7 cilinder 120 cc radiaal motor

Volgens mij heb je weinig aan een klempassing, zoek je een krimp of perspassing.

Hier vond ik een handigheidje voor perspassingen, volgens mij zijn de bereikbare momenten redelijk binnen het bruikbare voor een stoommachine.
http://www.tribologie.nl/sub23.htm

Krimppassingen heb je hier mischien wat aan? http://www.leifert-induction.nl/Rekenprogramma/index.php

Ik denk dat voor een samengestelde krukas wellicht een perspassing handiger is omdat je in principe onbeperkt tijd hebt om de krukken onderling goed uit te richten. Want gaat dat fout, dan is met een krimppassing de boel nooit weer zonder schade uit elkaar te krijgen of na te richten (perspassing ook niet, maar daar heb je dus alle tijd om het goed te doen).


Dank Brutus voor links, hier kan ik wat mee
 
... Hier vond ik een handigheidje voor perspassingen, volgens mij zijn de bereikbare momenten redelijk binnen het bruikbare voor een stoommachine.
www.tribologie.nl/sub23.htm
Er staat heel veel voor de werktuiger op die site.
Is ook bereikbaar onder
www.werktuigbouw.nl

Helaas is de laatste link niet bruikbaar, moet daarvoor inloggen
Ik krijg op www.leifert-induction.nl/Rekenprogramma gewoon pagina met de invoervelden, hoef niet in te loggen.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben bezig met de nokkenschijf en wil eigenlijk dan ook maar meteen alle tandwielen doen.
Binnentandwiel worden de inlaatnokken in gefreesd dit wordt dan weer op de uitlaatnokkenschijf geschroefd wat voorzien is van een gat waar een dubbelrij lager in zit wat om de kruk as heen draait.

Deze uitlaat nokkenschijf maak ik gewoon van een plakje C45,de inlaat nokkenschijf op het binnentandwiel moet ook van C45 zijn omdat ze gehard moeten worden omdat daar natuurlijk de nokvolgers over gaan lopen.

Nou kan ik het 60t module 1 binnentandwiel in Duitsland bestellen maar daarnaast heb ik ook 2 keer 25t module 1 en 1 maal 10t module 1 nodig.
De 2 keer 25 zijn voor het 1 op 1 omdraaien van de draairichting en daar op het 10t wat een 1 op 6 overbrenging geeft op het binnentandwiel wat dus uiteindelijk de nokkenschijf met 1/6 snelheid in tegenovergestelde richting van de krukas laat lopen.

Bij de winkel in Duitsland hebben ze dus net binnentandwiel en het 10t tandwiel maar de 25t tandwielen die ze daar hebben zijn te smal voor mijn toepassing.

Bij tandwielen.com hebben ze de goeie maar tot mijn grote schrik betaal ik daar 12 euro verzendkosten voor een tandwieltje van 4 euro,geen probleem als ik daar alles kon bestellen maar binnentandwielen kan ik daar niet vinden en module 1 gewone tandwielen gaan vanaf 12 tanden.

Weet er iemand een adres waar ik zoiets goedkoper kan scoren,het liefst alles in 1 keer?

Madler heb ik meerdere malen geprobeerd via koppe maar om de 1 of andere reden krijg ik geen reactie op mijn bestelling.

Nog ff wat plaatjes van mijn eerste poging nokkenschijf 1,

Begonnen dus met een plakje C45
20171227_101628.jpg


vlak draaien en daarna het gat er in voor het dubbelrij lager.
20171227_205518.jpg

Hoppa,19 mm boor er doorheen, mijn grootse boor die een directe MC opname heeft voor in de losse kop.

Na het gat op maat te hebben gedraaid een opspan doorn gedraaid om de buitenkant te draaien.
20171228_202420.jpg


20171228_203940.jpg


Daarna de bout verwijderd en heel rustig aan de voorkant afgedraaid tot gewenste lengte.

