De successen van Willy de Woofer en Pieter de Tweeter.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Om in termen van ‘Het wapen van Halsema’ denkend, bij deze een ‘tridioot’ die een ‘door het lintje’ heeft gekregen. Snot politica.
 
Zo erg fluctueert de spanning niet, ik heb het getest en gemeten en de spanning blijft goed stabiel.
Ik linkte naar een verschil meting, waar tijdens de dialoog bij hoog en laag werd beweerd dat de 3 dioden stabieler waren dan alle andere varianten.
Na een een tamelijk kostbare meting aan diverse ontvanger voeding combinaties in hobby's hobby tijd kwam precies het tegenovergesteld aan het licht.
Daarnaast kwamen nog wat ander puntjes aan het licht, het dynamische gedrag van de dioden en hoe snel een BEC reageert op een variërende belasting om de uitgangsspanning bij te regelen en was er spraken van overshoot? (linkje)

Je zult wel begrijpen dat dit soort metingen helemaal niet plaats vinden in of aan het vliegtuigje en dat daar ook wel iets meer bij komt kijken dan een universeel meter.
Metingen worden gedaan t.o.v. een referentie of ander product, niet t.o.v. een eigen beleving.

Ook je verhaal dat je er niet te veel servo's achter moet hangen klopt niet.
Jaren geleden vloog het hele veld F5B en F5F wedstrijdvliegers met deze diodes en die modellen hebben 5 servo's die in de bochten alle 5 tegelijk gebruikt worden bij 200+ km/u, dus er staat redelijk wat druk op de roeren.
Ik vertel geen verhaaltjes en ook geen verhaaltjes van horen vertellen, hier is het meten is weten.

Optisch worden de roeren door de servo's tegelijkertijd aangetrokken, qua servo aansturing loopt dat niet helemaal gelijk.
Daarnaast, na elke bocht volgt een vlak stuk waarbij de servo stroom veel lager is m.a.w. de piekstromen zijn niet zo het probleem m.b.t. de warmte ontwikkeling.
Wel voor de ontvanger spanning schommeling.
De warmte ontwikkeling zit hem in hoofdzaak in de ruststroom van de servo's en het continue stroom slurpen van de ontvanger.

Een koffer vind ik zo onhandig.
Ik had altijd alles in een rugzak, toen ik brandstof vloog maar ook bij electro.
Enige koffer die bij electro helaas noodzakelijk is is een opwarmkoffer voor de accu's.
Maar tot de dag van vandaag, gewoon alles in een rugzakje.
We zijn het vaak niet met elkaar eens, maar hier is het, als je een meisje was.:friends::D
 
Ik heb tijdens vluchten alles gemeten, alle stromen dus ook ontvangerstroom en spanning en daarnaast hebben enkele mensen, ingenieurs bij o.a. Airbus en ook iemand die technicus was bij de deeltjesversneller CERN ook gemeten en kwamen tot dezelfde resultaten als ik.
Als zeker 100 man daar duizenden vluchten zonder problemen mee majen dan is dat genoeg bewijs.


GJ
 
Ik heb tijdens vluchten alles gemeten, alle stromen dus ook ontvangerstroom en spanning en daarnaast hebben enkele mensen, ingenieurs bij o.a. Airbus en ook iemand die technicus was bij de deeltjesversneller CERN ook gemeten en kwamen tot dezelfde resultaten als ik.
Als zeker 100 man daar duizenden vluchten zonder problemen mee majen dan is dat genoeg bewijs.
GJ

Waarom krijg ik toch altijd tegenstrijdige adviezen.
Hoe gaan anderen daar mee om?
 
Je moet gewoon kijken wat wedstrijdvliegers gebruiken.
Daar is een eventuele storing niet wenselijk.
Kost ze punten en veel geld.
Recreatieve vliegers kloten maar wat aan, als er een model crasht geven ze storing de schuld.
Ik ben de laatste 10 jaar dat ik vloog niet gecrasht en er ging ook nooit wat stuk.
Andere piloten, die vrijwel hetzelfde als ik deden ook niet.
Ik gebruik mijn ervaring maar ook ervaring van oudere goede piloten en bouwers.
Ik geef nooit advies als ik niet 100% zeker ben van mijn zaak.
En Wil...
Totdat ik je ging helpen kreeg je advies van mensen die denken dat ze goed vluegen maar achteraf blijken het kneusjes te zijn die ook totaal geen ervaring mrt dikke electro aandrijvingen hebben of snelle modellen.
Tot nu toe klopte alles wat ik je geadviseerd heb.
De kneusjes op de club zeiden dat het niet kon maar achteraf bleek ik toch gelijk te hebben.
Dus tja...
Ik kan ook gewoon mijn mond houden, dan gaat het weer een dure hobby worden met crashes door fout advies.
90% dat hier advies geeft op het forum praat anderen na en heeft geen ervaring met de dingen waarmee ik vloog of waar jij mee vliegt.
Als mensen roepen dat de Sundowner een lastig model is dan neem ik ze al niet meer serieus.
Dat ding vliegt zo vreselijk makkelijk.

GJ
 
Laatst bewerkt:
Ik heb tijdens vluchten alles gemeten, alle stromen dus ook ontvangerstroom en spanning en daarnaast hebben enkele mensen, ingenieurs bij o.a. Airbus en ook iemand die technicus was bij de deeltjesversneller CERN ook gemeten en kwamen tot dezelfde resultaten als ik.
Als zij dezelfde methode gebruikt hebben, ja dan zal daar weinig verschil in zijn geweest.
Zouden één van de techneuten, de methode van hobby hebben gebruikt dan was er wel verschil opgetreden.

