Binnenvaart tanker DORDRECHT 11

Klaas, Henk, Bootjesbouwer, Bert en Jinny bedankt voor de leuke reacties.
Ik ben blij dat de Dordrecht 11 afsluiterkisten had want alle afsluiters maken zou een monster klus zijn.
Op de D11 werden de deksels er ook door 2 man afgetild en naast de leiding op dek gelegd.
Op de D20, waarop ik later gevaren heb, zaten er scharnieren aan de deksels van de afsluiterkisten.
De 1e foto is de D11 op het IJsselmeer en de 2e de D20 bij Königswinter.

B55106D7-67E1-49A7-A211-B354766C4E17_1_201_a.jpeg

37294D84-7B4F-49C8-9A7E-52167A32673D_1_201_a.jpeg


Groet, Jan.
 
Interessant Jan! Het valt me op dat bij Broere de tankhoofden hoger waren dan bij De Haas. In de lage hoofden moesten roosters komen. Later mochten die lage hoofden niet meer. Met op de 20 de afsluiters tussen de leidingen was moeilijk afpassen zeker? Deed je waarschijnlijk met 2 man. Gemakshalve (en nog geen ADNR) laadden we stookolie met open luiken. Op de Alchiba tanks 1, 2, 3, 5 en 6 tot de bovenste traptrede en afladen in tank 4. Hoefden we alleen tank 4 te meten. In Emden zat de meter op de steiger en stopten we bij 750 m3. Daar was men erg kien op de voorbelading en mocht de binnenmaat niet teveel afwijken van de meter. Je mocht als schipper zelf meten, dus vanaf de tweede reis nooit meer discussie. In Groningen liep één van de terreinbazen altijd mee te meten en zocht in het tabellenboek de liters erbij. Hij had op één van de Gulfschepen gevaren en vond het leuk om te doen. De ander was chauffeur geweest en vond het geneuzel met die getallen maar niks. Ieder zijn meug. Bij Königswinter had je ook nog iets erachter hangen zie ik opeens. Gr. Klaas.
 
Ondanks die hogere tankhoofden ben ik er toch, tot grote schrik van mijn maat, een keer bijna ingevallen. De peilstok zat in het midden van het tankhoofd dus je moest iets voorover buigen om deze te pakken. Ik steunde met m'n knieën tegen het tankhoofd maar door het gladde dek gleden m'n voeten weg. Als het kon deden we afvullen met 2 man maar bij dag en nacht door ploeteren ook wel alleen. Bij het werk dat Broere deed werden alle tanks opgemeten. Als we heel vluchtige producten hadden geladen was dat opmeten nog een dingetje. Het product verdampte dan voordat je de peilstok omhoog had. We zetten dan in het gebied waar de tankstand op uit kwam een krijtstreep op de peilstok. Je kon dan zien tot hoever het krijt nat was. Bij Königswinter gaven we voorspan aan de Dordrecht 10 tot Mainz. De 10 moest de Main op en gingen door tot Chalampé. Dat voorspan geven leverde ook soms spannende avonturen op. We gaven een keer op de Boven Rijn voorspan aan de Dordrecht 18. 's Avonds tegen 9 uur in het aarde donker stonden er mensen met felle lampen op onze stuurhut te schijnen. Wij naar buiten maar door de blaffende uitlaat konden we maar moeilijk verstaan wat er werd geroepen maar begrepen dat er gevaar was. We zijn toen het eerste grindgat in gevaren en de volgende morgen hoorden we dat er een ponton brug was aangevaren en die dreef onverlicht te daal. Uit het grindgat met de 18 langszij weer de rivier op was best spannend. Kopvoor eruit en dan opdraaien. Normaal draaiden we de Deutz op 150 tot 200 rpm warm maar toen was het direct volaan. (330 rpm)
Groet, Jan.
 
Laatst bewerkt:
Jan, bedankt voor de uitleg. Bij stookolie was een peilstok niet handig en namen we de ullage. Wat je in de peilkoker van BB6 op de Alchiba ziet hangen is de verzegelroede van het tankhoofd. Gr. Klaas.
 
Vandaag enkele onderdelen voor de afsluiters in de laad/los leiding gemaakt. De eerste is op de pakkingdrukker na gereed.
Ook moeten er nog gaatjes in het handwiel.
20231204 02 Eerste afsluiter bijna gereed.jpg

20231204 01 Eerste afsluiter bijna gereed.jpg

Voor wie zich afvraagt wat voor motor er in zo'n binnenschip staat hierbij 2 video's van YouTube.
De eerste is van eenzelfde motor als wij in de Dordrecht 20 hadden. 8 cil. Deutz met turbo type RBV8M545 Normaal zijn deze 1000 pk bij 380 toeren. Op de Dordrecht 20 was de motor teruggesteld naar 868 pk bij 330 toeren per minuut.
De Dordrecht 11 had eenzelfde type motor maar een 6 cil. zonder turbo type RV6M545. 500 pk bij 380 toeren per minuut.
De afmetingen van zo'n 6 cil. waren ongeveer. Totale lengte 4,25 meter. Totale hoogte 2,25 meter. Hoogte boven machinekamer vloer 1,9 meter.
Op de tweede video de uitlaat van een 8 cil Deutz met turbo. Wat zien we hier ? Als er enige twijfel is of ze net wel of net niet onder de brug door kunnen wordt er vlak voor de brug gestopt en vervolgens volle kracht er onderdoor gevaren. De schroef trekt in zo'n geval water onder het schip weg waardoor het iets dieper komt te liggen. Anders dan wat deze schipper doet zetten wij het roer vast ( de pal erop ) en gingen buiten de stuurhut staan voor het geval het toch fout zou gaan.

