Bouw Liebherr telescoopkraan LTM 11200-9.1 schaal 1:16

Hallo Richard,
Bedankt voor de complimenten en de positieve reactie op mijn project, je adviezen neem ik graag mee in het project je kunt altijd van elkaar leren. Ik heb jouw project van de LR 1750 ook altijd gevolgd en daar al diverse ideeën in opgedaan voor bijvoorbeeld de bouw van de draaikrans en en de detaillering van de vakwerkdelen met de nodige hulpstukken. Helaas was je topic op de site van de "Bouwmachines" niet meer te vinden.

Het op schaal hijsen met de LTM is niet mijn intentie, als de kraan rond 30 a 40 kg kan tillen ben ik al heel tevreden, het gaat mij meer om alle acties uit te kunnen voeren zoals bij de 1:1 kraan, zover het mogelijk is, om het in te bouwen, en het is aan te sturen.
In gedachte heb ik de hele kraan al gebouwd en ben ik al aan het vooruit denken hoe ik het een en ander ga aandrijven, het ophijsen van de contragewichten is een zo'n project waar je met het ontwerp van de super structure al rekening mee moet houden met de beschikbare ruimte.

Het project ligt nu even stil maar het ontwerp gaat gewoon door, ik heb inmiddels bij de 1:1 kraan bij de firma Van Marwijk foto's en maten mogen nemen van de bovenbouw en dat geeft veel duidelijkheid hoe de kraan is opgebouwd. In werkelijkheid zie je toch meer dan alleen van foto's, en uiteraard met de goede uitleg van de machinist Henny, waarvoor dank.

Richard dat lijkt mij toch wel een geweldige uitdaging samen een tandemhijs uit te voeren, dat wordt de kers op de taart.


Hierbij een paar foto's van de meetsessie bij van Marwijk.

20210925_101924.jpg

Een van de twee hydraulische cilinder die de ballastgewichten omhoog hijsen met een maximum gewicht van 202 ton.

20210925_103841.jpg

De draaikrans zit met 300 bouten op het frame gemonteerd. ( ik heb ze niet geteld )

20210925_104325.jpg

De telescoopcilinders hebben een doorsnede van 60 cm en wegen 4 ton per stuk.
20210925_104751.jpg

De draaipunten van de telescoop giek en hydraulisch aansluitingen en met op de voorgrond de hulplier om de kabels in te scheren.
20210925_105221.jpg

Een van de twee lieren welke met een pen verbinding vast zitten in het frame en deze zijn dus uitneembaar. De handels links en rechts met het rode stukje is om de pennen te bedienen om de ballastplaat met contragewichten vast te zetten.

Wordt vervolgd
Groet Leo.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Leo,

De kraan van Van Marwijk is volgens mij de tweede die de fabriek geleverd heeft. Was in 2008. Ze hebben de kraan toen opgebouwd in Alphen aan de Rijn met een grote feesttent ernaast. Ik ben toen met mijn vader nog wezen kijken.

Heb toen ook in de cabine gezeten, is meer een computerhok, niet te vergelijken met de hendels van vroeger!
Ze hebben wel moeite om die kraan in te zetten, hij staat vaak op de werf. Het is ongelofelijk veel werk om op te bouwen en af te breken, eigenlijk niet veel sneller als een vakwerkraan.

Ze zijn bij Van Marwijk volgens mij altijd wel behulpzaam als je foto’s wil maken en er staat vaak materieel langs de kant van de weg waar je zo omheen kunt wandelen voor foto’s.
 
Supergreenpin 2 schreef:
Als je niet de intentie hebt om de kraan op schaal te laten hijsen.
/quote]


Hallo Leo,

Wat een beest van een telescoopkraan wordt het, (Volvo) petje af voor jou bouwkunsten.
VOLVO PET.02.jpg

Geweldig zoals jij alle details na bouwt, echt SUPER !
SMILEY APPLAUS KLEIN.gif SMILEY APPLAUS KLEIN.gif


Leo Broers schreef:

Het op schaal hijsen met de LTM is niet mijn intentie, als de kraan rond 30 a 40 kg kan tillen ben ik al heel tevreden, het gaat mij meer om alle acties uit te kunnen voeren zoals bij de 1:1 kraan, zover het mogelijk is, om het in te bouwen, en het is aan te sturen.

30 tot 40 kg is best een respectabel hijsgewicht.

