Holymolycote! Waanzinnig!
Klinkt uitermate civiel en gretig op het gas!
Heb je eveneens RPM gegevens?
Gr Bas
Klinkt uitermate civiel en gretig op het gas!
Heb je eveneens RPM gegevens?
Gr Bas
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Dat was inderdaad erg opvallend...Holymolycote! Waanzinnig!
Klinkt uitermate civiel en gretig op het gas!
Helaas nog niet, en de ontsteking heeft geen tach aansluiting, dus daarvoor moet ik wachten tot ik de governor geïnstalleerd heb, maar dát kan nog even duren. Want daarvoor moet ik o.a. een sensor maken, plus beugeltje, en een servo-frame.Heb je eveneens RPM gegevens?
Ik was ook aangenaam verrast... Ik had, vanwege het teleurstellend simpele carburateurontwerp, en het eveneens kipsimpele inlaatmanifold, verwacht ERG lang bezig te gaan zijn voordat het ding op alle cylinders zou willen lopen, maar eigenlijk deed ie dat bijna vanaf het allereerste begin. Dat verbaasde me eigenlijk behoorlijk...Dat is een mooi succes een zo leuk werkend motortje.
Je hebt nu een uitlaat van een vliegtuig gebruikt.
Alleen vage ideeën tot nog toe. Wat ik weet is dat ik er een vuil-aftap onder wil hebben, en dat de afvoer door de originele schoorsteen moet gaan lopen, maar hoe ik e.e.a. in de praktijk ga oplossen weet ik nog niet.Heb je al en idee hoe dit in het schip uit te voeren?
Dank, Roel!Proficiat, Bert!
Jazeker!Heeft ie wel carter ventilatie?
Vocht in de atmosfeer. Is en blijft een compressortje…
Ik ook, Klaas...Bas is benieuwd naar de toeren en ik naar de bollardpull
Ik heb het filter boven een koffiefilter uitgeblazen met remmenreiniger. Ik zie wat heel fijn metaalgruis (lijkt mij inloopgruis toe) en een paar héél kleine spaantjes, vermoedelijk uit draadgaten afkomstig. Het lukt me niet om dat op de foto te krijgen.En die zwarte schilfers op het oliefilter, enig idee wat dat is?
Inderdaad, maar er zijn er 50 onderweg...Jammer van die O ringen.
Nee... maar ik ga dat electrisch oplossen. Die snaren, die gaan er uit als de boel in Woutertje ingebouwd wordt, dan komen er twee kleine electromotoren op die gewoon continue draaien en middels askoppelingetjes de pompen aandrijven.Nog niet helemaal 'Autobahnfest' dus... maar dat gaat wel komen.
Ja, zoiets, al heb ik dit sapje aardig aangelengd met gedestilleerd water, hoofdzakelijk om de warmtecapaciteit te verbeteren (verschuiven van vries en kookpunten kost ook J/g.K, en dat betekent dat je méér water rond moet pompen voor hetzelfde resultaat. Ik heb voor deze installatie geen -20 vriespunt nodig, alleen de smerende werking.Koken? Koelvloeistof verschuift kookpunt naar zo een 120 graad meen ik.
In theorie wordt er dan altijd gekoeld.
Ik denk niet dat de pompsealtjes tegen drukopbouw kunnen...Open systeem, geen druk opbouw.
Vermoedelijk wel iets, maar een hoeveelheid ter grootte van een speldeknop.Dus geen slurrie in het filter,
Op één deeltje na, wat mij een stukje spaan van het tappen van boorgaten toeleek, de rest echt minimaal spul. Slijtage deeltjes, "inloopgruis", met het blote oog nauwelijks te zien, maar met een zaklamp zie je wat schitteringen in het papier.Hoe groot zijn die splinters? Wat is de aard?
Is zeker mooi...Carterventilatie zit er op. Smooi!
Laat ik daar nu inderdaad al over nagedacht hebben? Ik zie alleen nog niet HOE ik dat uit moet voeren in een practische vorm, want het brengt een paar gevaren met zich mee.Stel, oliereservoir? Reservoir koelt al deels, en tevens bezinkbak voor allerhande motortermieten… die ik niet verwacht?
Ik heb warmtedoorgifte gezien bij stilstand (brandstofslang vulde zich met damp) maar om een of andere reden leverde het totaal geen problemen op.Je had het over warmte doorgifte van inlaatspruitstuk naar carb.
‘Moet’ je voor de carb alleen weer een steuntje gaan bouwen? Ik verwacht dan ook iets neo-gothisch aan oplossing
Dat is het probleem niet...Messing tankje solderen?
Of gewoon een vierkant kruidenblikje uit het schap?
Vullen en peilen via het dek?
Dopje met heus pijlstoktje. Nifty!
Maar wat als de motor moet werken, en in plaats van in een open garage, in een afgesloten machinekamer staat?
Pak een ouwe overall van jezelf en was die een aantal keren té heet.Ik realiseer me opeens wel dat ik op zoek moet naar oude poppekleertjes, want de poetslappen in de machinekamer moeten natuurlijk wel op schaal zijn... Is er eigenlijk zoiets als een poppen-Leger des Heils??? Barbie-kringloop winkels?
De complete machinekamer zat onderdeks. Uiteindelijk opgelost door 2 ouwe PC-ventilatoren in te bouwen: eentje in het vooronder, onder een koekoek en eentje aan de achterzijde van de machinekameropbouw, verstopt achter een luchtrooster met van die horizontale lamellen. De luchtstroom liep dus van voor naar achter, over en langs de machine. Voor een stoomschip natuurlijk zonde van de warmte, maar de hele machinekamer was geïsoleerd met schuim. Warmte kon bijna nergens heen.
Met die twee ventilatoren aan, kon je de opbouw er af halen en kreeg je niet meteen een puist warmte in je giechel, wat zonder die ventilatoren wél het geval was.
Dat was eigenlijk het hele idee er achter...Heb je tenminste geen sound module nodig