Bouwverslag Smit Rotterdam Jumo

Bedankt voor de raad. Ik ga binnenkort zo'n glas/keperweefsel en trage epoxy bestellen, en dan een doos massacreren :yes:
En wat bestel ik dan op polyestershoppen, het "Epoxy starterspakket"? Of is het beter om alles apart te bestellen?

Ik gebruik doseerspuiten om op vollume verhoudingen aan te kunnen mengen.
1 voor resin, 1 voor harder. Nimmer te verwisselen.
Epoxy komt in flessen. Gebruik overgiet bakjes die ik goed gemarkeerd heb, houten spatels die ik gescheiden houdt.
Dus zolang het niet gemengd is, kan je die bakjes "eindeloos" laten staan?
Of toch een paar dagen, terwijl je wacht tot een laag droog is, en verder kan?

De zender en ontvanger zijn blijkbaar al gebonden, of hoe dat ook heet, van de fabriek af.
Dus uitgezonderd dat ik kabel 19 nodig heb, werkt alles. Ik lees de manual nog eens door, mss kom ik dan te weten waarom de BEC geen stroom levert, zoals volgens jullie zou moeten.

Om de boegschroef op z'n plaats te krijgen, heb ik een stuk uit de kielbalk moeten boren, die ik daarom heb versterkt met plankjes.
Die plankjes zitten ook rond de straalbuizen van de boegschroef, zodat die in het schip vast zitten, en niet enkel aan de boegschroef en huid/romp.
Dus moet ik nu eerst de straalbuizen op maat maken van de plankjes, de roosters plaatsen, de straalbuizen verlengen met wat ik afgezaagd heb, dan de huid/romp rond de straalbuizen maken, en de straalbuizen op maat maken effen met de huid/romp.
Ik moet die plankjes en dat deel van de straalbuizen nu monteren, omdat de huid/romp rond de straalbuizen draait, en ik die plankjes anders niet meer op z'n plaats krijg.
Als dat een beetje logisch klinkt. Ik maak wel enkele foto's terwijl ik bezig ben, om duidelijk te maken wat ik bedoel.
 
Sorry, vergeten op te antwoorden.
efkes de vraag herhalen .
Waar zit de rode en zwarte draad bij kabeltje 19
In BVD/VCC (10), de plus in 10 rechts, de min in 10 links, niets op het middelste pinnetje.

1752015013226.png


Deze ook nog gevonden:

1752015758831.png


De pdf staat hier, maar ik kan deze niet uploaden:
 
Laatst bewerkt:
Die bakjes zijn voor tijdelijk. Wat over is gaat behoedzaam weer terug in de fles.
Schraap die zorgvuldig leeg, laaste restant met garagedoek. En semi-schoon weer terug in het IKEA containertje.
Tijdens dat poetsen blijven de Nitril handschoenen aan.

Spuitjes druk ik goed leegt, tip met garagepapier afgenomen. Ook in het containertje.
Harder spulletjes met rode marker gemarkeerd, resin met blauw.
Maak je geen fouten.

Die bakjes zijn gewoon yoghurt bakjes van de super. Die met wat steviger plastic en met een schaar getrimt tot buikbaar formaat,
 
Bedankt voor de uitleg.
Dus zolang er niets gemengd is, zijn beide vloeistoffen inert en kan je ze terug in de flessen gieten.
Als je nitril handschoenen nodig hebt, is het toch redelijke rotzooi, dus ik ga even moeten kijken waar de katten er niet bij kunnen als ik hiermee begin.

Zoals gezegd ben ik bezig met de straalbuizen.
Ik heb eerst de straalbuizen op maat gemaakt van de plankjes, zodat ze even hoog/gelijk komen.
Ik heb dan met een vijltje markeringen gemaakt voor de roosters, in de straalbuizen.
En dan twee slijpschijfjes tegen elkaar gezet, omdat dat dezelfde dikte is als het materiaal dat ik gebruikt heb voor de roosters. Ik ga deze slijpschijfjes gebruiken om de gleuven voor de roosters te maken. Dat gaat hopelijk goed, en een stuk vlotter dan vijlen.

