Project MONT 5000

Gezien ik nog nooit met het wit kraftpapier gewerkt heb acht ik het geen overbodige luxe wat proefjes te doen.
Dit om toch enig idee te hebben over de spankracht van dit materiaal.
Bij wijze van proef heb ik de mislukte (nu overbodige) flap bespannen.
Het resultaat was redelijk bevredigend.
Toch gemerkt dat er wel rekening moet gehouden worden met de spankracht.
Voor flaps en ailerons zou dit wel eens problematisch kunnen worden.
Daarom heb ik besloten alvorens het papier aan te brengen op deze onderdelen het papier te bevochtigen en even laten drogen.
Dit om de spankracht te halveren.
Daarom nog wat proeven op een gewoon plankje van 5mm.
Ze heb je een beter inzicht over wat me te doen staat.
Kort samengevat "beter voorkomen dan genezen".

upload_2021-4-16_21-4-8.jpeg
 
Heb je al resultaat van je proef ? Denk dat je vlakke delen aan beide zijden tegelijk moet bespannen
Ik twijfel ook erg om het wit craft papier te gebruiken op mijn romp, nu is alles mooi recht, ben bang voor torsie.
 
Heb je al resultaat van je proef ? Denk dat je vlakke delen aan beide zijden tegelijk moet bespannen
Ik twijfel ook erg om het wit craft papier te gebruiken op mijn romp, nu is alles mooi recht, ben bang voor torsie.

Mijn werkzaamheden staan voorlopig op een laag pitje.
Interieurwerkzaamheden en moestuin liggen hier aan de basis.
Af en toe duik ik even in mijn werkkamer en zet ik enkele stappen.
Slowly but surely.
Ondertussen zijn mijn ailerons en flaps reeds bespannen en geverfd.
Resultaat bevredigend.
Ik moet wel toegeven dat de witte kraft zich moeilijker laat bewerken dan de bruine kraft.
Voor je er mee aan de slag gaat doe je best wat proeven op een gewone plank hout.
Kwestie ven het juiste fingerspitsengevoel te ontwikkelen.
Dit is met het gewoon Japans papier niet anders.
Elk materiaal heeft zijn aparte aanpak.

upload_2021-5-24_23-4-28.jpeg


Een ding is al zeker.
Het is materiaal voor een stevige constructie.
Zou ik nooit toepassen voor een Amigo-vleugeltje, als je begrijp wat ik bedoel.
 
Mijn rolroeren en flaps zijn klaar.
Moet nog wel een schuurbeurt krijgen.

upload_2021-5-29_23-31-27.jpeg


Na nog een proef op een stuk triplex ben ik gestart met het bespannen met de vleugels.
Het blijft wat zoeken en doen maar het begint te lukken.
Ik doe het in drie delen.
Een stuk full span is moeilijk.

upload_2021-5-29_23-34-48.jpeg


Het is een kwestie van de juiste werkvolgorde.
Eerst de coupon rijkelijk vochtig maken.
Vervolgens lijm aanbrengen op het werkstuk en de coupon plaatsen.
Met een zacht en vochtig penseel de blaasjes uitstrijken.
Lukt voorlopig aardig.

upload_2021-5-29_23-39-29.jpeg


Resultaat blijkt vrij gaaf.

upload_2021-5-29_23-40-41.jpeg


Nadien zal gans het werkstuk een laagje EZE DOPE krijgen.
Dan nog een laag verdunde plamuur op waterbasis.
Uitschuren en verven met water gedragen witte Satin verf.
Ik zie het zitten.
 
Strak werk :thumbsup:

Spannend, je wil vooruit om te zien vliegen , maar je wil toch alles met zorg afwerken.
Denk dan bij mezelf " als hij af is begin ik toch aan de volgende "
 
Laatst bewerkt:
Nu de vleugel zijn bekomst gehad heeft zal ik mijn aandacht vestigen op de romp.
Ik begin bij de neus.
Deze bestaat uit enkele stukken hout (afkomstig van een pallet).
Zo zie je dat veel voor recyclage vatbaar is.
Er worden eerst een paar stukken voor gezaagd en geschuurd.en nadien op elkaar gelijmd.
In de wetenschap dat er zo veel mogelijk gewicht in de neus geïmplementeerd wordt boor ik de nodige ballast gaten.

upload_2021-8-13_21-39-47.jpeg


Nadien wat lood smelten.

upload_2021-8-13_21-40-50.jpeg


En in de boring gieten.

upload_2021-8-13_21-41-43.jpeg


Vergt een voorzichtige aanpak.
 
