H.M.S. Victory van de Agostini

Dank je Rob :thumbsup::thumbsup:

Vandaag de hoofdtouwen van het want van de fokkemast afgemaakt:
50917A3B-197B-41E5-9D85-CB08917F2C65.jpeg

Stuurboord...........

D7CC91E4-61C6-45C0-990D-2200A1F9FD27.jpeg

En bakboord.............

En de grote mast in de romp geplaatst:
117A360E-8B42-4B66-89F3-84A5630DF7A8.jpeg


Zoals op de foto te zien is zijn er aan de masten tijdelijke touwen gespannen, dit om te voorkomen dat de masten met het aanbrengen van de wanten achterover getrokken worden, dit is geen overbodige luxe met 11 wanttouwen die zo ver achter de masten gespannen worden ;)

Nu kunnen de wanttouwen van de grote mast aangebracht worden, maar dat is iets voor de volgende up- date,

Tot dan,
Gr Koos
 
Ai, nu valt me iets op waar ik je beter gisteren of eergisteren had kunnen op attenderen:

Ik zou ten stelligste aanraden met het want van de kruismast te beginnen, en zo naar voor toe te werken.
Ik deed het net als jij, maar als ik de stag van de grote mast wilde bevestigen, moest ik het want aan stuurboord van de fokkemast terug los maken.
immers de grote stag moet over de hoofdtouwen van het want van de grote mast gelegd worden, dus die kan je niet eerder doen, maar de bevestiging onderaan ligt ter hoogte van de fokkemast.
daar kan je nu dus nog amper bij. Van dan af ben ik bij de kruismast begonnen en heb geen problemen meer gehad.

Ik heb de talrepen ingeschoren maar niet afgebonden. Verbazend hoe alleen het inscheren de boel al mooi op spanning houdt.
Ik kon de volledige stuurboordkant dus terug lossen. Dit is op enkele foto's van mijn verslag ook zichtbaar.
Definitief afbinden van de talrepen heb ik pas gedaan als alle touwen van het staand want aangebracht waren, zodat, indien nodig, nog kleine correcties konden uitgevoerd worden voor het recht zetten en in de juiste helling, van de masten.
 
PS: je kan best eerst voor alle stagen het belegpunt controleren, want bij de kruismast en de grote mast liggend die telkens aan de voet van de voorliggende mast of op de mars, waarbij reeds geplaatst want het afbinden sterk bemoeilijkt.
 
Ik zou ten stelligste aanraden met het want van de kruismast te beginnen, en zo naar voor toe te werken.
Ik deed het net als jij, maar als ik de stag van de grote mast wilde bevestigen, moest ik het want aan stuurboord van de fokkemast terug los maken.
immers de grote stag moet over de hoofdtouwen van het want van de grote mast gelegd worden, dus die kan je niet eerder doen, maar de bevestiging onderaan ligt ter hoogte van de fokkemast.
daar kan je nu dus nog amper bij. Van dan af ben ik bij de kruismast begonnen en heb geen problemen meer gehad..
Ay, das ook wat zeg, had ik nog ff nagekeken in mijn verslag van de Batavia, en daar was ik met de fokkemast begonnen, maar niet genoeg opgelet, daar ben ik later verder gegaan met de bezaanmast...... dus dat gaan we hier ook maar weer doen...... Bedankt voor de tip :thumbsup::thumbsup:

Ik heb de talrepen ingeschoren maar niet afgebonden. Verbazend hoe alleen het inscheren de boel al mooi op spanning houdt.
Ik kon de volledige stuurboordkant dus terug lossen. Dit is op enkele foto's van mijn verslag ook zichtbaar.
Definitief afbinden van de talrepen heb ik pas gedaan als alle touwen van het staand want aangebracht waren, zodat, indien nodig, nog kleine correcties konden uitgevoerd worden voor het recht zetten en in de juiste helling, van de masten.
Ik heb ze ook pas na het laatste wanttouw definitief vastgezet, dus pas net voor de foto genomen was ;)

Dat wist ik nog wel van de vorige :);)
 
De goede raad van Herman, @Herby63 , mij ten harte genomen dus vandaag als eerste de bezaansmast geplaatst en deze voorzien van het want, 6 hoofdtouwen aan elke zijde:
4BEA0D34-A989-4BD0-AC66-1E7FE0D93CE0.jpeg


Alle drie de masten op rij:
D727A26C-3330-4D72-8063-B52BC685DC3D.jpeg


Vervolgens de bezaansstag gezet, volgens de handleiding moest deze onder de mars maar wat geknoopt worden, maar dat deed ik maar zoals gebruikelijk met de muis en een oog:
815D8826-B8B5-46F7-BD38-A97B67619AD1.jpeg


Aan het einde van de stag ook weer een oogsplits waar de talreep aan vastgeknoopt word:
67F0C2E5-D5E3-4F28-9B66-B25799B94FF2.jpeg

Het malletje op de foto is niet door mij gebruikt ..................

