BLUENOSE van YUANQING, schaal 1:72, Plank on Frame

Die is weer mooi opgeknapt zo Peter :thumbsup::thumbsup:
Dankjewel Koos. Kan ik weer door naar de volgende stap.

Soms denk ik wel eens: nu een beetje opschieten. In gedachte ben ik soms al met de opbouw en tuigage bezig. Al op pag. 51, de teller op 1001 berichten en ik heb de romp nog niet eens af. Maar die gedachte is snel weer weg, hoor. Gewoon lekker bouwen zonder tijdsdruk en ik kom er echt wel. Heb ik alle tijd om de details op te zoeken en uit te werken.
Gr. Peter
 
Het wrattenzwijn heeft uiteindelijk zijn vracht compleet:
626 RompBakboord.jpg

Er zijn er aan deze zijde een kleine 2500 ingedraaid .......

Voordat ik deze zijde van de romp glad kan gaan schuren, eerst de waterlijn-strip aangebracht:
627 RompBakboord.jpg

Deze steekt iets over de rand en wordt in de vorm mee geschuurd.

Nu de naad is opgevuld kan ik de naad ook verder afwerken:
628 RompBakboord.jpg

Op 2 plaatsen moest ik een klein instekertje plaatsen. Die gaan straks mee in het schuren.
Gr. Peter
 
Vakantie???? Doorbouwen, we willen nog veel meer moois zien :rofl:
Ok, Fred, komtie .......

Na enkele uurtjes schuren, voelen, schuren, polijsten, was dus het resultaat:
629 Sanding.jpg

630 Sanding.jpg


Met het profiel van de waterlijn:
631 Waterlijn.jpg

632 Waterlijn.jpg

In de naad 'onder de waterlijn' zitten wel een paar kleine onregelmatigheden, maar ze komt in geopende positie te staan. Dan valt dat denk ik niet zo op.
Dat komt later in beeld als ik de onderzijde rood heb gemaakt.

Ik vond het frappant dat ik op de romp dezelfde techniek toepaste als bij het slijpen van mijn schaatsen: met de vingernagels voelen of er nog bramen / scherpe zijkanten aan de planken zaten.
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Onderwaterschip komt zo mooi uit Peter! Beter dan met een effen laag antifouling. Buiten de bevestigingspennen zie je ook nog de structuur van de houtnerven. Strelend voor het oog. Gr. Klaas.
 
Ik zou een heel verhaal neer kunnen zetten als ik welbespraakt was, maar nu zeg ik alleen prachtig :rofl::rofl:
Onderwaterschip komt zo mooi uit Peter! Beter dan met een effen laag antifouling. Buiten de bevestigingspennen zie je ook nog de structuur van de houtnerven. Strelend voor het oog. Gr. Klaas.
Hartstikke mooi zo Peter :worship::worship:
Dankjewel, Peter, Klaas, Koos en al de andere voor het bezoek en de likes.
 
De Ecoline was mooi droog ......... kon weer niet langer wachten ......... na het laagje lijnolie in/opgewreven te hebben:
635 RedPlus.jpg

636 RedPlus.jpg

Hier zit een gelukkig mens achter zijn iMac, met naast hem ....... Het was tenslotte een gok hoe dit uit zou pakken.
Hopelijk morgen mooi weer. Want met natuurlijk licht toont het nog intenser. Maar wilde jullie dit niet onthouden.
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Zoals ik al schreef; oogstrelend! Maar misschien ook wel lekker om er eens met je hand langs te strelen. Ziet er satijnachtig uit na die lijnoliebehandeling. En de scherpe kantjes er af. Geniet ervan Peter! Gr. Klaas.
 
Met nog 2 opnames buiten, met een bewolkte hemel voor mooi diffuus licht:
637 RedPlus.jpg

Met de nog zichtbare treenails, 12-spanten-planken, instellers, enkele onregelmatigheden etc:
638 RedPlus.jpg

En de verschillende hoeken van het invallende licht geven steeds weer een andere intensiteit van het rood. Beide opnames hebben de zelfde WB.
En in zowel dit forum als het SoS tonen de opnames weer verschillend.
Dus wil je de kleur echt zien, kom langs of anders misschien in het najaar op de meting. :)
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Een beetje kleurverschil, een kniesoor die daar op let Peter. Fotograferen blijft toch minder makkelijk dan sommige denken en je bent altijd afhankelijk van een goede lichtbron, maar de foto's die je laat zien in je verslag daar hoef je je niet voor te verontschuldigen hoor, die zijn stuk voor stuk uitermate fraai :thumbsup:. Ik gebruik zelf wel eens een grijskaart voor een handmatige WB en zelfs dan is het soms nog niet perfect.
 
Een beetje kleurverschil, een kniesoor die daar op let Peter. Fotograferen blijft toch minder makkelijk dan sommige denken en je bent altijd afhankelijk van een goede lichtbron, maar de foto's die je laat zien in je verslag daar hoef je je niet voor te verontschuldigen hoor, die zijn stuk voor stuk uitermate fraai :thumbsup:. Ik gebruik zelf wel eens een grijskaart voor een handmatige WB en zelfs dan is het soms nog niet perfect.
Dankjewel voor de reactie, Piet. Heel de materie van kleurtemperatuur, lichtbronnen enz enz zijn uit en ten treuren voorbij gekomen tijdens mijn opleiding. Hoe valt 'het (gekleurde) licht' ergens op, hoe absorbeert het oppervlakte en hoe reflecteert het.
Als ik een serie opnames maak, zoals aan het einde bij de Robt. E. Lee, begin ik de serie ook altijd met de grijskaart. Dan kan ik de WB daar voor de hele serie op instellen.
Nu heb ik de WB ingesteld op het midden van de witte waterlijn strip.
En daglicht is ook niet altijd hetzelfde qua kleurtemperatuur. Ochtend of avond en alles wat daar tussenin zit.
Voor de andere lezers, die misschien denken ‘Waar hebben ze het over?’, hier even een tabelletje:
Kleurtemperatuur.jpg

De chip van de digitale camera's is daar nog veel gevoeliger voor dan vroeger analoog en heeft een grote range dat wat het oog ziet. (Noorderlicht zie je eerder op je digitale camera dan met het oog).
Dan ook nog hoe een web-site is ingesteld. Om nog maar niet te spreken hoe ieders beeldscherm is ingesteld. Bijna een garantie om iets te tonen wat niet zo is!
Mijn rood van de BN is dus met grote zekerheid niet jullie zichtbare rood. :)
Gewoon een hele interessante materie waar we nu maar even niet dieper op in gaan.
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Back
Top