Bouw Liebherr telescoopkraan LTM 11200-9.1 schaal 1:16

Alle Leuk aanklikkers ook weer bedankt voor de reactie.

Pieter bedankt voor het compliment,

Cor ook bedankt voor het compliment.
Zonder CNC machine was ik dit project niet begonnen, dan zijn veel onderdelen niet te realiseren zoals je ze nu maakt en ontwerpt en dan krijg je een resultaat waar je niet blij van wordt.

Charlotte ook bedankt voor het compliment.
Groet Leo
 
Laatst bewerkt:
Zonder CNC machine was ik dit project niet begonnen, dan zijn veel onderdelen niet te realiseren zoals je ze nu maakt en ontwerpt en dan krijg je een resultaat waar je niet blij van wordt.


Groet Leo
Hallo Leo,

Niets is onmogelijk.
Ik heb geen CNC machines, toch kan ik in principe alles nabouwen, wat ik wil nabouwen met de machines en handgereedschappen die ik bezit.

Alleen je moet niet vragen hoelang het soms duurt om iets na te bouwen.
Soms ook overmaken, omdat ik niet tevreden ben over het eindresultaat.
Zeker als het om de details gaat, dan neemt dit heel veel tijd in beslag, maar het lukt mij toch ieder keer weer om kleinste details na te bouwen.
Zoals ik bij de Goldhofer dieplader alles in 8, 16 en 32 voud moet maken.

Dan zou een CNC freesmachine heel handig zijn, maar ja, ik kan zelf geen programma's schrijven om de CNC freesmachine van informatie te voorzien/te programmeren, zodat deze de werkstukken/onderdelen kan uitfrezen.
Dit geldt uiteraard ook voor een CNC draaibank.

En ja, normaal als ik iets bouw, hoef ik vaak niet zoveel dezelfde onderdelen te maken/bouwen als bij de Goldhofer dieplader.
De Goldhofer dieplader is echt een groot project, wat zeker 4 tot 5 jaar in beslag zal nemen.
Tja, bovendien moet je heel veel geduld hebben, dat het project zo lang gaat duren.
En ik heb heel veel geduld., ook als het niet direct lukt, of niet het resultaat oplevert wat ik er van verwacht.
Dan is het : "Uithuilen en opnieuw beginnen"

Mijn vrouw zegt altijd : Je bent maar een "Prutser"
Misschien heeft ze wel gelijk.

P.S.
En ja, jouw project is echt een MEGA project.
Ik heb veel respect voor jouw bouwkunsten.
Smiley  2 Dikke duimen - TOP  KLEIN.jpg


Ik ben echt benieuwd naar het eindresultaat, maar ik zal nog wel even geduld moeten hebben.
 
Vervolg met montage van de stuurservo's

Inmiddels geïnvesteerd in een radiografische besturing voor mijn kraan, voordat ik die aangeschaft heb, heb ik me eerst laten voorlichten door Alwin van Wetronic wat de mogelijkheden zijn en wat ik daar allemaal voor nodig heb.
Ik ben daar behoorlijk wijzer van geworden en heb in eerste instantie voorlopig de spullen aangeschaft om de onderwagen te kunnen bedienen, de rest volgt later
Het is de MC28 geworden van Graupner met 16 kanalen en een Beier SFR1 en een 16 kanaal ontvanger, die ga ik gebruiken voor het rijden en sturen van de onderwagen en het aansturen van de 10 motoren voor het afstempelen.
Bij het afstempelen hou ik de keus om het radiografisch te doen en met het bedieningspaneel voor lokale bediening met verlengkabel, dus niet op het onderstel.

20211017_121038.png

Uitslag gemaakt voor montage van de servo aan de voorzijde en de achterzijde.
De voorste 5 assen stuur ik aan met een servo en de achterste 4 assen ook met een servo die gekoppeld zijn.
20211017_143915.png

De montageplaat van de achterste servo die tussen de achterassen is gepositioneerd maar uiteindelijk had ik te kort slag met de gleuf die ik in de plaat had gemaakt.

