De successen van Willy de Woofer en Pieter de Tweeter.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Klein tipje van de sluier...
Het wordt de P51D Mustang van Royal Marutaka. Oz : P-51D Mustang 60 plan - free download (outerzone.co.uk)
60 size, opgegeven vlieggewicht is 3,6 tot 4,0 kg. Zelf wil ik zo dicht mogelijk bij 3,6 Kg blijven. (Een licht kist vliegt beter dan een zware)
De tekening heb ik reeds laten afdrukken. Een deel van het hout is ook reeds binnen.
Van de winter meer.....

Grt,

Arnoud.

Mooi model, mooi formaat, mooi gewicht Arnoud.
Wat voor motor komt er op? Een vijfblads prop misschien?
 
Op zich netjes gedaan :), klein aandachtspuntje voor de volgende keer :


Bekijk bijlage 538870

(Eigenlijk moet er om de draad een iets dunner stukje krinpkous waardoor de draad op dit punt opgesloten wordt. Hierdoor heeft deze meer stevigte en is er tevens nooit kans op kortsluiting)

Grt,

Arnoud.

Ik had gezien, dat de kous iets te kort was, maar ik dacht "er komt toch nog een langere overheen".
Maar jouw idee is beter. Toch laat ik het nu, voor wat het is, er kan m.i. weinig mis gaan zo.
 
Mooi model, mooi formaat, mooi gewicht Arnoud.
Wat voor motor komt er op? Een vijfblads prop misschien?

Motor is nog niet helemaal duidelijk. Keuze komt later. Origineel heeft de mustang een 4 blads prop, in principe kun je hier mee (schaal) vliegen.
Alleen, een 4 blads prop is bij hogere toerentallen minder efficiënt. Om te vliegen komt er hoogstwaarschijnlijk een 2 blads prop op.

Grt,

Arnoud.
 
Ik zeg: de vreugde van de aanblik van een 4-blads prop weeg ruimschoots op tegen de mindere efficiëntie.

Kan jou die paar procent schelen!

Maak je wel even een draadje?

:thumbsup:


jan.

Ik begrijp je argument heel goed. ;)
Zeker maak ik een draadje als de bouw begint, ik zal de propkeuze dan verder toelichten.

Overigens: blijkbaar vind je de P-51 een mooie kist.

Ik snap dat.
Maar waarom kies je dan de uitvoering van Marutaka?
Ze zeggen zelf: 'Stand of Scale'.
Dan weet je het wel.
Beter die van bv. Brian Taylor.
https://www.sarikhobbies.com/product/north-american-p-51d-mustang-69/
Maar: it's a free country!
Succes.
jan.

Heel eerlijk gezegd, ik heb nooit eerder een schaalmodel gebouwd. In principe ben ik ook geen schaalvlieger.
Alleen.... ik wilde weer iets bouwen. Een "standaard" model zit vrij vlot in elkaar. Hierdoor zocht ik iets waar ik langer aan kon bouwen.
De Mustang vind ik een leuk model wat ook goed vliegt als RC model, vandaar de keuze.
Het zal geen model worden met allerlei friemel details, daar heb ik het geduld niet voor. Het wordt een model van een Mustang met een aantal (technische) schaaldetails.
Hiermee bedoel ik, retracts, wieldeuren, flaps, een cockpit die open en dicht kan schuiven middels een servo, etc.
Wel zo goed mogelijk in de juiste kleurstellingen gespoten.

Bedankt voor het linkje van de Brian Taylor versie, die is wel heel mooi. :thumbsup:

Grt,

Arnoud.
 
