hms Beagle uit 1820

Om de standaard compleet te maken heb ik er een naamplaatje op gezet. Voor en achter de naam is wat ruimte gelaten voor; hms en het jaartal 1820 met kleine letters van 5 mm (Beagle zijn letters van 8 mm) maar als ik het zo bekijk twijfel ik omdat het dan misschien iets te druk gaat worden...? Benieuwd wat men er van denkt...
20221027_132509_bewerkt-1.jpg
 
Wat mij betreft zou ik het zo laten, omdat wat u zelf ook schreef het wordt te druk.

Vriendelijke groet,

Jaap Smith
 
Bedankt voor de reacties op mijn vraag, eerlijk gezegd en geschreven wou ik het zelf ook zo laten, omdat het bordje er zo best wel goed uitziet, maar ik wacht nog even af, want het kan natuurlijk altijd nog.
@Hans Groenenberg, jou idee denk ik ook over na, is zo gek nog niet :)

Vanmiddag de mars puttings aan bakboord gezet + de juffers voor het stengenwant, ook de 1e spreilat (bakboord) dit staat niet in het bouwplan, maar vind ik altijd wel een mooi detail;

Puttings;
20221027_172021_bewerkt-1.jpg


20221027_172257_bewerkt-1.jpg


spreilat;
20221027_171817_bewerkt-1.jpg
 
Er ging iets niet helemaal goed met de laatste update, de tekst is weg. Na overleg met de opdrachtgever is het dus de bedoeling dat de letters hms en het jaartal ook op het plaatje komen, dus ik heb dat aangepast in de laatste post 491. De miniatuur is de zelfde foto en hoort er eigenlijk niet bij.

Met name de letters HMS zijn niet onbelangrijk omdat dit aanduid dat het een schip is van de Britse Royal Navy. De letters werden officieel gebruikt sinds 1789 door de Zweedse- en Engelse marine en betekenen Engels; His/Her Majesty's Ship en Zweeds; Hans/Hennes Majestäts Skepp.
 
Laatst bewerkt:
Bram- en stengenwant gezet.
Helaas ben ik nog steeds gebonden aan de telefoon voor de foto's, eind januari komt de nieuwe camera pas en dan zal dat weer stukken beter gaan. Maar goed voorlopig zullen de plaatjes toch wel wat vervormen en details vind ik moeilijk om goed vast te leggen.

De touwen van het hoofdwant zijn 0,8 mm dik, het stengenwant is 0,5 mm dik en het bramwant 0,3 mm dik en de jufferblokken zijn onder 5 mm en voor het stengenwant 4 mm.

Bramwant;
20221030_150517_bewerkt-1.jpg


stengenwant;
20221030_150900_bewerkt-1.jpg


20221030_150547_bewerkt-1.jpg


20221030_151032_bewerkt-1.jpg
 
De fokkemast krijgt 4 pardoens (beide kanten, dus in feite 8) vaste pardoens aan de voorstengentop en slingerpardoens aan de toppen van de bramstengen,

20221031_161753_bewerkt-1.jpg

de vaste pardoens staan achter op de rust en de slingerpardoens zijn middels een ring aan de scheepshuid bevestigd,
20221031_162141_bewerkt-1.jpg


de 2 vaste pardoens zijn met een kous verbonden en met een strop om de stengentop bevestigd,
20221031_162054_bewerkt-1.jpg

nog 2 voorstengen stagen (stag + loze stag) waarna het staand want van de fokkemast er op zit.
 
Back
Top