BLUENOSE van YUANQING, schaal 1:72, Plank on Frame

Peter, Zit met plezier je verslag te lezen. Heb eens een hele stapel boeken gekregen over de zeilvaart, Een van die boeken is DOWN TO THE SEA, The fishing schooners of Gloucester, geschreven door Joseph E. Garland. Uitgegeven in 1983 door David R. Godine in Boston. Bijgaand 2 paginas introductie. Mocht je interesse hebben laat het dan even weten. Ik heb het uit en het mag tegen portokosten weg. Gr. Klaas.

IMG_20211231_0001.jpg





IMG_20211231_0002.jpg




IMG_20211231_0003.jpg
 
Laatst bewerkt:
Peter, Zit met plezier je verslag te lezen. Heb eens een hele stapel boeken gekregen over de zeilvaart, Een van die boeken is DOWN TO THE SEA, The fishing schooners of Gloucester, geschreven door Joseph E. Garland. Uitgegeven in 1983 door David R. Godine in Boston. Bijgaand 2 paginas introductie. Mocht je interesse hebben laat het dan even weten. Ik heb het uit en het mag tegen portokosten weg. Gr. Klaas.
Bekijk bijlage 473701
Bekijk bijlage 473703
Bekijk bijlage 473709
Hoi Klaas. Da’s heel interessant. Dat boek was ik nog niet tegengekomen! :)
Een PM komt er aan!
Gr. Peter
 
Mooi boek Peter, met denk ik voor jou interessante info. Zie je conversatie tegemoet. Samen met een ex collega en zeilmaatje de Bluenose van Billing Boats getuigd. Leuke bezigheid. Gr. Klaas.
 
Samen met een ex collega en zeilmaatje de Bluenose van Billing Boats getuigd. Leuke bezigheid. Gr. Klaas.
Daar kijk ik ook naar uit …….. maar ook het beplanken van de (halve) romp …… en 3D items die ik binnenkort verwacht …… en …….
 
Geintje. Openseamap. Veeg maar weer uit. Lukte niet in PB. Gr. Klaas.

Screenshot_20211231-213428_Chrome.jpg


Screenshot_20211231-220126_Chrome.jpg
 
Laatst bewerkt:
Geintje. Openseamap. Veeg maar weer uit. Lukte niet in PB. Gr. Klaas.

Bekijk bijlage 473725

Bekijk bijlage 473726
Foto’s in een PB gaat inderdaad niet.
Voor de buitenstaanders:
Klaas wilde voor het opsturen van het boek wel een oude zeekaart gebruiken om in te verpakken. Mijn optie: doe die maar van de Grand Banks, waar de Gloucester schooners veel visten. Zo ook de BN. Want voordat deze officieel aan de Fisherman’s wedstrijden mee mocht doen, moest zij er eerst een vis-seizoen op hebben zitten op de Grand Banks.
Da’s de 2e digitale print-screen kaart.
De 1e is Wourkum aan de Maas / Waal / Boven-Merweden.
Dankjewel, Klaas!
 
ikke.....sta een beetje met de mond vol tandjes.
Kan wel van alles gaan roepen maar dat dekt de lading niet.
Ik hou het wel bij......GAAF!
Dankjewel, Sjors. ‘Tandjes’ is wel toepasselijk bij die watergang uitsparingen.
Inkoppertje voor ‘slecht gebit’, ……..:D ‘Big Smile …….
Gr. Peter
 
De watergangen aan de achterzijde namen iets meer tijd in beslag. Bij het 1e gebruik als spacers bij het plaatsen van de balkwegers, zaten ze iets hoger op de spanten. Anders kon ik met mijn dikke vingers de balkwegers vlak onder de spacers niet plaatsen.
Doordat ze nu lager voor de 2e maal gebruikt worden, verlopen de uitsparing iets i.v.m. de rondingen van de romp. Met name bij de achterste spantjes. Dus veel meer vijlen, schuren en openvallende ruimtes opvullen met kleine passtukjes of ......
548 Waterway.jpg

een paar nieuwe opvulstukjes op maat maken.

Alles passend gemaakt en de boven en onderzijden afgetekend:
549 Waterway.jpg


Na het in de ronding schuren, verven en wederom passend maken konden ze alle 12 op hun plek.
De bakboord zijde die ook beplankt wordt:
550 Waterway.jpg

Dry-fit met de beide knabbelstroken uit de kit. Maar die worden ook vervangen want het dek ga ik beplanken met plankjes van 2mm.

De stuurboord zijde:
551 Waterway.jpg

Die wordt niet verder beplankt. Daar komen tussen de dekbalken de kleine dubbele knietjes nog.

Met het doorkijkje:
552 Waterway.jpg


Dan kan ik nu aan de slag met een nieuw hoofdstuk:
Het beplanken van de romp.
Ter versteviging van de spanten van het bovenste deel ga ik eerst de bovenste planken aanbrengen. Die vormen de verschansing.
Deze eerst aan de binnenzijde voorzien van een 1e laagje verf:
553 Waterway.jpg

Ik gebruik hiervoor, net als op de spantkoppen, witte Ecoline. Dat geeft een zijde-matte uitstraling. En met een klein verfrolletje komt dat er mooi strak op en droogt ook vrij snel.
Is gelijk een proef voor als ik de romp aan de buitenzijde ga verven.
Die wordt zwart met een diep blauw gloed er in. Maar dat vergt nog wat proefjes op wat stukjes rest hout.
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Krijg bijna het idee dat je een echt schip aan het bouwen bent Peter! Kwam destijds heel wat bij kijken eer zo'n schip in elkaar zat. En later het restaureren zal ook geen sinecure zijn geweest. Krijg je pas oog voor als je zo'n open model ziet. Mooi hoor! Gr. Klaas.
 
Krijg bijna het idee dat je een echt schip aan het bouwen bent Peter! Kwam destijds heel wat bij kijken eer zo'n schip in elkaar zat. En later het restaureren zal ook geen sinecure zijn geweest. Krijg je pas oog voor als je zo'n open model ziet. Mooi hoor! Gr. Klaas.
Klopt. Klaas. Bij de restauratie van de Bluenose II in 2011-2012 is zij bijna geheel uitklaar geweest. Daar staan een hoop mooie video's van op YT.
Gr. Peter
 
Na het 3D ontwerp van het stuurwiel en de ankers, zijn er nu de eerste print resultaten van de motor voor de ankerwinch en het stuur mechanisme voor het roer:
Bekijk bijlage 475071
Alles moet nu uitharden en nabewerkt.
Als dat gereed is zal ik wat detail plaatjes schieten.
Gr. Peter
Ik vind dit überhaupt knap dat je zoiets voor elkaar krijgt op een computer. Mij lukt zoiets niet helaas. Maar erg leuk!
 
Leuk, die liggende Deutz Peter. Of is het een Amerikaans equivalent? Gr. Klaas.
 
Back
Top