Ik kan me voorstellen dat je niet het hijsgewicht in de 1:16 wil nastreven, want dit zou betekenen dat het hijsgewicht op 6,25 cm afstand (1 meter afstand in de 1:1) ) 292 ,96 kg is/moet zijn.
Dit is eigenlijk niet te realiseren om 292 kg te hijsen, want dan wordt het gewicht van jou kraan zelf mogelijk 250 tot 300 kg of meer.
Dit is niet te vervoeren/te hanteren.
Mijn CAT D 10 T bulldozer weegt 36 kg, dit is al lastig om te vervoeren en in en uit de auto te tillen. 41 kg met transportkist.
 
Stoomertje bedankt voor de reactie, ik ben blij dat je vertrouwen in mijn project hebt.

William ook bedankt voor de reactie, de kraan is inderdaad van het bouwjaar 2008 en is een van de eerste machines die zijn afgeleverd en volledig door de fabriek zijn gemaakt. Bij de kranen van latere bouwjaren wordt veel werk uitbesteed en worden alleen geassembleerd in Ehingen
Inderdaad stond het materieel langs de openbare weg, als je op het adres van Van Marwijk naar Google Streetview kijkt zie je het nog staan, maar dat zal wel over zijn er is namelijk een nieuw bedrijfspand aan de overkant neergezet, de telescoopgiek met de rest van het materieel ligt in opslag in Alpen aan de Rijn.
20210925_101246.jpg

Welk nummer nou de versie is durf ik niet zeker te zeggen maar ik dacht van de 3.
20210925_101617.jpg

De cockpit van de machinist voor het hijswerk.

Maarten ik blijf graag onafhankelijk in mijn keuze wat de kleuren en wat het logo moet worden, misschien wordt het wel mijn eigen logo.:)

Marceline ook bedankt voor het compliment.:bye:

Pieter ook bedankt voor het compliment, inderdaad dat wordt allemaal veel te zwaar om al dat gewicht te kunnen verplaatsen er blijft namelijk veel handwerk over om de kraan te laten werken, en volgens de ARBO mag je maximaal maar 25 kg tillen :koud: in goede omstandigheden, en we worden wel ouder maar niet gauwer:jan:. Kan straks wel even mooi jouw Cat D10 op je dieplader zetten.;)

Groet Leo
 
Pieter ook bedankt voor het compliment, inderdaad dat wordt allemaal veel te zwaar om al dat gewicht te kunnen verplaatsen er blijft namelijk veel handwerk over om de kraan te laten werken, en volgens de ARBO mag je maximaal maar 25 kg tillen :koud: in goede omstandigheden, en we worden wel ouder maar niet gauwer:jan:. Kan straks wel even mooi jouw Cat D10 op je dieplader zetten.;)

Groet Leo

Hallo Leo,

Jij, als zelfstandig ondernemer, (werkgever) hoef jij je niet te houden aan de ARBO wet.
SMILEY KNIPOOG - kopie.jpg


Je bent toch nog een jonge "kerel" ?
SMILEY LACHEN - kopie.jpg
SMILEY LACHEN - kopie.jpg



Alleen voor (werknemers) de medewerkers, geldt de ARBO wet.
Of jou AOV moet een bepaling hebben opgenomen in de voorwaarden, die gelijk is aan de ARBO wet.

Euh, dat zou kunnen, als de CAT D 10 T niet zelf meer kan functioneren/defect is.

Maar dit is wel op het randje hé, qua hijsvermogen.
Bovendien komt er nog een nieuw breder schuifblad/bord aan, wat ongeveer 5 a 6 kg gaat wegen.

Nu is het zo, als ik een CAT D 10 T of een CAT D 11 T (1:1) moet vervoeren, voor mijn schoonzoon, wordt altijd het schuifblad/bord gedemonteerd en op het achterdek gelegd.
En moet bij de CAT D 11 T ook de cabine eraf in verband met de hoogte.
(cabine apart vervoeren op Semi-dieplader)

Het zou wel heel gaaf zijn om dit een keer te doen op een rij-demo.
SMILEY  OKAY - kopie.jpg


Maar .................de Goldhofer dieplader is nog lang niet klaar hoor.
Duurt nog wel 2 a 2.5 jaar, voordat de Goldhofer dieplader operationeel is.
 
30 tot 40 kg is best een respectabel hijsgewicht.

Ik kan me voorstellen dat je niet het hijsgewicht in de 1:16 wil nastreven, want dit zou betekenen dat het hijsgewicht op 6,25 cm afstand (1 meter afstand in de 1:1) ) 292 ,96 kg is/moet zijn.
Dit is eigenlijk niet te realiseren om 292 kg te hijsen, want dan wordt het gewicht van jou kraan zelf mogelijk 250 tot 300 kg of meer.