20211017_163019.png

Een stuk eraf gehaald en steun gezocht naar de de dwars traverse in het chassis met een stukje pijp.

20211017_163029.png

Wat de grondspeling betreft moet het net gaan lukken, in ieder geval zit de gaffel en de stuurstang mooi in lijn.

20211119_211210.png

De servo voor de voorste groep assen komt gedeeltelijk in de cabine, helaas moet de chauffeur iets comfort inleveren.

20211119_211219.png

De stuurstang heeft een paar bochten, dus een zwaardere stuurstang gemaakt van 4mm buis
De bedrading van de week aangepast voor radiografische bediening door diodes over de eindschakelaars te plaatsen daardoor heb ik veel minder bedrading nodig,
Van de veertig draden zijn er nog maar twintig over, maar moest wel daarvoor alles over nieuw bedraden.
Inmiddels ook begonnen met de steunen voor de bordessen zoals je op de foto kan zien.

20211112_151809.png

Onderdelen voor de steunen van de bordessen en spatborden.

20211112_170658.png

De soldeer opstelling om de voetplaat te solderen.

20211112_201913.png

De steunen gereed.

wordt vervolgd.
Goet Leo.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Leo,

Weer een mooi stukje Modelbouw vakwerk.
SMILEY KLAPPEN.gif

Vraagje :
Zijn de 2 Savox stuurservo's wel sterk genoeg om de 5 en de 4 stuurassen aan te sturen ?
Gezien het totale gewicht van de telescoopkraan, als deze geheel afgebouwd is.

Ik ben heel benieuwd of het gaat lukken met deze stuurservo's om de telescoopkraan te kunnen sturen.
 
Henk bedank voor het compliment.

Pieter ook bedankt voor het compliment.
Jou vraag is voor mij ook nog een vraag , ik heb dat niet uitgeprobeerd, ik heb al wel een proefrondje gereden in de huiskamer en dat was geen probleem maar met ballast erop heb ik nog niet uitgeprobeerd.
Deze servo kan 46kg leveren en heb ik op advies aangeschaft en gemonteerd en de tijd zal het leren of hij sterk genoeg is, zo niet dan gaan we er wel weer een oplossing voor vinden.
Ik heb er wel vertrouwen in, alle fusees zijn gelagerd en het draaipunt heb ik zo dicht mogelijk bij het hart van de band gebracht voor zo weinig mogelijk weerstand bij het sturen.


Groet Leo.
 
Laatst bewerkt:
Voortgang bordessen

20100410dsc04345-.png

Hierbij een plaatje van de aluminium omlijsting van de bordessen met kunststof verbindingsstukken op de hoeken bij de 1:1 kraan.
Het trappetje is voor de machinist om bij de brandstoftank te komen om af te tanken. ( de schuine pijp omhoog)
20211124_135707.png

Ik gebruik ongelijkzijdig koker van 8 x4mm en voor de hoeken heb ik verbindingsstukken gemaakt.
Dat was even puzzelen om zes zijden te bewerken met een keer inspannen van het werkstuk.

20211124_162927.png

Hierbij kwam de handmatige bediende vierde as weer goed van pas .

20211124_141500.png

De eerste exemplaren nog met de steekbeitel op de draaibank eraf gestoken, later het programma zo aangepast dat alle bewerkingen achter elkaar uitgevoerd konden worden, ook het afsteken.

20211124_163015.png

Het resultaat met een goede klem passing in de koker van 8x4

20211126_134327.png

In de koker gleufjes gefreesd van 1 mm zodat die over de steunen geschoven kunnen worden.

20211126_134342.png

Mooie passing om te kijken of alles past en op later moment gesoldeerd te worden.
Extra gaten met 2mm draad in de steunen gemaakt voor de beplating vast te zetten.

20211126_165155.png

Alle zij profielen op maat gemaakt en in elkaar gezet, het moet nog worden gesoldeerd.

20211126_165210.png

Achterzijde nog niet helemaal gereed er moeten nog 4 dwarsstukken geplaatst worden, maar moet er eerst nog een paar verbindingsstukken bij maken.