Daarna naar de frees machine voor het contour.
Op zich redelijk gelukt maar ik twijfel of mijn machientje nauwkeurig genoeg is het lijkt of het gat niet precies in het midden zit.
Of het werkstuk is weer iets verschoven,het scheelt 0.15 aan twee kanten dus ff afwachten of dit teveel is voordat ik een nieuwe maak.

Ik heb eerst ff de gaatjes geboord.
Maar meteen ook in spiegelbeeld omdat het onduidelijk was op de tekening aan welke kant de gaatjes moesten en dit wel bepalend is voor de kleptiming.
20171229_203544.jpg


Toen de nokjes gemaakt en ik zag aan het randje dat overbleef al dat het een tiende of zo of centre was.
Maar goed mischien kan het net.

20171229_211943.jpg

20171230_171713.jpg


Nou ff kijken wat het volgende wordt,
 
Heb wel eens bij tandwielen.com een binnentandwiel besteld, Maar aar vond het nogal zacht spul , en was akelig aan de prijs. Kan je de andere tandwielen niet zelf maken? je hebt toch een verdeeltoestel ?
Nokken schijven is voor mij ook het volgende, Heb nog wel een plakje C 45 liggen, maar dat is 500 rond, en heb maar 270 nodig, Beetje zonde maar dat stuk ligt hier al 5 jaar , mag wel eens op .
 
Kan je de andere tandwielen niet zelf maken?

Da's nou net waar ik aan zat te denken,hoef ik de tandwielen niet aan te passen of bang te zijn dat ik er eentje verpruts en daarom 2 bestellen oid maar gewoon een stukje staal uit mijn voorraad pakken als het mislukt en ik steek er ook nog wat van op...
Een setje van 8 module 1 frezen van ebay...heb ze al in mijn winkelwagentje...

Maar hoe staat het met de grote versie,nog wat kunnen maken?
 
Ziet er weer puik uit.

Heb een vraag over je freesbank. Begrijp dat je die omgebouwd heb naar cnc. Heb jij de zwaluw staart geleidingen voorzien van smeerkanalen ? Is het ook voorzien van kogelomloop ? zoja,Heb je dit voor alle assen gedaan ? Ben zelf in dubio om bij mij de boel aan te passen. Met name voor het contourfrezen en de herhalende bewerkingen zou het een winst zijn.

Vroeg me af of je nu voor elke bewerking de cnc modus gebruikt ?
 
Ziet er weer puik uit.

Heb een vraag over je freesbank. Begrijp dat je die omgebouwd heb naar cnc. Heb jij de zwaluw staart geleidingen voorzien van smeerkanalen ? Is het ook voorzien van kogelomloop ? zoja,Heb je dit voor alle assen gedaan ? Ben zelf in dubio om bij mij de boel aan te passen. Met name voor het contourfrezen en de herhalende bewerkingen zou het een winst zijn.

Vroeg me af of je nu voor elke bewerking de cnc modus gebruikt ?

Ja,
ik heb als eerste freesmachientje de HBM Bf 16 gekocht,weegt net 60 kg,eigenlijk te licht om iets serieus te verspanen en zonder digitale uitlezing.
Vooral het Z bereik is weinig als je machine klem en boorkop of spantanghouder mee rekent.

Daarom daarna de BF 30 gekocht inc DRO.
Veel beter en nauwkeuriger maar toen zat ik dus met dat kleine machientje,
Uiteindelijk heb ik die omgebouwd naar cnc,eerst met de trapezium spindels en daarna met op 3 assen kogelomloop.
Geen smeersysteem.

Was een hele klus,ik weet niet wat voor freesmachine je hebt maar de bf 16 is eigenlijk te klein voor betaalbare kogelomloopmoeren.
Ik heb het hele X bed onderkant uit moeten frezen om plaats te maken voor een moer.
Verder is er voor de BF20/BF25 vanalles te vinden inc. complete ombouwsets maar die zijn er dus niet voor de 16 omdat ie te klein is.
Heb alles zelf moeten maken en aanpassen, spindeltjes custom laten maken in china,was spotgoedkoop trouwens.