100_0829.JPG


100_0831.JPG
 
Als je nitril handschoenen nodig hebt, is het toch redelijke rotzooi,
Yup, dat is het...

dus ik ga even moeten kijken waar de katten er niet bij kunnen
Je spullen opbergen is ALTIJD verstandig, maar katten zijn gelukkig een stuk slimmer dan mensen: die vinden dat luchtje helemaal niks, ze blijven er meestal gewoon bij uit de buurt. Tenminste, de mijne wel...
 
betreffende kabel 19,
dit is dus enkel voor de terugmelding van de spanning naar telemetrie heeft niets te maken met de aansturing, vind het vreemd dat deze moet ingeplugd zijn voor de zender werkt, vermoed dat het met de programmatie zou kunnen te maken hebben maar ben hier niet in thuis wat flysky betreft. ergens op het forum is een topic voor het bespreken van zender problemen, waarschijnlijk zit daar wel iemand die dit type zender gebruikt. modelbouwforum. algemeen-modelbouw
 
Het rooster past, maar ik kan niets lijmen omdat ik vergeten ben dat ik de binnenkant van de straalbuizen moet verven, omdat je daar moeilijk bij kan, en ik nog geen verf heb...

1752180597880.jpeg
 
betreffende kabel 19,
dit is dus enkel voor de terugmelding van de spanning naar telemetrie heeft niets te maken met de aansturing,
Omdat je dit zei, heb ik een andere controller geprobeerd, en nu werkt het wel zoals jullie zeiden dat het zou moeten.
De zender zend, de ontvanger ontvangt, de controller controleert en de motor draait zonder kabeltje 19.
Het is altijd Murphy, als er iets niet werkt, is het altijd deze die je neemt.
Ik heb maar meteen de andere controllers getest, en deze werken wel.

Ik ga nog wat lezen in de handleiding. Ik heb gezien dat de motor nogal schud, als je de stick plots loslaat. Dat zal door het draaiende gewicht zijn, maar zou wel telkens een klap zijn voor de motorbevestigingen.
Ik wil kijken als er een "soft-stop" opzit, als er zoiets bestaat.
Dus als je de stick loslaat, dat de software ervoor zorgt dat het vermogen gradueel naar beneden gaat. Ik weet het, ik verwacht veel van een zender/ontvanger van nog geen €100.

Bedankt, maar het controller probleem was dus niet iets wat jullie konden verhelpen, maar je kan niet zeggen dat ik niet luister:

100_0836.JPG
 
Laatst bewerkt:
Ik heb gezien dat de motor nogal schud, als je de stick plots loslaat. Dat zal door het draaiende gewicht zijn, maar zou wel telkens een klap zijn voor de motorbevestigingen.
Ik wil kijken als er een "soft-stop" opzit, als er zoiets bestaat.
Dus als je de stick loslaat, dat de software ervoor zorgt dat het vermogen gradueel naar beneden gaat.
A: je moet NOOIT je stick "laten schieten", dat is niet goed voor het mechanische deel van die stick, en het is net zoiets als tijdens het autorijden het stuur maar loslaten als je het effe niet meer weet, of je koffiekopje 20 cm boven de tafel loslaten om het neer te zetten. Gewoon niet doen.
Die klap valt erg mee, de motorsteun kan VEEL MEER hebben dan dat, daar hoef je niet echt iets voor te verzinnen.

Maar ALS je het dan toch weg wilt werken, een simpele vertragingsfunctie op het gas lost je probleem al op.
 
Die overgang 0 rpm naar toeren is altijd brusk bij brushless. Je kan ze gewoonweg niet stapvoets laten draaien.

Over knuppel laten schieten. Geloof niet dat het echt kwaad kan. Want na een bruske figuur in de lucht laat ik ze ook wel schieten. Daarbij vlieg ik op de duimen en niet met gestrekte vingers.

Maar op vermoeden van sleetsheid, zou er zekerweten niet een pafoviaanse gedragstic van doen laten ontstaan.

Potmeters slijten altijd iets. Soms doen ze daar 50 jaar over.
En hele moderne zoals in Jeti zijn ze dacht ik contactloos. Een digitale servo maalt er ook niet om. Juttert fly-in fly-out all day long…

Motorsteuntjes zijn zoals Brutus aan geeft al zeer vlot sterk genoeg. Maar leut dat jej e nog verwonderd over de eigenschappen.

Echter dit zijn kleintjes. Zodra je met grotere jongens gaat grappen, is het wel degelijk opletten. Dan kunnen ze maar beter bevestigd zijn.
In plaats van de volle spanning er op, test je ze dan met het minimum aan cellen. Dat is al zeer verstandig bij gevaarlijke vermogens.

