BLUENOSE van YUANQING, schaal 1:72, Plank on Frame

Het heeft de nodige moeite gekost om de eerste planken van de romp / verschansing te plaatsen.
Nadat ik de planken aan de binnenzijde nog een extra laagje verf had gegeven, zag ik bij het passen op de frames en de watergangen, dat alles best netjes op elkaar aan sloot, zonder grote naden. Dus besloten om alles nog een laagje te geven en niet achteraf na het plaatsen.

Eerst de watergangen vastgelijmd. Dan kon ik de buiten randen van de watergangen nog even extra strak op de buitenzijde van de frames schuren.
De juiste plaatsing van de watergangen was ook noodzakelijk voor het plaatsen van de planken met de spuigaten. Ook die spuigaten moesten goed op lijn komen, net boven de watergangen.
Afijn, na heel veel passen, uitlijnen, aftekenen, uiteindelijk de eerste 2 delen aan bakboord geplaatst.

Zicht op de binnenzijde:
554 Bulwalk.jpg

Op sommige plaatsen een streepje plank onder de spuigaten, maar over het algemeen aardig op lijn.

Zicht op de buitenzijde:
555 Bulwalk.jpg

Het was best wel spannend, want in het begin heb je eigenlijk handjes te kort. Dit bestaat uit 2 delen die bij de overgang van laag naar hoog in elkaar grijpen. Dan moeten de planken die daar onder komen straks ook weer goed aansluiten. Daarom 2 extra planken dry-fit aangebracht bij het bespannen van de verschansing planken. Bij het achterdek komt later nog een verhoging van de verschansing.

De spuigaten op het voordek zijn langwerpig en op het achterdek kleiner en vierkant. In het boek van Howard I. Chapelle staat beschreven dat voor 1880 / 1900 ook de spuigaten van het achterdek langwerpig waren. Maar rond die periode is met over gegaan naar de kleinere op het achterdek. Dat heeft YQ dus mooi aangebracht op deze planken.

Dit geeft gelijk een mooi zicht op de zeeg:
556 Bulwalk.jpg

De punt van de boeg wordt verder netjes afgewerkt op het moment dat beide zijden aangebracht zijn en het gat voor de boegspriet op maat gemaakt wordt.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Peter, Bedankt voor de info m.b.t. de motor. Zal vroeger best een dingetje zin geweest om zoiets gangbaar te houden. Bij jou zal de corrosie wel meevallen. Gr. Klaas.

Omdat ik gisteren druk was met het juiste plaatsen van de planken, niet de tijd genomen om de voorbereiding en het uitlijnen vast te leggen.
Nu met de planken aan stuurboord wel even gedaan.

Op het voordek 2 latjes, ter dikte van de spuigaten, door de voor- en achterspuigaten gestoken:
557 Bulwark.jpg

Die 2 latjes rusten op de watergangen en met tape gefixeerd op de dekbalken.

Op het achterdek een paar tandenstokers door verschillende vierkante spuigaten gestoken:
558 Bulwark.jpg

En ook vastgezet met tape.

Dan ziet het er aan de buitenkant zo uit:
559 Bulwark.jpg

Dan kan ik nu de 2 delen op de spanten markeren zodat ik de lijm op de juiste plek kan aanbrengen.
Gr. Peter

Als dit de input voor het ontwerp van het stuurmechanisme was:
Mechanism Adjust.jpg

Dan is dit het resultaat uit de printer:
Mechanisme-1.jpg

Mechanisme-2.jpg

Als dit de input was voor het ontwerp van de anker-winch motor:
DDE8B294-B5CF-4023-979B-941E5ABACDBB.jpeg

Motor-1.jpg

Motor-2.jpg

Nog wat kleine puntjes bijwerken, dan kan het naar de spuiter. En daarna nog wat extra details aanbrengen.
Een mooi stukje samenwerking!
Gr. Peter

De stuurboord zijde ook voorzien van de 2 verschansing delen:
560 PlanksS.jpg

Deze zijde gelijk voorzien van in totaal 5 rijen planken. Zoals getoond in de handleiding door YuanQing voor deze open zijde.
Op 2 plekken heb ik wat extra kleine plankjes aangebracht:
561 PlanksS.jpg

Dat is de plek waar de puttingijzers van de voor- en de hoofdmast op de romp worden vastgezet.
Bij 5 huidplanken zouden ze er onderuit steken of ik zou ze moeten afknippen.
Achter 1 plankje omdat daar nog een plank op de verschansing komt en de ijzers dan ook over 7 rijen rust vinden.
Dan voer ik mijn thema door dat ik ook bij de inrichting van het onderschip heb aangehouden: daar waar ondersteuning wenselijk is, een paar extra geknabbelde plankjes.

In het begin is er een hele discussie geweest over de sponning in de kiel en de afschuining. Hier het resultaat van de ingelaten voorzijden van de huidplanken:
562 Rabbet.jpg

Voor het contrast de delen even nat gemaakt. Nu schuiven de planken in zijn geheel tegen de voorzijde van de sponning. En heeft het extra 'vlees' voor een goede verlijming.

Omdat er weer eens een lekker zonnetje scheen, maar weer eens met de huidige stand van zaken in de demo versie op de foto gezet:
563 Demo.jpg

En met de fraaie lijnen van de achterzijde:
564 Demo.jpg

Scheerlicht is onvergeeflijk, maar het schuurwerk moet nog gedaan worden.

