BLUENOSE van YUANQING, schaal 1:72, Plank on Frame

Zeker mooie combi zo, ik kan bovenstaande commentaar van Hans niets meer toevoegen…

Ik snap de opmerkingen van de nagels , maar gezien het gewicht wat de mastvoet moet dragen , een begrijpelijke keus van je om daar wat andere nagels in te zetten.

De draagbalken zitten deze nog dryfit?

Leuke uitdaging om de binnenkant te beplanken.

Tja best wel respect voor het werk wat je laat zien! Als de nagels zichtbaar blijven dan zijn ze inderdaad ietsie grof in vergelijk bij de rest. Maar je zult hier vast al wel een oplossing voor hebben. Maar verder blijft dit een heel mooi verslag om te volgen. Ook de gemaakte foto's zijn heel knap en mooi gemaakt.
Dankjewel Hans. Ook dat de foto’s goed overkomen. Maakte vroeger deel uit van mijn werk.
Voor de nagels heb ik een idee, moet wel ff in de voorraad duiken.
Gr. Peter

Zeker mooie combi zo, ik kan bovenstaande commentaar van Hans niets meer toevoegen…
Ik snap de opmerkingen van de nagels , maar gezien het gewicht wat de mastvoet moet dragen , een begrijpelijke keus van je om daar wat andere nagels in te zetten.
De draagbalken zitten deze nog dryfit?
Leuke uitdaging om de binnenkant te beplanken.
Dankjewel Henk. Yep, alles nog dry-fit. Beetje scratchbouw erbij is altijd leuk.
Gr. Peter

:rolleyes:Zijn die nagels nu werkelijk te grof?
Kan mij zo voorstellen dat er vroeger draadeinden doorgingen met moeren. Zal ook geen M10 draadje zijn geweest.

vind het allemaal wel heel erg mooi! :kwijl:

…ik zou die nagels zwart kleuren…:rolleyes:

Ga je de hele romp beplanken? Vind het aanzicht van al die spanten zo waanzinnig mooi!

:rolleyes:Zijn die nagels nu werkelijk te grof?
Kan mij zo voorstellen dat er vroeger draadeinden doorgingen met moeren. Zal ook geen M10 draadje zijn geweest.
vind het allemaal wel heel erg mooi! :kwijl:
…ik zou die nagels zwart kleuren…:rolleyes:
Ga je de hele romp beplanken? Vind het aanzicht van al die spanten zo waanzinnig mooi!
Dankjewel voor je 'opbeurende' bericht, Rob.
Ook i.c.m. met de andere reacties en die van Henk, op de mastvoeten komt aardig wat reactie kracht. Dus mogen de nagels wat groter zijn. Je zwarte optie heb ik een beetje doorgevoerd. Zie zometeen.
Zoals je in mijn 1e bericht kunt zien, deze kit wordt uitgevoerd met een half beplankte romp. Bakboord wordt beplankt en stuurboord niet en daar blijven de spanten dus zichtbaar. Ook het dek wordt maar half beplankt zodat daar ook de balken constructie van het dek zichtbaar blijft.
Gr. Peter

Het verwijderen van de op het oog te grootte nageltjes uit de beide mastvoeten zou te veel inwerken op het hout. "Die heb je goed vastgezet, Voogt!" Daarom de bovenzijde van de kopjes zwart gemaakt waardoor het accent net iets anders komt te liggen:
225 Maststeps.jpg

Het zal misschien over komen als mieren-n......., maar het zijn net de kleine dingen die het hem doen.
Even geen macro's, maar gewoon zoals je nu naar het model kijkt. ;)
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Mieren-n..…. of niet Peter, in beide gevallen gezwart , of blank, gezien de krachten die daar op kunnen komen, leken ze mij toch niet erg buitensporig, alleen gezwart geeft natuurlijk wel een ander aanzicht. :rofl::rofl::rofl:

Ziet er goed uit, en die moeren in de mastvoet mogen zo groot. Als ik kijk naar deze foto's. Ze mogen zelfs wat uitsteken.
https://www.canadashistory.ca/explore/transportation/bluenose-ii-reborn
Dankjewel Stephan, voor de reactie, het mee kijken en het opzoeken.
Zoals je weet is er op het SoS-forum in de Group-build, met name in de Main Support Page, al heel wat aan info verzameld. Het is alleen steeds de afweging wat zou er op het originele BN zijn aangebracht en wat op de BN-II.
Dat maakt het op zich wel leuk. En dan de afweging maken wat zelf te doen.
Ik hoop deze week een boek uit Amerika binnen te krijgen waar hopelijk weer wat meer in te vinden is.

Voor de liefhebbers, hier heb ik het over:
https://shipsofscale.com/sosforums/forums/bluenose-plank-on-frame-group-build.319/
Er zijn daar (nu) al 18 bouwers die een verslag van hun bouw bijhouden. Leuk om te volgen dat het 18 verschillende BN’s worden, al dan niet in detail.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Dankjewel voor je 'opbeurende' bericht, Rob.
Ook i.c.m. met de andere reacties en die van Henk, op de mastvoeten komt aardig wat reactie kracht. Dus mogen de nagels wat groter zijn. Je zwarte optie heb ik een beetje doorgevoerd. Zie zometeen.
Zoals je in mijn 1e bericht kunt zien, deze kit wordt uitgevoerd met een half beplankte romp. Bakboord wordt beplankt en stuurboord niet en daar blijven de spanten dus zichtbaar. Ook het dek wordt maar half beplankt zodat daar ook de balken constructie van het dek zichtbaar blijft.
Gr. Peter

waar kunststuk. Erg mooi zodirect in een vitrine samen met die zilveren dollar… kan je met een lekkere borrel voor gaan zitten en genieten

waar kunststuk. Erg mooi zodirect in een vitrine samen met die zilveren dollar… kan je met een lekkere borrel voor gaan zitten en genieten
Haha, Bob, dat kan nog wel ff duren, gezien de tijd die ik al bezig ben. Maar dat is geen probleem. En die borrel neem is al lekker tussendoor.
Gr. Peter

