BLUENOSE van YUANQING, schaal 1:72, Plank on Frame

Leuk, tussen de gangen van het Kerstmenu aan een nieuw model beginnen.
Fijne verjaardag morgen voor je prachtige en gewaagde model.
Proficiat Peter wat een mooi moment om het eerste jaar van jou BN te vieren zeg, een schitterend schip tot zover maar ik ben ervan overtuigd dat je dit het komende jaar zo doorzet om hier een geweldig eindresultaat van te maken
Fijne dagen
Dankjewel, Herman&Koos.
Jullie ook fijne dagen.
Gr. Peter
 
Als eerste heb ik de dek balken vlak geschuurd en met een polijstblok met fijne korrel na bewerkt:
533 DeckBeams.jpg


Voor het vervolg ga ik weer afwijken van de handleiding. Ik zal proberen het waarom uit te leggen.
In de handleiding staan de volgende stappen:
534 DeckSheets.jpg

-sheets en strips met dekplanken plaatsen.

535 Waterways.jpg

-op de dekplanken de watergangen aanbrengen.

Daarna worden er nog wat kleine onderdelen geplaatst en wordt de romp losgemaakt van de mal.
Volgens wordt van bovenaf begonnen met het beplanken van de romp, wat de verschansing wordt.

Het aangepaste plan:
Omdat ik de romp op de waterlijn heb doorgezaagd, wil ik iets meer stevigheid in het gedeelte boven de waterlijn hebben. Daarom wil ik eerst de bovenste planken op de romp aanbrengen.
Voordat ik die kan aanbrengen moeten de watergangen op maat gemaakt worden. Zowel qua uitsparingen om de spantkoppen heen als ook aan de buitenzijde. Daar moeten ze vlak aansluiten op de buitenzijde van de spanten. Zodat de huid planken daar weer vloeiend langs lopen.

Maar ………. Ik vind het vreemd dat de watergangen OP de dekplanken worden aangebracht. Dat lijkt mij niet logisch. Als er buiswater over het dek vliegt, blijft er een laag water op het dek staan. Pas bij voldoende hoogte van het water, gaat het over het randje lopen naar de spuigaten.
Volgens mij liggen de watergangen en dekplanken op gelijke hoogte.

536 BN-II.jpg

Op deze 2 foto’s van de BN-II is dat goed te zien. Ook is te zien dat de planken op het verhoogde achterdek (rechter foto) ook met de ronding van de romp naar achter lopen. Dus niet recht zoals op de sheets van de kit.

Deze foto's van de originele BN laten dat volgens mij ook zien:
537 BN.jpg

Op de rechtse foto zijn bij de 2 pijlen ook nog de spantkoppen te zien. De dekplanken lopen niet geheel evenwijdig aan de romp, maar deels geknabbeld ingelaten.

538 BN.jpg

Op deze tekening uit de Saga, die ik eerder heb getoond, heeft L.B. Jenson de planken op het achter dek ook niet helemaal parallel aan de romp getekend, maar ook iets knabbelend in de lijst langs de watergang ingelaten.

Alles op een rijtje gezet en besloten dat dit mijn volgende stappen worden:
1: eerst de watergangen op maat maken en voorzien van grondverf en grijs verven.
539 Waterway.jpg

Pijl 1 = watergang
Pijl 2 = ‘knabbel’ strip voor dek planken
Maar nog niet vastlijmen omdat:
2: spantkoppen voorzien van grondverf en schuren om later wit te verven.
3: de bovenste huid planken aan de binnenzijde voorzien van grondverf, schuren en aanbrengen. Waarbij de spuigaten op gelijke hoogte komen met de watergangen.
4: het bovendeel los zagen uit de mal en kan ik makkelijker bij het dek komen.
5: binnenzijde verschansing en spantkoppen wit verven.
6: grijze watergangen plaatsen.
7: de rand maken waar de dekplanken knabbelend in gaan vallen. Waarbij ik mijn definitieve plan ga maken voor de dekbeplanking.

Waarschijnlijk gebruik ik de strips en sheets van de kit, die gebruikt zouden worden voor de dek beplanking. Zie de geel geaccentueerde delen in de 1e tekening van deze post. Maar daar ga ik waarschijnlijk wel strips van 2mm breed uit zagen voor de dek planken. Want 3mm vind ik te breed. Dan moet ik daar wel voldoende planken uit kunnen halen. Anders gebruik ik hout uit eigen voorraad.

Al met al een hoop stappen met een onderling verband waar ik goed rekening mee moet houden. Voorlopig nog de tijd om alles nog eens te overdenken en eventueel het plan aan te passen. Eerst de 12 watergang strips op maat maken.
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Aan de slag gegaan met de 1e rij watergangen.
De 3 voorste stroken aan stuurboord pas gemaakt om de spantkoppen:
540 Waterway.jpg

Bij een paar uitsparingen de openingen opgevuld met passtrookjes.

Daarna een lat van 1,5 mm op de watergangen gespannen zodat ze alle 3 gefixeerd zijn:
541 Waterway.jpg

En de watergangen afgetekend. De boven de lat uitsteken stroken ga ik er vanaf zagen.
Dat moet 1 vloeiende lijn, want de dekstrook waarin de dekplanken knabbelend ingelaten worden, komt hier weer tegenaan.

De watergangen aan de buitenzijde vlak geschuurd met de buitenzijde van de spanten:
542 Waterway.jpg

Hier zie je gelijk de stapeling van de balkweger, clamp en daarop de watergang.