Beste Piet,
Als er gesproken wordt over test hijsen, wil dat niet per definitie zeggen dat je het maximale gewicht moet hijsen, doe mij een lol en laat die gedachten varen.
Bij Liebherr doen ze ook testgewichten gebruiken van 1 ton of 500kg het gaat dan om de configuratie van de kraan en de daarbij behorende ballast en stempelbasis.
En even voor jou beeldvorming alleen het prototype van telescoopkranen trekken ze bij mijn weten 1x tot het maximum met een speciaal hijsframe ivm de kleine vlucht.
Bij rupskranen is dat niet aan de orde omdat die een grotere minimale vlucht hebben, hier kan een normaal testgewicht gebruikt worden.

Sorry Leo, maar dit zat mij even dwars.
Jij zei in jou reactie dat mijn topic op het bouwmachineforum weg was?
Die staat er nog gewoon, alleen heb ik een hele poos niets te melden gehad ivm werk en er werd ook niet gereageerd door andere. Ja dan schuif je langzaam naar onder in de lijst, maar we zijn niet weg geweest.

Groeten Richard
 
Beste Piet,
Als er gesproken wordt over test hijsen, wil dat niet per definitie zeggen dat je het maximale gewicht moet hijsen, doe mij een lol en laat die gedachten varen.
Bij Liebherr doen ze ook testgewichten gebruiken van 1 ton of 500kg het gaat dan om de configuratie van de kraan en de daarbij behorende ballast en stempelbasis.
En even voor jou beeldvorming alleen het prototype van telescoopkranen trekken ze bij mijn weten 1x tot het maximum met een speciaal hijsframe ivm de kleine vlucht.
Bij rupskranen is dat niet aan de orde omdat die een grotere minimale vlucht hebben, hier kan een normaal testgewicht gebruikt worden.

Groeten Richard

Hallo Leo,
Nog even Off topic :

Hallo Richard,

Ik had alleen omgerekend wat het hijsgewicht zou zijn als je uitgaat van de 1:1 telescoopkraan van 1200 ton.
1200 ton : gedeeld door de schaal 1:16 (16³ ) = 292 kg.
Ik heb ook geschreven dat het niet haalbaar is om een telescoopkraan te bouwen in de schaal 1:16, die 292 kg kan hijsen.
Ook aangegeven dat een hijsvermogen van 35 a 40 kg een mooi resultaat is.
Hoe dit berekend of uitgevoerd bij 1:1 telescoopkranen heb ik niet gesproken/geschreven, want daar weet ik niets vanaf.
Hoe het hijsvermogen van telescoopkranen worden berekend, hoe dit wordt uitgevoerd met testgewichten, weet ik niet, dit is mij niet bekend.
Ik weet ook wel dat een 1200 tons telescoopkraan een gegeven is, hoe dit echt berekend wordt, weet ik niets van.
En ja, wanneer tilt een 1200 tons telescoopkraan daadwerkelijk 1200 ton ?

Het ging mij alleen om de omrekening naar de schaal 1:16
Als ik door mijn schrijven verwarring heb gezaaid of onwaarheden heb op geschreven, hiervoor mijn excuses, dit was echt niet mijn bedoeling.
 
Van de week nog wat tijd gevonden om de cilinders voor het spreiden van de stempelarmen verder af te maken.

20211013_154223.jpg

De cilinderdeksels bij de originele cilinders hebben twee gaten in de kop waarmee ze met een speciale sleutel gemonteerd en
gedemonteerd kunnen worden. Hier een hulpstukje op de CNC om deze gaten met een freesje van1,5 mm in de kop te frezen.

20211013_154450.jpg

En de sleutel met pennetjes van 2 mm past perfect.

20211013_154857.jpg

De cilinders kunnen afgemonteerd worden.

20211013_160948.jpg

Op de cilinders de retourleiding gemonteerd en het aansluitblok voor de hydraulische slangen en ook de hijsogen om de cilinder te kunnen wisselen.

terlinden11200_10.jpg
Hierbij een plaatje van de spreidcilinders van de 1:1 kraan

Wordt vervolgd
groet Leo.
 
Cor bedankt voor het compliment, voor mij is het wel bekend waar de cilinders zitten maar dit maakt het voor de lezer wat duidelijker en het is ook mooi te vergelijken.

