2.4 ghz in België toegestaan

• Topicstarter Topicstarter 3w_flyer
  • Startdatum Startdatum
Op de site van VML staat nog geen update...ik weet niet op welke datum die vergadering zou zijn, enkel dat het half juni zou zijn.

Ik dacht dat volgende TCAM meeting was gepland op 10 en 11 juni '08.
Zou dus alle gepasseerd moeten zijn.

Het blijft opvallend stil.
Geen nieuws is goed nieuws zullen we maar denken.

Greetz
Tim

afgelopen zondag heb ik Dirk nog gesproken, hij had nog geen nieuws.

Omdat het blijft duren met 2.4Ghz hebben wij toch maar besloten te gaan voor een 35Mhz zender...laten we hopen dat er snel duidelijkheid is.

Nog maar eens de site van VML: VML Home

Die BIPT ambtena(a)r(en) is/zijn ook niet erg soepel, hè? Wachten tot de beslissing is bekrachtigd, terwijl de overige Europese landen al lang groen licht hebben gegeven.

kweet niet hoe het met de Nederlands zit maar een soepele Belgische ambtenaar moet nog geboren worden denk ik :p

kweet niet hoe het met de Nederlands zit maar een soepele Belgische ambtenaar moet nog geboren worden denk ik :p

In dit geval hebben we er enkele met zin voor realiteit nodig vrees ik...

Mvg,
Ralf

hallo

wat de verzekering aan gaat
die regelt het wel stond hier ergens
ja zeker die betaald de schadeleider uit en dan komen ze de euro's bij de verzekerings nemer terug eisen
zo is het dus ook geregeld en dat kan wettelijk

wat het verbieden van een frequentie band betreft
we hebben hier eerst die cb bakken ellnde gehad op de 27 meter
het idee er achter was die modelbouwers kopen wel een 40 of 35 mHz want als hun toestellen blijven neer storten moeten ze wel
en dan het verhaaltje over de 72 MHz of waren jullie deze band vergeten
ik dus niet echt
72 MHZ mag nog wel gebruikt worden maar niet meer hersteld

dan het vraagstukje winkelier
als het verkocht mag worden mag je het ook hebben

nietes dus
een opfok set voor je brommer mag wel verkocht worden maar niet gebruikt en niet door de winkelier gemonteerd
als ze een winkelier betrappen met het monteren van die spullen krijgt hij geen boete maar mag zijn zaak meteen sluiten
want hij krijgt geen uitbaters vergunning meer

het plezante hier voor de modelbouw is dat er nog ergens een heeeeeel oude wet invoege is
als ze je betrappen met ongeoorloogd materiaal mogen ze je zaakje aanslaan inclusief je vervoer middel
wordt heel de boel opgeladen en mag je na het betalen van de door de rechtbank uitgesproke boeten je zaakje terug komen ophalen
en daar ze hier zo snel zijn met deze zaken denk ik niet dat de benzine nog bruikbaar gaat zijn tegen dat de uitspraak gevallen is
over de accu's maar te zwijgen

belgië het lui lekker land niet echt

groetjes raf

Ik ben sinds 1960 modelvlieger en sinds 1966 gelicentieerde radioamateur (destijds moest men het RTT radioamateurexamen afleggen om zelf je radiobesturing te mogen bouwen en onderhouden).

Twintig jaar geleden heb ik voor de IARU (International Amateur Radio Union) onderhandeld met de Europese administraties over de invoering van de CEPT licentie. Een universele licentie in Europa voor alle radioamateurs, thans overgenomen door vele niet Europese landen. Vergelijk het maar met een universele 2,4 Ghz licentie voor modelvliegen.

Terwijl de besprekingen al afgerond waren met de toenmalige Nederlandse RCD (nu Agentschap Telecom) en het FTZ (nu Bundesnetzagentur) zat ik nog te wachten op een afspraak met de ambtenaren van de toemalige RTT (BIPT). Toen de eerste besprekingen met de RTT'ers konden beginnen had de Nederlandse RCD en de Duitse FTZ de CEPT licentie al ingevoerd. De Belgen mochten nog een paar jaar wachten. Na een aangenaam gesprek en borrel met de toemalige staatssecretaris voor telecommunicatie mevrouw Paula D'Hondt kwam er schot in de zaak.

Het systeem in Belgie is veranderd, vroeger RTT nu BIPT. Maar de mensen zijn dezelfde gebleven.

Terwijl in de meeste EU landen voor de invoering van de 2,4 Ghz "blanket license" voor modelvliegen/varen/rijden slechts een besluit nodig is van de "regulatory body" (Agentschap Telecom, Bundesnetzagentur, etc...) moet er in Belgie een wet gewijzigd worden. Wat het betekent om in Belgie een wet te wijzigen weet iedere Belg. Dan moet die wet nog door de koning ondertekend worden en in het staatsblad verschijnen. En dat duurt, dat duurt heel lang. Modelbouwers en radioamateurtjes hebben in Belgie immers geen prioriteit bij de "Verkozenen des Volks".

2.4 mhz

ik geef je groot gelijk GOR ,en ik wil niet meer op de 35 band vliegen 2.4 is voor mij veel zuiverder dus ook veiliger

En geef toe,hoe groot is de kans dat de BIPT komt controleren?1/1000?

En wedden dat jij baalt als ze bij jou op de club dan langskomen omdat jouw club 1 van die 1000 is? Vergis je niet, er wordt veel meer gecontroleerd dan je weet, je merkt er alleen niet altijd wat van;)

We zijn ook maar mensen die met vliegtuigjes aan het "spelen" zijn

Spreek voor jezelf, dat jij jezelf in de speelgoedhoek wilt hebben is prima, maar dat willen de meesten niet, komt misschien ook deels door de toestelletjes waar je mee vliegt.

dat mag niet en dit mag niet en het moet door de controle en het maakt veel te veel lawaai en deze frequentie is verboden...ZEVER vind ik dit allemaal.

Daar moet je je op je 14e ook vooral nog niet druk over maken en gewoon lekker gaan mountainbiken in het bos ofzo, zodra je 18 wordt pak je de hobby gewoon weer op om er op een volwassen en veilige manier mee om te kunnen gaan;) (ik zeg niet dat dit voor alle 14-jarigen geldt)

Man,man,man...waar gaat het heen???

Dat vraag ik me ook af over jou, als ik zo die reactie lees.....

Dat moest IK even kwijt.

Grt.

Euhmm...speelgoed hoek??Noem jij een Yak en een Cap een speelgoedhoek??
Ik vraag mij ook af waar het heen gaat met jouw!!Ga jij zelf maar mointenbike in het bos!!
Trouwens,heb ik gezegd dat modelbouw speelgoed is??Ik heb speln ook tussen haakjes gezet!
Owja,ik wil mij zelf niet in de "speelgoedhoek" zoals je zegt,modelbouw is GEEN speelgoed,
En als jij er zo over denkt,pff,mij niet gelaten,ik trek me er toch niks van aan van jouw zever!

Laatst bewerkt:
Hoi Gor,

Misschien even beleefd blijven, maakt een mens zoveel mooier...
2.4 heeft ook mijn voorkeur, maar het is bij ons spijtig genoeg nog niet toegelaten en misschien hebben ze daar wel een reden voor als ze dat niet hebben, dan is het ook maar zo...
Als iedereen zijn ding zou doen was het gedaan met modelbouw, want dan zouden misschien anderen op onze 35 of 40 Mhz band zitten...zou spijtig zijn...

Tom

Back