2.4 ghz in België toegestaan

  • Topicstarter Topicstarter 3w_flyer
  • Startdatum Startdatum
Ik vrees van wel Funky... Ik geloof hier niets van tot er iets echt officieel is. Lees er de eerste pagina van dit topic maar eens op na. Dat was ook uit betrouwbare bron. (ongeveer een jaar geleden)

Als hier in belgie niet in slagen om in 1 jaar(of zitten we al verder? ik tel niet meer) een regering te vormen, zullen ze er ook niet in slagen om dit inorde te krijgen.

Grtz Matanza
 
tja

we zien wel, naar t schijnt is t goedgekeurd , maar moet de wet nog herschreven worden, maar met onze nieuwe wallstreetcrash zal dat nog wel duren tot volgend jaar... (denk ik)
en tja, er zijn er al die vliegen op de 2.4 ghz , der mag zoveel niet in belgie, zoals eerder vermeld, brommers opdrijven, zat rijden :) en wildvliegen.
ik vlieg wild, en mijn buurman mss ook. hoeveel modelpiloten hebben een shockflyer voor in de tuin?
met hun officiele frequentie?

of gaat hellingvliege waar t niet mag :)

ik weet dat ik me een zender ga halen volgende week als ze terug binnen zijn. (winkel had 7 zenders op 1 dag verkocht van 2.4ghz )

dat zegt genoeg zeker hehe.

groetjes iedereen en veel vliegplezier :)
 
Iemand van de Belgen de laatste VML tijdingen gelezen? Werd nog steeds heel op de vlakte gedaan over 2,4Ghz.

Het komt in orde maar bla bla bla en dan moet er nog bla bla bla en als dat gedaan is moet er nog bla bla bla. Heb het gevoel dat de Belgische jongens en meisjes die 2,4Ghz willen vliegen nog jaren zullen kunnen blijven wachten zoals het eraan toegaat:rolleyes:

Stevo
 
Mannekes 't is eindelijk zover 2.4 ghz toegelaten

Laten we allemaal juichen want het is eindelijk zover hier volgt tekst rechtstreeks van site vml.

HET IS EINDELIJK ZOVER!!!
Ik kreeg vandaag (1/12/2008) een brief van het BIPT. Hierbij een uitreksel uit de tekst:

"België opent de frequentieband 2.4 GHz voor toepassingen in de modelluchtvaart onder de voorwaarde dat de radiotoestellen conform zijn aan de wettelijke bepalingen. Op technisch gebied genieten de toestellen van het vermoeden van overeenstemming indien zij voldoen aan de toepasselijke geharmoniseerde norm en indien zij een adequaat Medium Access Protocol toepassen. Dit is een beslissing die genomen werd in TCAM#26 en gebaseerd op de conclusies van TCAM Doc. 44. (Dit is het verslag van de vergadering van 14 mei dit jaar over dit onderwerp).
Het TCAM Doc. 44 komt tot de conclusie dat dergelijke toepassingen onder subcategorie 22 vallen en bijgevolg Klasse 1 apparatuur zijn."

Het is dus nu aan de fabrikanten om te aan te tonen dat zij voldoen aan deze norm, wat voor onze apparatuur reeds gebeurd zou zijn.

Let wel op: Dit neemt niet weg dat alle apparatuur die reeds vroeger, of in het buitenland aangekocht werd, en geen drager is van een geldig CE keurmerk, verboden zullen blijven. Ik raad dus de mensen aan die over dergelijke apparatuur beschikken om de fabrikant te contacteren en te vragen of het mogelijk is hun toestel alsnog te keuren en van een geldig CE keurmerk te voorzien.
Wel heeft het BIPT me laten weten dat deze toelating uiteraard ook geldt voor de modelboten en -auto's.

Ik denk dat ik die brief van het BIPT in een gouden frame ga inkaderen, en hem in mijn bankkluis zal bewaren...
Ik ben blij dat al onze inspanningen uiteindelijk toch resultaat hebben opgeleverd!
Dirk Van Lint
 
dat werd tijd , hoop alleen dat iedereen nu niet masaal gaat kopen , want anders zullen de stock in de winkels snel leeg zijn hihihi
 
Beter laat dan nooit zullen we maar zeggen. Proficiat
1365.gif
! Uiteraard mogen alle Belgische modelvliegers de VML nu meteen bedanken voor alle inspanningen.

