BLUENOSE van YUANQING, schaal 1:72, Plank on Frame

Van wat latjes uit mijn voorraad begonnen met de ‘clamps’ in het lage voordek.
Net als de rest dry-fit met wat klemmen vastgezet:
237 Clamp.jpg


In het pakket de dek balken opgezocht. In tegenstelling tot de gelaserde voorgaande delen, zijn deze CNC gefreesd. Phoe, even geen laser kool!
238 DBeams.jpg


Omdat de dek balken ingekort moeten worden en de afschuining aan de zijkant van de ‘clamp’ moeten krijgen, van wat andere latjes uit mijn voorraad een pas lat gemaakt:
239 DBeams.jpg

En als ik verder naar voren werk, kan ik deze steeds een stukje inkorten en hergebruiken.
Op de pas lat en de dek balk het midden gemarkeerd, op elkaar gelegd en de zijkanten afgetekend:
240 DBeams.jpg


Nu kon ik mijn onlangs aangeschafte Japanse Kataba zaag in gebruik nemen.
Kataba.jpg

Lengte 225 mm, zaagsnede 0.4 mm, 21 tpi.
241 JSaw.jpg

Dan zal misschien de vraag zijn: “Waarom zo’n grote zaag voor zulke kleine balkjes?”
Het voordeel van de lengte en breedte van het zaagblad is dat je nu heel duidelijk de beide te zagen hoeken in het zicht hebt en lange halen kan maken. En de tanden staan ‘op trek’, in tegenstelling tot de bij ons gebruikelijk zagen die ‘op duw’ staan. Dat duwen zou bij de Japanse zaag niet gaan, want het blad is heel flexibel. en het geeft een hele strakke zaagsnede. (En mogelijk ga ik de zaag later gebruiken voor groter werk.)

De dek balken 1, 12, 18 en 26 pas gemaakt:
242 DBeams.jpg

Een puntje om op te letten: dek balk 1 komt voor spant 2! Als je dus op de mal de spanten hebt genummerd, dan is een foutje snel gemaakt. Dus maar dubbel genummerd.
Ook dry-fit en geklemd tussen de ‘clamps’.
Zo ziet het er van de buitenzijde uit:
243 DBeams.jpg

Als de clamps later definitief ga bevestigen, dan zet ik ze van binnen uit met nageltjes vast op de spanten.
De dek balken zet ik dan weer vanaf de buitenzijde door de 'clamp' heen met een nageltje vast.

Nu kan ik de rest van het voordek vol gaan leggen.
Voorlopig heb ik niet voldoende klemmen voor de ‘clamps’ op het achterdek. Maar ik ben nog wel even bezig met het voordek en hoop ik dat ondertussen mijn bestelde hout toch eens binnen komt.

Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Kolderstok heeft een klein model in het programma:)
Niet het hele kleine zaagje, maar echt een Japanse zaag, ca. 20 cm groot
Da’s een mooie maat zaag, Hans.
Ik ben er zeer tevreden over, zaagt o.a. moeiteloos door massief eiken,
Bekijk bijlage 451521
(het bekleden met garen is een eigen initiatief)
Helemaal top, Piet. Mooi om te zien dat er bij meerdere eentje in gebruik is.
Gr. Peter
 
Het voordeel van het bijhouden van een verslag is dat je nadenkt over de tekst en de foto’s en naderhand je post nog eens na leest.
Door de 4 pas gemaakte dek balken realiseerde ik mij dat ik de hoogte van de ‘clamp’ over de hele lengte kon aftekenen en bijwerken:
244 Clamps.jpg


Met nu een bijna vlakke aansluiting aan de bovenzijde:
245 Clamps.jpg

En ook vastgezet met nageltjes.
Als alle balken aangebracht zijn, schuur ik het laatste beetje vlak.

Ondertussen op internet een andere winkel gevonden die wat latjes had waar ik al een poosje op zat te wachten. Hen gebeld voor de voorraad, deze besteld en de volgende dag had ik ze al in huis.
Dus kon ik eindelijk beginnen met de binnen wandbekleding van de romp.
Daarbij ben ik uitgegaan van de aanwijzingen op de tekening in The Saga, waarbij is vermeld:
‘Ceiling, continued to 3’ from sister keelsons.” Dus een opening langs het zaadhout.
Omgerekend naar 1:72 is dat ongeveer 12 mm.

Begonnen met het eerste stuk onder de middels vloer:
246 Floor.jpg

Als de vloerbalken zijn aangebracht, kan ik het stuk daarboven doen.
Nog even voor de duidelijkheid: bij dit model wordt volgens de handleiding de bakboord zijde volledig bekleed en afgewerkt. De stuurboord zijde blijft open om de spanten- en balken constructie zichtbaar te houden. Alleen de bekleding van de binnenzijde van de spanten staat weer niet in de handleiding.