Groet, Jan.
 
Vandaag enkele onderdelen voor de afsluiters in de laad/los leiding gemaakt. De eerste is op de pakkingdrukker na gereed.
Ook moeten er nog gaatjes in het handwiel.
Bekijk bijlage 562862
Bekijk bijlage 562861
Voor wie zich afvraagt wat voor motor er in zo'n binnenschip staat hierbij 2 video's van YouTube.
De eerste is van eenzelfde motor als wij in de Dordrecht 20 hadden. 8 cil. Deutz met turbo type RBV8M545 Normaal zijn deze 1000 pk bij 380 toeren. Op de Dordrecht 20 was de motor teruggesteld naar 868 pk bij 330 toeren per minuut.
De Dordrecht 11 had eenzelfde type motor maar een 6 cil. zonder turbo type RV6M545. 500 pk bij 380 toeren per minuut.
De afmetingen van zo'n 6 cil. waren ongeveer. Totale lengte 4,25 meter. Totale hoogte 2,25 meter. Hoogte boven machinekamer vloer 1,9 meter.
Op de tweede video de uitlaat van een 8 cil Deutz met turbo. Wat zien we hier ? Als er enige twijfel is of ze net wel of net niet onder de brug door kunnen wordt er vlak voor de brug gestopt en vervolgens volle kracht er onderdoor gevaren. De schroef trekt in zo'n geval water onder het schip weg waardoor het iets dieper komt te liggen. Anders dan wat deze schipper doet zetten wij het roer vast ( de pal erop ) en gingen buiten de stuurhut staan voor het geval het toch fout zou gaan.

Groet, Jan.
Die 'Vollgas' is wel een heftige. En dat ging altijd goed .............. ;)
Gr. Peter
 
Bijna altijd Peter, maar je moest wel een hoop kracht hebben en op het juiste moment gas geven. De schroef trekt dan het water onder het achterschip vandaan waardoor dat een stuk zakt. In wezen moet je eerst passen hoeveel cm je tekort komt en weten hoeveel cm je kunt zakken door volaan vooruit te slaan. En je moet niet de pech hebben dat ze achter je net een sluiskolk met water aflaten. Op het Mittelland kanaal schampte een keer het stuurwiel de onderkant van een brug, waardoor er schade aan de hoepel en een spaak ontstond. We voeren toen met geklapte stuurhut. 's Winters natuurlijk geen pretje. Hieronder een zomers plaatje op weg naar Osnabrück. Gr. Klaas.

1961 Naar Osnabrück.jpg
 
De Dordrecht 11 heeft de eerste jaren na de bouw veel op de Duitse kanalen gevaren en dus heel veel met de stuurhut neergeklapt. Zoals Klaas al schreef was dat in de winter niet altijd een pretje. Soms was zelfs het stuurwiel te hoog. We hadden voor die gevallen een stalen stuurwiel met kleinere diameter aan boord. Absoluut onbelangrijk maar ik heb altijd onthouden dat daarin las spetters zaten die je altijd hoorde rollen als je het stuurwiel draaide. Op de foto mijn vader in 1957.

1957 Pa aan het roer van de Dordrecht 11.jpg


Groet, Jan.
 
Zéér leuke foto's! Voor jullie destijds denk ik de normaalste zaak van de wereld, maar vermoedelijk voor 99% van de rest van ons iets waar we nooit bij stilgestaan hebben hoe dat soort dingen nu eigenlijk ging...
 
Dikke jas en handschoenen aan. Nog een paar handschoenen aan het opwarmen op de radiator. De "ouwe" Walpot zit erbij en dan word je na een poos toch koud. Ook nog wat details waarop Jan zich uit kan leven als het dek is gevuld. Wordt een schitterend scheepje zo! Gr. Klaas.
 
Ja Henk, Jan legt de lat wel hoog, maar hij schreef al dat hij met die kisten het maken van een hoop afsluiters kon omzeilen. Maar buiten die kisten zitten er ook nog een aantal o.a. rond de pompen en de de persleiding met de manifolds. Bij handwielen voor afsluiters val ik, bij gebrek aan een draaibankje) algauw terug op het juiste formaat drukknoopjes. Maar eens kijken of we volgend jaar ergens een vaarsessie kunnen optuigen. Gr. Klaas.
 
Henk, neem maar van mij aan dat ik heel blij ben met die afsluiterkisten. Zo'n afsluitertje maken is een leuke uitdaging maar een totaal van 7 is meer dan genoeg.
De eerste 4 afsluiters zijn gereed. Tussen de zuig en pers leiding volgt nog een verbindings afsluiter en de afsluiters bij de kleine pomp.
De eerste bocht boven de pomp is gelukt, maar de volgende wordt lastiger. Na de persafsluiter boven de pomp maakt de leiding weer een bocht
naar beneden en komt op gelijke hoogte met de laad/los leiding.

20231205 03 Afsluiters.jpg


Groet, Jan.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top