Dan is het nu tijd voor het boren van de gaatjes voor de deuvels / treenails. En na het aanbrengen van de treenails volgt pas het schuren.
Dan zullen er zijn die zicht afvragen: heeft dat wel nut, zie je die wel? De romp wordt toch geverfd?
Ik ben al begonnen met het verven met Ecoline. Daar had ik verschillende voorbeelden van gezien. Dat geeft geen vlakke lak laag, maar is min of meer mat en laat nog het nodige van de houtstructuur zien.

In het boek Witch in de Wind beschrijft De Villiers: "The vessel was then ready for painting: a prime coat, more sanding, then the blue-black finisch coat an the gilded trimwork".

Ik heb wat proefjes gedaan met wat mengverhoudingen van Zwart en Indigo-blauw:
565 Treenails.jpg

Waarbij de zichtbare kleur natuurlijk afhankelijk is van de kleurinstelling van je monitor.
-de bovenste plank met nagenoeg zwart;
-de onderste 3 planken met het blauwe zwart. Misschien nog een tintje zwarter;
-afhankelijk van de licht inval zie je de treenails niet of wel. (Foto boven, foto beneden)
Bij de bovenste plank zijn ze 0.7mm. Bij de 3 daar onder 0.6mm. Die gaan het worden.

De onderste drie planken heb ik eerst een laag gegeven en daarna tot bijna op het hout geschuurd. De 2e laag met mijn medium-polijstblok weer bewerkt totdat de treenails er doorheen kwamen.
Wat mij betreft: subtiel aanwezig en zichtbaar.
Dat ga ik eerst toepassen op de 5-laags zijde. Om ook te oefenen als ik de geheel beplankte bakboord zijde moet gaan doen.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Knap hoor Peter! Enig idee hoeveel uren er al in "gestoken" zijn? Naar mijn gevoel heb jij geen geduld in het kwadraat, maar zeker tot de derde macht, als het niet meer is. Al een idee hoe je dit tentoon gaat stellen? blijft ze deelbaar op de waterlijn? Gr. Klaas.

Knap hoor Peter! Enig idee hoeveel uren er al in "gestoken" zijn? Naar mijn gevoel heb jij geen geduld in het kwadraat, maar zeker tot de derde macht, als het niet meer is. Al een idee hoe je dit tentoon gaat stellen? blijft ze deelbaar op de waterlijn? Gr. Klaas.
Dankjewel, Klaas. Bij deze bouw hou ik de uren niet bij. Enne: Geduld ........ is een schone zaak!.
Zoals op de 2 demo-foto's komt ze ook op een spiegel in haar vitrine te staan. Met gedeelde romp. Natuurlijk nog wel op een andere werf-standerd. Bij een jachtbouwer heb ik een model gezien, waarbij de led-verlichting in de vloerplank, onder de 4 ruiten was aangebracht. Dat gaf een prachtige vloeiende belichting van het model. Maar je moet de ruiten wel stofvrij houden.
En als ik de BN misschien nog eens mee neem naar een tentoonstelling, dan kan ik altijd het sluiten van de romp demonstreren.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Tis weer een geweldige vooruitgang zo Peter, hartstikke mooi om deze BN zo te zien groeien, complimenten man..... :worship::worship:

Dit zag er allemaal al prachtig uit, maar nu ga je echt zien hoe mooi de lijnen van dit schip zijn Peter. Fabelachtig mooi hoor :rofl::rofl::rofl:

Als dit de input voor het ontwerp van het stuurmechanisme was:
Bekijk bijlage 475564
Bekijk bijlage 475565
Bekijk bijlage 475566

Als dit de input was voor het ontwerp van de anker-winch motor:
Bekijk bijlage 475569
Bekijk bijlage 475567
Bekijk bijlage 475568

Nog wat kleine puntjes bijwerken, dan kan het naar de spuiter. En daarna nog wat extra details aanbrengen.
Een mooi stukje samenwerking!
Gr. Peter

Dat toont veel vaardigheid met 3d-tekenen. Mooi dat zelfs het schroefdraad zo duidelijk zichtbaar is…

Dat toont veel vaardigheid met 3d-tekenen. Mooi dat zelfs het schroefdraad zo duidelijk zichtbaar is…
Wij verbaasden ons er ook over de details die zichtbaar bleven na de 1e prints van het stuurwiel. Daar heeft de Amerikaanse collega bouwer met deze ontwerpen rekening gehouden. En volgens onze printer-collega-bouwer zou het printen mogelijk nog kunnen verbeteren. Qua printlaag dikte. Maar dan duurt het printen ook weer heel wat uurtjes langer. Wij zijn hier tevreden over.

Niet veel bijzonders te melden, maar je moet je verslag toch een beetje actueel houden. ;) Aan de (open) stuurboord zijde met de punt-pons een kleine 600 te boren gaatjes afgetekend:
566 Treenails.jpg

Misschien moeilijk te zien. Om toch een beetje overtuigend over te komen:
567 Treenails.jpg

Kan ik nu de 0.6 mm gaatjes gaan boren, waarbij het boortje nu dankzij de indrukken niet zal gaan verlopen.
Bij een volgende opname zal ik beide romp helften beter op elkaar drukken.
Gr. Peter

Back