Binnenvaart tanker DORDRECHT 11

Het eerste anker is gelukt. Het slechte nieuws is dat er nog 2 moeten waarvan 1 nog een maatje kleiner.
De onderdelen zijn aan elkaar gesoldeerd. De draaipunten voor de schacht zijn geklonken.
De foto's tonen het eindresultaat voor het verouderen en de weg er naar toe.

20231110 04 Anker op een Euro.jpg

20231109 01 Begonnen aan ankers.jpg

20231110 01 Anker onderdelen.jpg

Groet, Jan.

De afsluiters van de ladingstanks zaten in een kist ivm verzegeling door de douane. Het deksel paste alleen als de afsluiters dicht stonden en het verwijderen van het deksel werd onmogelijk gemaakt door het plaatsen van een verzegelroede waaraan de douane een loodje plaatste. Hetzelfde systeem werd toegepast bij de tankdeksels.
Groet, Jan.

Wij noemden het zegelkisten. Ze waren bij de afsluiters van tk 1 t/m 4 nogal groot uitgevallen en daar paste precies een 60 liter vaatje in. Deze stonden op de dekwas of stoomleiding en waren bij gesloten kist niet te zien. Vraag me niet wat er in die 60 liter vaatjes zat. Aanvankelijk zat er geen verzegeling op de afsluiters en moest er een douanier mee van Antwerpen naar Zwolle. Met slecht weer op het IJsselmeer moesten de zegelroeden erin. Anders kwamen de deksels eraf. Gr. Klaas.

1956 IJsselmeer.jpg

Laatst bewerkt:
De afsluiters van de ladingstanks zaten in een kist ivm verzegeling door de douane. Het deksel paste alleen als de afsluiters dicht stonden en het verwijderen van het deksel werd onmogelijk gemaakt door het plaatsen van een verzegelroede waaraan de douane een loodje plaatste. Hetzelfde systeem werd toegepast bij de tankdeksels.
Groet, Jan.

Ah, OK...Tsja... dat is iets wat we in de zeevaart niet kennen (niet nodig hebben) maar waar ik me voor binnenvaart wel iets bij voor kan stellen, ja. Als je 50 meter van de kant (zwemafstand dus) landsgrenzen passeert moet er iets meer aandacht aan zulke zaken besteed worden :D :D :D

Die zegelkisten waren wel mooi glad en gemakkelijk met dekwassen, maar je moest de deksels (althans die op de Alioth) met twee man aanpakken. Later maakten ze om de afsluiters rekjes om te zegelen. Schijf met 2 neerwaartse strippen op het afsluiterwiel en dan de roede erdoor. Maar goed dat je zulke rekjes niet hoeft te maken Jan! Gr. Klaas.

1971-7 Monsteren Gulf-1.jpg

Back