Je moet ook wel 5 of 10A diodes gebruiken en niet de 1N4001 die maar 1A kunnen hebben.
Hoezo moet dat?
Een 1N4001 kan makkelijk piekstromen van 10A hebben, in een continue belasting ook wel, mits het component goed gekoeld wordt, in vloeibare stikstof of zo.:D

Ik zou bij de keuze van een 10A diode een beetje heel erg opletten, waarschijnlijk is 2 in serie al ruim voldoende om de gewenste spanningsval te creëren.
En bij de 3 of 5A exemplaren kiezen voor een 800 - 1000V versie omdat exemplaren met een veel lagere sper spanning over het algemeen ook een veel lagere doorlaat spanningsval hebben.
Waardoor je in een ongunstig geval niet 3 maar 4 dioden nodig hebt.

lichtje gaan branden.
Ja mooi hè die ontvangers werken ook prima op een 2S lipo zonder dioden, het gaat er om of de aangesloten servo's een niet al te hoge spanning gaan krijgen.
Of je gebruikt HV servo's kun je het dioden zwikje weg laten.
M.a.w. het oplichtende lichtje is niet relevant om aan te tonen of het dioden knutselwerkje effectief zijn werk doet om een juiste spanningsval te creëren, wel om aan te tonen dat ze allen in de juiste richting zijn aangesloten.

Ik had gezien, dat de kous iets te kort was, maar ik dacht "er komt toch nog een langere overheen".
Oh dan is het mooi thermisch ingepakt in een soort van isolatie deken.
Ik weet wel bijna heel zeker dat de bedenker van het dioden netwerkje met zo'n dubbele isolatie deken daar helemaal geen rekening mee heeft gehouden.
Waarschijnlijk is nergens rekening mee gehouden en alles is kwispelend van blijdschap "we hebben een lagere spanning", de lucht in gestuurd.

Op zich netjes gedaan :), klein aandachtspuntje voor de volgende keer :
Die verbeter puntjes maken doet tie met opzet, het bakken en braden, het heerschap kan best wel een potje goed solderen.


En? Genoeg reuring gehad, de afgelopen dagen?
:yes: Kan weer fris en fruitig de komende week in.:)
 
Pffff, hoop slap gelul weer.
Ik vertrouw de mensen om me heen.
Het diodengedoe is niet zomaar wat rommelen maar is bedacht door een herr doktor in de electronica.
Maar tja.. 1 of andere brabander weet het beter...
Ik ga wat nuttigs doen, stukje langs de Amstel lopen om mijn rug te trainen en dan daarna lekker pannekoekje eten.

GJ
 
Pffff, hoop slap gelul weer.
Laat dat slap maar weg, het is hier wel vaak lullen voor spullen.

Het diodengedoe is niet zomaar wat rommelen maar is bedacht door een herr doktor in de electronica.
Maar tja.. 1 of andere brabander weet het beter...
Ja ik zit hier incognito wat te wauwelen.
Nu is "herr doktor in de electronica". ook incognito, dus dat heft elkaar mooi op.:)
Ik ga wat nuttigs doen, stukje langs de Amstel lopen om mijn rug te trainen en dan daarna lekker pannekoekje eten.
Ik zo dadelijk ook.
 
Je moet gewoon kijken wat wedstrijdvliegers gebruiken.
Daar is een eventuele storing niet wenselijk.
Kost ze punten en veel geld.
Recreatieve vliegers kloten maar wat aan, als er een model crasht geven ze storing de schuld.
Ik ben de laatste 10 jaar dat ik vloog niet gecrasht en er ging ook nooit wat stuk.
Andere piloten, die vrijwel hetzelfde als ik deden ook niet.
Ik gebruik mijn ervaring maar ook ervaring van oudere goede piloten en bouwers.
Ik geef nooit advies als ik niet 100% zeker ben van mijn zaak.
En Wil...
Totdat ik je ging helpen kreeg je advies van mensen die denken dat ze goed vluegen maar achteraf blijken het kneusjes te zijn die ook totaal geen ervaring mrt dikke electro aandrijvingen hebben of snelle modellen.
Tot nu toe klopte alles wat ik je geadviseerd heb.
De kneusjes op de club zeiden dat het niet kon maar achteraf bleek ik toch gelijk te hebben.
Dus tja...
Ik kan ook gewoon mijn mond houden, dan gaat het weer een dure hobby worden met crashes door fout advies.
90% dat hier advies geeft op het forum praat anderen na en heeft geen ervaring met de dingen waarmee ik vloog of waar jij mee vliegt.
Als mensen roepen dat de Sundowner een lastig model is dan neem ik ze al niet meer serieus.
Dat ding vliegt zo vreselijk makkelijk.

