Ik ben bezig met de nokkenschijf en wil eigenlijk dan ook maar meteen alle tandwielen doen.
Binnentandwiel worden de inlaatnokken in gefreesd dit wordt dan weer op de uitlaatnokkenschijf geschroefd wat voorzien is van een gat waar een dubbelrij lager in zit wat om de kruk as heen draait.
Deze uitlaat nokkenschijf maak ik gewoon van een plakje C45,de inlaat nokkenschijf op het binnentandwiel moet ook van C45 zijn omdat ze gehard moeten worden omdat daar natuurlijk de nokvolgers over gaan lopen.
Nou kan ik het 60t module 1 binnentandwiel in Duitsland bestellen maar daarnaast heb ik ook 2 keer 25t module 1 en 1 maal 10t module 1 nodig.
De 2 keer 25 zijn voor het 1 op 1 omdraaien van de draairichting en daar op het 10t wat een 1 op 6 overbrenging geeft op het binnentandwiel wat dus uiteindelijk de nokkenschijf met 1/6 snelheid in tegenovergestelde richting van de krukas laat lopen.
Bij de winkel in Duitsland hebben ze dus net binnentandwiel en het 10t tandwiel maar de 25t tandwielen die ze daar hebben zijn te smal voor mijn toepassing.
Bij tandwielen.com hebben ze de goeie maar tot mijn grote schrik betaal ik daar 12 euro verzendkosten voor een tandwieltje van 4 euro,geen probleem als ik daar alles kon bestellen maar binnentandwielen kan ik daar niet vinden en module 1 gewone tandwielen gaan vanaf 12 tanden.
Weet er iemand een adres waar ik zoiets goedkoper kan scoren,het liefst alles in 1 keer?
Madler heb ik meerdere malen geprobeerd via koppe maar om de 1 of andere reden krijg ik geen reactie op mijn bestelling.
Nog ff wat plaatjes van mijn eerste poging nokkenschijf 1,
Begonnen dus met een plakje C45
vlak draaien en daarna het gat er in voor het dubbelrij lager.
Hoppa,19 mm boor er doorheen, mijn grootse boor die een directe MC opname heeft voor in de losse kop.
Na het gat op maat te hebben gedraaid een opspan doorn gedraaid om de buitenkant te draaien.
Daarna de bout verwijderd en heel rustig aan de voorkant afgedraaid tot gewenste lengte.
Daarna naar de frees machine voor het contour.
Op zich redelijk gelukt maar ik twijfel of mijn machientje nauwkeurig genoeg is het lijkt of het gat niet precies in het midden zit.
Of het werkstuk is weer iets verschoven,het scheelt 0.15 aan twee kanten dus ff afwachten of dit teveel is voordat ik een nieuwe maak.
Ik heb eerst ff de gaatjes geboord.
Maar meteen ook in spiegelbeeld omdat het onduidelijk was op de tekening aan welke kant de gaatjes moesten en dit wel bepalend is voor de kleptiming.
Toen de nokjes gemaakt en ik zag aan het randje dat overbleef al dat het een tiende of zo of centre was.
Maar goed mischien kan het net.
Nou ff kijken wat het volgende wordt,