De bekleding onder de voorste vloer:
247 Floor.jpg

Hier heb ik hem wel tot aan de het zaadhout dicht gemaakt omdat dit ook als opslag werd gebruikt.

Beide stukken bekleding:
248 Floor.jpg

De bekleding van het bovenste middenstuk sluit later aan op de het stuk aan de voorzijde. Maar eerst de vloerbalken en daarop de vloer, want dan weet ik hoe ik de aansluiting tussen vloer en wandbekleding maak.

Nu eerst bekijken welke delen ik de 1e beschermlaag moet geven voordat ik de vloerbalken voor de beneden vloeren definitief kan bevestigen. En waar ik dan niet meer bij kan.

Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Een rede waarom de binnen bekleding niet doorloopt tot aan het zaadhout is het aanbrengen van de ballast. Het is bekend dat de ballast op de originele BN bestond uit afvalstukken gietijzer.

Voor die ballast gebruik ik de bewaarde afgeknipte kopjes van de spijkertjes die ik ook gebruik voor de nageltjes.
De ruimte tussen 3 spanten aan de binnen en buitenzijde afgeplakt met tape die naderhand geen lijmresten achter laat.
Een bundel spijkerkopjes gemengd met lijm en deze in de ruimtes gewerkt:
249 Balast.jpg

Deze lijm gebruik ik. Die adviseerde iemand op het SoS. Nat is hij wit maar droogt transparant op:
253 Lijm.jpg


Na het verwijderen van de tape kwam dit tevoorschijn:
250 Balast.jpg

Het ligt mooi vlak langs de spanten:
251 Balast.jpg

Aan bakboord komen er planken voor maar aan stuurboord blijft het in zicht.

Dit blijf je binnen straks te zien, wel tussen de vloerbalken door:
252 Balast.jpg


Misschien de vraag: ‘Waarom maar 2x2 ruimtes gevuld?”
1: Bijna 900 spijkerkopjes is best veel, maar zo op een hoop blijft er niet veel van over.
2: Dit model wordt gebouwd als een open-werf-model. De werfbaas wil bij deze bouw al de techniek en methodiek laten zien die gebruikt wordt bij de bouw. De ballast is dus indicatief voor hoe het later wordt toegepast.

Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Eindelijk heb ik ook mijn bestelde hout binnen en 2 blikjes Lord Nelson Varnish, mat en semi-mat.
Daarmee wat testjes gedaan op wat plankjes waar de spanten uit kwamen. Samen met lijnolie.
De semi-mat geeft wat mij betreft te veel glans.
Hier het resultaat van de lijnolie (links) en de Lord Nelson mat (rechts), op verschillende manieren aangebracht zoals met een kwastje en een wattenstaafje:
Lijnolie.jpg

De Lord Nelson mat geeft mij nog te veel glans, afhankelijk van de inval van het licht. Maar daar hou ik helemaal niet van.
Aan de bovenkant zie je ook de inwerking op de treenails die gemaakt zijn met de injectienaald. Dat geeft de naden een mooie donkere tekening.
Ik ga voor de lijnolie.:)
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Weer een super mooi stukje werk, en prachtige details Peter:)
Dankjewel, Peter.
Da's het voordeel van niet al te veel haast hebben met de bouw. Als ik zie hoe sommige bouwers op het SoS er overheen naaien met hun BN ..... :confused:
Sommige dingen even laten bezinken en komt de oplossing vanzelf een keer boven. En een beetje out-of-the-box werken met de bouwdoos, daar hou ik wel van.
Gr. Peter
 
Dankzij de aangedragen ideeën van enkele leden op het SoS, heb ik besloten om de ballast te vervangen.
Dit is 'pig iron' dat gebruikt werd in de BN:
254a Balast.jpg


Die broodjes kon ik het natuurlijk niet vinden. Maar @Stephan Kertész Stephan attendeerde mij op de Action:
254 Balast.jpg

Met 3 verschillende maten kleine steentjes. Een investering van €0,79 gedaan.

Een handvol steentjes in een kokertje met wat van mijn Steel-paint getrommeld en laten drogen:
255 Balast.jpg


En nog een keer getrommeld met wat van de lijm en aangebracht tussen de spanten:
256 Balast.jpg

Morgen na het drogen betere plaatjes van het resultaat. Ik ben wel blij dat ik naar hen geluisterd heb en het heb aangepast.
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Back
Top