Je roostertje wordt zeker mooi, maar oogt in schaal iets grof. Maar wel lekker bezig.
De dikte van het materiaal kan de stroming iets smoren. Gelakt wordt dat nog iets meer.

Het detail moet dan pas in de aflakfase worden gemonteerd. En voorbereid pas nadat de zaak waterdicht is gemaakt.
Ik bewaar maaksels in sorteerdoosjes. Tegen de tijd dat ze nodig zijn, mooi klaar voor montage.


En zo kan dan de straalbuis nog iet gelakt worden, maar er zal echt geen classificeerder zijn die daar door die buis gaat komen loeren of daar wel een kwassie rond is geweest, je met een verbale karwats in staccato van commentaar gaat voorzien . Toch?

Ga je nog de stroomlijnvorm inschuren zoals bij de bieg van het echte schip?
 
Laatst bewerkt:
Over knuppel laten schieten. Geloof niet dat het echt kwaad kan. Want na een bruske figuur in de lucht laat ik ze ook wel schieten. Daarbij vlieg ik op de duimen en niet met gestrekte vingers.

Maar op vermoeden van sleetsheid, zou er zekerweten niet een pafoviaanse gedragstic van doen laten ontstaan.

Potmeters slijten altijd iets. Soms doen ze daar 50 jaar over.
En hele moderne zoals in Jeti zijn ze dacht ik contactloos. Een digitale servo maalt er ook niet om. Juttert fly-in fly-out all day long…
Dit is maar een FlySky setje, he?
 
Het rooster past, maar ik kan niets lijmen omdat ik vergeten ben dat ik de binnenkant van de straalbuizen moet verven, omdat je daar moeilijk bij kan, en ik nog geen verf heb...
Als je je boegschroefkanaal aan de binnenzijde hebt geschilderd, moet je niet gek opkijken als het, zeker in de directe omgeving van de schroef, na een jaar gevaren te hebben, weer helemaal kaal is.
Ten eerste is PVC rotspul om te schilderen, ten tweede zorgt de stroming er wel voor dat de verf op den duur weg is.
Ik zou je er niet teveel zorgen over maken. Wil je dat de verf zo goed als mogelijk blijft zitten, zul je de binnenzijde van je boegschroefkokers moeten schuren. Minimaal korrel 400, liefst nog fijner.
 
Het was bij het testen van de controllers dat ik de knuppel kwijt was. De vriendin zegt iets, je draait je hoofd huh? poing daar ging de knuppel.
Toen zag ik dat de motor nogal opsprong.
De linkse knuppel is los, dus blijft staan waar je hem zet, wss handig bij vliegtuigen, maar niet voor dit. De motor staat te trillen omdat het center moeilijk te vinden is, daarom had ik die op de rechtse knuppel gezet die nogal bruusk terug gaat.

Ik begrijp eigenlijk niet waarom die brushless zo populair zijn.
Heb je met deze niet een groter draaiend gewicht, en dat wil je toch zo klein mogelijk houden? Dat is ook zo bij velgen/banden/schijven van wagens e.d.
Het enige dat ik ken, waar een groot draaiend gewicht goed is, is bij een vliegwiel.
En wat is het probleem dan met koolborstels? Als ze versleten zijn, vervang je ze toch gewoon?
Ik heb een luikje gemaakt in het voordek, om in geval van nood bij de motor te kunnen, dus zou je de koolborstels ook kunnen vervangen.

Ik was eerste eigenlijk niet van plan de straalbuizen te schilderen, maar sommigen hier zeiden waarom niet?
Mss schilder ik enkel het rooster, en de afschuining, ik zie nog wel.
En kunststofprimer, het moet ook allemaal zowat dezelfde kleur hebben. Verschillende primers hout/pvc/messing, verschillende verf....
En zoals MicropropSport zegt, wie ziet het?

Je roostertje wordt zeker mooi, maar oogt in schaal iets grof. Maar wel lekker bezig.
De dikte van het materiaal kan de stroming iets smoren. Gelakt wordt dat nog iets meer.
Bedankt :) Dit is 1,5 x 3mm. Ik wilde niet kleiner gaan, omdat het toch stevig genoeg moet zijn als het iets moet tegenhouden.
Maar het oogt ook nogal lomp op het echte schip.

