Voordat ik de dekbalken op maat kan gaan maken, is nu het belangrijkste dat de bovenzijde van de balkwegers goed uitgelijnd is. Want die zorgen dat de dekbalken horizontaal komen te liggen en een mooi verloop van de zeeg in het dek krijgen.
Net als bij de ondervloer lijn ik die uit met de lange sateprikkers:
In de boeg komt het erg nou, want daar liggen ze dicht bij elkaar. Elke fractie van een mm geeft al een schuine ligging, zoals hier te zien.
Na verschillende keren schuren, opnieuw insteken en passen, schuren enz, uiteindelijk een bevredigend resultaat:
Toch niet makkelijk om met de iPhone door de kleine opening aan de achterzijde een recht plaatje te maken.
Met nog maar weer een overzichtsplaatje:
Dat worden dus allemaal dekbalken, met diverse tussen balkjes voor de verschillende openingen.
De volgende stap is het prepareren van de 'clamps', zoals weergegeven op de tekening in The Saga (zie post #240). Dat is alweer van een poosje geleden, maar voor een aantal stappen in de opbouw van de romp, moet ik soms diverse stappen vooruit denken. En pas later kan ik het toepassen.
Ik kan dat vooruit denken natuurlijk achterwege laten en pas tonen als het zover is. Maar ik wil in deze build-log juist laten zien hoe het hele proces gaat. (Maar ik wil ook niet alles verklappen.)
De dekbalken zitten dus tussen de ‘clamps’ opgesloten en liggen op de balkwegers.
De 'clamp' komt net boven de balkweger en rust op de nokken van de lage achter frame delen. Het afvlakken van die nokken heb ik dus meegenomen met het uitlijnen van de balkwegers:
Als ik de dekbalken op zijn plaats heb, kan ik de clamp op de juiste hoogte afvlakken. Zodat later het dek daar weer vlak overheen komt te liggen.
Tijd voor de scratch bouw van de 'clamps'.
Gr. Peter