Quickie 500 Electro klasse

Mijn huidige quickie weegt 1500gr.

Welke is dat dan? Mijn Chelem weegt 1710g(inc lege tank). En die is echt niet zwaar gemaakt....

En mij lijken die 123 cellen ook wel een optie te moeten zijn... Als je die max als bv 4S/2P mag gebruiken. vermogen is dan idd ineens beperkt. dus motor en prop maken dan wat minder uit...
 
Laatst bewerkt:
En mij lijken die 123 cellen ook wel een optie te moeten zijn... Als je die max als bv 4S/2P mag gebruiken. vermogen is dan idd ineens beperkt. dus motor en prop maken dan wat minder uit...

4X3v=12V 2x2300mah=4,6Ah je kan ze met gemak met 50C ontladen (en een hoop meer) dat is2,75KW een beetje meer dan verandwoord is om op een quicky te plakken...

vermogen is dan idd ineens beperkt. dus motor en prop maken dan wat minder uit...
?
 
@Sanka, dat klopt, de grand chelem weegt ca 1700gr en de raptor ca 1500gr. De raptor heeft ook een balsa romp.

@Nando 2,75KW, dat is inderdaad wel wat veel, dan krijg je F3D snelheden.:hammer:
Ik denk dat ca 1KW voor een Quickie mooi is.

Maar laten we de testen van Bart even afwachten.

gr.
 
@ Nando:

Ik bedoelde dat door je accucapacitijd vast te leggen de vermogens indirect ook kunt beperken. Je hebt maar zoveel A ter beschikking.

Pakken we 4S2P 123 cellen dan als voorbeeld. 12V met 4.4 A cap. Als je daar de race mee moet doen, heb je het vermogen gewoon beperkt. Wat duurt heat? 6 minuten? Wat dus ongeveer 44A geeft wat je kunt trekken om de race uit te kunnen vliegen, en iets van 520 Watt oplevert.
50C ga je er toch niet uit trekken, want dan haal je de finisch niet... Dan heb je nog geen 1.5 min motorloop.....

Dan kun je eventueel met de motoren nog wel wat doen, maar is er een simpel gecreeerde beperking.

Als dit allemaal klopt, betekent dat dus dat je al haast naar 4S3P zou moeten gaan om de 760W te halen. En om de kilowatt te halen dus naar 4S4P!!!!

Of het nu 123 cellen of lipo's worden, goedkoop zal het niet zijn als je die hoge vermogens nastreeft.
 
Een vlucht duurt ongeveer 2min. (bij brandstof), ik ga er van uit dat dat ook met electro zoiets zal zijn. Als we langzamer gaan vliegen is het ook minder leuk.
Als je dat even terug rekend naar 1KW en 2min vliegttijd, dan is je verbruik maar 33W/uur. Dus dat vermogen valt wel mee.
Het is wel handig om flink wat overcapaciteit te hebben. Gaat je accu langer mee.
 
Ben een beetje met motortjes aan het spelen in motocalc. Ik heb het idee dat een wat hoger voltage wel zeer wenselijk is. Zeg 6S ofzo.
Even niet kijkend naar de prijs:
Kontronik Tango 45-08 op 6S. 13500 toeren met 10x7.

Hoeveel toeren draait een goede .40 motor eigenlijk met een 10x7 prop?
 
Laatst bewerkt:
Even uitrekenen.

7" spoedx2,54= 17,8 cm spoed
17,8 cm spoed * 17000rpm >> 181km/h, (dit is de propsnelheid).
dan heb je ook nog wat verliezen en kom je gevoelsmatig op 20.000 rpm uit om 175km/h te vliegen.

Met een 8" prop kan je met 17000rpm uit.

Dit zijn schattingen !!!!!

Een Irvine 39 draaid op de grond ca 12 tot 13.000 rpm.
 
Laatst bewerkt:
Een goede 6,5 cc draait echt geen 20.000 toeren.
Ik denk dat dat ergens bij de 17.500 stopt met een 10x7 propje.
Dat betekend al dat de motor 4500 rpm optoert tijdens het vliegen.
En aangezien er geen fatsoenlijke resopijp op de motoren gebruikt wordt kan de motor ook niet optoeren.