De balken voor de onderste vloer aan de voorzijde geprepareerd. Kool verwijderd en de blokken voor de staanders van de boegspriet en wind-as tussen de balken gelijmd:
226 FBeams.jpg

Ze uitgelijnd op de balkwegers en de gaten gemarkeerd voor de nagels.
De zijkanten krijgen ook nog nagels op de plaatsen waar de blokken zijn aangebracht. Eerst weer nieuwe knippen en frasen.

Voordat ik aan de scratch bouw van de vloerbalken voor de lage vloer aan de achterzijde over de stringers, eerst de midden balken nog wat verder geprepareerd. De zijkant afgeschuind in de vorm van de ronding van de romp. En ook bij deze de gaten afgetekend voor de nagels:
227 Beams.jpg

Alles nog dry-fit. En even een tikkie tegen de mal en er verschuiven een paar balken ..... ;)
Het bestelde hout is nog niet binnen, dus alle tijd ..... :)

Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Er zijn al verschillende kleine details naar voren gekomen waarover gediscussieerd kon worden om iets wel of niet te doen.
Bij het plaatsen van de blokken tussen de voorste vloerbalken, zat ik te puzzelen hoe ze te plaatsen. Want een foto uit de handleiding verschilt met een tekening:
228 Blocks.jpg

214a Beams.jpg

In de tekening zijn de middelste 2 blokken met de smalste balkjes naar voren geplaatst.
Sorry voor de Engelse teksten, het was in 1e aanleg voor het SoS met zijn meerdere bouwers.
Dan kan je denken: Phoe wat maakt dat uit? Maar vanaf het dek gaan er straks staanders door de uitsparingen in de vloerbalken van het bovendek naar deze uitsparingen. Wel zo netjes als die staanders recht komen te staan.
Ik heb gekozen voor de stand op de foto. En dus in de gaten houden als ik de balken van het bovendek ga plaatsen.
Gr. Peter

Van de plankjes waaruit de midden balkjes kwamen, kon ik uit de tussenschotjes mooi de vloerbalkjes maken voor de achter ondervloer. Want die tussenschotjes waren mooi van dikte en hadden gelijk de dekrondte:
229 BBeams.jpg

Vervolgens op maat knippen, de kool er af schuren en passen op de stringers, gaatjes voor de nagels aftekenen en voorboren:
230 BBeams.jpg

Bij de andere balkjes ook de gaatjes geboord:
231 BBeams.jpg

Een overzicht vanaf de achterzijde, samen met een totaaloverzicht.
Beide foto’s samengevoegd, anders wordt het zo’n lange smalle foto.
232 BBeams.jpg

Gr. Peter

Een prachtig gezicht Peter
Het word steeds mooier :worship::worship:
Dankjewel Peter en Koos.
Het is altijd afwachten of iets dat je zelf toe gaat voegen, wel lukt en oogt. Het moet blijven passen met de rest van het pakket. Nu de balken gelegd tot aan het gat voor het roer. Daarachter niet meer, want dat had qua te verkrijgen ruimte geen nut. En het bovendek ligt daar in een vlakke hoek net boven.
Afijn, vooruit blijven kijken en 2x nadenken. ;)
Gr. Peter

Voordat ik de dekbalken op maat kan gaan maken, is nu het belangrijkste dat de bovenzijde van de balkwegers goed uitgelijnd is. Want die zorgen dat de dekbalken horizontaal komen te liggen en een mooi verloop van de zeeg in het dek krijgen.
Net als bij de ondervloer lijn ik die uit met de lange sateprikkers:
234 DeckB.jpg

In de boeg komt het erg nou, want daar liggen ze dicht bij elkaar. Elke fractie van een mm geeft al een schuine ligging, zoals hier te zien.

Na verschillende keren schuren, opnieuw insteken en passen, schuren enz, uiteindelijk een bevredigend resultaat:
235 DeckB.jpg

Toch niet makkelijk om met de iPhone door de kleine opening aan de achterzijde een recht plaatje te maken.;)

Met nog maar weer een overzichtsplaatje:
236 DeckB.jpg

Dat worden dus allemaal dekbalken, met diverse tussen balkjes voor de verschillende openingen.

De volgende stap is het prepareren van de 'clamps', zoals weergegeven op de tekening in The Saga (zie post #240). Dat is alweer van een poosje geleden, maar voor een aantal stappen in de opbouw van de romp, moet ik soms diverse stappen vooruit denken. En pas later kan ik het toepassen.
Ik kan dat vooruit denken natuurlijk achterwege laten en pas tonen als het zover is. Maar ik wil in deze build-log juist laten zien hoe het hele proces gaat. (Maar ik wil ook niet alles verklappen.);)

De dekbalken zitten dus tussen de ‘clamps’ opgesloten en liggen op de balkwegers.
De 'clamp' komt net boven de balkweger en rust op de nokken van de lage achter frame delen. Het afvlakken van die nokken heb ik dus meegenomen met het uitlijnen van de balkwegers:
233 Clamp.jpg

Als ik de dekbalken op zijn plaats heb, kan ik de clamp op de juiste hoogte afvlakken. Zodat later het dek daar weer vlak overheen komt te liggen.

Tijd voor de scratch bouw van de 'clamps'.

Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Back