Om het nog even een persoonlijk feestelijk tintje te geven teken ik nog even aan, dat ik blijkbaar een weddenschap heb gewonnen:
Laten we er maar over ophouden en besluiten met een weddenschap, waarbij ik een heel krat Duvel ga winnen: als de beschikking van het CEPT afkomt mag de 2,4 GHz ook in België voor radiobesturingen worden gebruikt. Mijn weddenschap: tegen die tijd is er in deze niets aan de Belgische wet gewijzigd.

Nu hoef ik die Duvel niet zelf naar binnen te gieten, dus deze mag Timosha besteden aan mede-modelbouwvliegers (uiteraard voor ná het vliegen en maximaal 1 per persoon als ze nog moeten rijden).
 
[EINDELIJK HET WERD HOOG TIJD EN NU MAAR VLIEGEN MANNEN NU ZIJN WE TERUG VERZEKERD DOOR ONZE CLUB :pim::pim::):):):)
 
:bday::bday::banana::banana::worship::worship:
:thumbsup::thumbsup::celebrate::celebrate::music:
:music:
:olympic::olympic::zon::zon::rolling::rolling:


en te zeggen dat ik normaal geen fan ben overmatig smiley-gebruik. Voor één keer vergeef ik mezelf ;):p

Grtz Bart
 
Laten we allemaal juichen want het is eindelijk zover hier volgt tekst rechtstreeks van site vml.

HET IS EINDELIJK ZOVER!!!
Ik kreeg vandaag (1/12/2008) een brief van het BIPT. Hierbij een uitreksel uit de tekst:

"België opent de frequentieband 2.4 GHz voor toepassingen in de modelluchtvaart onder de voorwaarde dat de radiotoestellen conform zijn aan de wettelijke bepalingen. Op technisch gebied genieten de toestellen van het vermoeden van overeenstemming indien zij voldoen aan de toepasselijke geharmoniseerde norm en indien zij een adequaat Medium Access Protocol toepassen. Dit is een beslissing die genomen werd in TCAM#26 en gebaseerd op de conclusies van TCAM Doc. 44. (Dit is het verslag van de vergadering van 14 mei dit jaar over dit onderwerp).
Het TCAM Doc. 44 komt tot de conclusie dat dergelijke toepassingen onder subcategorie 22 vallen en bijgevolg Klasse 1 apparatuur zijn."

Het is dus nu aan de fabrikanten om te aan te tonen dat zij voldoen aan deze norm, wat voor onze apparatuur reeds gebeurd zou zijn.

Let wel op: Dit neemt niet weg dat alle apparatuur die reeds vroeger, of in het buitenland aangekocht werd, en geen drager is van een geldig CE keurmerk, verboden zullen blijven. Ik raad dus de mensen aan die over dergelijke apparatuur beschikken om de fabrikant te contacteren en te vragen of het mogelijk is hun toestel alsnog te keuren en van een geldig CE keurmerk te voorzien.
Wel heeft het BIPT me laten weten dat deze toelating uiteraard ook geldt voor de modelboten en -auto's.

Ik denk dat ik die brief van het BIPT in een gouden frame ga inkaderen, en hem in mijn bankkluis zal bewaren...
Ik ben blij dat al onze inspanningen uiteindelijk toch resultaat hebben opgeleverd!
Dirk Van Lint

Aan iedereen bij VML en Dirk Van Lint in het bijzonder: bedankt voor alle moeite !

Mvg,
Ralf
 
Nu wil ik echt geen spelbreker zijn maar wees toch nog maar voorzichtig....
Het schijnt dat een en ander EERST nog in het STAATSBLAD moet verschijnen eer het geldig is dus.....:(
 
Hi,

Ook ik wil geen spelbreker zijn, maar uit goede bron verneem ik het volgende, waar ikzelf niet van op de hoogte ben, laat staan snappen :

"...Op technisch gebied genieten de toestellen van het vermoeden van overeenstemming indien zij voldoen aan de toepasselijke geharmoniseerde norm en indien zij een adequaat Medium Access Protocol toepassen..."

Blijkbaar werd nog niets geharmoniseerd betreffende de MAP (Medium Acces Protocol)

De TCAM en haar ledenzijn de definitie aan het bestuderen........ vermits deze niet werden gedefinieerd in de ETSI EN 300-328 V1.7.7

TCAM heeft dit geschreven:
Its section
4.3.5 on a medium access protocol is too vague to ensure that equipment is fit to operate within Sub-class 22.

http://ec.europa.eu/enterprise/rtte/note_subclass22.pdf

Voilà, als iemand dit Chinees kan ontrafelen...

Houdt het BIPT nog iets achter???