Ik heb voldoende aan de stroom opname van één servo dat mag eventueel in een kistje met een unilog gemeten zijn.
Daarna wordt zo'n servo los op de testbank gemeubeld, en onder een mechanische belasting gezet, zo dat de servo ongeveer dezelfde stroom gaat trekken als dat de unilog eerder had geregistreerd.
Vervolgens sturen we de servo een paar keer op en neer met een servo stuur signaaltje in ongeveer dezelfde snelheid als de modelvliegpiloot dat met zijn knuppeltjes doet, om te meten / kijken wat het dynamische stroomverbruik onder last doet.
Zo'n servo test signaaltje zou ik eventueel uit de ontvanger kunnen halen of uit een tester met dezelfde stuursignaal resolutie als dat de ontvanger heeft.
Nu pak ik daar meestal een servo tester voor met een resolutie van 1000 stapjes, dat is wel vaak nog een factor 3 lager in resolutie als dat een A merk zender uit de ontvanger fabriekt.
Ik heb nog niet meegemaakt dat het een meetfout geeft in de stroom meting van een servo.
Maar nu heb ik ook nog nooit een digitale servo in mijn klauwtjes gehad met een resolutie van 4000 stapjes.

Die gegevens worden vervolgens keurig digitaal en vermeerderd met het aantal gebruikte servo's en enigszins een paar ms in tijd verschoven en met optelling van de ontvanger stroom, in een elektronische last (weerstand) gemeubeld.
Zo dat een ontvanger stroomvoorziening in de testomgeving een dynamische stroomvraag voor zijn kiezen krijgt.

Bij rakken vliegen is dat gedurende een relatief korte tijd heftig knuppelen en dan even een rust pauze waarna het zich weer herhaald.

Het meeste werk zit hem dan ook in het in elkaar fabrieken van het belasting simulatie bestandje voor de elektronische last.

Qua duurproef is het zorgen voor een stabiele voeddingenspanning en laat het riedeltjes maar een paar uur of nog veel langer de ontvanger voeding kietelen.
En niet zoals in een praktijk test live in een kistje met een vliegduur van amper 10 minuten.

Als zeker 100 man daar duizenden vluchten zonder problemen mee maken dan is dat genoeg bewijs.
Nee dat is een hoog kwispelgehalte van blijdschap "kijk het werkt".
Met dit soort adviezen stopt zo dadelijk iemand in een thermiek zwever met veel kleppen in de vleugel een dergelijke dioden configuratie en wil een uurtje of nog langer aaneengesloten thermieken, is het dan nog even betrouwbaar als dat het gebruikt wordt in een kistje met een vluchtduur van hooguit 10 minuten?
 
Waarom krijg ik toch altijd tegenstrijdige adviezen.
Hoe gaan anderen daar mee om?
Niets moet maar ik zou als ik jou was, zou ik het advies van GJ volgen in jou kistjes die toch maar hooguit 10 minuten vliegen, kun je prima de dioden in zetten.

Ik kan ook gewoon mijn mond houden, dan gaat het weer een dure hobby worden met crashes door fout advies.
Wil moet of ik raad hem aan om jou advies te volgen.

Je raad hem alleen de kistjes aan waar je zelf veel ervaring mee hebt, dat is helemaal prima.

En ik ageer alleen op je berichtjes als er een redelijke kans is als anderen in een heel andere toestel configuratie het goedbedoelde advies gaan opvolgen.
De ene f5x fladder is niet de andere.
 
Niets moet maar ik zou als ik jou was, zou ik het advies van GJ volgen in jou kistjes die toch maar hooguit 10 minuten vliegen, kun je prima de dioden in zetten

En ik ageer alleen op je berichtjes als er een redelijke kans is als anderen in een heel andere toestel configuratie het goedbedoelde advies gaan opvolgen.
De ene f5x fladder is niet de andere.

Het systeem met de diodes kan in elk model.
Ik heb met meerdere soorten modellen dit systeem gebruikt en het werkte altijd prima, zelfs modellen waarmee ik een uur of langer mee boven bleef.
Met mijn F5B kist heb ik ooit 2,5 uur gevlogen, met de diodes.
Dus aub niet praten over iets wwar je geen ervaring mee hebt.
Ik heb alles gevlogen, trainers, warbirds, zwevers, tot aan turbines aan toe.
Dus ik weet wel een beetje waarover ik advies geef...

GJ
 
20230506_195227.jpg
Er is een lichtje gaan branden.
Let u vooral op de precisie waarmee het werk is uitgevoerd
Leon, wie aar inderdiet tokking about speeders.
Er komt nog een verbetering. Het rode stekkertje wordt vervangen door een contra servostekker. Vervolgens maak ik daar een laadkabel voor.
Dat GJ geen koppijn van mij krijgt, is me een raadsel .
 
Dus aub niet praten over iets wwar je geen ervaring mee hebt.
Hoezo geen ervaring, ik toon juist aan dat de omhoog gehemelde zogenaamd meest stabiele ontvanger voeding in een RC kistje qua metingen de hoogst onstabiele variant is.
Dat het werkt en bij de minder technisch onderlegde personen een hoog zogenaamd kwispel gehalte van blijdschap oplevert, ach dat zij dan maar zo.

We zijn het in ieder geval wel eens over de rugzak, dat dan weer wel.:)
 
Op zich netjes gedaan :), klein aandachtspuntje voor de volgende keer :


upload_2023-5-6_21-20-52.png


(Eigenlijk moet er om de draad een iets dunner stukje krinpkous waardoor de draad op dit punt opgesloten wordt. Hierdoor heeft deze meer stevigte en is er tevens nooit kans op kortsluiting)

Grt,

Arnoud.
 

Bijlagen

  • upload_2023-5-6_21-18-24.png
    upload_2023-5-6_21-18-24.png
    491,6 KB · Weergaven: 40
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top