeren.
Verder met de krukas.
Een stukje rond 18 C45 ingespannen in de spantang en draaien maar weer.
Drie stappen diameter voor 3 verschillende lagers respectievelijk 17,15 en 12 mm en M12 schroefdraad.
Nou nog de krukpin maken en dan het meest spannende,het in elkaar persen /krimpen en/of lijmen.
Ik had geen idee wat voor overmaat ik zou moeten gebruiken voor een persverbinding of wat voor temp. voor een krimpverbinding.
Ik wilde er iig ook groene loctite tussen doen voor extra fixatie.
Besloten om de as erin te krimpen en de krukpen te harden en erin te persen.
De as verhit tot 300 graden en hij ging er net met een tikje in.
Na afkoelen zo vast als een huis en heel mooi parallel
Krukpen draaien,