Ook de stepper mounts,drivers en besturingskast met alles erin zelf gebouwd en dat was ook geen 2 avondjes werk,maar ook weer leuk en leerzaam.

verder als controller Mach 3,tekenen doe ik in autocad en cam software is cambam(50 x gratis proberen dus ik laat het programma zo lang mogelijk open staan)

nauwkeurigheid en snelheid laat te te wensen over met de zwaluwgeliedingen.
Was in het begin onder 0.05 op alle 3 de assen vandaag nagekeken en zit al op 0.1 voor x en 0.07 op y.
Softwarematig kan die speling eruit maar echt mooi rond frees je daar natuurlijk niet iets mee.
Moet 'm een keer helemaal uit elkaar halen dan krig ik het weer binnen 0.03.

Wel kun je er leuke contourtjes mee maken die anders erg moeilijk of niet te doen zijn.

Ik maak dus alleen contouren die niet superkritisch en anders moeilijk te maken zijn op dat machientje.
95% van alles maak ik op de conventionele freesbank.

wel leuk om als project te doen en je leert er ook weer van.

Uiteindelijk is het super voor erbij maar ik kan echt niet zonder gewone freesbank.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie. Ben ook begonnen met een bf16.
Inderdaad die geringe hoogte is een probleem met een verdeeltafel. Heb deze in een later stadium vervangen door een bf30 kloon. Ga is na denken wat ik hier mee ga doen.
 
Ik ben vooral bezig geweest met passen en meten, Hier en daar nog wat onderdelen aangepast , zodat het past.
De gaten geboord om de cilinderbussen vast te zetten, Dat was nog wel even een dingetje, had ik eigenlijk gelijk met het boren van de gaten voor de cilinderbussen moeten doen.
Maar goed ze zitten erin, Natuurlijk brak er ook nog even een VHM frees af in een gat, Op zo,n moment doe ik dan de kachel en het licht uit en kijk de volgende dag wel weer.
Nu plakje staal in de draaibank zitten om de nokkenschijf te maken. ding is 500 rond en moet naar 270 , zonde van het materiaal maar dit lag er nog.
Moet nu toch eerst echt nog een aantal cilinders en zuigers hebben, en een goed brander setje om de koppen weer in elkaar te hard alu solderen.
 
Nou,respect voor die lamp uit kachel uit schakeling.
Als het fout gaat zal en.moet ik t oplossen en natuurlijk is dat het recept voor nog meer drama.
Als alles goed gaat kom ik om 22.00 uit de garage met een gelukzalige grijns en een glimmend onderdeeltje.
Als het fout gaat wordt het 01.00 en heb t waarschijnlijk in die 3 uur alleen maar erger gemaakt.

Conclusie,lamp uit en kachel uit en verstand op 0
 
Weet er trouwens iemand wat de snede diepte is bij een module 1 tandwiel?
Ik kom bij de berekeningen bij elk tand aantal op 4,5 mm klopt dit?
 
volgens de boeken :
steekcirkel = aantal tanden x moduul
kopcirkel = steekcirkel + 2 x moduul
voetcirkel = steelcirkel - 2,5 x moduul

dus snedediepte is 2.25 x moduul
 
bij een 25 tands tandwiel module 1
kop 27,22,5 voet en is dan de snede diepte niet het verschil tussen kop en voet cirkel?
Bij 2,25 x moduul kom ik 2,25.

Edit ja natuurlijk 4.5/2 = 2.25. Je gaat er aan beide kanten 2.25 in en dat maakt het verschil kop en voet 4.5.....ik was nog niet wakker gisteren denk ik.

Duidelijk, bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Hoe heb je de nokken gefreesd? En hoe lang zijn ze ten opzichte van de omtrek?
Als ik opengewerkte draaiende modellen bekijk is duidelijk te zien dat er geen overlap is,

Ik heb ze nagetekend en op mijn cnc machientje gefreesd.

De nokken beslaan per stuk 29 graden van de schijf.
Ik heb nog niet op overlap gelet maar ik zou hiermee kunnen varieren door de in en uitlaatschijf van elkaar te verdraaien.
 
Back
Top