Olivier
 
Allereerst: deze beslissingen worden op Europees niveau genomen. De lidstaten zijn daaraan gebonden en hebben dit dus al lang in hun wetgeving opgenomen. De lidstaten mogen wel uitzonderingen opnemen, maar daarvoor moet dan een goede reden zijn. Dat het BIPT het voor België zo lang heeft tegengehouden komt niet, doordat men een uitzondering wilde maken, maar doordat de officiële bekrachtiging van het CEPT er nog niet was. Andere lidstaten hebben vooruitlopend op deze bekrachtiging alvast toestemming gegeven, het BIPT heeft gewacht tot het echt officiëel werd.

In de Europese regel (EN300 328 V1.7.1) is opgenomen, dat apparatuur moet voldoen aan een 'medium access protocol'. Vrij vertaald betekent dit, dat het moet voldoen aan een 'beleefd gebruik' van de band. Dit protocol is echter nog niet opgesteld. Naar verwachting zal dit pas medio 2009 het geval zijn. Dit protocol geldt voor alle apparatuur, dus voor wifi, bluetooth en ook onze radiobesturingen. Vermoedelijk wordt er momenteel nog helemaal niet op deze eis gekeurd aangezien niet precies bekend is, wat de vereisten zijn. Uiteraard kunnen fabrikanten al wel inschatten wat er precies in dit protocol zal staan en kunnen ze hun apparatuur hiermee alvast in overeenstemming brengen als ze dat nog niet hebben gedaan.
 
Jan, eerder schreef je:
" Overigens werkt het Futaba systeem met frequentie hoppen en kiest het Spektrum DSM2 systeem twee kanalen. Allebei mag. Het zijn beperkingen m.b.t. 'beleefd gebruik van het spectrum', die in de toekomst problemen kunnen geven. De wettelijke regels daarvoor zijn echter nog niet ingevuld en worden pas medio 2009 verwacht."

Betekent dit dat de Belgen (en wij misschien ook) de kans maken dat het FASST verboden wordt omdat het geen beleefd gebruik zou zijn?
De fabrikant zou toch wel dom zijn als ze die achtergrondinfo niet zouden hebben? Ik vraag dit omdat ik ook nog steeds stoei met 2,4 keuze (en bijna mijn keuze heb gemaakt). Zou een kans op verbod reeel zijn???
 
Nee, eerder omgekeerd. Niet, dat ik dit met 100% zekerheid weet, maar bij frequentiehoppers kun je er van uitgaan, dat ze geen last zullen veroorzaken (en dus altijd beleefd zijn). Daarvoor zijn ze te kort op een kanaal aanwezig (FASST wisselt elke 2 milliseconde van kanaal) en daarvoor gebruiken ze ook te weinig bandbreedte (slechts een deel van het kanaal wordt gebruikt).
Van het Spektrum Systeem is bekend, dat het DSM2 systeem twee vrije kanalen kiest. Eenmaal ingeschakeld kan het echter niet meer van kanaal wisselen. Voor zover ik weet is er geen ontwijkingsprotocol en dat is toch echt nodig als een ander op één van deze kanalen terechtkomt. O.a. om deze reden is het iFS systeem van Graupner tamelijk ingrijpend gewijzigd. Dit had weliswaar wél een ontwijkingsprotocol (ook al zullen velen blijven veronderstellen van niet), maar dit voldeed blijkbaar onvoldoende.

Nu hoeft niemand, die momenteel een set koopt, zich zorgen te maken over wat er mogelijk ná medio 2009 niet meer is toegestaan. Dit heeft namelijk uitsluitend betrekking op wat er na die tijd nog verkocht mag worden. Een set, die momenteel wordt gekocht en die voldoet aan de huidige eisen, mag ook in de toekomst worden gebruikt. Dit is een verworven recht.
 
Betekent dit dat de Belgen (en wij misschien ook) de kans maken dat het FASST verboden wordt omdat het geen beleefd gebruik zou zijn?

Ga er maar van uit dat het BIPT in de aanpassing van het Ministeriele Besluit (de wet dus) heel precies gaat bepalen wat toegestaan is in de 5de Categorie Private Radioverbindingen. De aanpassing van het MB is op dit ogenblik in behandeling (ook nog andere aanpassingen) en met een beetje geluk verschijnt het nieuwe of aangepaste MB nog voor einde van het jaar in het Belgisch Staatsblad.
 
wij hebben vorige week op de club tehoren gekregen dat we mogen vliegen op 2,4ghz en dit is voor iedereen bij ons toegelaten...

ik had het op 1 december al gehoord maar op de club kreeg ik bevestiging...
geen problemen meer dus over wat wel of niet mag.
 
Back
Top