Binnenvaart tanker DORDRECHT 11

Bert, Jij vaart af en toe toch op een tanker? Drainen zou ook aftappen kunnen beteken, maar hier wordt bedoeld om de laatste restjes uit de tank te zuigen. Door de spanten op het vlak en de geringe hellingshoek lopen sommige vloeistoffen wat minder goed aan. De grote pomp trekt dan (te) veel lucht en gaat onrustig lopen. Ga je teveel in toeren terug dan verliest de pomp zijn zuigkracht. Zuig je vluchtige vloeistoffen te snel aan dan begint die te verdampen en moet je terug in debiet. Ook dan gaat het met een kleiner pompje beter. In die tijd hadden de meeste schepen wormpompen aan dek staan. De zuigpijpen stonden achter in de tanks tegen het middenschot. Een dikke van pakweg 6" en een kleinere van 2". Aan het ondereind zat een soort omgekeerde trechter, die tot een paar cm boven het vlak reikte. We hadden een 10" centrale zuigleiding en de Houttuin pomp had een capaciteit van 250 m3/uur stookolie. 750 m3 stookolie gooiden we er in 3 uur uit, maar 850 m3 gasolie hadden we bijna 6 uur voor nodig. Maar dat lag aan de speling tussen de wormen in de pomp. Beetje uitgebreide uitleg van het woord drainen. Bij jullie heb je per tank denk ik een electrisch aangedreven centrifugaalpomp in een well en voor de laatste drup uit die well een pneumatisch aangedreven "fietspomp". En als het stoort veegt Jan het wel weg. Jan was veel gauwer klaar zie ik. Gr. Klaas.

Geen dank hoor Jan! Kwam er toch nog een vraag bij me op Jan. Stond de drainpomp van de Dordrecht 11 op een aparte zuigleiding? Gr. Klaas.

Ja de drainpomp had een aparte zuigleiding. De pers kwam, na een afsluiter in de pers van de lospomp, in de gezamenlijke afvoerleiding.
Gr, Jan.

Ah....

Ik ken dat niet anders dan "strippen".
Olietankers hebben grote centrifugaalpompen voor de hoofdmoot, en een stripping pomp voor dat laatste beetje. Die stripping pomp is vrijwel altijd een Duplex pomp ("Armen en benen pomp) omdat je voor die toepassing eigenlijk een verdringer pomp dwingend nodig bent.

In geval van chemie, producten of bijvoorbeeld sappen (yup, er bestaan specifieke sappentankers) heeft iedere tank zijn eigen deepwell pomp, die in een welletje (een "uitholling" in de tanktop) opgesteld staat. Deze opstelling zorgt dat mits trim en list goed zijn, een tank tot meestal minder dan 50 liter resterend product.
Het probleem hier is, dat een centrifugaal pomp uitsluitend vloeistof wil verpompen, dus zodra het welletje leeg is, slaat de pomp lens, maar dan staat die verticale leiding
nog vol, alsmede de leiding naar het manifiold. Zet je de pomp af, dan dendert er zomaar 500 liter lading terug die tank in.
Dat wil je niet.
Hiervoor is een dunne stripleiding aangebracht vanaf de voet van de pompstack, net na het slakkehuis, tot minimaal vlak na de persafsluiter van de pomp, maar vaker tot helemaal buitenboord van de manifold afsluiter.
Op de ladingleiding is op geschike plekken een luchtaansluiting aangebracht.
Komt de tank leeg, dan laat je de pomp gewoon draaien, wordt de manifoildafsluiter dichtgezet, de stripleiding open, en zet je voorzichtig lucht op de ladingleiding.
De draaiende pomp werkt als een soort van "barrière" die voorkomt dat de lading terug in de tank stroomt, en de lucht drukt de lading terug, vanaf het manifold tot aan de pomp, en vandaar via de stripleiding tot in de wal leiding. Als dat klaar is, alle afsluiters dicht en daarna kun je de pomp stoppen. Er zal nu ongeveer de inhoud van het slakkehuis terug in de tank stromen.

Theoretisch dan.

Eigenlijk heel apart dat de gebruikte termen bij zeevaart en binnenvaart zoveel verschillen, maar zo leren we nog iets.
De pompen zijn inmiddels voorzien van lekbakken.

20231012 02Pompen van stuurboord.JPG

Groet, Jan.

Inderdaad, die termen verschillen.
Ik ken, wat hier drainen genoemd wordt, ook alleen als strippen.

Drainen is in mijn ervaring het laten leeglopen van een (gedeelte van) een leiding tbv inspectie of reparatie.

Laatst bewerkt:
Dankjewel Peter, er is inderdaad nog genoeg te doen.
Het model zal op details toch afwijken van de tekening want ik maak het zoals het schip in de vaart was.
De reserve schroef is nooit aan boord geweest want die was inzetbaar bij 4 zusterschepen en lag bij Broere aan de wal.
De zonnetent op de voorroef is na de proefvaart verwijderd en nooit gebruikt. Dat had te maken met de kruiphoogte op de Duitse kanalen en het zicht naar voor.
Groet, Jan.

Laatst bewerkt:
Denk dat er, met al die metalen onderdelen, zo langzamerhand wel wat ballast uit de boot kan? :D

Prachtig, prachtig...

Mooi Jan , net echt.
In mijn werkzame leven heb ik ook nog mogen meewerken aan de bouw van Boere tankers.
Dit waren zeegaande schepen , geen binnenvaart.
Zo goed ik me herinner : Dutch Progress , Dutch Pilot , Dutch Aquamarine en Dutch Emerald.
Ook jouw Houttuin pompen lijken net echt.
We hebben eens 2 Houttuin pompen moet uitbouwen , onder uit de pompkamer van een bitumen tanker.
Deze pompen wogen 1100 kg per stuk!! Was een hele klus.
Deze pomen waren vastgelopen , tijdens proefdraaien; te weinig koeling op de seals.!!

Gr. Menne

Dankjewel Menne, tot nu gaat het redelijk maar de tankhoofdjes met de knevels worden nog een dingetje.
Ik heb goede herinneringen aan de tijd dat ik bij Broere voer en de bouw van de Dordrecht 11 geeft veel voldoening.
Groet, Jan.

Back