Als eerste heb ik de dek balken vlak geschuurd en met een polijstblok met fijne korrel na bewerkt:
Voor het vervolg ga ik weer afwijken van de handleiding. Ik zal proberen het waarom uit te leggen.
In de handleiding staan de volgende stappen:
-sheets en strips met dekplanken plaatsen.
-op de dekplanken de watergangen aanbrengen.
Daarna worden er nog wat kleine onderdelen geplaatst en wordt de romp losgemaakt van de mal.
Volgens wordt van bovenaf begonnen met het beplanken van de romp, wat de verschansing wordt.
Het aangepaste plan:
Omdat ik de romp op de waterlijn heb doorgezaagd, wil ik iets meer stevigheid in het gedeelte boven de waterlijn hebben. Daarom wil ik eerst de bovenste planken op de romp aanbrengen.
Voordat ik die kan aanbrengen moeten de watergangen op maat gemaakt worden. Zowel qua uitsparingen om de spantkoppen heen als ook aan de buitenzijde. Daar moeten ze vlak aansluiten op de buitenzijde van de spanten. Zodat de huid planken daar weer vloeiend langs lopen.
Maar ………. Ik vind het vreemd dat de watergangen OP de dekplanken worden aangebracht. Dat lijkt mij niet logisch. Als er buiswater over het dek vliegt, blijft er een laag water op het dek staan. Pas bij voldoende hoogte van het water, gaat het over het randje lopen naar de spuigaten.
Volgens mij liggen de watergangen en dekplanken op gelijke hoogte.
Op deze 2 foto’s van de BN-II is dat goed te zien. Ook is te zien dat de planken op het verhoogde achterdek (rechter foto) ook met de ronding van de romp naar achter lopen. Dus niet recht zoals op de sheets van de kit.
Deze foto's van de originele BN laten dat volgens mij ook zien:
Op de rechtse foto zijn bij de 2 pijlen ook nog de spantkoppen te zien. De dekplanken lopen niet geheel evenwijdig aan de romp, maar deels geknabbeld ingelaten.
Op deze tekening uit de Saga, die ik eerder heb getoond, heeft L.B. Jenson de planken op het achter dek ook niet helemaal parallel aan de romp getekend, maar ook iets knabbelend in de lijst langs de watergang ingelaten.
Alles op een rijtje gezet en besloten dat dit mijn volgende stappen worden:
1: eerst de watergangen op maat maken en voorzien van grondverf en grijs verven.
Pijl 1 = watergang
Pijl 2 = ‘knabbel’ strip voor dek planken
Maar nog niet vastlijmen omdat:
2: spantkoppen voorzien van grondverf en schuren om later wit te verven.
3: de bovenste huid planken aan de binnenzijde voorzien van grondverf, schuren en aanbrengen. Waarbij de spuigaten op gelijke hoogte komen met de watergangen.
4: het bovendeel los zagen uit de mal en kan ik makkelijker bij het dek komen.
5: binnenzijde verschansing en spantkoppen wit verven.
6: grijze watergangen plaatsen.
7: de rand maken waar de dekplanken knabbelend in gaan vallen. Waarbij ik mijn definitieve plan ga maken voor de dekbeplanking.
Waarschijnlijk gebruik ik de strips en sheets van de kit, die gebruikt zouden worden voor de dek beplanking. Zie de geel geaccentueerde delen in de 1e tekening van deze post. Maar daar ga ik waarschijnlijk wel strips van 2mm breed uit zagen voor de dek planken. Want 3mm vind ik te breed. Dan moet ik daar wel voldoende planken uit kunnen halen. Anders gebruik ik hout uit eigen voorraad.
Al met al een hoop stappen met een onderling verband waar ik goed rekening mee moet houden. Voorlopig nog de tijd om alles nog eens te overdenken en eventueel het plan aan te passen. Eerst de 12 watergang strips op maat maken.
Gr. Peter