Martijn
 
Bart, Nando en Robin hebben vandaag het motortje laten lopen. Dit is het grafiekje er van. De toerentelling deed het helaas niet. Voor Robert's motortje is dit trouwens te veel van het goede, hij werd nl erg heet.
meting1.jpg
 
Ik draai met een gewone .46 mvvs met resopijp en een 9x8 propeller 15000 toeren. Ik vraag me alleen nog af of deze onder de geluidsnorm komt anders mag ik alleen een beetje op vliegdagen/shows vliegen en dan kan in beter meteen het betere werk aanschaffen zoals een weston uk of een OS VRDX
 
@ Nando:

Ik bedoelde dat door je accucapacitijd vast te leggen de vermogens indirect ook kunt beperken. Je hebt maar zoveel A ter beschikking.
niet a maar Ah
Wat duurt heat? 6 minuten? Wat dus ongeveer 44A geeft wat je kunt trekken om de race uit te kunnen vliegen, en iets van 520 Watt oplevert.
50C ga je er toch niet uit trekken, want dan haal je de finisch niet... Dan heb je nog geen 1.5 min motorloop.....

Dan kun je eventueel met de motoren nog wel wat doen, maar is er een simpel gecreeerde beperking.

Als dit allemaal klopt, betekent dat dus dat je al haast naar 4S3P zou moeten gaan om de 760W te halen. En om de kilowatt te halen dus naar 4S4P!!!!
Ik denk dat je met een optimaal verbruikte 3s1p je de quicky's er al uit vliegt...

Eigenlijk is dit PRECIES wat ik het liefst wil, een energilimiet beschrijf je, alleen omdat ik van lipo uitga moet je dit via een sofwarmatig systeempje doen(anders houd de lipo dat niet uit) en niet simpel accu grote maar min of meer een virtueele accu die je leeg mag vliegen.

Of het nu 123 cellen of lipo's worden, goedkoop zal het niet zijn als je die hoge vermogens nastreeft.
makkelijk onder de 100 euro voor alles...

En trouwens het is een wedstrijd hé, als je het vergelijkt met een f3a-c kist wat de instap kunstvlucht modellen kosten :-(

ik vind persoonlijk 120euro neertellen voor de meetapparatuur niet zoon probleem, jammer alleen dat het de drempel vehoogd.

Een vlucht duurt ongeveer 2min. (bij brandstof), ik ga er van uit dat dat ook met electro zoiets zal zijn. Als we langzamer gaan vliegen is het ook minder leuk.
Als je dat even terug rekend naar 1KW en 2min vliegttijd, dan is je verbruik maar 33W/uur. Dus dat vermogen valt wel mee.
Het is wel handig om flink wat overcapaciteit te hebben. Gaat je accu langer mee.

Van watt/uur mag je eigelijk niet spreken (dat KWh uit je huis dus ook niet) maargoed 33,3W/uur = 12000joule en dat lijkt mij een mooi limiet
 
Als je het goed doet minder.

Volgens mij vliegt martijn op een groot citcuit (laatste keer op de peel bv.)1min45 +-
maar warom vraag je het?

Ps, beetje lekker thuis gekomen?
 
... Van watt/uur mag je eigelijk niet spreken (dat KWh uit je huis dus ook niet) ...
Je betaalt voor energie, dus wel kW*h (kiloWatt gedurende een uur)

... maargoed 33,3W/uur ...
Is een vermogentoename van 33,3 Watt per uur. 33.3Watt*uur = 12000joule

Dus kWh = kiloWatt * uur = kiloWatt volgehouden gedurende een uur = energie
kW/h = kiloWatt / uur = kiloWatt per uur = stijging of daling in opgenomen of geleverde vermogen.
 
Dat is precies wat ik bedoel, "maargoed 33,3W/uur" is min of meer als herhaling bedoeld van wat wubbo zei.

Je hebt idd gelijk met de kwh maar dat is * niet / mijn fout.
 
Laatst bewerkt:
Er is nog niet mee gevlogen, wel is gebleken dat de motor iets te licht is (hij wordt te heet) Het toerental lijkt naar mijn gevoel wel redelijk te kloppen. (niet gemeten trouwens)
 
Vrijdag nog ½ uurtje aan de vleugel werken met de aansturing en dan zaterdag als het weer het toelaat de eerst vlucht.
In de lucht zal de temperatuur wel iets minder erg zijn dan op de werkbank. maar zal het wel meten met de landing.

Alles duurt iets langer dan verwacht maar het is druk en we gaan weinig bouwen de laatste 2 weken.

Bart
 
Back
Top