Ho ho, ik voer in 1983 op twee nieuwgebouwde schepen, allebei machinetelegraaf en (dus) motorbediening door lui die er verstand van hadden (de machinisten). Wij in de machinekamer hadden er wel schik van dat de stuurlui boven niet verbonden waren met de hoofdmotor. Bij het binnenlopen in of vertrekken uit de haven altijd manoeuvreren, twee man in de controlekamer, eentje aan de hendels, de nader vulde per gebeurtenis het journaal in, was bij ons niet anders.Overigens is MK bediening in de zeevaart ook al sinds de jaren '60 vorige eeuw uitgestorven met een paar kleine uitzonderingen.
Ik herinner me uit mijn jeugd dat ik vanuit de werf eens een proefvaart met een nieuwbouwsleper op zee bij mocht wonen. Liep er op de brug een of andere hotemetoot van de kopende rederij rond, type pak met stropdas en een dikke kop en dito buik. Op zeker moment waren ze een tijdje bezig met de topsnelheid-proef, brugbediening, dus beide hendels van sb en bb motor vol aan vooruit. Na een tijdje kreeg dat pak een idee en loopt naar de hendels en gaat er met z’n volle gewicht op hangen om te kijken of hij niet nog wat méér toeren kon maken. De stumper.