2.4 ghz in België toegestaan

• Topicstarter Topicstarter 3w_flyer
  • Startdatum Startdatum
Hallo,

Terug on topic aub - thx.

Even ter info: ik heb deze week eens een mailtje rondgestuurd naar alle Vlaamse clubs om eens te vragen of er in hun club op 2,4 Ghz gevlogen mag worden.

Ik heb op dit moment 11 reacties: 10x neen en 1x op eigen risico. Qua trend kan dat tellen, iedereen neemt het zekere voor het onzekere en wacht op het BIPT.

Reden voor de 'neen' is in alle 10 gevallen de rechtsonzekerheid, vooral wat verzekeringen betreft.

Mvg,
Ralf

Hm, ieder zijn mening natuurlijk...het is alleen erg vervelend als je zender het dit jaar begeeft...zoals mijn MX16 enkele weken geleden. Die had ik toen ik met de hobby begon tweedehands gekocht, niet wetende dat 40 MHz niet bepaald geschikt is voor de vliegsport...de vorige gebruiker vloog er ook heli's mee, dus dat leek me wel OK.

Dus ik had de keuze :

- een nieuwe 40 MHz kopen, om mijn ontvangers nog te kunnen gebruiken;
- overstappen op 35 MHz icm de toch wel veiligere SPCM ontvangers;
- overstappen op 2,4 GHz, met het nadeel dat het nog niet toegelaten is.

Ik heb dus voor het laatste gekozen. Investeren in 35 MHz zag ik niet meer zitten hoor. Dan loop ik maar enkele maanden het risico en wacht ik maar met het aansluiten bij een club tot na de goedkeuring. Keuzes die je maakt...misschien in 2009 met een gerust hart verder, wie weet ?

Oeffff, naja, je bent 14..........:rolleyes:

Aah,zo dus,

laten we gewoon ophouden met deze uit de hand gelopen discussie:idea:
Twas mijn eigen mening en zolang ik weet is Belgie een democratische land en mag iedereen zijn eigen mening hebben,en jij ook Alex:teacher:
Maar ik was gewoon boos omdat je zo opvliegend reageerd op mijn post.

mvg

Nou laten we wel wezen, het aan banden leggen van frequenties beschermt jou net zo hard als dat het je nu hindert. Het zorgt ervoor dat niet iedereen zomaar op de 35MHz mag gaan zenden wat jou in het verleden al geholpen heeft zonder dat je het door hebt.

Nu hindert het je omdat Belgie als 1 van de weinigen ervoor heeft gekozen niet de deur voor 2,4GHz open te zetten tot alles op papier staat. Dat is jammer, en ik weet hoe je je voelt want ik heb zelf ook lang genoeg moeten wachten voor ik hoorde of ik nu wel of niet met 2,4GHz aan de gang mocht.

Maar om dan te verkondigen dat het maar "zever" is vind ik wat ver gaan.

Als ik dat zo lees kunnen ze weinig anders..... uiteraard zijn ze het niet verplicht maar dan zouden ze wel heeeel erg koppig zijn.

ral zei:
Puntje 8 laat aan duidelijkheid niets te wensen over vind ik - maar of het genoeg zal zijn om het BIPT over de streep te trekken ?

Als er een CEPT aanbeveling komt dan gaat het BIPT die zeker invoeren. Het kan even duren aangezien er in Belgie een wetswijziging nodig is.

Maar een "gedoogbeleid" kan je wel vergeten, daar doet het BIPT niet aan mee.

Dan loop ik maar enkele maanden het risico en wacht ik maar met het aansluiten bij een club tot na de goedkeuring. Keuzes die je maakt...misschien in 2009 met een gerust hart verder, wie weet ?

Van Genk is het niet zover naar Nederland, dan kan je daar toch ergens in een club tijdelijk op 2.4 Ghz gaan vliegen.

Ik doe het omgekeerde, ik vlieg in een Belgische club met mijn 72 Mhz radiobesturing. Ondanks alle "gedoogbeleid" en tolerantie blijft 72 Mhz in Nederland streng verboden. Maar net over de grens mag het dus wel.

Klopt wel wat je zegt, maar tijd is mijn groot probleem...3 (kleine) kinderen, aan het bouwen, tussendoor ook werken om de kost te verdienen...

Als ik nu een half uurtje vrij ben dan kan ik, verplaatsing inclusief 3-4 lipo's gaan (wild-)vliegen op één van de veldjes in mijn buurt. Als ik bij een club ga moet ik er langer voor uittrekken, tot daar aan toe. Maar als ik nog een half uur heen en een half uur terug moet rijden dan is het me wat teveel van het goede...

Maar er is nieuwe hoop lees ik hier :-) !