Het is daarom dat ze op het echte schip ook schuin zitten. Zo zit enkel de ronde staaf haaks op de stroming, en de latten met de stroming mee. Je kan op video's zien dat de stroming daar schuin naar beneden gaat.

1752270704356.png


Ga je nog de stroomlijnvorm inschuren zoals bij de bieg van het echte schip?
Dat is wel de bedoeling, maar als ik het zo bekijk, zal het moeilijker zijn dan gedacht.

Dit is maar een FlySky setje, he?
Hey!!! M'n FlySky setje niet beledigen hé.
Lees de handleiding even door, en vind hier maar een setje dat hetzelfde kan voor ±€75 incl. verzending.
 
Kijk even hoe die rechterstick neutraliseert (waarschijlijk een spiraalveertje).
In principe zou de linker ook daarop moeten zijn voorbereid.
Dan is het alleen een kwestie van een vergelijkbaar veertje inhangen op links...
 
Het was bij het testen van de controllers dat ik de knuppel kwijt was. De vriendin zegt iets, je draait je hoofd huh? poing daar ging de knuppel.
Toen zag ik dat de motor nogal opsprong.
Ah, ja... Maar die actie (dat loslaten) versterkt het opspringen ZEER hevig: wat er gebeurt, is dat die stick, als je hem loslaat, heel lichtjes voorbij zijn middenstand schiet. De electronica in die zender is bliksemsnel, en ziet dat als een heel kort momentje van "oh, ik moet de andere kant op draaien", en die snelheidsregelaar die ziet dat ook, dus als je de stick laat schieten, krijgt die motor MEER dan alleen maar het commando om te stoppen, hij krijgt heel kort de opdracht de andere kant op te gaan draaien.
Herhaal de proef maar eens maar nu zonder de stick lost te laten, dan zul je zien dat de motor stukken minder heftig "springt".
Als je zender een slowdown functie kent, is een kwart seconde slowdown op het gas al voldoende om dat springen sterk te verminderen, want je stick knalt sneller terug dan dat, en het signaal, door zijn vertraging, krijgt dat korte seintje "effe achteruit" dan helemaal niet meer mee.


De linkse knuppel is los, dus blijft staan waar je hem zet, wss handig bij vliegtuigen, maar niet voor dit. De motor staat te trillen omdat het center moeilijk te vinden is, daarom had ik die op de rechtse knuppel gezet die nogal bruusk terug gaat.
Dat is een kwestie van voorkeur. Persoonlijk vind ik het voor bootjes mega-irritant om die stick zelf constant naar voren te moeten duwen om vooruit te blijven gaan. Dus ik wil voor bootjes de snelheidsfunctie en de vooruit/achteruit functie (vaak dezelfde maar ik heb één boot waarbij dat gescheiden is) op een bediening hebben die blijft staan als je hem loslaat. In ieder geval bij mijn zender hebben die schuifknoppen een heel goed voelbare middenstand, dus het vinden van "de nul" is dan niet echt een probleem.
Maar dat is voor iedereen weer anders.

Zoals anderen al zeggen, kun je IN de zender bijna altijd relatief eenvoudig een veertje vast of los draaien, waardoor een stick "verend" of "niet verend" wordt.


Ik begrijp eigenlijk niet waarom die brushless zo populair zijn.
Heb je met deze niet een groter draaiend gewicht, en dat wil je toch zo klein mogelijk houden? Dat is ook zo bij velgen/banden/schijven van wagens e.d.
Het enige dat ik ken, waar een groot draaiend gewicht goed is, is bij een vliegwiel.
En wat is het probleem dan met koolborstels? Als ze versleten zijn, vervang je ze toch gewoon?
Ik heb een luikje gemaakt in het voordek, om in geval van nood bij de motor te kunnen, dus zou je de koolborstels ook kunnen vervangen.