20211126_165043.png

Om een beeld te krijgen hoeveel ruimte ik heb voor de elektronica de cabine en de zijbeplating van karton gemaakt.
Geeft ook weer hoe groot alles wordt.
Ben ook nog aan het twijfelen of ik de cabine van messing maak of van polystyreen, ik zie hier op het forum hele mooie resultaten met polystyreen.
Maar net als Pieter ben ik ook een messingman, daar kan ik veel beter mee uit de voeten, maar met messing is het gewicht is ook wel weer een probleem.

Wordt vervolgd
Groet Leo.
 
Laatst bewerkt:
Dank je Cor voor het compliment.
Het is inderdaad wel erg in het detail maar ik had een proefstukje gemaakt met 90 graden er uitgenomen en gebogen maar daar was ik niet tevreden over, ik kon niet de goede ronding erin aanbrengen.
Buiten dat het model maken een hele uitdaging is, vind ik het ook elke keer weer een uitdaging de CNC machine onderdelen te laten maken die je anders niet kan maken of niet eens op idee komt om ze te maken..
Door hoekstukken te gebruiken heb ik alleen maar de koker op maat te zagen en je hebt alles perfect op maat.

Groet Leo.
 
Alle LEUK aanklikkers weer bedankt voor de reactie.

Marceline bedankt voor het compliment:bye:

Maarten bedankt voor het compliment. :thumbsup:

Charlotte bedankt voor het compliment.:bye:

Sander bedankt voor het compliment.:thumbsup:

Pieter ook bedankt voor het compliment .:thumbsup:

Groet Leo.
 
Trap en geleiding achterzijde onderwagen

Bordessen en spatborden wacht nog op onderdelen.

20100410dsc04279-.jpg

Hierbij een foto van de 1:1 kraan ( ik zoek nog dit type achterlichten heeft iemand ze nog liggen en wil ze van de hand doen of ruilen tegen moderne achterlichten?)

Om de ballast aan de achterzijde van de kraan omhoog te hijsen kan je de spatborden omhoog klappen en zit er een geleiding om beschadiging van de trap te voorkomen.
Achterzijde met blauwe man.jpg


Alle onderdelen uitgetekend en kwam erachter dat het chassis iets te lang was, en heb dit dus ingekort, ook moest de achterste veercilnder iets naar voren verplaatst worden.
Het blauw mannetje kwam ook nog even bij mijn tekenwerk kijken en hij had verder weinig opmerkingen of commentaar.

Hierbij een link naar een filmpje waar ze via de achterzijde de ballast laten zakken ( op 6 min. in het filmpje)


Trekblak en schetsplaat.jpg

Het freesplan voor de onderdelen van de trekbalk met wat schetsplaten voor de geleiding .

20211201_201540.jpg

De onderdelen en met de trekbalk al gebogen.

20211202_132710.jpg

De trekbalk met schetsplaten voor geleiding en steunen voor de spatborden.


20211202_132725.jpg

Achterzijde trekbalk

20211203_180039.jpg

Trekbalk gemonteerd in het ingekorte chassis en de veercilinders 4mm naar voren verplaatst.

wordt vervolgd.
Groet Leo.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Leo,

In het filmpje zie je pas hoe groot deze Liebherr LTM 11200-9.1 kraan is, echt een "Bakbeest"
Je hebt toch wel heel veel gemak van jou CNC freesmachine.

Dit soort onderdelen moet ik allemaal handmatig maken, uitzagen en op de confessionele manier frezen.
Hier gaat heel veel tijd in zitten.

Wat ik jammer vind is dat jij inbusbouten gebruikt, in plaats van bouten met zeskante kop.
Dit ziet er minder realistisch uit.
Is dit een bewuste keuze dat je inbusbouten gebruikt ?

De traverse ziet er weer geweldig strak uit.

Wederom het (Volvo) petje af voor jouw bouwkunsten.
VOLVO PET.02.jpg

Vraagje :

Heb je al geëxperimenteerd met het Blaster straal spuitpistool ?
 
Back
Top