Dolphyn van Corel uit 1750 (schaal 1:50)

Hoi Piet,

Wat maak je er weer een mooi model van en wederom een kit van Corel! Die spiegel is bijzonder fraai geworden.
Gek genoeg zijn die soort kleinere schepen toch voor mij persoonlijk heel aantrekkelijk om te zien. Daarnaast ook leuk dat je er een bouwverslag van maakt voor anderen om te volgen!

Topwerk!

Peter
 
Hoi Piet,

Wat maak je er weer een mooi model van en wederom een kit van Corel! Die spiegel is bijzonder fraai geworden.
Gek genoeg zijn die soort kleinere schepen toch voor mij persoonlijk heel aantrekkelijk om te zien. Daarnaast ook leuk dat je er een bouwverslag van maakt voor anderen om te volgen!

Topwerk!

Peter
Dank je wel Peter voor het compliment :).

Het bouwverslag hier op het forum komt eigenlijk door Koos, die voor de feestdagen nog op bezoek is geweest en het model op mijn werktafel zag staan. Hij vond het erg jammer dat ik geen verslagen meer wou maken. Ik heb er dan nog een paar weken over nagedacht omdat ik niet voor niets ben gestopt natuurlijk. Het maken van een verslag geeft bij mij toch wat prestatiedruk en daar wou ik dus vanaf. Nu probeer ik dan toch maar een beetje een middenweg te vinden, omdat het tenslotte toch word gebouwd, door minder foto's en een minder uitgebreid verslag te maken. So far so good zal ik maar zeggen en ga ik rustig door met bouwen....
 
Fijn dat je toch een verslag plaatst Piet!:thumbsup:
Je hebt in al je verslagen al heel veel laten zien hoe je iets hebt gebouwd en persoonlijk veel hierbij geleerd. En zovelen met mij, die er een hoop van hebben opgestoken. Dus fijn dat je hier weer e.a laat zien.
 
Verschil van spijs doet eten, een gezegde wat maar al te waar is, dus ondanks dat ik nog niet klaar ben met de verschansing stutten heb ik tussen door de ankerspil gemaakt.

De knieën (steekspenen) en de betingbalk (bovenste balk) zijn van beuk en de spilkoppen en koning (de hele as eigenlijk) is van een zachte houtsoort waarvan ik de naam niet ken. De tandwielen en stoppers zijn van metaal en zaten in de kit en de as waarmee de stoppers worden bediend is van 1,5mm rond messing. De windbomen en het stukje noten op de betingbalk is eigen inbreng om de boel wat op te leuken.

De ankertrossen komen later door de kluisgaten in het schot achter/onder het bakdek en gaan dan via de spil het ruim in middels de kluisgaten in/op het dek. De spil staat nog los op het dek omdat er nog het één en ander moet gebeuren zoals het beitsen en/of in de olie zetten van schotten en verschansing... De verdikking (baard) van de kluisgaten heb ik gemaakt van houten rolpaard wielen uit de doos met niet gebruikt materiaal, wat dunner geschuurd en de gaten wat uitgeboord en zijn mooi om hier voor te gebruiken.

enkele plaatjes van de ankerspil;

IMG_1364.JPG


IMG_1365.JPG


IMG_1371kopie.jpg
 
Dit weekend de verschansing stutten aan de binnenkant aan stuurboord af gemaakt en tegen de verschansing gelijmd en 3 nagelbanken gemaakt, één op de bak als belegpunten voor de stagzeilen op de boegspriet en kluiverboom, één voor de belegpunten van de grote mast aan stuurboord en één voor de belegpunten van de bezaan mast ook aan stuurboord;

De nagelbank op de bak waarvan Corel slechts de belegbalk toont in één van haar tekeningen, dus de betingspenen zijn eigen ontwerp, gemaakt van 2 x 6 mm noten latten (2 stukjes op elkaar gelijmd),
IMG_1376.JPG


Ook de nagelbank voor de bezaan mast is niet geheel volgens de tekening en rust naar eigen inzicht op de stutten, ook is de betingbalk wat langer met een extra korvijnnagel,
IMG_1374.JPG


Voor de nagelbank van de grote mast is een aanpassing nodig i.v.m. het later te plaatsen potdek, ook dit is eigen ontwerp en staat niet op de tekening. Bij de witte x-en is wat extra materiaal toegevoegd zodat de afstand tussen verschansing en betingbalk wat groter word, (de x-en op de verschansing tonen de plaats waar het verlijmd word),
IMG_1373.JPG


Na verlijming,
IMG_1378.JPG


en de reden is goed te zien indien ik er even het potdek opleg, want zonder het extra materiaal zouden de korvijnnagels strak tegen het potdek komen waardoor beleggen eigenlijk niet meer mogelijk is. Het extra materiaal is na het aanbrengen van het potdek niet meer zichtbaar,
IMG_1377.JPG


en tot slot van deze update een plaatje van alle verschansingstutten aan stuurboord,
IMG_1380kopie.jpg
 
De verschansing stutten aan bakboord gemaakt op de zelfde manier als stuurboord en aan de verschansing gelijmd, ook de nagelbanken zijn geplaatst aan bakboord. Daarna heb ik de hele verschansing (binnenkant) in de D-olie gezet, wat naar mijn eigen mening een mooi contrast oplevert met het blanke dek. Ook heb ik de klokkenstoel op z'n plek gelijmd en eveneens de ankerspil, die ik tevens heb voorzien van de ankertrossen.

Enkele foto's die het bovenstaande laten zien (de kleuren komen wat onnatuurlijk over, omdat de witbalans niet goed stond), maar de plaatjes dekken de lading, dus is dat niet zo erg...
IMG_1472.JPG


IMG_1475.JPG


IMG_1476.JPG


IMG_1481kopie.jpg
 
De deur die toegang verstrekt naar de kapiteins cabine heb ik geheel naar eigen inzicht gemaakt, ik heb slechts de maten over genomen van de tekening. In verhouding tot andere details lijkt de deur iets aan de grote kant, maar goed dat komt wel vaker voor op modellen. Ik heb als materiaal verschillende soorten notenhout gebruikt en wederom zeggen de plaatjes weer meer dan genoeg....

IMG_1502.JPG


IMG_1503.JPG


IMG_1504.JPG


kop 2.jpg
 
Bijna niet te vatten dat je elke keer weer die hoge kwaliteit neer weet te zetten, niet alleen in je modelbouwkunsten, maar ook nog eens in het fotograferen van het model.
 
Back
Top