Reddingboot Alida KNRM

Als ik zo inschat zal het volgas rond de 150 watt zijn aan warmte.
(2 x 500W motoren x 15%)
(1 liter water = 1 kg met 1 graad Celcius/Kelvin verhogen kost 4187 Joule = Watt/seconde)

Hoeveelheid warmte, arbeid, klopt, Joule.
Maar vermogen W, Watt is Joule per seconde, J/sec = W.
Benodigde tijd voor 1 graad voor 1 l water 4187J : 150 J/sec = 27,9sec.
Voor 100ml ca. 2,8 sec. voor één graad opwarming.
Henk
 
Laatst bewerkt:
Bedankt mannen voor de uitwerking van de temperatuur berekeningen.

Als ik dit zo lees zou ik het dus de eerste keer goed in de gaten moeten houden. 1 graden verwarming per 28 seconden is toch nog aardig wat (varend op volle kracht).

Voorlopig wil het het eerst een keer testen en zien hoe warm het geheeld echt gaat worden dus maar varen met een thermometer er in denk ik [emoji23][emoji23][emoji23].
 
Als ik zo inschat zal het volgas rond de 150 watt zijn aan warmte.
(2 x 500W motoren x 15%)
(1 liter water = 1 kg met 1 graad Celcius/Kelvin verhogen kost 4187 Joule = Watt/seconde)

Hoeveelheid warmte, arbeid, klopt, Joule.
Maar vermogen W, Watt is Joule per seconde, J/sec = W.
Benodigde tijd voor 1 graad voor 1 l water 4187J : 150 J/sec = 279sec.
Voor 100ml ca. 28 sec. voor één graad opwarming.
Henk
Ik kwam op 28 seconden uit voor 1000ml oftewel 1kg = 1 liter.
Echter het gaat hier om 500ml/cc.

Zal morgen eens kijken in mijn polytechnisch zakboek. Google is leuk, maar niet foutloos. Daar had ik deze waarden vandaan ;)

Ben benieuwd waar voor ons beiden de fout zit. Gevoelsmatig bij mij, aangezien u heel wat meer ervaring heeft met berekeningen m.b.t. warmte!


Desniettemin de conclusie is dat het in beide gevallen best wel warm kan gaan worden in het modelruim!

Zelf beschik ik over een zender met telemetrie en een temperatuursensor in de boot op de motor. Precies ter hoogte waar de kabels het motorhuis uit komen.
 
Je hebt gelijk, 28 sec voor 1 liter water met 1 graad C.
Sorry, mijn PC is bij de PC shop voor opwaardering naar Windows 11 en ik gebruikte een kleine zakjappanner, komma niet goed gezien.
Tekst aangepast.
Henk.
 
Je hebt gelijk, 28 sec voor 1 liter water met 1 graad C.
Sorry, mijn PC is bij de PC shop voor opwaardering naar Windows 11 en ik gebruikte een kleine zakjappanner, komma niet goed gezien.
Tekst aangepast.
Henk.
Geeft helemaal niks, juist enorm fijn dat meer mensen meekijken! ;)

Belangrijkste is dat we op deze manier inzicht geven in de kans op teveel warmte straks.
Overigens vraag ik mij af wat eerder de geest geeft bij teveel warm "koelwater": de magneten of de Esc's. Van de laatste heb ik er genoeg stuk gehad, motoren nog nooit (brushless, borstels genoeg verbrand)
 
Zo een krappe 9 min is inderdaad niet super lang. Wat mag ongeveer het maximale temperatuur van het water worden dan? Ligt deze grens bij ongeveer 40 graden of is dit ook al te hoog?
 
Iig onder de 50°C houden!
Overweeg de warmtewisselaar of directe waterkoeling.

Ik zou gaan voor het laatste, daar je zo het minste gewicht toevoegt aan het model wat de prestaties ten goede komt. Tevens is dit de minst complexe oplossing.

De motorbehuizing en koelmantel zijn van aluminium met daarin bronzen nippels. Dat zou geen problemen moeten opleveren met zee en brak water, mits je gewoon altijd alles doorspoeld met "zoet" water.
 
Laatst bewerkt:
Overweeg de warmtewisselaar

Een vergelijkbaar voorstel had ik gedaan in #4, zie https://www.modelbouwforum.nl/threads/reddingboot-alida-knrm.275089/page-4#post-4213041
Koelbuis onder het schip.
Nogmaals met aanvulling over vlakke vierkante buis : https://www.modelbouwforum.nl/threads/reddingboot-alida-knrm.275089/page-4#post-4213139
Bedenk, dat de koelwater circulatie pomp altijd draait, geeft ook de mogelijkheid om bij langzame vaart, weinig motorvermogen, de koelwatertemperatuur verder te verlagen.
De koelwatertemperatuur kan de door middel van telemetrie aflezen op een geschikte zender.
Maar het is aan de bouwer, wat hij gaat toepassen.
Groet. Henk
 
Ik had uw eerdere voorstel al gelezen. Bij veel niet planerende (zee)schepen is dit de manier hoe de motor te koelen.

Echter wat de topic starter al meldt, is dat je bij een planerende romp zo min mogelijk weerstand wilt hebben van de rompbodem. Geen uitstekende delen!