Mooie oplossing voor de belgen dus die ze in het algemeen het liefst hebben...
Beslissingen die hen uit handen genomen worden, komt dus in orde binnenkort :)

Jaja, ik ben ook belg.

Eerlijk gezegd brengt de link, die Ralf hier aandraagt, helaas niets nieuws. Na afloop van de TCAM vergadering werd o.a. al door de VML gemeld, dat de voorzitter van de commissie druk zou uitoefenen op de lidstaten, die nog niet accoord zijn. Er werd echter ook gerapporteerd, dat het BIPT de poot stijf houdt en wil wachten tot eind dit jaar de beschikking van het CEPT afkomt.

Het is uiteraard overbodig om te zeggen, dat de Belgische modelbouwers en hun winkeliers weinig waardering hebben voor een dergelijke stijfkoppigheid, maar men is er helaas wel van afhankelijk.

Citaat van de site van de VML. Schrijver is Dirk van Lint:

2.4 GHZ

Op de laatste TCAM meeting werden de resultaten besproken van de meeting van eind Mei. Er is een overeenkomst bereikt, en we zullen de 2.4 GHz mogen gebruiken. Deze beslissing moet nog wel bekrachtigd worden, wat voorzien is voor het einde van het jaar. Intussen heeft Europa reeds gevraagd aan de landen die voorlopig nog restricties opleggen, om hun standpunt te herzien.

Het BIPT antwoordde me echter dat zij hun standpunt niet veranderen voordat de toelating bekrachtigd is. Ik neem de nodige stappen, samen met de industrie, om hier alsnog verandering in te brengen.

Laatst bewerkt:
Het is uiteraard overbodig om te zeggen, dat de Belgische modelbouwers en hun winkeliers weinig waardering hebben voor een dergelijke stijfkoppigheid, maar men is er helaas wel van afhankelijk.

Belgie is sinds 1830 een souvereine staat met zijn eigen wetten. Het BIPT kan geen frequenties vrijgeven zonder dat de wet is veranderd of er een Koninklijk Besluit is als aanvulling op de wet.

Belgie is een democratie en zowel een wetswijziging als een KB moeten eerst door de Kamer van Volksvertegenwoordigers en dan door de Senaat. Hebben beide kamers de wetswijziging of het KB goedgekeurd dan wordt dit door de Koning ondertekend en in het Staatsblad gepubliceerd. Dan eerst kan het BIPT in actie treden.

Een "gedoogbeleid" voor overtredingen van de wet is in de Belgische wetgeving niet voorzien.

Wie de politieke toestand in Belgie kent zal wel begrijpen dat een wetswijziging of een KB om modelbouwers de 2.4 Ghz band te laten gebruiken geen zeer hoge prioriteit heeft. Een CEPT aanbeveling terzake kan deze procedure bespoedigen, maar die CEPT aanbeveling is er nog niet.

Helaas heeft het BIPT niet dezelfde bevoegdheden als Agentschap Telecom of de Bundesnetzagentur. Die twee "regulatory bodies" hebben geen wetswijziging nodig om nieuwe frequenties vrij te geven.

Ik geloof er geen hout van, dat er in dit geval een wetswijziging aan te pas moet komen. Er is namelijk geen nieuwe frequentietoewijzing aan de orde, die door elke afzonderlijke Europese lidstaat bij wet bekrachtigd moet worden (daarin is België dus geen uitzondering). Volgens mij is het dan ook een puur administratieve beslissing, die het BIPT zelf mag en moet nemen, net zoals de desbetreffende diensten van de overige Europese lidstaten dat mogen en moeten.

Hoe het ook zij, er zal gewacht moeten worden tot eind dit jaar.

Als iemand geïnteresseerd is in wettelijke regels: er is een BIPT-wet van 2003, die op hun site gedownload kan worden (Franstalige versie is tevens Nederlandstalig). Tevens zijn de Europese regels op deze site te vinden:

BIPT - Wet van 17 januari 2003 met betrekking tot het statuut van de regulator van de Belgische post- en telecommunicatiesector (originele versie)

Ik geloof er geen hout van, dat er in dit geval een wetswijziging aan te pas moet komen.

Of Corrien er een hout of geen hout van gelooft doet niets terzake. Hier staan alle recente ministeriele en koninklijke besluiten. Modelbesturing valt onder private radioverbindingen

BIPT - Reglementair kader

Of Corrien het gelooft of niet: zelfs voor een wijziging van de BESTAANDE kanalen in de 27 Mhz en 72 Mhz banden was er in 2004 een Ministerieel Besluit nodig (private radioverbindingen 5de categorie).