Implementatie van sleephaak.
Bout en moer uit sleepkoppeling verwijderd en gewoon vervangen door een spijker van diam. 3mm.
Een gaatje van 2 mm voorboren en spijker er in.
Zo zit de boel muurvast.


upload_2021-8-22_22-41-3.jpeg


En nu een deksel van 3mm aviationtriplex er op gelijmd.

upload_2021-8-22_22-43-9.jpeg


Verdere opbouw volgt.
 
Verdere opbouw bovenkant.
Terug twee delen uit palethout gezaagd, een gat in geboord.
Dit gat wordt niet opgevuld met lood.
Kan later via externe weg gebeuren tijdens het finetunen.

upload_2021-8-26_22-9-4.jpeg


Provisoir wordt er een alternatief aangebracht voor moest later de koppeling begeven.
Het is een preventieve maatregel die voor 99 % nooit aan de orde zal zijn.
Nu, baat het niet dan schaad het niet.

Eens dit gedaan worden er langs weerzijden een flens van 3mm aviation triplex gelijmd.

upload_2021-8-26_22-13-29.jpeg



De neusonderdelen worden alvorens rijkelijk van lijm te voorzien eerst bevochtigd om nadien 24 uur te laten uitharden.
In de neus mag er wat gewicht zitten.
Hard gaan in de neus bespaart heel wat lood nadien.
 
Eens de houtblokjes gelijmd begint het brute moduleren.

upload_2021-9-10_17-9-38.jpeg


Ik probeer deze eerste moduleer fase te voltrekken met een zaag en een houtbeitel.
Dit met de bedoeling om zo weinig mogelijk houtstof te moeten inhaleren.

upload_2021-9-10_17-12-10.jpeg


Ik heb nog ruim overal een paar mm over.
Later wordt dit verder gefinetuned.
Dit in overvloei met de cockpit.
 
We doen gewoon verder.

upload_2021-9-18_10-49-15.jpeg


De zijkanten en bodem worden voorbereid.
De zijkanten balsa 6 mm en onderkant 10 mm.

upload_2021-9-18_10-52-58.jpeg


De achterkant van de zij flanken waar de sleuven voor de aansturing komen worden nog extra versterkt met een laagje van 2 mm hard balsa.
De onderzijde krijgt een driehoeksprofiel om later een mooie ronding mogelijk te maken.
De bovenzijde een ligger in balsa van 5 op 15 mm.

upload_2021-9-18_10-55-9.jpeg


De voorkant krijgt een versteviging van 1.5 mm aviation triplex..
Liggertjes van 5 op 15 mm verstevigen het gedeelte waar de vleugel geïmplementeerd wordt.

upload_2021-9-18_10-58-20.jpeg


Ik heb een poos getwijfeld op ik een wiel ging aanbrengen.
Dus toch een sleuf in de bodem uitgesneden om het landingsgestel in te werken.
Rond die sleuf (keerzijde) is een versterking van 4 mm beukentriplex aangebracht.
Op lijm word hierbij niet bezuinigd.

upload_2021-9-18_11-0-56.jpeg


Ondertussen de tussenspanten uitgewerkt.
Nog enkele boringen voor de antenne en inkepingen dienen aangebracht te worden.

Slowley but surely.
 
Als ik je neus constructie bekijk , geen motor, dan kan je het gewicht dat je nodig hebt om behoorlijk te vliegen, gebruiken voor extra stevigheid.
heb je al een idee van het streef gewicht ? Plaats voor ballast ?
 
Stap voor stap alles monteren en uitlijnen.
Bij wijze van controle het centraal gedeelte aanpassen.

upload_2021-9-23_19-44-8.jpeg


Voor ik deze fase aangevat heb werden nog enkele boringen in de spanten aangebracht.
Meer in het bijzonder deze voor de antenne en deze voor de kabels van het richtingsroer.
Ook de steunpunten voor de servo platines mag ik niet vergeten.

upload_2021-9-23_19-46-25.jpeg


Iedere ingreep met houtlijm laat ik 24 uur uitharden.
Een winkelhaak is onontbeerlijk bij het uitlijnen van de rompflanken.

Het centraal gedeelte zal nadien uitgewerkt worden op maat van de romp.
Maar dit is voor later.
 
Back
Top