En maar liefst twee fantastische waterpompen zitten er al in!
De twee KMB 28 waterstraal aandrijvingen. Daarmee is een klein beetje "uitlaatwater" kanibaliseren uiterst eenvoudig (maar idd. zijn de hier gebruikte stuurbuizen erg krap. Toch heb ik het toegepast gezien met deze combinatie. OD 4/ID 3mm moet passen)

Vervolgens die twee slangetjes naar de warmtewisselaar sturen.
Maar nogmaals sluit die slangen direct aan op de motor en Esc. Bespaart een hoop gewicht en moeite.
 
Ik snap helemaal wat jullie bedoelen. Echter wil ik beslist geen zout water in mijn systeem hebben. Ookal zou je het goed spoelen is dit gewoon echt niet ideaal.

Een extra koeler zou eventueel nog kunnen, maar wil dit eerst eens testen.

Eerst nog zorgen dat de pomp blijft draaien. Het is een 9 volt circulatie pomp deze kan niet op de lipo accu's (11,1 volt) dus zal er een extra batterij inkomen.

Wordt vervolgd dus.
 
Aangezien ik beroepstechnisch het geluk heb gehad ooit op het Marsdiep te mogen werken, snap ik wel waar jij je zorgen over maakt. De waddenzee is de meest vruchtbare zee op aarde. De maritieme aangroei op werkelijk alles is nergens zo extreem als daar.
Herinner me nog 80mm ankerlijnen van nylon, die vol in de stroming toch meerdere malen de diameter hadden gekregen vanwege mosselen in slechts 6 maanden. De piek getijdestroming was daar 3,0 m/s. Kun je nagaan!
 
Bedoel je per minuut, 1,8km/uur?
Henk
Nee, 3,0 meter per seconde, oftewel ruim 10 km/uur.
Als je daar voor anker ligt dan vaart de boot letterlijk, blijft een apart gezicht. Dat doet dus ook niemand, behalve als je daar aan het werk bent ;)

We moesten toen met een multicat op positie blijven, die moest vrijwel volgas op een gegeven moment.

Ook rond de Zandmotor bij Kijkduin worden dergelijke snelheden gehaald, zeker met bepaalde windrichtingen.
 
Hallo allemaal

Heb nog wat dingen besteld om de Alida beter in bedwang te kunnen houden. Ik heb dit besteld een splitter. Hiermee wil ik proberen om 2 motoren gelijk aan te sturen met de zelfde snelheid. Dit om de snelheid te kunnen regelen op de rechter stick.
IMG_20220106_104425.jpeg


Alleen bedacht ik me kan dit wel wat ik bedacht heb. Aangezien 1 van de esc stroom geeft. Gaat dit nu niet tegen elkaar in werken? (note: van 1 esc is de rode draad los gekoppelt) of kan dit wel gewoon?

Mijn idee zou zijn dat het wel kan, maar wil dit toch even zeker weten voordat ik wat opblaas.
 
altijd 1 rood draadje los koppelen als je 2 regelaars gebruikt. Soms geeft het geen probleem en dan heb je veel geluk, meestal blaas je 1 van de 2 gewoon op.
 
Dat vinden sommige mensen een nadeel van borstelloze motoren.
Indien je er meer dan een toepast in een model, heb je voor iedere een eigen regelaar nodig.
Met de oude vertrouwde borstelmotoren volstaat en enkele Esc met voldoende capaciteit.

Dat gezegd, bij met name vliegtuigen heb ik weleens gezien dat relatieve lichte buitenlopers op een enkele Esc worden aanngesloten succesvol.

Zou dat met deze stromen niet willen proberen, maar technisch moet het kunnen met sensorloze borstelloze motoren.

En pas sowieso op dat je de maximale stroomsterkte afgifte voor de BEC (Battery Eliminating Circuit) van je Esc. niet overschrijd.
Dus ontvanger, maar met name de servo's, pompjes en verlichting e.d. moeten niet boven het maximale vermogen uitkomen.
Vaak is dit 2.0A, 3.0 of soms 5.0A

Ik heb zo weleens een Esc door laten branden.
Er bestaan losse UBEC's (namen kunnen verschillen) die de functie van stroomleverancier over nemen van je Esc. Dan moet je uit beide Esc's de rode draadjes los trekken.
 
Hallo Marc

Dit had ik al gedaan. Ik had hier al ervaaring mee bij een vorige boot (hardleers dus koste me 2 esc [emoji51]) dus dit had ik goed in mijn achterhoofd geslagen.

Maar omdat ik nu de bedienings draden samen voeg vroeg ik me het af of dat eigelijk zonder problemen kon. Dus vandaar de vraag. Maar zoals ik het begrijp kan dat prima zolang er maar 1 esc stroom geeft aan de ontvanger.
altijd 1 rood draadje los koppelen als je 2 regelaars gebruikt. Soms geeft het geen probleem en dan heb je veel geluk, meestal blaas je 1 van de 2 gewoon op.
 
He, zo'n kabeltje gebruik ik ook, alleen andere kleur, andere leverancier.

SAM_3901verkleind.jpg


Dit kabeltje gebruik ik om 2 servo's op één kanaal te koppelen.
Het is een mooi soepel kabeltje, draad doorsnede 0,14mm2.
Ik verwacht, dat deze niet geschikt is voor motorstromen.
Verder, motoren hebben geen servo stekkers.
Henk.
 
Back
Top