Nou... daar valt nogal wat op af te dingen... Een Brushless motor heeft niet alleen een VEEL beter rendement, zo'n ding kan, per motor-afmeting ook véél meer vermogen leveren, waardoor voor het zelfde benodigde vermogen een veel kleinere motor (en DUS een veel lichtere draaiende massa) nodig is.
Wat meer is: dat hogere rendement komt vooral tot uiting als de motor zwaarder belast is, dan blijft het rendement veel beter behouden.
Daarnaast zijn koolborstels bijna nooit te vervangen. Er zijn (waren) zat borstelmotoren met verwisselbare borstels, maar dat zijn (waren) zonder uitzondering de duurdere race exemplaren, en het vervangen van die borsteltjes was hoewel niet heel erg moeilijk, in die zin een klusje, die borstels moesten ook iedere keer weer "ingelopen" worden, en je had vroeger kleine speciale draaibankjes om de collector weer te fatsoeneren. Daarvoor moest wél iedere keer die hele motor uit elkaar. Borstelmotoren hebben dientengevolge een "beperkte levensduur" die sterk van de belasting afhankelijk is. Afhankelijk van de toepassing praat je dan over pak hem beet een paar duizend uur, tot slechts letterlijk enkele uren.

Een Brushless daarentegen, daar kan niet zo heel erg veel fout mee gaan, mischien dat je een keer de kogellagertjes moet vervangen, wat op zich vrij simpel en meestal erg goedkoop zelf te doen is. Mits de juiste motor voor de juiste toepassing, kan die levensduur vele tienduizenden uren zijn.

100 jaar geleden vroeg men zich ook af waarom er zo nodig dieseltreinen moesten komen, want stoomtreinen zijn toch goed genoeg?
Of auto's... Paard en wagen rijd toch ook?

Borstelmotoren hebben echt hun toepassingen nog wel hoor, her en der, maar er gaat een tijd komen dat de laatste borstelmotor de fabriek uit gerold is...
 
Laatst bewerkt:
Hey!!! M'n FlySky setje niet beledigen hé.
Lees de handleiding even door, en vind hier maar een setje dat hetzelfde kan voor ±€75 incl. verzending.
:D :D :D het was niet beledigend bedoeld... Maar het is een feit dat een zender van meerdere honderden euro's een beter stickmechanisme heeft dan een zender van 75 euro, want die prijs moet toch ERGENS vandaan komen. En dan is het wél zaak om daar gepast mee om te gaan.

Er is helemaal niks mis met die FlySky setjes, maar qua mechanische degelijkheid kun je er gewoon minder van verwachten dan van een Jeti of een Futaba o.i.d.
Zelf gebruik ik ook geen heel erg dure zenders (FrSky Taranis), en ga ik daar ook dienovereenkomstig mee om.
 
@Jumo... vrees die vormen niet. Je kunt ze gewoon maken.
Door te schuren uit massieve klos balsa, of uit hartschuim t/m PUR behoedzaam aangebracht naast, rondom de buis.
Ook het rondzetten van dun vliegtuigtriplex, via stoom, via kletsnat met ammonia in water, en getaped om een stuk rondstaf, fles of wat dan ook. Hout 24 uur laten drogen, staat het gewoon rond.
Lijm 3 lagen fineer om iets ronds, en het blijft na drogen lijm rond staan.

Je kunt ook het maken uit zelf gelamineerde epoxy, en na het harden van het rond gelamineerde plaatje, het bijknippen, schuren...
En kan het werkstuk pardoes ingelijmd worden.
Je kan het plaatje ook vlak maken en door middel van het verwarmen op 60 graad in een oventje, het rondzetten.
Epoxy is in enige mate thermoplast.

Soms is iets maken een uitdaging. Veel gereedschap/slimme tools geven al weer heel wat meer mogelijkheden tot iets te maken.
Anders is het ook echt listen verzinnen om het maakbaar te maken.

Plak schuurpapier op een ronde buis... en je kunt strak een uitholling schaven.
Ik heb een extreem lang bouwdraadje over jaren... het hoeft niet snel.
En soms ontbreekt het tijd of zin, of rust.
Maar ik heb veel gedocumenteerd met foto's en verhalen. En er is ook vaak veel reactie.

Het is ellen lang, maar voor 'the eye of the beholder' ook veel inzicht gegeven hoe iets gemaakt kan worden.
Het is pluk de zoete invallen, pluk het gereedschap, waan van de dag. En soms ook concessies aan schaal omdat het uitgangspunt al niet schaal was, of bouwafwijkingen bevat. Al met al wordt het toch nog iets gaafs.

Ik heb maar een paginalinkje gekopieerd. Je kunt alle kanten uit scrollen.
Er zitten ook teleurstellingen bij, dan moet het over. En dan kaken op elkaar voor een andere benadering.


Gr Bas
 
Back
Top