hms Beagle uit 1820

Daar ben ik het wel mee eens Peter. Ik zou best een paar tientjes over hebben voor een bouwdoos zonder triplex :rolleyes:. Als de Beagle is afgebouwd dan schaf ik een model aan van Vanguard Models, geen triplex, alleen mooie houtsoorten, dit staat op de planning; https://vanguardmodels.co.uk/product/hms-sphinx-1775/

Vanguard models is van Chris Watton. Erg mooie pakketten. Hij heeft ook groot en deels de Victory line schepen van Amati ontwikkeld. Hij werkt gewoon met heel mooi hout en zijn pakketten zijn goed ontworpen. Ik weet zeker dat jij daar een heel mooi resultaat gaat bereiken. Het kleinere zusje van de Sphinx, dat is de Duchess of Kingston, is ook een elegant scheepje. Wel een jacht en daar heb je er al wat van gebouwd, dus ik snap dat je ook weer wat anders wilt. :yes:

Vandaag de masttop vierkant geschuurd, de gaten geboord voor het puttingwant en de juffers van het stengenwant, hekwerkje achter op de mars gemonteerd + twee balkjes op de mars gelijmd, (deze mars(en) krijgen geen snaphanen) alles exact volgens de bouwbeschrijving in de kit;

Enkele plaatjes, (het hekwerk/reling moet nog één keer geschilderd worden en is geheel van messing) de mars is nu op blokken en ringen na compleet;
My Collage_bewerkt-1.jpg

ff op het model gezet,
20221013_144931_bewerkt-1.jpg

Verder met de constructie van de fokkemast; vandaag de mast gebeitst, 12 woelingen aangebracht van 0,3 mm dik bruin garen en 3 slagen per woeling, de nommerstukken (oren), de slijtlijst voor en de snauwmast aan de achterkant gemonteerd
(de snauwmast dient als een soort hulpmast, hierlangs werden de gaffel en de rakbanden van het brikzeil gehesen).
De slijtlijst is gemaakt van 2 x 2mm noten en de snauwmast van 3 mm dik rondhout (linden), de nommerstukken heb ik uit de kit gebruikt,
20221014_163143_bewerkt-3.jpg

De mars is nog niet verlijmd, daar moeten nog blokken en ringen op/aan.

20221014_163702_bewerkt-1.jpg

20221014_163813_bewerkt-1.jpg

Dat is weer een heel fraaie mast geworden Piet, die snauwmast, is die specifiek voor dit scheepstype?? of wordt die meer gebruikt

Dat is weer een heel fraaie mast geworden Piet, die snauwmast, is die specifiek voor dit scheepstype?? of wordt die meer gebruikt
Alhoewel een Brik ook wel een 'Snauw' werd genoemd indien ze twee vol getuigde masten had met gaffelzeilen en stag- en kluiverzeilen, kwam de snauwmast ook wel voor achter de kruismast van bijv. fregatten, waar dan de bezaan (bezaanszeil) aan werd gevoerd en ook wel 'snauwzeil' werd genoemd. later ik meen in de 2e helft van de 19e eeuw werd de snauwmast vervangen door een 'jackstag' eerst van touw en later van metaal waaraan dan de gaffelzeilen met banden of bindsels werden aangeslagen.

Vanmiddag heb ik de blokken en ringen aan de mast en mars gezet en de mars vast gelijmd op de masttop, de mars staat op dit schip haaks op de mast en evenwijdig aan het dek,

op de foto; 4 gestropte blokken van 3 mm en 4 ringen op de mars en één achter aan de onderkant (niet zichtbaar op de foto) + 2 ringen onder de nommer stukken aan weerszijde van de mast,
20221015_113712_bewerkt-1.jpg

aan de voet van de mast aan weerszijde 2 blokken (ook 3 mm) die later dienst doen als geleide blokken voor de boelijns van het grootzeil,
20221015_114033_bewerkt-1.jpg

en ook al staat de mast nog niet vast nog een plaatje zoals het zou moeten,
20221015_114223_bewerkt-1.jpg

Verder met de constructie van de fokkemast; vandaag de mast gebeitst, 12 woelingen aangebracht van 0,3 mm dik bruin garen en 3 slagen per woeling, de nommerstukken (oren), de slijtlijst voor en de snauwmast aan de achterkant gemonteerd
(de snauwmast dient als een soort hulpmast, hierlangs werden de gaffel en de rakbanden van het brikzeil gehesen).
De slijtlijst is gemaakt van 2 x 2mm noten en de snauwmast van 3 mm dik rondhout (linden), de nommerstukken heb ik uit de kit gebruikt,
Bekijk bijlage 513260
De mars is nog niet verlijmd, daar moeten nog blokken en ringen op/aan.

Bekijk bijlage 513261

Bekijk bijlage 513262
:thumbsup::yes:

De marssteng gemaakt van 5 mm dik rondhout en 135 mm lang. Ezelshoofden en zaling gebruik ik uit de kit (werk zat aan de mast :rolleyes:)

De onderdelen;

De steng is zoals vermeld 135 mm lang en 5 mm dik, de top is voor het ezelshoofd over een lengte van 4 mm vierkant gevijld en 3 mm dik (1) daaronder (2) over een lengte van 20 mm vierkant gevijld en 4 mm dik. 3 is de hommer van latjes van 1 x3mm en 4 is 5mm rond, 5 is over een lengte van 30 mm vierkant gevijld en 3,5 mm dik en tenslotte 6 is over een lengte van 5 mm weer vierkant gevijld en 4 mm dik.
Onder de steng de zaling met notenlatjes onder de langs zaling van 2 x 2mm , waar in de breedte 0,5 mm van weggeschuurd is. daarnaast het ezelshoofd voor de verbinding tussen marstop en bramsteng en rechts het ezelshoofd voor de verbinding van de masttop en de marssteng
20221016_165041_bewerkt-1.jpg

dry-fit,
20221016_164731_bewerkt-1.jpg

20221016_164850_bewerkt-1.jpg

Op de bovenste foto is te zien dat de zaling rechtsboven maar een half gaatje heeft voor de touwen van het bramwant, dit heb ik gerepareerd en word na droging bijgewerkt,
20221016_165603_bewerkt-1.jpg

Als laatste heb ik de bramstengen gemaakt, die uit één stuk zijn gemaakt, bram- en bovenbramsteng van 4 mm dik rondhout en 130 mm lang, waarbij de bovenbramsteng is afgeschuind naar de top en voorzien van een mastklootje,
20221017_144500_bewerkt-1.jpg

en tenslotte de hele mast op kleur gebracht en verlijmd, alleen de fokkemars krijgt nog een laagje D-olie,
20221017_145946_bewerkt-1.jpg

Dat maakt de fokkemast compleet op enkele ringen en blokken na,
20221017_150018_bewerkt-1.jpg

20221017_150037_bewerkt-1.jpg

in het model (nog dry-fit),
20221017_150331_bewerkt-1.jpg

Laatst bewerkt:
Back