De 3 watergangen nu verzagen en gronden, samen met de spankoppen waar ze tegenaan komen. Dan kan ik zien of het allemaal lukt wat ik uitgedacht heb.
Gr. Peter
 
Prachtig Peter, succes verder.
Groet, Jan.
Dankjewel Jan. Elke watergang strook heeft gemiddeld 9 uitsparingen en krijgt een verbinding tussen de uitsparingen van +/- 1.5 mm. Dat vragen om problemen. ;) De te verwijderen strook zaag ik er niet vanaf maar haal ik langs de schuurdisk. Dan heb ik het letterlijk en figuurlijk beter in de hand.

Wel even een dag uit de running geweest. Die booster-prik viel niet erg lekker.
Gr. Peter
 
Na het aftekenen met het 1.5mm latje, toch maar besloten om niet de zaag te gebruiken maar de schuurdisk. Eerst de stripjes afzonderlijk tot vlak aan de afgetekende lijn. Daarna in de spanten en vlak met de buitenzijde van de spanten.
Wat foto's van de gevolgde stappen:
543 Waterway.jpg

En de dekplank 'knabbel' strip uit de kit gebruikt om de juiste ronding in de 3 delen te krijgen.

Daarna grondverf, schuren, verven, passen, schuren, verven:
544 Waterway.jpg

Ik heb het mij niet gemakkelijk gemaakt: 8 gaten verbonden met een stripje van 1.5 mm. De verf geeft weer een verdikking, dus weer wat schuren.

Met nog wat nabewerken paste het uiteindelijk:
545 Waterway.jpg


Met de strip er langs:
546 Waterway.jpg

De gele tape zit aan de buitenkant om te aansluiting met de latere planken te checken.

Alles sluit op elkaar aan:
547 Waterway.jpg

Alles dry-fit, want als de huidplanken er op zitten moet ik die aan de binnenzijde nog wit verven in aansluiting op de spant koppen.

Het is ook wel aardig dat de watergangen per zijde uit 3 delen bestaand. Volgens 'de boeken' waren de romp en dekplanken tussen de 25 en 30 voet. Dat is tussen de 7.6 en 9.1 meter. In schaal: tussen de 10.5 en 12.6 cm. De watergang delen zijn rond de 9 cm.

Kan ik aan de slag met de andere 9 delen.
Gr.Peter
 
Laatst bewerkt:
Je hebt je inderdaad weer een vreselijke hoeveelheid werk op de hals gehaald, maar het wordt wel weer vreselijk mooi Peter, en je moet maar zo denken, als je lekker aan het knutselen bent, hoef je ook niet op straat rond te banjeren met dit hondeweer :p:p:p
 
Je hebt je inderdaad weer een vreselijke hoeveelheid werk op de hals gehaald, maar het wordt wel weer vreselijk mooi Peter, en je moet maar zo denken, als je lekker aan het knutselen bent, hoef je ook niet op straat rond te banjeren met dit hondeweer :p:p:p
Wederom dank, Peter. Helaas, onze hond moet toch echt af en toe naar buiten. Het buitengebied langs de Weide Alm maar opgezocht. Weg van die pokke herrie.
Is het met die macho's niet ' wie heeft de grootste' dan is het nu wel 'wie heeft de hardste'.
Gr. Peter
 
Ze noemen mij wel eens 'pietje precies', maar ik zit dikwijls met open mond naar jou up-dates te kijken, echt super mooi en nauwkeurig werk wat je ons voorschoteld. Van mij een diepe :wave
 
Erg, heel erg mooi wat hier allemaal te zien is! Petje af.:wave

toch even een vraagje; zijn de watergangen allen al voorzien van de sparing men voor de spanten of moet je die zelf uitzagen? Het lijkt mij nl erg kwetsbaar en moeilijk op die schaal!
 
Ze noemen mij wel eens 'pietje precies', maar ik zit dikwijls met open mond naar jou up-dates te kijken, echt super mooi en nauwkeurig werk wat je ons voorschoteld. Van mij een diepe :wave
Dat waardeer ik heel erg, Piet. In mijn paspoort staat dat ik Pieter heet. Dat hebben we dus gemeen.
Vanaf het begin van de bouw ben ik mij wat meer gaan verdiepen in de BN. Heb nu een paar boeken en daar kom ik dingen tegen waarvan ik denk: dat moet ook kunnen. Het hout in de kit is prachtig en ook goed aan te passen. En het restmateriaal heb ik ook al aardig kunnen gebruiken.
Gr. Peter
 
Erg, heel erg mooi wat hier allemaal te zien is! Petje af.:wave

toch even een vraagje; zijn de watergangen allen al voorzien van de sparing men voor de spanten of moet je die zelf uitzagen? Het lijkt mij nl erg kwetsbaar en moeilijk op die schaal!
Hoi Rob. Jij ook bedankt voor de reactie. De watergangen zijn voor-gelaserd. De onderlinge afstand van de uitsparingen is soms niet helemaal goed. Maar dat komt ook door de bouw van de spanten. Die moet je ontdoen van de kool van de laser en afschuinen. Dan kunnen er ook kleine verschillen ontstaan. En bij het plaatsen van de spanten en later aanbrengen van de balkwegers kan er ook weer iets verschuiven. Dus de meeste uitsparingen moeten aan 1 of beide zijde op maat gemaakt worden.
Ze worden nu voor de 2e keer gebruikt. Dan zou je zeggen, bij de 1e keer op maat maken, moet het nu gelijk passen. Maar na de onderste balkwegers zijn ze er als afstandshouders weer uitgegaan en heb ik de bovenste balkwegers en de clamps aangebracht met telkens ook de nageltjes. Dan kan alles ook weer een beetje verschuiven. Tig x 0.1 wordt dan opeens wat meer.
Gr. Peter
 
Back
Top