Hierboven kwam de bezaansborgstag (of loze bezaansstag), uiteraard op dezelfde wijze:
4825EFF0-61B6-42DB-8356-4B3786F3AFAE.jpeg


Beide stagen werden met een talreep verlengd en belegd door een oog in het dek achter de grote mast:
E61919D7-F263-4DFF-AA31-EBDBBAC58F81.jpeg


En dan kunnen we door met het want van de grote mast, het eerste paar is gezet:
92CF85D8-DE17-4A31-847B-0FEBCFF9E854.jpeg


Tis weer genoeg voor vandaag, de volgende keer weer verder met het groot want,

Tot dan,
Gr Koos
 
Laatst bewerkt:
Dus wie het weet mag het zeggen
Je hoeft niet alles te weten, als je maar weet in welke betrouwbare bron je het kan opzoeken. :)
Volgens de nauwgezette beschrijving van Longridge wordt de talie van de kruisstag inderdaad op een ring in het dek achter de grote mast belegd, de kruisstengestag gaat door een oog aan een touw net onder de grote mars, en wordt afgebonden aan een lus rond de grote mast, (in onze schaal) enkele cm onder de voorgaande lus met het oog. Op pagina's 13 en volgende van mijn verslag staan een paar foto's ter illustratie.
 
Er word hierboven geschreven dat de beide bezaan stagen worden verlengt met een 'talie' en waarschijnlijk weet iedereen wel wat hier bedoeld word. Dit zijn echter geen talies, maar talrepen.
Een talreep is in het algemeen een touwsjorring tussen twee ogen en in het bijzonder de verbinding tussen twee juffers, terwijl een talie een takel is die bestaat uit twee blokken met één of meerdere schijven waar een touw doorloopt. (het is maar een 'weetje' ;))
 
Er word hierboven geschreven dat de beide bezaan stagen worden verlengt met een 'talie' en waarschijnlijk weet iedereen wel wat hier bedoeld word. Dit zijn echter geen talies, maar talrepen.
Een talreep is in het algemeen een touwsjorring tussen twee ogen en in het bijzonder de verbinding tussen twee juffers, terwijl een talie een takel is die bestaat uit twee blokken met één of meerdere schijven waar een touw doorloopt. (het is maar een 'weetje' ;))
Dank je Piet, :thumbsup: het is inmiddels aangepast in de tekst..........
 
Mooi werk Koos, ze wordt prachtig hoor:rofl::rofl:
Dank je Peter :thumbsup:

Vandaag de wanttouwen van de grote mast aangebracht:
56D92CDC-B861-4673-9D63-4A9AAE1F1061.jpeg


De top van de grote mast:
C423970C-E7BF-44C5-8A14-123C1ABF865C.jpeg


En het totaal overzicht:
EC0A9182-863C-4B88-AEAC-2781A93BD1A4.jpeg


Het complete onderwant zit er nu op........... :yes:

En dit was voor dit jaar de laatste update, rest mij niet anders dan al diegene die dit verslag volgen, al diegene die daarbij regelmatig op de leuk knop rammen, al diegene die mij van de nodige positieve kritiek ;) bedienen, al diegene die mij supporteren via de PB, al diegene die dit verslag met raad en daad bijstaan, al diegene die regelmatig een of andere smiley posten, al diegene die denken "joh wat leuk, ik ga ook zoiets doen", al diegene die hier met veul plezier op het forum vertoeven en al diegene die ik vergeten ben, voor jullie en jullie dierbaren allemaal:
5D6C72F3-1F6D-425C-B66A-66E841ACEF6E.jpeg


Laten we er met zijn allen een mooi bouwjaar van maken,

Blijf allemaal gezond,
Gr Koos
 
Laatst bewerkt:
Koos ook jij en je familie de beste wensen voor het komende jaar.
(ondanks een goeie poging, de Vic net niet af gekregen dit jaar ;))
 
Phoe ….. ben ik een poosje niet op visite geweest ……. Gaatie al de lucht in.
En ook nog div. kleine details. Mooi hoor.
Op naar een constructief en gezond 2022, Koos.
Gr. Peter
 
Back
Top