Laten we allemaal juichen want het is eindelijk zover hier volgt tekst rechtstreeks van site vml.
HET IS EINDELIJK ZOVER!!!
Ik kreeg vandaag (1/12/2008) een brief van het BIPT. Hierbij een uitreksel uit de tekst:
"België opent de frequentieband 2.4 GHz voor toepassingen in de modelluchtvaart onder de voorwaarde dat de radiotoestellen conform zijn aan de wettelijke bepalingen. Op technisch gebied genieten de toestellen van het vermoeden van overeenstemming indien zij voldoen aan de toepasselijke geharmoniseerde norm en indien zij een adequaat Medium Access Protocol toepassen. Dit is een beslissing die genomen werd in TCAM#26 en gebaseerd op de conclusies van TCAM Doc. 44. (Dit is het verslag van de vergadering van 14 mei dit jaar over dit onderwerp).
Het TCAM Doc. 44 komt tot de conclusie dat dergelijke toepassingen onder subcategorie 22 vallen en bijgevolg Klasse 1 apparatuur zijn."
Het is dus nu aan de fabrikanten om te aan te tonen dat zij voldoen aan deze norm, wat voor onze apparatuur reeds gebeurd zou zijn.
Let wel op: Dit neemt niet weg dat alle apparatuur die reeds vroeger, of in het buitenland aangekocht werd, en geen drager is van een geldig CE keurmerk, verboden zullen blijven. Ik raad dus de mensen aan die over dergelijke apparatuur beschikken om de fabrikant te contacteren en te vragen of het mogelijk is hun toestel alsnog te keuren en van een geldig CE keurmerk te voorzien.
Wel heeft het BIPT me laten weten dat deze toelating uiteraard ook geldt voor de modelboten en -auto's.
Ik denk dat ik die brief van het BIPT in een gouden frame ga inkaderen, en hem in mijn bankkluis zal bewaren...
Ik ben blij dat al onze inspanningen uiteindelijk toch resultaat hebben opgeleverd!
Dirk Van Lint