De watergangen aan de achterzijde namen iets meer tijd in beslag. Bij het 1e gebruik als spacers bij het plaatsen van de balkwegers, zaten ze iets hoger op de spanten. Anders kon ik met mijn dikke vingers de balkwegers vlak onder de spacers niet plaatsen.
Doordat ze nu lager voor de 2e maal gebruikt worden, verlopen de uitsparing iets i.v.m. de rondingen van de romp. Met name bij de achterste spantjes. Dus veel meer vijlen, schuren en openvallende ruimtes opvullen met kleine passtukjes of ......
een paar nieuwe opvulstukjes op maat maken.
Alles passend gemaakt en de boven en onderzijden afgetekend:
Na het in de ronding schuren, verven en wederom passend maken konden ze alle 12 op hun plek.
De bakboord zijde die ook beplankt wordt:
Dry-fit met de beide knabbelstroken uit de kit. Maar die worden ook vervangen want het dek ga ik beplanken met plankjes van 2mm.
De stuurboord zijde:
Die wordt niet verder beplankt. Daar komen tussen de dekbalken de kleine dubbele knietjes nog.
Met het doorkijkje:
Dan kan ik nu aan de slag met een nieuw hoofdstuk:
Het beplanken van de romp.
Ter versteviging van de spanten van het bovenste deel ga ik eerst de bovenste planken aanbrengen. Die vormen de verschansing.
Deze eerst aan de binnenzijde voorzien van een 1e laagje verf:
Ik gebruik hiervoor, net als op de spantkoppen, witte Ecoline. Dat geeft een zijde-matte uitstraling. En met een klein verfrolletje komt dat er mooi strak op en droogt ook vrij snel.
Is gelijk een proef voor als ik de romp aan de buitenzijde ga verven.
Die wordt zwart met een diep blauw gloed er in. Maar dat vergt nog wat proefjes op wat stukjes rest hout.
Gr. Peter