Mijn vlieg ervaring van vandaag

Vanmiddag de mini-graphite uitgelaten om een uur of half vier. Tegen mijn verwachting in was het (3/4 bewolkt) nog behoorlijk thermisch! Meerdere
thermiekbellen gevonden die weliswaar hoger begonnen, rond 120 meter, maar flink doorstegen tot 300 m. Voor die hoogte en mijn ogen is de
graphite aan de kleine kant ... zal ook een kwestie van gewenning zijn.

Met dit soort "groter" weer (4 bft?) is een snellere zwever toch wel heel erg prettig. Ik kijk er naar uit om te zien hoe de supra het doet straks.
Voor mijn kippige oogjes gaat die 3.4 meter spanwijdte in ieder geval een hoop schelen :-)
 
Vanmiddag de mini-graphite uitgelaten om een uur of half vier. Tegen mijn verwachting in was het (3/4 bewolkt) nog behoorlijk thermisch! Meerdere
thermiekbellen gevonden die weliswaar hoger begonnen, rond 120 meter, maar flink doorstegen tot 300 m. Voor die hoogte en mijn ogen is de
graphite aan de kleine kant ... zal ook een kwestie van gewenning zijn.

Met dit soort "groter" weer (4 bft?) is een snellere zwever toch wel heel erg prettig. Ik kijk er naar uit om te zien hoe de supra het doet straks.
Voor mijn kippige oogjes gaat die 3.4 meter spanwijdte in ieder geval een hoop schelen :-)
Diezelfde ervaring had ik gisteren ook. Geweldig. Ik was om 14u op het veld, lichte thermiek, stevig windje en m'n Fantasy bleef maar met moeite boven. Rond 15:30u vloog ik n verrassend vluchtje, idd op 180mtr werd de kist in n mum van tijd opgezogen naar de 250mtr. Daarna de thermiekstand uitgezet en lekker heen en weer cruise met n behoorlijke snelheid. Opvallend dat de kist gewoon op dezelfde hoogte bleef. Je duwt steeds tegen je hoogteknuppel, de snelheid neemt toe en de hoogte blijft hetzelfde, heerlijk. Zo lekker heen en weer gezoeft tot de stijging weer verdwenen was. Dan in speedstand weer n nieuwe bel zoeken, en zowaar, onder nog een donkere wolk, weer hetzelfde trucje uitgevoerd. Een heerlijke middag.
78a23ad98e5873daefd96fb3d54c04f4.jpg
 
Het was zeker thermisch gisteren! Beste lunch-pauze-vlieg in lange tijd. DLG erbij, hop omhoog (niet eens mijn best gedaan),
schroef schroef XXX meter. En nog een keer, en nog een keer ... :)

[edit] correctie, 119.9 meter natuurlijk :koud: [/edit]
 
Ondanks wat twijfel over de stevige wind en de kou toch in de auto gestapt en naar Soest gereden. Op het veld aangekomen viel mij de wind reuze mee. Wat extra ballast in de RES en hup aan het elastiek. Een heerlijke middag, de thermiek werd steeds sterker naarmate de wolken langzaam wegtrokken. Mee kunnen vliegen met een aantal Ooievaars, prachtig. Op een gegeven moment vol de remkleppen moeten trekken anders was ik de X-dream kwijt geweest. Het duurde lang voordat ik wat hoogte verloren had. Op een wat lagere hoogte nog even gedaan alsof het een F3B kist is door op snelheid wat rakken te vliegen. Of het daardoor kwam weet ik niet, maar terug op aarde bleek het kielvlak boven de staartboom een breuk te hebben. Ik heb misschien iets teveel aan de knuppels getrokken, ha. Met 2 kevlar draadjes is de boel alweer gerepareerd.
Geen spijt ervan dat ik vandaag toch ben gaan vliegen.
Groetjes
IMG-20210418-WA0003.jpg
 
Bij deze: 2/3e van de achterbank uit de Berlingo verqijderen. Het andere stuk achterbank plat. Dan passen op het stuk waar de achterbank stond de 4 vleugeldelen met staartgroep. De romp kan over het ingeklapte deel van de achterbank. Precies tussen achterklep en dashboard. Plek zat!

vuz2xA.jpg
Mijn Berlingo moet dan ongetwijfeld veel groter zijn...:rolleyes: Daarin past een model nog makkelijk op de hoedenplank...:D
full
 
Met slechter weer in de verwachting voor de komende tijd hebben we vandaag bij ACK genoten van een bijna windstille dag (heel bijzonder in Noord-Holland, relatief dicht bij de kust). Een paar spetters regen probeerden nog de pret wat te drukken maar bleken kansloos.

IMG_9415.jpg

Ik heb de eerste vluchten gemaakt met een recent tweedehands aangeschafte Xperience Pro.
Wat vliegt dat makkelijk vergeleken met de Latté Macchiato, cirkelt als een zonnetje en lijkt eeuwig boven te blijven.
Langs de helling zal de Xperience wat minder dynamisch vliegen maar daar heb ik m dan ook niet voor aangeschaft.
 
Ik had vandaag een 1:1 vliegervaring!

Ik heb al wel het een en ander mee gevlogen maar nog nooit in een zwever. Dat mocht ik voor kort ook niet omdat ik daar veel te zwaar voor was maar sinds ik wat corona-kilo's ben kwijtgeraakt heb ik heb met vliegmaatje ph-ajh afgesproken om dit seizoen eens bij hem in een ask21 te stappen.

Dáár zijn we nog niet aan toe gekomen maar hij staat dit weekend bij een mini-Oud-Hout meeting op Langeveld en dat is bij mij om de hoek dus daar ging ik een bakkie koffie scoren (want ik vind het leuk om naar vliegtuigjes te kijken en om de een of andere reden vind ik oude zooi leuker dan nieuwerwetste zooi)

Lekker pratend kwam de vraag of ik eens in deSlingaby Sedbergh mee wilde en daar kon ik natuurlijk geen nee tegen zeggen!!

IMG-20210514-WA0019.jpg
IMG-20210514-WA0022.jpg
IMG-20210514-WA0018.jpg
IMG-20210514-WA0029.jpg
IMG-20210514-WA0030.jpg
IMG-20210514-WA0028.jpg


Ik heb Arjan mijn camera gegeven en die beelden heb ik even achter elkaar gezet.



Leuk man!

Starten met rugwind en geen thermiek binnen schootsafstand (voor niemand...geen enkele kist bleef lang boven) maakte het een kort vluchtje maar genoeg om het eens te ervaren.....echt heel erg leuk!!!!

En oud hout is geweldig!!
 
Back
Top