Pieter ook bedankt voor het compliment, het is elke keer weer de vraag hoever ga je met de detaillering:koud:

Alle LEUK aanklikkers ook weer bedankt voor de reacties.:bye:

Hierbij nog wat foto's van de cilinders gemonteerd op de onderwagen.
20211017_210840.jpg

De hoofdsteun aan het frame krijgt nog meer plaatwerk zoals het origineel.

20211017_210856.jpg



20211017_210920.jpg


20211017_210931.jpg

Vandaag de eerste stuur servo aan achterzijde gemonteerd tussen de assen maar daar kom ik nog op terug.

20211017_211043.jpg

Voldoende slaglengte in de cilinders.

20211017_211151.jpg



20211017_211218.jpg

Ik ben zeer tevreden hoe dit er nu uitziet.

20211017_211502.jpg

Wel handig die stempelcilinders, zo wordt mooi de vering en de banden ontlast in de parkeerstand .

Wordt vervolgd
Groet Leo.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Leo,

Geweldig, wat een modelbouw vakwerk, echt modelbouwkunst met een grote K
Wat een detaillering, echt Super.
Hier mag je zeker tevreden mee zijn.
SMILEY APPLAUS KLEIN.gif
SMILEY APPLAUS KLEIN.gif


Nu zie je pas hoe groot de Liebherr LTM 11200-9 wordt op de laatste foto.

Echt een beest van een telescoopkraan wordt het.

Ik ben echt benieuwd naar het eindresultaat, al zal dat nog enige tijd gaan duren.
 
Wow, dacht bij de eerste foto dat die dan weer van de 1:1 was..... tjeempie wat een mooi ding zeg! Ik heb er verder niet zoveel verstand van hoe het in het echt allemaal is dus kan je niet echt feedback geven maar vind dit toch wel echt erg mooi werk dat metaal bewerken. Heb ik altijd van kunnen genieten! Vakwerk vind ik het.

Ik zal er heel af en toe dus een nietszeggend compliment tussendoor doen net als bij de andere metaal en styreen helden hier op het forum. Wat missen die Facebookers toch veel he!
 
Pieter, bedankt voor het compliment, ja met modelbouw moet je geduld hebben, als je dat niet hebt kan je beter een andere hobby gaan zoeken.

Luchard ook bedankt voor het compliment, ja dat is zeker handig ook om de aandrijving te testen op snelheid en het schakelen.

Rolf ook bedankt voor het compliment. Goed dat de kraan nog niet in de zelfde kleur staat als de kraan op de foto dan had je nog beter moeten kijken om het verschil te zien.;)

Hierbij alvast een paar plaatjes van het volgende project van de kraan

De stempelplaten.

Stempelvoet  onderdelen..jpg

Samenstelling en onderdelen voor de vier voetplaten.

20100410dsc04303-.jpg

Zo ziet dat eruit bij de 1:1 stempelplaat, deze kan gekoppeld worden met twist-locks aan de groter voetplaat zodat je kan rijden met volle bestempeling.
De stempelplaat bestaat uit een boven gedeelte wat kan schuiven op het onderste gedeelte om de stempelpoten iets beweging te geven bij het zwenken
van de bovenwagen.


20211019_121959.jpg

Hierbij een gedeelte van de benodigde onderdelen om de stempelplaten te maken. Hier onder zie je de vergrendeling om de stempelplaat aan de
stempelpoot te koppelen.

20211019_122133.jpg

Als borging komen er 3mm pennen in met twee vlakke kantjes zodat je de vergrendeling dicht kan schuiven en met een kwartslag van de pennen zijn de vergrendelingen geborgd.

20211019_202543.jpg

Hier met bovenplaat om de krachten van de vergrendeling op te vangen. Dit wordt weer aan de verdeelplaat gesoldeerd maar die moet ik nog frezen.

Wordt vervolgd
Groet Leo.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Leo,


Het wordt steeds mooier, wat een details zeg.
Smiley  2 Dikke duimen - TOP  KLEIN.jpg


De telescoopkraan straks gespoten is, is deze niet van de echte telescoopkraan (1:1) te onderscheiden.

P.S.
Er zit inmiddels al voor een kapitaal aan messing aan de telescoopkraan.
Het messing wordt steeds duurder, bijna de goudprijs.
Smiley verdrietig Klein.png

Weegt de kleine stempelplaat alleen al 270 kg ?
Dit is dus met de hand niet te tillen.
Of is dit inclusief de grote stempelplaat ?
 
Back
Top