GJ
Gj niet elke recreatie vlieger is een prutser .

Diode in serie toepassen is een methode die werkt . Wel 1 met verlies . Als je voltage wilt verlagen door een deel in warmte om te zetten verbras je bruikbare ampères ..

Ik zet liever de juiste voedingsbron er in . 2 cellen life levert 6,6 volt wat elke radio systeem prima aankan .
 
Gj niet elke recreatie vlieger is een prutser .

Diode in serie toepassen is een methode die werkt . Wel 1 met verlies . Als je voltage wilt verlagen door een deel in warmte om te zetten verbras je bruikbare ampères ..

Ik zet liever de juiste voedingsbron er in . 2 cellen life levert 6,6 volt wat elke radio systeem prima aankan .

"2 cellen life, 6,6volt"
Dat ga ik eens opzoeken Serge.
 
Zo een enkele diode verlaagd de spanning met minimaal 0,7 of ~0,4 Volt (afhankelijk welk type je gebruikt).
Minimaal; want de spanning wordt ook nog verder lager naar mate er meer stroom gevraagd wordt.

Is dat een probleem?
De servotjes zullen een fractie trager en minder sterk zijn naar mate de behoefte tot samenwerking groeit.
Uitvallen zullen ze niet doen.

De ontvanger zal het bijltje er ook niet bij neer gooien, die haakt (tegenwoordig) pas af als er zelfs geen 3,3Voltjes meer beschikbaar zijn.

Ik vind het een lompe oplossing.
 
Laatst bewerkt:
Gj niet elke recreatie vlieger is een prutser .

Diode in serie toepassen is een methode die werkt . Wel 1 met verlies . Als je voltage wilt verlagen door een deel in warmte om te zetten verbras je bruikbare ampères ..

Ik zet liever de juiste voedingsbron er in . 2 cellen life levert 6,6 volt wat elke radio systeem prima aankan .

Er zijn servos die de geest geven boven 6 Volt.
Ik kreeg in de winkel regelmatig servos terug die men gebruikt had met een cellen nicad pakje.
Een volle nicad en nimh cel is 1,25 volt, dus kreeg de servo 6,25Volt voor zijn kiezen.
Heb het er destijds met de Robbe TD (Jan v Mouwerik) over gehad en die zei ook dat de spanning niet hoger mocht dan 6Volt.
Dat jij beweert dat het wel kan bevestigd dat veel recreatievliegers prutsers zijn.
Het vermogen dat weggestookt word door de diodes is minimaal, ze worden niet warm.
En veel roepen dat servos grote stromen trekken.
Napraten want gemeten en gelogt hebben ze het nooit, ik wel.
Bij de meeste servos is dat absoluut niet zo mits men de aansturing goed maakt dus de servo met maximale kracht en uitslag kan werken.
Sinds de komst van computerzenders en het verdwijnen van technische kennis zie je veel foute aansturingen.
Bij een gewone BEC stook je ook vermogen weg, alleen als je een schakelende bec hebt dan is dat weinig tot niets.
Maar ik heb zelf liever diodes omdat dat passieve onderdelen zijn en eigenlijk niet stuk kunnen.
Bij een Li-ion of Lifepo 2S pakket zou ik er toch minimaal 1 siliciumdiode, BY550-50 tussen zetten om onder de 6Volt te blijven bij lv servos.

GJ
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top