Laatst bewerkt:
Tsja, die Belgen hebben wel meer problemen met politieke besluitvormingen... 8O :rolling: :oops:

Maar dit verhaal is wel raar. Ik mag mijn zender niet meer dan 100mW eirp hebben terwijl de videozender, die dus breedbandig is en geen high-tech protocol kent, mag 200mW zijn. 8O

Moet ik als 100% Nederlander hier soms ook nog het Belgisch Staatsrecht gaan uitleggen :rolleyes:? Nu heb ik recent e.e.a. uitgezocht t.b.v. een fabrikant, dus ik weet er zelfs nog wat van ook :cool:. In de wet op private radioverbindingen kom je de volgende dingen tegen:

Modelbesturing van 27 - 35 - 40 en 72 MHz valt onder radio-interface B5. De hiervoor geldende wettelijke regels zijn eind 2004 voor het laatst bijsteld (o.a. geen vergunning meer nodig).

Waar we het hier over hebben is radio-interface B2 (breedbanddatatransmissie in de 2,4 GHz band). Ook hiervoor zijn de wettelijke regels van eind 2004 en ook hier is er een vergunningsvrij regime. Van de Europese norm (EN 300 328 ) is dit jaar sinds juli alleen nog de nieuwste versie geldig, vandaar dat er weer druk is vergaderd.

De wet is er dus en daaraan hoeft niets te worden veranderd. Het gaat er alleen om of onze zenders ook als breedbanddatasysteem beschouwd mogen worden. Dezelfde vraag gold ook voor alle andere Europese lidstaten, waarop men zelfs een speciale vergadering heeft belegd voor onze radiobesturingen. We mogen daarbij o.a. de Belgische VML en de Nederlandse KNVvL dankbaar zijn, dat ze deze vergadering hebben bezocht om een goed woordje voor ons allen te doen. Het antwoord van de TCAM vergadering was 'ja' en de daarop gebaseerde beschikking van het CEPT komt eind dit jaar af. Het is zeker, dat deze beschikking ook voor België geldt. De ambtenaren van de meeste Europese lidstaten hebben daarop op voorhand groen licht gegeven, alleen die ene Belgische nog niet omdat er in de huidige regels niet expliciet radiobesturing is opgenomen.

Moet ik als 100% Nederlander hier soms ook nog het Belgisch Staatsrecht gaan uitleggen :rolleyes:? Nu heb ik recent e.e.a. uitgezocht t.b.v. een fabrikant, dus ik weet er zelfs nog wat van ook :cool:. In de wet op private radioverbindingen kom je de volgende dingen tegen:

Modelbesturing van 27 - 35 - 40 en 72 MHz valt onder radio-interface B5. De hiervoor geldende wettelijke regels zijn eind 2004 voor het laatst bijsteld (o.a. geen vergunning meer nodig).

Waar we het hier over hebben is radio-interface B2 (breedbanddatatransmissie in de 2,4 GHz band). Ook hiervoor zijn de wettelijke regels van eind 2004 en ook hier is er een vergunningsvrij regime. Van de Europese norm (EN 300 328 ) is dit jaar sinds juli alleen nog de nieuwste versie geldig, vandaar dat er weer druk is vergaderd.

"Wat baeten kaarsch ende bril als den uyl niet zienen wil".

Modelbesturing is in Belgie een private radioverbinding van de 5e categorie, dat was zo, dat is zo en dat zal zo blijven:
"Radio-interface B5 (V1.1) voor toestellen voor radioverbinding bedoeld met beperkt bereik bedoeld voor de afstandsbediening van kleine modellen".

Al de andere categorien spelen geen rol. Om op 2.4 Ghz met modellen te mogen spelen moet het ministerieel besluit betreffende de 5e categorie aangepast worden en niet het ministerieel besluit betreffende de 2e categorie. En dat moet door de ministerraad en het parlement.

Corrien mag zich nu in zoveel bochten wringen als hij wil, zo is het en niet anders :rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Enne, met staatsrecht heeft dat niets te maken, dat is een heel andere faculteit :D:cool:

Laten we er maar over ophouden en besluiten met een weddenschap, waarbij ik een heel krat Duvel ga winnen: als de beschikking van het CEPT afkomt mag de 2,4 GHz ook in België voor radiobesturingen worden gebruikt. Mijn weddenschap: tegen die tijd is er in deze niets aan de Belgische wet gewijzigd. Trouwens (dit valt buiten de weddenschap), ik betwijfel of er tegen die tijd nog een regering is, die nieuwe wetten kán voorstellen aan het parlement:

:offtopic:Uit het NRC Handelsblad van 22 sept. 2008: Brussel, 22 sept. Het voortbestaan van de Belgische regering van premier Yves Leterme is opnieuw onzeker geworden. De Nieuw-Vlaamse Alliantie (N-VA) zegde gisteren haar steun op aan de federale regering...................................De politieke crisis is nu onoverzichtelijker dan ooit in de voorbije maanden. Afgelopen weekeinde brak ook binnen de Vlaamse regering ruzie uit..

Back